Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan polisen "stjäla" mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har varit med om en liknande situation.

Jag arbetar för ett magasin och var nyss med och gjorde en artikel där vi fick ta del av polisens förundersökning. I detta fall var de bästa förundersökningsbilderna plåtade av en privatperson och sålda till Aftonbladet, och polisen informerade det till oss på redaktionen.
Vi fick alltså samtliga bilder som tillhörde förundersökningen, inklusive de Aftonbladet-ägda bilderna, i full upplösning utan vattenstämpel osv.
Men det är alltså redaktionens skyldighet att betala för bilden ifall den ska användas i tidningen. ...och att inte betala för bilden och använda den ändå är nog ingen bra idé då följderna kan bli tråkiga.

Så för att sammanfatta kan polisen kräva in bilder till förundersökningen, och förundersökningen kan bli offentliga handlingar. Men en tidning måste fortfarande betala för den.

Rätta mig om jag har fel.

Re: Re: Fotosidans ansvar

xandx skrev:
Nej fullt så enkelt är det inte! Man kan generera bilderna med php och på detta sätt ta bort all märkning i bilden om du menar metadata? Klart att signaturer kanske är svårare men jag tror inte att ryssarna eller någon annan bryr sig.
Men med stämplar som inte syns när bilderna sparas första gången avslöjas ju pirat användaren. Vad är det för vits med stämplar annars. Visst går stämpeln att retushera bort, men vad är då vitsen med att själa?

Du har trumfen

Det är bara att du säger att bilderna inte får säljas eller spridas vidare och att polisen kan få ta del av dom om dom garanterar det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar