Annons

Kan nån hjälpa mig att översätta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla vänliga!
Har ju skrivit tidigare och frågat om råd, ska köpa ett objektiv till min Canon 500D.
Jag vill kunna ta idrottsbilder på håll men gärna kunna ha med mig ett och samma objektiv till kameran på resor, fota djur m.m.
Fick jätte bra råd av er men har nu höjt mitt "pris" på objektivet, köper hellre ett lite bättre och då även lite dyrare än att kanske köpa ett billigt och kanske ångra mig senare.
Men det är klart det finns ett max pris.... ca 15000:- ??? (men gärna billigare)
Men jag har fortfarande problem... alla dessa siffror, är det någon som skulle vilja vara snäll och skriva och berätta vad dom står för, typ 18-55 bla bla, latin för mig ;-)
Har ni nya bra råd på ett jätte bra objektiv som skulle passa mig så blir jag toppen glad!!
MVH
M

Hej alla vänliga!
Har ju skrivit tidigare och frågat om råd, ska köpa ett objektiv till min Canon 500D.
Jag vill kunna ta idrottsbilder på håll men gärna kunna ha med mig ett och samma objektiv till kameran på resor, fota djur m.m.
Fick jätte bra råd av er men har nu höjt mitt "pris" på objektivet, köper hellre ett lite bättre och då även lite dyrare än att kanske köpa ett billigt och kanske ångra mig senare.
Men det är klart det finns ett max pris.... ca 15000:- ??? (men gärna billigare)
Men jag har fortfarande problem... alla dessa siffror, är det någon som skulle vilja vara snäll och skriva och berätta vad dom står för, typ 18-55 bla bla, latin för mig ;-)
Har ni nya bra råd på ett jätte bra objektiv som skulle passa mig så blir jag toppen glad!!
MVH
M

Mitt tips är att lära sig fota, mycket och mycket! och träna.. lära sig kameran och FOTA MYCKET innan man köper massa dyra saker! såg senast idag en som ville sälja sin 5D mk2 och massa L objketiv för 35 000:- och han hade bara tagit ca 2000 bilder med det (2000bilder kan man ta på en dag när man fotar mycket) .... man kan få fina bilder med ett vanligt 18-55 objektiv utan stabilisator i rätt ljus så frågan är vad du behöver.. behöver du ett tele objketiv? ett bra allaround? ett makro? kanske tom ett fisheye? så mitt tips är att vänta och inte stressa iväg bara för att man har pengar.. ( jag pratar ur erfarenhet så jag vet)

Med tanke på att du vill ha ett objektiv för flera olika motivområden så kan en glugg med brännvidden 18-200 millimeter passa för dig. Då har du hyfsad vidvinkel och ganska okej tele. Tror att det även finns objektiv inom omfånget 18-300 millimeter.

Resten är bara en prisfråga. Ju lägre siffra som största bländaren anges till desto bättre men dyrare. Sen finns ju förstås billigare och dyrare märken.
Även om du känner att mycket av siffrorna är obegriplig latin så kan ett tips vara att läsa lite tester av de objektiv som kan vara aktuella. Även recensionerna här på FS kan vara en hjälp på vägen.

(Har städat bort några oseriösa inlägg. Vill/kan man inte svara seriöst på en nybörjares fråga, så hoppa över tråden istället tack)

Hej Maria ! Här är en liten guide vad de olika betäckningarna på objektiven står för till olika märken.Strunta i alla bittra människor här på FS som inget annat har för sig än att klanka ner på andra.Ofta har dom inga bilder heller att visa upp ! MVH.

CANON

DO – Objektiv som innehåller flersiktiga diffraktiva optiska element.
EF-s – Fungerar endast till systemkameror med sensor i APS-storlek, t.ex. 350D, 400D och 40D.
IS - Förkortning av Image Stabilizer som är Canons bildstabiliseringssystem.
L - Objektivet är i den speciella L-serien med en eller flera särskilda konstruktionsdetaljer för extra hög prestationsförmåga. Många L-objektiv har också speciella tätningar mot vatten och damm.
USM - Förkortning för UltraSonicMotor och är Canons fokuseringsmotorer av ultraljudstyp.
II, III o.s.v. - Betecknar versionsnummer av objektiv med för övrigt samma beteckning. Objektiv konstrueras ibland om för att förbättrade egenskaper.

NIKON

AF – Objektivet innehåller autofokus.
AF-S – Innebär att objektivet innehåller en SilentWaveMotor, som är Nikons beskrivning av deras fokuseringsmotorer av ultraljudstyp. Dessa objektiv får fungerande autofokus till Nikon D40.
DX – Fungerar endast till kameror med sensor i APS-storlek, t.e.x D40(x), D50, D70(s), D80 m.fl.
ED - Nikons speciella ED glas Extra-low Dispersion tar bort kromatisk aberration och ger bästa möjliga resultat vad gäller upplösning och kontrast.
IF - Innebär att fokuseringen sker inuti objektivet. Fördelen är att objektivet inte ändrar längd och frontlinsen snurrar inte.
MF – Objektivet innehåller endast manuell fokus.
VR - Förkortning av Vibration Reduction som är Nikons bildstabiliseringssystem.

SIGMA

APO - Står för att objektivet är korrigerat för färgförskjutningar, s.k. kromatisk aberration, i färgerna RGB, d.v.s rött, grönt och blått.
ASP - Förkortning av Aspherical, och är en beteckning av att objektivet innehåller asfäriska linselement.
DC – Fungerar endast till systemkameror med sensor i APS-storlek.
DG – Fungerar både till digitala och analoga systemkameror.
DL - Står för Deluxe och är en objektivserie hos Sigma.
EX - Står för Excellence och används på Sigmas bättre objektiv. Dessa har också en annan ytbehandling
HSM - Förkortning av HyperSonicMotor. Används som beskrivning av Sigmas fokuseringsmotorer av ultraljudstyp. Dessa objektiv får fungerande autofokus till Nikon D40.
IF - Innebär att fokuseringen sker inuti objektivet. Fördelen är att objektivet inte ändrar längd och frontlinsen snurrar inte.
OS – Står för Optical Stabilizer som är Sigmas bildstabiliseringssystem.
UC - Står för Ultra Compact och är en objektivserie hos Sigma.

TAMRON

ASL- Förkortning av Aspherical, och är en beteckning av att objektivet innehåller asfäriska linselement.
Di – Fungerar både till digitala och analoga systemkameror.
Di-II – Fungerar endast till kameror med sensor i ASP-storlek.
SP - Står för Superior Performanc och är en beteckning för Tamrons bättre objektiv.
XR - Står för Extra Refractive Index Glass, vilket är en typ av glas. Tamron använder denna benämning på deras kompakta zoomobjekt.

Börja med brännvidden, 18-55
och starta här:
http://www.tamron.eu/de/start.html
Objektive->Brennweitenvergleich
Fenster Schliessen
Välj Digital (är troligtvis förvalt)

Drar du nu i pilen så ser du vad brännvidd har för betydelse.

Bländare är kanske inte lika enkelt.
Men det skall finnas ngn exponeringssimulator om nu ngn kan hjälpa till med att länka dit.

Enkelt kan man säga så här.
Desto lägre tal ger större hål in i kameran:
-tyngre
-dyrare
-större
+Ljusare sökare
+möjlighet till kort skärpedjup
+bättre kvalité på opotiken (brukar synas på priset också)
+kunna fota i mörkare miljöer = snabbare slutartider.

Som Canon-nybörjare och om man vill ha tag på tele till billigt pris men bra kvalité så brukar man rekommendera ett begagnat 70-200/4.
Det går inte köpa bättre glaskvalité om man vill ha zoom. Bör bli din för ca 4500 men du får inte IS.

Åhh tack alla!!

För era svar!
Jätte bra förklaringar :)
Ja det är nu bara till och leta.
Fotar så mycket jag bara kan och har även köpt alla 3 böckerna av Scott Kelby som jag har börjat läsa.
Har alltid gått omkring med min lilla kamera i fickan vart jag än varit och "terrat" allt och alla med mitt fotande men har nu bestämt att jag vill lära mig ta kort på "riktigt" inte bara kolla och trycka.
Jag vill kunna ta såna där fin fina bilder som man ser bland annat på den här sidan.
Men det är långt dit och jag har väldigt mycket att lära mig.
Men som redan skrivet så har jag ju anmält mig till en kurs men den börjar inte förräns i vår och det känns som det är långt tid dit, när man är ivrig att lära sig NUU.
Skulle även vilja ha ett macro objektiv efter att ha sett alla fina blom och insektsbilder, oj oj det är mycket man vill ha...... :)
Ha det jätte bäst!!
MVH
Maria

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto