Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag håller med Sten Åke Sändh om att Sony har den smidigaste och för fotografen billigaste lösningen på IS.
..och jag håller helt med dig om att köper man Canon blir man säkert inte besviken (om man nu inte har AF-problem förstås OBS! inte menat som ironi). Jag tycker verkligen ibland att utbudet är skittaskigt i vanliga butiker till Sony. I Stockholm tycker jag väl Rajala Pro Shop har hyfsat med grejor hemma till Sony men de är långtifrån fullsorterade de heller. Det märkliga är ju att inte ens Sony-center i stan är det heller och det begriper jag inte. Var inne och skulle ha ett displayskydd till min A550 i går och det fanns ju förstås inget. Killen verkade inte vara intresserad att beställa något heller. Jag ger inte mycket för Sony Center i Stockholm i alla fall. Expert är också usla. I Gallerian sålde de någon instegsmodell när jag var där i julas och hör och häpna sedan länge utgångna modellerna A350 och A700 om jag inte missminner mig.
Jag skulle verkligen vilja ha Canons mer lättillgängliga utbud och definitivt tillgång till deras service. Varken Minoltas eller Sonys har imponerat på mig i alla fall och jag har besvärat dem ett antal gånger med sönderfallande kitobjektiv och bildstabiliseringsproblem (Minolta). Sony har jag konsulterat för snittbildsmattskivemontage och inköp men de verkade helt tagna på sängen för de hade inget sånt i sortimentet till min kamera, så det fick jag köpa från Taiwan. Jag är säker på att servicen i det fallet varit rutin hos Canon.
Sony har levererat oerhört mycket på kort tid och de måste man ge dem cred för. Hittills 11 olika kamerahus på 3-4 år och en hel del nya objektiv, men de når definitivt inte ut bra i återförsäljarleden. Detsamma gäller begagnatmarknaden och det säjer jag trots att jag jobbar i Stockholm. Jag skulle nog aldrig fortsatt med Sony om det inte vore för mina Minolta-objektiv. Minolta AF-objektiven är en skatt som uppskattas även av Nikon- och Canon-folk som faktiskt sett vad en del av dessa kan åstadkomma. En del Sony-representanter agerar dessutom som om de ägde systemkameramarknaden.
Jag efterlyser verkligen lite mer ödmjukhet än den en del av de Sony-representanter jag mött visat. De är fortsatt ett bra tag framöver den "nya killen i kvarteret" och de har fortsatt väldigt mycket att bevisa, men jag tycker de ska ha cred för det de faktiskt gjort rätt också. Åtmistone tycker jag att både Minolta och Sony varit mer innovativt än många andra av tillverkarna. Vi har sett ett ganska långt pärlband av innovationer och nya finesser de senaste fyra åren. Hos en del av de andra och inte minst då hos Canon har man mer kört på i gamla hjulspår. Möjligen attraherar detta till slut en större kundkrets så även Sony kan få mer momentum än det faktiskt har idag. Det är väl bara en sak de varit sena med och det är väl införande av en filmningsfunktion. Alla de stora har det i mängder med modeller. Sony har det inte i en. Jag tror dock att det är politiskt. Nikon har inget namn på filmkameramarknaden som Sony äger. De riskerar inte att det ena affärsområdet sänker det andra och därmed hela koncernens lönsamhet på sista raden. Sony har ett dilemma många andra saknar möjligen då Canon undantaget.
Senast ändrad: