fotobollfoto
Aktiv medlem
Ganska många som lånar min EOS-1 D X blir en sämre fotograf än de är med sin mobilkamera. Den har ingen grön ruta och uppför sig som den är konfigurerad. Alltså inte som en mobilkamera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Betala hellre en privatlektion hur man tar bra bilder eller spendera pengarna på utflykter till fina bra fotoställen än ett plugin.
Skit in = Skit ut
/Stefan
Varför förutsätter du att barnbarnet är värdelöst på att fotografera och/eller inte kan eller vill lära sig själv, samt inte har något intressant att fotografera i omgivningarna utan att behöva åka iväg till ett "bra fotoställe"?Betala hellre en privatlektion hur man tar bra bilder eller spendera pengarna på utflykter till fina bra fotoställen än ett plugin.
Skit in = Skit ut
/Stefan
Det är ju personligt vad man går igång på. Den största kicken jag har fått kopplat till foto, är LR. Då kände jag för första gången verkligen wow. Digital kamera och plugins är gudasänd
Varför förutsätter du att barnbarnet är värdelöst på att fotografera och/eller inte kan eller vill lära sig själv, samt inte har något intressant att fotografera i omgivningarna utan att behöva åka iväg till ett "bra fotoställe"?
Det finns väl ingen dumfånekamera idag, oavsett pris, som tekniskt sett tar "sämre" bilder än ikonen Henri Cartier Bressons gammelLeica.
Många häpnar över Ansel Adams analoga mästerverk samtidigt som man
menar att digital teknik idag slår allt det gamla analoga. Jojo...
I tidningen Life publicerades på 50-talet ett reportage där fotografen Alfred Eisenstaedt, också han med en gammelLeica, blev tillfrågad av författaren Hemigway: "Du som tar så bra bilder, vad har du för kamera"? Han svarade: "Du som skriver så bra böcker, vad har du för skrivmaskin"?
Konst uppstår i huvet på konstnären.
Det är inte enbart subjektivt.
Det finns massor av fotografer som en majoritet av människor tycker är bra.
Det är sammalika med andra konstnärer. Picasso är en bra konstnär tex. Om du nu skulle råka tycka att han inte är bra, så befinner du dig i en klar minoritet.
Det finns ett konsensus om vem som är bra och även varför de är bra.
Så jag tycker inte att diskussionen är meningslös.
De flesta citat och anekdoter om historiska personer som flyter runt är påhittade...
Oman is a professional ballet dancer and I shot some simple promotional images for him in Mexico. I asked him to stand in front of a wall in my living room with a window facing north to his left.
När man exponerar en sån här bild så gör man det givetvis manuellt. Det går inte att låta kameran bestämma exponeringen. Fotografen måste själv bestämma avvägningen mellan ljuset på den vänstra ansiktshalvan och den högra.
När jag fotade DSLR (och film) fick jag göra det baserat på erfarenhet. Med en modern spegellös kamera ser man en ganska bra version av slutresultatet i sökaren när man tar bilden.
Det gör mig också till en bättre fotograf!
Visa bilaga 158848
Visst, men det är ju bara din personliga åsikt. Finns inget som säger att alla andra borde göra samma val som du.Det förutsätter jag inte. Alla lektioner och utflykter är bra i alla nivåer. Mitt tips är en generell tips och jag tar hellre lektion av någon som är duktig på nåt jag inte är eller får en utflykt betald än att få ett brusreduceringsprogram. Tekniken att bruseducera går faktiskt göra mycket bra i LR och PS.
Visst, men det är ju bara din personliga åsikt. Finns inget som säger att alla andra borde göra samma val som du.
Ingen aning, men det kan nog Sten-Åke avgöra eftersom han rimligen känner barnbarnet bättre än du och jag.Såklart rekommenderar jag vad jag tycker. Anser du nämnda plugin en bra investering rent allmänt?
Ingen aning, men det kan nog Sten-Åke avgöra eftersom han rimligen känner barnbarnet bättre än du och jag.
Fast nu är vi är igen. Som om personen inte skulle kunna "börja utvecklas" helt på egen hand. Det finns mängder av självlärda fotografer som aldrig gått nån kurs eller för den delen åkt till nåt fräsigt "fotoställe".Ja, han får göra som han vill. Han är en vuxen person.
Skrev vad jag ansåg om programmet man själv använt ett bra tag nu. Jag anser att det är klart mer prisvärt att börja utvecklas på annat sätt än att skaffa ett så nischad sak som Pureraw.
Pixelpeeping är nåt jag tycker man bör undvika så länge som möjligt tills man kommit till en nivå, behov och krav att man behöver göra det.
Fast nu är vi är igen. Som om personen inte skulle kunna "börja utvecklas" helt på egen hand. Det finns mängder av självlärda fotografer som aldrig gått nån kurs eller för den delen åkt till nåt fräsigt "fotoställe".
Det kanske är en personlighetsfråga, vad vet jag. Men detta resonemang speglar i stort sett hela trådens ämne; att man på något märkligt sätt skulle behöva välja mellan den tekniska biten och den estetiska biten.
En del är helt enkelt inte intresserade av kurser eller att ens bli handledd av någon. Det hindrar dem inte från att vilja och kunna lära sig på egen hand, och då kanske faktiskt ett program eller nån teknisk pryl är en bättre gåva.
Jag påstår inte att så är fallet eftersom jag inte känner personen. Är bara lite trött på antingen-eller-argumentet. Det funkar inte så.
Håller med Terje, denna kommentar är verkligen ett lågvattenmärke.Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser dina ord. Så jag lämnar denna tråd. Jag har sagt var jag står, det räcker för mig.
Håller med Terje, denna kommentar är verkligen ett lågvattenmärke.
Jag måste säga att just den här frågan - teknik vs. utövarens skicklilghet - tycks vara väldigt mycket mer känslig/kontroversiell inom foto än i de andra hobbies jag ägnar mig åt. Undrar varför?