Annons

Kameraval Sony månne?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag körde den under mörka förhållanden vilket säkert ställde till det.

I sådana tillfällen så ställer även manuella justeringar till det med dagens digitala kameror med dom sökare dom har oftast.. Så tur det finns AF i dagens kameror som funkar bättre....

Däremot lirade min Af 7000 väldigt bra med den blixt jag hade som spruttade ut sitt röda af stödljus så fint så fint. Kunde även ta serier med blixtstöd..... Så med teknikens hjälp så löste sig även af problem inomhus samt utomhus om bara det man fotade var hyfsat inom räckhåll... Ja exakt som idag altså..

Det gäller ju att"" klä sig för det väder man skall gå ut i"" som man säger Kjell..... Och det fanns ju dåtid även lösningar för af funktionen i mörker som sagt... Du var nog aningens för snål helt enkelt och köpte inte rätt grejer för systemet .. Samt bytte inte upp dig till den högre nivån som fanns med af 7000 fast du noterade dina problem.. vilket jag gjorde givetvis då jag noterade problemen .......

:) :)

Du skall inga andra gudar hava

Rätt klart det blir så där du rör dig med dina åsikter.... Du har varit lärare samt hållt på länge historiskt.. Rätt givet detta påverkar dom du kommer i kontakt med då du använder din historia såsom den som skapar dina åsikter än idag trotts marknad samt allt däri numera har ändrats..

Jag är oerhört tveksam att du skulle OM du startade idag lära in dig utifrån dagens marknad.. Samt om du hade förmågan att förhålla dig objektiv.. Att du skulle ha din syn på vad som är "fakta" på samma sätt..

Att bygga dagens utseende inom kamera på bakåt 40 år samt en lärarroll som du bevisligen drivit med en rätt bestämd åsikt spikad under 40 år´s tid.. Och sedan inte tagit in vad som skett dom senaste 4-5 åren vilket helt skapat en annan vy än den du har "lärt in" visar ju endast på tyvärr stagnation i att ta in nya vyer och omvärdera då saker förändras...

Nu fick jag lära mig mycket som jag inte visste om mig själv.
Jag fick också lära att man inte skall ge sig i debatt med Sonyfolket ostraffad.
Du skall inga andra gudar hava.

Bara för att sätta lite perspektiv på dina påståenden.
Min första systemkamera var en Pentax. Sedan kom några Nikonar och på 70 talet blev det Olympus OM-kameror och under en period även Konica.

När Minolta kom med sin första autofokuskamera nån gång i mitten av 80 talet så blev jag hängiven det märket och gjorde mig av med alla andra.

När Minolta vägrade göra digital systemkamera köpte jag Canons första 10D.
Dessutom har jag ägt och jobbat med Leica, Hasselblad, Mamayia, Rollei och några andra, så visst är jag fast i mina åsikter och vad jag prackar på mina stackar elever. Idag har jag också Panasonic.
Visst visar min kamerahistorik på en viss stagnation och svårighet att utvecklas?

Har vi träffats? Du verkar veta så mycket om mig.

Jodå, sådant vet vi om, men sluga producenter brukar då "släcka" funktioner som man inte tänker använda eller kan ta betalt för. Det som jag misstänker (vet, snarare) är också att två stabiliseringslösningar använda samtidigt inte blir så bra.
Tidigare tog Sigma bort stabiliseringen från sina Sony och Pentax objektiv, men tog ändå lika mycket betalt som för objektiv med stabilisering. Den strategin föll nog inte så väl ut, så nu har de börjat inkludera stabilisering i alla objektiv där de tar betalt för det.

Att ha två stabiliseringstekniker samtidigt är inget problem, det är ju bara att stänga av den stabilisering man inte vill använda för tillfället.

Du verkar ha kort minne. Detta klarade vi av på sidan 6 i inlägg #81 och #82.

Nope, där skrev du att "det kan vara bra med många objektiv".

Du har fortfarande inte gått med på att det de facto är bättre med ett större system och att Canon & Nikon har de större systemen.

Det är fortfarande som jag ser det bara en Sony-anhängare som otvetydigt gått med på detta.

Har vi träffats? Du verkar veta så mycket om mig.

Nä. Men folk som hänvisar till ett långt liv med erfarenheter som inte tar in nya saker som sker och skett vilket ofta kullkastar tidigare erfarenheter har jag ju sett förr... Och en sak är alltid gemensam.. Deras åsikter byggs inte utifrån hur saker ser ut idag utan på hur det såg ut "igår"...

Och jag har den största respekt för dina säkerligen stora fotografiska kunskaper där jag är en fjant säkerligen i jämförelse... Så tro absolut inte jag inte hyser den respekt du säkerligen förtjänar fotografiskt erfarenhetsmässigt.. Det är 100% inte detta jag talar om.. Skulle aldrig ens drömma om att göra så heller...

Men däremot är jag inte en fjant då det gäller att varje dag söka utveckla mig och se den nya dagens nyheter .. Och endast använda gårdagens erfarenheter såsom en utvärderingsgrund då nya saker dyker upp..Samt hålla mina sinnen öppna för förändra mina erfarenheter samt åsikter då saker ändras...

Och under mina nu snart 52 levande år har detta sättet att se saker gjort att mina erfarenheter är enormt få där jag ens kan relatera till 20-25-30-35-40 års gamla erfarenheter därför att allt det nya är så enormt anorlunda idag och hur jag bedömer det kommer se ut i morgon.....

Och förutom dina fotokunskaper samt fototekniker osv så är det inte mycket som är sig likt om man bara ser dom senare årens utveckling som skett inom kamera då numera inte Canon samt Nikon är helt solo där ute såsom dom mer eller mindre varit....Och inte heller står som förr ofta dessa Canikoner ensamma i trådarna heller. Utan får idag mothugg med större bett än förr därför andra tillverkares system växt på sig idag så detta kan ske... Och detta är ju enbart dom senare åren detta skett egentligen i större utsräckning.. medans fortfarande lever Canikon på sina gamla ledningar då antalet användare är så många fler. Samt i trådar så många fler som stödjer dessa märken.. Tyvärr ofta också med felaktigheter eller inbillade fördelar därför man har enormt dålig koll på annat än det man tror eller har läst...

och detta har inget med att jag har sonykamera att göra. utan det har med verkligheten att göra oavsett jag haft en Canon Nikon Pentax Oly eller som nu en Sony....

Dagens verklighet är inte gårdagens sanningar ... Och morgondagens kommande sanningar får vi se vad dom bär i sitt sköte då..

med mycket vänliga samt inför din fotografiska kunskap respektfulla hälsningar

Tobbe.

Och under mina nu snart 52 levande år har detta sättet att se saker gjort att mina erfarenheter är enormt få där jag ens kan relatera till 20-25-30-35-40 års gamla erfarenheter därför att allt det nya är så enormt anorlunda idag och hur jag bedömer det kommer se ut i morgon.....

Här måste jag lägga in ett av mina favoritcitat

"Historiens charm och dess gåtfulla lärdom består av det faktum att från tidsålder till tidsålder ändras ingenting och ändå är allt fullständigt annorlunda." - Aldous Huxley

Det där tyder jag såsom att jag är ett snäpp poetiskt lagd i mitt synsätt.....

:)

Eller korkad som inte fattar bättre...:-(

Hehe..

Ja det där med poesi tänkte jag inte riktigt på men du kan har rätt där.

Jag är OT här men kör ändå:

Vi har bilden och vårt sätt att betrakta den, här har inte mycket förändrats.
Men vi har nya sätt att kommunicera bilder.

Tekniskt har vi också objektivet som i grunden är samma princip nu som förr, här har skett en hel del utveckling men grundprincipen är fortfarande densamma

Slutligen kamerahusen där vi bl.a "fångar bilden" vi gör fortfarande detta nu som förr men med digital teknik och en mängd nya funktioner.

Så inget har förändrats i det grundläggande men allt är annorlunda.

Min undring är då borde man då inte kunna relatera till det äldre?

Du har fortfarande inte gått med på att det de facto är bättre med ett större system ...
Det där är bara skitsnack, så det kommer jag naturligtvis aldrig att gå med på.

Ett system är bättre för en viss köpare om systemet uppfyller köparens behov bättre. Det finns inget som säger att just antalet objektiv är det som gör att ett system passar en viss köpares behov.

Ett system är bättre för en viss köpare om systemet uppfyller köparens behov bättre. Det finns inget som säger att just antalet objektiv är det som gör att ett system passar en viss köpares behov.

Är inte chansen större att ett system passar över tiden bättre om det är större och tillåter dig att ändra inriktning på ditt fotograferande? Finns inte chansen att systemet uppfyller behovet bättre om det är större?

Du påpekade i början av denna tråd att Sony har ett objektiv som Nikon inte har, jätteviktigt objektiv för dig uppenbarligen för du har påpekade förr oxo.
Fine du har hittat ett hål i Nikons objektivutbud, detta trots dess storlek.

Tag nu 10000st godtyckliga fotografer och deras behov mappat mot Sonys utbud och sedan mot Nikons utbud. Var finner du flest hål tror du?

Jag skulle sätta en slant på att Sony har flest hål. Det är väl inget konstigt med detta?
Nikon har ju mer än 400 (134 AF) modeller medan Minolta/Sony har 120 (enligt Dyxum)
Då är Nikons system mer komplett, kompletta system är bättre än inkompletta system.

Jag förstår uppriktigt inte varför du absolut vägrar gå med på det.

BTW: objektiven är bara en del av ett system, Nikon är större på andra delar också

Finns inte chansen att systemet uppfyller behovet bättre om det är större?
Naturligtvis är chansen större, men du envisas med att försöka få "storleken" till att vara det enda som avgör. Det finns mycket annat som kan avgöra också.

Du påpekade i början av denna tråd att Sony har ett objektiv som Nikon inte har, jätteviktigt objektiv för dig uppenbarligen för du har påpekade förr oxo.
Fine du har hittat ett hål i Nikons objektivutbud, detta trots dess storlek.
Detta bevisar att du har fel. Om användarens behov endast kan uppfyllas med just detta objektiv spelar det ingen roll att Nikon har så många objektiv.

Tag nu 10000st godtyckliga fotografer och deras behov mappat mot Sonys utbud och sedan mot Nikons utbud. Var finner du flest hål tror du?
Jag är helt övertygad att för majoriteten av dessa fotografer duger både Sonys och Nikons utbud av objektiv.

Jag förstår uppriktigt inte varför du absolut vägrar gå med på det.
Jag vägrar för att det fortfarande är skitsnack. Det finns mycket annat som för en viss köpare kan vara mycket viktigare än antalet objektiv. Varför ska jag då hålla med om något som bevisligen är fel? Varför envisas du med att upprepa ditt mantra?

Naturligtvis är chansen större, men du envisas med att försöka få "storleken" till att vara det enda som avgör. Det finns mycket annat som kan avgöra också.

Det är väl självklart att andra saker än antal påverkar också, det har jag sagt förut. När vi inte ens kan etablera något så enkelt som en gemensam syn på vikten av antal så varför dra in allt annat oxo?

Du påpekar att antalet stabiliserade objektiv är helt avgörande och att Sony vinner där. Det är ju också ett antal för hela friden. Varför är det värt att notera men inte totalt antalet objektiv?

Du pekar på ett objektiv som fattas hos Nikon men de som inte finns hos Sony är strunt samma.

Du vägrar erkänna att möjligheten att hitta sina 3-5 objektiv ökar om du har 400 att välja på i stället för 120. Hur du får ihop den ekvationen greppar inte jag.

Jag har en tendens att styras av logik, det verkar inte ha någon som helst inverkan på ditt liv måste jag säga.

Edit: Majoriteten av fotografer har nog en kompaktkamera innebär det att det är Casio som är den bästa tilverkaren? Casio täcker ju de flestas behov.

Det borde följer ju av din logik att den tillverkare som med minst produkter som täcker flest behov är bäst.

Senast ändrad:
Du påpekar att antalet stabiliserade objektiv är helt avgörande och att Sony vinner där.
Nu blandar du ihop mig med någon annan. Der var inte jag som räknade ihop hur många stabiliserade Sony respektive Nikon har.

Jag har en tendens att styras av logik, det verkar inte ha någon som helst inverkan på ditt liv måste jag säga.
Den tendensen har jag inte sett mycket av i den här tråden.

Den tendensen har jag inte sett mycket av i den här tråden.

Du tycker alltså att det är logiskt att säga att man har lättare att hitta de objektiv man behöver bland 120 modeller än bland 400?

Det är logiskt att säga att genom att ha 120 modeller i stället för 400 så är Sonys system mer komplett än Nikons?

Det min vän är osund matematik vad du än säger om min logik.

Nej, det är alldeles fel. Det finns inga stabiliserade objektiv att köpa till Sony (Minolta) alls.

Naturligtvis kan man inte påstå att ett objektiv är stabiliserat bara för att kamerahuset har en antiskak-funktion. Det handlar om två typer av lösningar, där den ena är billigare och mer generell och den andra ger bättre effekt och är dedikerad till ett bestämt objektiv, men dyrare.

Bara för dig är jag beredd att ta det en gång till. Du har ju rätt semantiskt och det är nog viktigt då att vi skriver det på rätt sätt, för fler än du kanske missat innebörden i det jag skrivit ovan. Jag tror emellertid att du vet jag menade.

De som har Sony-system kan få bildstabilisering med dubbelt så många Sony-kompatibla objektiv som Canon kan få med Canon-kompatibla. Vi pratar om en funktion och det är du säkert medveten om. Dubbelt så många. Är det svårt att förstå eller ta till sig?

Jag tar det igen också när det gäller det mer kvalitativa: det finns idag få som hävdar att själva bildstabiliseringen skulle vara markant effektivare i ett Canon IS än i Sony SSS. Det rör sig om 3,5-4 steg i båda fallen och den förfinas för varje ny generation som kommer från det hållet. Det som Canons IS ger som unikt mervärde tillsammans med Nikon VR är en stabiliserad sökarbild i optiska sökaren. En del upplever det som en god fördel det ifrågasätter jag inte. Den effekten har man inte i den optiska sökaren i Sonykameror, men däremot i MF Check Live View i A550, som jag råkar ha. Där ser man ju faktiskt den stabiliserade sensorbilden direkt på skärmen bak och den är väl faktiskt stabiliserad den med i A550 och sensorstabilisering menar en del har den fördelen att den är snabbare till skott än glastunga IS-lösningar.

Det var många som på förhand dömde ut sensorstabiliseringen som en omöjlig teknik i FF-kameror. Sensorrörelserna skulle inte räcka till. En del av sensorn skulle hamna i bildskugga och allt möjligt annat som att den större sensorn skulle vara för tung för att funka med SSS. Den frågan vet vi idag är en ickefråga, då både A900 och A850 bevisligen fungerar med denna teknik. En del har ju även påpekat de optiska bieffekter IS ger på bilderna. Det måvara hur det är med det. SSS har tillräckligt med kvaliteter för att stå på egna ben idag.

Canon-kompatibala objektiven i det totala utbudet hos Cyberphoto var som bekant vid det här laget dessutom bara stabiliserade till drygt 20%, så det är ju faktiskt bara med dom du har stabilisering och inga andra. Canon-användare har hävdat att jag skulle vara den ende i detta möte som utan omsvep erkänt att det finns fler tillbehör och objektiv till Canon än Sony. De må vara. Jag har inga problem med det. Däremot tycks det vara väldigt många Canon-användare för att inte säga de flesta i den här tråden som har svårt att uttala att Sony-systemen har en kvalitativ edge när de erbjuder stabilisering med samtliga Cyberfotos drygt 70 objektiv, vilket är mer än dubbelt så många objektiv som Canon mäktar med idag d.v.s. 28 om jag räknat rätt. Så säg det! Vi lyssnar!

Jag och många med mig hävdar att bildstabilisering är verklig main stream idag. Folk förväntar sig faktiskt stabilisering idag av moderna kamerasystem och i den meningen är Canon omkörda och omoderna så det skramlar. Deras lösning gör att det krävs en väldig teknisk och ekonomisk ansträngning för att se till att alla deras objektiv får denna funktion. Därför dröjer det. Det kommer att ta år att komma dit. Det ser jag som en stor nackdel med den väg Canon och Nikon slagit in på för 10 år sedan och som de inte kan backa bort från idag. Deras lösningar är anpassade till den gamla analoga tiden. Inga andra som infört bildstabilisering under 2000-talets senare del har valt deras mycket dyrare väg. Den är helt enkelt inte anpassad till dagens massmarknad.

Trots att Cyberphoto har dubbelt så många typer av Canon-kompatibla objektiv än de har Sony-kompatibla, så har de ändå bara knappt hälften så många av stabiliserad typ som de Sony-kompatibla objektiv som fungerar med Sonys system för bildstabilisering. Den insikten väcker säkert förvåning hos de som eventuellt trodde något annat. Klarare kan det knappast sägas.

I övrigt slipper man som Sony-användare tänka på att byta ut gamla IS objektiv när de kommer med en ny bättre version. Om man byter hus vilket många ändå gör ibland, så får de en eventuellt förbättrad SSS på köpet. Det skulle Canon-användarna också säkert uppskattat om de haft den möjligheten. Canon-användarna får som vanligt avstå av kostnadsskäl eller bita i det sura äpplet sälja de gamla och köpa en ny uppsättning glas som snälla pappa kanske betalar eller snälla chefen. Jag och en del andra förnuftiga har tillgång till bildstabilisering även med 25 år gamla objektiv för någon enstaka tusenlapp. Men det bästa för Canon-användarna att denna konkurrensen har gjort att Canon måste bjussa instegsfolket åtminstone på denna funktion som folk tar för självklar, annars skulle Canon helt förlorat slaget som nu rasar på instaegsmarknaden. Är det någon som tror att Canon skulle krupit till det korset om inte Minolta infört AS i D7D som första systemkamerahus?

Med verklig risk föt att bli riktigt tjatig: Det är ett dubbelt så stort utbud av objektiv som ger dig bildstabilisering till Sony som de Canon har på marknaden om nu CyberPhoto är hyfsat heltäckande. Skulle de inte vara det så är det säkert till Sonys nackdel dessutom! ;-)

Senast ändrad:
Nä. Men folk som hänvisar till ett långt liv med erfarenheter som inte tar in nya saker som sker och skett vilket ofta kullkastar tidigare erfarenheter har jag ju sett förr... Och en sak är alltid gemensam.. Deras åsikter byggs inte utifrån hur saker ser ut idag utan på hur det såg ut "igår"...

Dagens verklighet är inte gårdagens sanningar ... Och morgondagens kommande sanningar får vi se vad dom bär i sitt sköte då..

Tobbe.

Finns det något värre än människor som påtvingar andra ett fack och dessutom med förbluffande kaxighet?
Bara för att jag är äldre än du så vet du mer, eller menar du att jag lever i det föråldrade i min utrustning och min erfarenhet?
I så fall måste jag upp till bevis. Min kameraväska idag. Canon 5D mkII, Canon 7D, Canon S90 samt en riktig gamling Canon G9. Dessutom en Panasonic GH1 + en GF1.
Är det den erfarenheten som jag saknar? Är det erfarenheten att dagligen umgås och jobba med andra fotografer som diskvalificerar mig?

Vilken sanning är det som du känner, men som jag missar?

Allt det här bara för att jag hade den dåliga smaken att påstå att jag och många med mig ångrat att vi satsade på ett mindre system.
Kanske kommer Sony att växa och utvecklas, kanske går det som med Minolta och Konica, Saab och Volvo.
Det känns verkligen att jag har hädat.

Jag håller med Sten Åke Sändh om att Sony har den smidigaste och för fotografen billigaste lösningen på IS.

Det tycker jag också är självklart. Det finns ju alltid en kvalitativ aspekt sett utifrån varje enskild konsument. Stort utbud av tillbehör väger väldigt tungt och speciellt när det är så mycket mer tillgängligt som det är till Canon i jämförelse med Sony. Jag fortsätter dock envisas med att jag faktiskt tycker jag visat att Sony har en kvalitativ fördel i mer än dubbelt så många objektiv som faktiskt fungerar med bildstabilisering än Canon. Även Will kan ju peka på några exempel där den praktiska valfriheten idag är större med Sony-systemet om man ställer bildstabiliseringen som krav.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar