Annons

Kameran eller fotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men hur kommer det då sig att vi använder moster agda som exempel istället för oss själva? Är inte det för att vi ändå tror att just vi skulle bli bättre bilförare i en ferrari? Men att de flesta andra inte skulle bli det?

Men det skulle onekligen vara roligare att köra bil...

Betala hellre en privatlektion hur man tar bra bilder eller spendera pengarna på utflykter till fina bra fotoställen än ett plugin.

Skit in = Skit ut

/Stefan

Det är ju personligt vad man går igång på. Den största kicken jag har fått kopplat till foto, är LR. Då kände jag för första gången verkligen wow. Digital kamera och plugins är gudasänd :)

Jag gillar Lightroom för att jag kan förstå det hyfsat utan att vara särskilt tekniskt bevandrad. Enkel utformning av alla funktioner osv. Så länge som jag bara är en glad hobbyfotograf så kommer det nog duga åt mig. :D Och mycket talar för att jag kommer förbli en glad hobbyfotograf. :p

Betala hellre en privatlektion hur man tar bra bilder eller spendera pengarna på utflykter till fina bra fotoställen än ett plugin.

Skit in = Skit ut

/Stefan
Varför förutsätter du att barnbarnet är värdelöst på att fotografera och/eller inte kan eller vill lära sig själv, samt inte har något intressant att fotografera i omgivningarna utan att behöva åka iväg till ett "bra fotoställe"?

Det är ju personligt vad man går igång på. Den största kicken jag har fått kopplat till foto, är LR. Då kände jag för första gången verkligen wow. Digital kamera och plugins är gudasänd :)

Visst kan det vara så, men man behöver fortfarande rådatan.

Varför förutsätter du att barnbarnet är värdelöst på att fotografera och/eller inte kan eller vill lära sig själv, samt inte har något intressant att fotografera i omgivningarna utan att behöva åka iväg till ett "bra fotoställe"?

Det förutsätter jag inte. Alla lektioner och utflykter är bra i alla nivåer. Mitt tips är en generell tips och jag tar hellre lektion av någon som är duktig på nåt jag inte är eller får en utflykt betald än att få ett brusreduceringsprogram. Tekniken att bruseducera går faktiskt göra mycket bra i LR och PS.

/stefan

Det finns väl ingen dumfånekamera idag, oavsett pris, som tekniskt sett tar "sämre" bilder än ikonen Henri Cartier Bressons gammelLeica.

Många häpnar över Ansel Adams analoga mästerverk samtidigt som man
menar att digital teknik idag slår allt det gamla analoga. Jojo...

I tidningen Life publicerades på 50-talet ett reportage där fotografen Alfred Eisenstaedt, också han med en gammelLeica, blev tillfrågad av författaren Hemigway: "Du som tar så bra bilder, vad har du för kamera"? Han svarade: "Du som skriver så bra böcker, vad har du för skrivmaskin"?

Konst uppstår i huvet på konstnären.

Visst men utan en kamera i det exemplet så skulle nog "konsten" blivit kvar i det huvudet i jag rädd. Sedan är det en svår anakronism att jämföra en kamera från 40-talet som faktiskt inte hade mycket att skruva på om man ska vara ärlig plus filmer från denna tid med en Canon R5 eller en Sony A1. ... men visst, man kan ta bilder med alla.

Det är inte enbart subjektivt.
Det finns massor av fotografer som en majoritet av människor tycker är bra.
Det är sammalika med andra konstnärer. Picasso är en bra konstnär tex. Om du nu skulle råka tycka att han inte är bra, så befinner du dig i en klar minoritet.
Det finns ett konsensus om vem som är bra och även varför de är bra.
Så jag tycker inte att diskussionen är meningslös.

Gör gärna ett blindtest idag med Picassos mer okända verk och presentera det för ett representativt urval av Sveriges befolkning och kom tillbaka efter det. Det finns säkert någon form av konsensus kring att Picasso varit nyskapande och viktig för konstens utveckling - bland de som är allmänbildade och intresserade, men hur är det bland den överväldigande majoritet som inte är det?

Av detta följer inte automatiskt att det idag skulle finnas någon konsensus kring vilka av Picassos verk som är "bra eller inte", som hans berömmelse trots allt vilar på. Sånt ändras t.o.m. över tiden och det var inte igår Picasso var nyskapande. Varenda en som någon gång tittat på "Antikrundan" från England har väl sett konst eller konsthantverk som hårt fallit i pris p.g.a. förändrade preferenser hos köparna. Vill ni ha ännu snabbare indikatorer på dessa fenomen, så titta på musiken och alla fallna bortglömda stjärnor där.

Inte ens konsensus kring konst, konstnärer eller vilken hypat fenomen som helst behöver ha ett dugg med kvalitet att göra. Teknisterna på KTH uttryckte en gång väldigt klart sin syn på värdet av konsensus i tidningen Blandaren: En miljon flugor kan inte ha fel! Ät skit!

I den här diskussionen tycker jag nog mest som Makten.

De flesta citat och anekdoter om historiska personer som flyter runt är påhittade...

Oman is a professional ballet dancer and I shot some simple promotional images for him in Mexico. I asked him to stand in front of a wall in my living room with a window facing north to his left.

När man exponerar en sån här bild så gör man det givetvis manuellt. Det går inte att låta kameran bestämma exponeringen. Fotografen måste själv bestämma avvägningen mellan ljuset på den vänstra ansiktshalvan och den högra.

När jag fotade DSLR (och film) fick jag göra det baserat på erfarenhet. Med en modern spegellös kamera ser man en ganska bra version av slutresultatet i sökaren när man tar bilden.

Det gör mig också till en bättre fotograf!

Visa bilaga 158848

... men många tar ju sina bilder i RAW och den avvägningen du talar om gör ju många fotografer minst lika bra och bättre vid efterbehandlingen.

Som jag skrev tidigare så har inte inköpet av Nikon Z6 + Z-optik gjort mig till en bättre fotograf, men fotografierna är mycket finare och trevligare att titta på. Jag tror (till och med vet) t.ex att dom som följer mig i sociala medier osv upplever att mina foton är snyggare på grund av den kvalitetsökning det innebar. För "vanligt folk" som randomfotograferar med mobilen när dom ser något dom tycker är fint, så är ju mina foton ganska imponerande. Jag får ofta höra att jag tar så fina foton, särskilt från folk som inte har foto som hobby (vet inte vad det säger om mina färdigheter :p).

Visst, jag kanske har en viss känsla för fotografering, men jag tar ju inga foton som ni hängivna entusiaster (och proffs i förekommande fall) skulle höja på ögonenbrynen för.

Så vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att den upplevda känslan mellan två kameror, en billig och en dyr, kan skilja drastiskt för "vanligt folk". MEN, ett riktigt bra foto kommer bli uppmärksammat alldeles oavsett utrustning i princip, just för att fotografen har fångat någonting som är speciellt. De flesta av oss fångar inte något som är väldigt speciellt, utan vi fotar det vi tycker är fint och som vi gillar att se på.

Nu svamlar jag väl som vanligt. Märker att jag inte riktigt kan formulera det jag vill ha sagt. :D

Det förutsätter jag inte. Alla lektioner och utflykter är bra i alla nivåer. Mitt tips är en generell tips och jag tar hellre lektion av någon som är duktig på nåt jag inte är eller får en utflykt betald än att få ett brusreduceringsprogram. Tekniken att bruseducera går faktiskt göra mycket bra i LR och PS.
Visst, men det är ju bara din personliga åsikt. Finns inget som säger att alla andra borde göra samma val som du.

Ingen aning, men det kan nog Sten-Åke avgöra eftersom han rimligen känner barnbarnet bättre än du och jag.

Ja, han får göra som han vill. Han är en vuxen person.
Skrev vad jag ansåg om programmet man själv använt ett bra tag nu. Jag anser att det är klart mer prisvärt att börja utvecklas på annat sätt än att skaffa ett så nischad sak som Pureraw.
Pixelpeeping är nåt jag tycker man bör undvika så länge som möjligt tills man kommit till en nivå, behov och krav att man behöver göra det.

/Stefan

Ja, han får göra som han vill. Han är en vuxen person.
Skrev vad jag ansåg om programmet man själv använt ett bra tag nu. Jag anser att det är klart mer prisvärt att börja utvecklas på annat sätt än att skaffa ett så nischad sak som Pureraw.
Pixelpeeping är nåt jag tycker man bör undvika så länge som möjligt tills man kommit till en nivå, behov och krav att man behöver göra det.
Fast nu är vi är igen. Som om personen inte skulle kunna "börja utvecklas" helt på egen hand. Det finns mängder av självlärda fotografer som aldrig gått nån kurs eller för den delen åkt till nåt fräsigt "fotoställe".

Det kanske är en personlighetsfråga, vad vet jag. Men detta resonemang speglar i stort sett hela trådens ämne; att man på något märkligt sätt skulle behöva välja mellan den tekniska biten och den estetiska biten.
En del är helt enkelt inte intresserade av kurser eller att ens bli handledd av någon. Det hindrar dem inte från att vilja och kunna lära sig på egen hand, och då kanske faktiskt ett program eller nån teknisk pryl är en bättre gåva.

Jag påstår inte att så är fallet eftersom jag inte känner personen. Är bara lite trött på antingen-eller-argumentet. Det funkar inte så. 😊

Precis som mina olika gitarrer ger mig olika känslor och musikstilar/låtar, ger mina kameror och objektiv detsamma.

Det finns åtminstone 5 kamerahus till jag skulle vilja ha och mååånga fler objektiv. Men ibland glömmer man av att verkligen lära sig kameran och objektiven för att gå vidare,

För mig är objektivet oftast viktigare än kameran de senaste 10 åren. Dock har IBIS blivit en gamechanger vid inomhus, kvälls och för objektiv över 50mm. Speciellt gammla analoga objektiv.

I en utmaning med mig själv gick jag från Fujifilm XT2 och deras nya XS10 med Fujifilms bästa objektiv, till en 9år gammal Fujifilm XE1med ett 42 år gammalt analogt 40mmF1.8 objektiv. Inne på sjätte månaden av ett år nu som projektet pågår. En kamera-ett objektiv-ett år.

Bilderna blir inte lika skarpa och skärpan är annorlunda men för något som kostat under 1500kr begagnat, har jag sett mig själv utvecklas som fotograf. Något som inget objektiv eller tidigare kamera har gjort oavsett pris.
Jag komponerar mer, tänker mer och blir mer glad när man får till en bra biLd. T.ex några av mina favorit bilder på min fru sedan 13 år tillbaka har jag fått med detta kit. Då har jag under alla dessa år fotat allt från FF Canons till Sony och Nikon.
Den gammla Fujin får fram en slags magi jag inte kännt sedan jag fotade analogt

Mycket av dagens kameror och objektiv är för kliniskt perfekta för min smak.

Ett 2 sidor reportage om denna utmaning finns i nyaste numret av Fotosidan.

Hoppas kunna inspirera nya fotografer med dålig ekonomi men även proffs som tröttnat på sin utrustning och vill ha en kul utmaning.
Visa bilaga DSCF7005-01.jpeg
DSCF5087-01-01-01.jpegDSCF8093-01.jpeg
Visa bilaga DSCF8170-01-01.jpeg

Www.stayuntilforever.com/one-camera-one-lens-one-year

Fast nu är vi är igen. Som om personen inte skulle kunna "börja utvecklas" helt på egen hand. Det finns mängder av självlärda fotografer som aldrig gått nån kurs eller för den delen åkt till nåt fräsigt "fotoställe".

Det kanske är en personlighetsfråga, vad vet jag. Men detta resonemang speglar i stort sett hela trådens ämne; att man på något märkligt sätt skulle behöva välja mellan den tekniska biten och den estetiska biten.
En del är helt enkelt inte intresserade av kurser eller att ens bli handledd av någon. Det hindrar dem inte från att vilja och kunna lära sig på egen hand, och då kanske faktiskt ett program eller nån teknisk pryl är en bättre gåva.

Jag påstår inte att så är fallet eftersom jag inte känner personen. Är bara lite trött på antingen-eller-argumentet. Det funkar inte så. 😊

Vi ger alla förslag färgade efter våra egna erfarenheter och den information vi känner till vid just det tillfället om mottagaren. Det är inget antingen eller utan mottagaren eller givaren bör ta åt sig av andras erfarenheter med och göra en egen bedömning.
Precis som du känner jag inte 6-åringen, men med den erfarenhet jag har om 6-åringar blev min bedömning på det viset. Jag tänker inte skriva eller har skrivit att det är det rätta- Det rätta kanske är att inte heller köpa honom Pureraw. Han kanske kan göra ett bättre program själv.
I alla utredningar så finns det statistik och erfarenhet om det mesta och man följer gärna den vägen för att sannolikheten säger att det bör vara på det viset. Exempelvis att om ett mord sker i ett hem så blir alltid vissa personer misstänkta före vissa andra personer.
Och som alltid finns det undantag som bryter mot reglerna.

Detta är ett diskussionförum och alla delar med sina erfarenheter. Vissa med finess och vissa genom påhopp och vissa gillar uppfatta saker. Så är det och det är inget vi kan komma ifrån för vi är alla människor som lär oss livet ut på gott och ont.

/Stefan

Jag måste säga att just den här frågan - teknik vs. utövarens skicklilghet - tycks vara väldigt mycket mer känslig/kontroversiell inom foto än i de andra hobbies jag ägnar mig åt. Undrar varför?

Detta är också mitt intryck.

I grunden är det väl ett försök att legitimera sig själv inom ett område där vem som helst kan ta en bild genom att trycka på en knapp. Jämför detta med musik eller målning där det inledningsvis krävs veckor eller månader för att skapa mer än missljud eller streckgubbar. Ingen pianist skulle sätta en nybörjare framför ett Steinway och slå fast att utrustningen är meningslös när resultatet är oljud, men inom fotografin sker det hela tiden.

Sedan måste man hålla isär input och resultat. Exemplet med Hemingway faller fullständigt eftersom skrivmaskinen inte påverkar innehåll eller output utan det går till ett tryckeri. Hemingway hade kunnat berätta historien muntligt och den hade fungerat lika bra. I fallet med en bil så kör det dig inte till en bättre bilförare men resultatet blir snabbare (t-ford vs tesla). På samma vis gör inte en kamera dig till en bättre fotograf men slutresultatet blir bättre med en Phase One än en kompaktkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar