Annons

Kameran eller fotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)
De allra bästa och mest talangfulla fotograferna behöver nog inte den allra nyaste och finaste kameramodellen, så länge som den kamera de använder fortfarande fungerar. De använder ändå "M"-läget på programväljaren och det läget fungerar precis likadant på en EOS 4000D som på en EOS 1DXmk3 eller EOS R3, dvs man får ställa in allt själv. (Det finns förstås en del skillnader i egenskaper på kamerorna jag nämnde som kan ha inverkan). För oss andra, mera dödliga, kan den extra automatik och förfinad autofokusfunktion och vad det kan vara däremot vara till mera hjälp och ju nyare och finare kamera desto bättre bilder kanske det kan bli. Framför allt kanske man hinner trycka av avtryckaren innan fototillfället hinner försvinna. Men fortfarande gäller klyschan om att det är den som håller i kameran som är den viktigaste komponenten i kamerautrustningen. Det gäller att kunna se bilden redan innan kameran kommer fram, och det där kan i alla fall jag ha problem med ibland.
 
De allra bästa och mest talangfulla fotograferna behöver nog inte den allra nyaste och finaste kameramodellen, så länge som den kamera de använder fortfarande fungerar. De använder ändå "M"-läget på programväljaren och det läget fungerar precis likadant på en EOS 4000D som på en EOS 1DXmk3 eller EOS R3, dvs man får ställa in allt själv. (Det finns förstås en del skillnader i egenskaper på kamerorna jag nämnde som kan ha inverkan). För oss andra, mera dödliga, kan den extra automatik och förfinad autofokusfunktion och vad det kan vara däremot vara till mera hjälp och ju nyare och finare kamera desto bättre bilder kanske det kan bli. Framför allt kanske man hinner trycka av avtryckaren innan fototillfället hinner försvinna. Men fortfarande gäller klyschan om att det är den som håller i kameran som är den viktigaste komponenten i kamerautrustningen. Det gäller att kunna se bilden redan innan kameran kommer fram, och det där kan i alla fall jag ha problem med ibland.
Det beror ju helt på vad de fotograferar. Försök få nåt vettigt ur en 15 år gammal kompaktkamera i riktigt dåligt ljus. Det går liksom inte, i alla fall inte utan stativ. Det är heller inte alla kameror som ger dig möjlighet till manuella inställningar.

I övrigt använder naturligtvis inte alla bra och talangfulla fotografer M-läget. Varför skulle de göra det?
 
Det beror ju helt på vad de fotograferar. Försök få nåt vettigt ur en 15 år gammal kompaktkamera i riktigt dåligt ljus. Det går liksom inte, i alla fall inte utan stativ. Det är heller inte alla kameror som ger dig möjlighet till manuella inställningar.

I övrigt använder naturligtvis inte alla bra och talangfulla fotografer M-läget. Varför skulle de göra det?
Det går alldeles utmärkt med en 15 år gammal kompaktkamera. Använder då och då Samsung Pro 815 från 2006, särskilt de svartvita filerna blir riktigt bra. Eller varför inte en Iphone 4, som jag gjorde denna isbild med.

B586D369-C8BD-4095-80F1-BAEECF9F54BE.jpeg
 
Det går alldeles utmärkt med en 15 år gammal kompaktkamera. Använder då och då Samsung Pro 815 från 2006, särskilt de svartvita filerna blir riktigt bra. Eller varför inte en Iphone 4, som jag gjorde denna isbild med.

Visa bilaga 158836
En bild i mikroformat tagen under förhållanden jag vet noll om säger tyvärr ingenting. Prova till exempel ett landskap efter skymning eller ett porträtt inomhus efter mörkrets inbrott (utan fotobelysning) med samma kamera och ladda upp bilden i 2048 pixlars bredd så får vi se. 😁

Edit: Men visst, jag kunde varit tydligare med vad jag menade. Klart det går att få vettiga bilder ur en sån kamera, men med väldigt stora begränsningar i vad man kan fota och hur tekniskt bra resultatet kan bli.
 
En bild i mikroformat tagen under förhållanden jag vet noll om säger tyvärr ingenting. Prova till exempel ett landskap efter skymning eller ett porträtt inomhus efter mörkrets inbrott (utan fotobelysning) med samma kamera och ladda upp bilden i 2048 pixlars bredd så får vi se. 😁

Edit: Men visst, jag kunde varit tydligare med vad jag menade. Klart det går att få vettiga bilder ur en sån kamera, men med väldigt stora begränsningar i vad man kan fota och hur tekniskt bra resultatet kan bli.
Jag laddar ju aldrig upp stora filer på nätet, Fotosidan inkluderat. Men annars hanterar jag givetvis stora filer, inte minst som utskrifter till försäljning. Har en rätt så omfattande fotografisk verksamhet, vilket borde vara onödigt att påtala.

Återkommer annars till vad jag skrivit tidigare i tråden. 😊
 
Jag laddar ju aldrig upp stora filer på nätet, Fotosidan inkluderat. Men annars hanterar jag givetvis stora filer, inte minst som utskrifter till försäljning. Har en rätt så omfattande fotografisk verksamhet, vilket borde vara onödigt att påtala.

Återkommer annars till vad jag skrivit tidigare i tråden. 😊
Då får du förstås tåla att bli ifrågasatt också, och jag har fortfarande ingen aning om hur ljuset var när du tog bilden.

En del struntar i teknisk kvalitet medan det är viktigt för andra. Det vore rätt fånigt att påstå att ålderstigen utrustning duger i allmänhet bara för att man själv inte har några problem med den. Jag kan stundom få rimliga bilder ur min mobil, men de kommer aldrig nånsin i närheten av en fräsigare kamera och vid många tillfällen blir resultatet rent bedrövligt eländigt. Naturligtvis bättre än inget resultat alls, men jag ser ingen anledning att använda mobilen om jag har en bättre kamera tillgänglig. Det skulle vara för att utmana mig att ta bilder som ser bra ut även med teknisk skitkvalitet då kanske.

Allt beror som vanligt på vad man är ute efter. För mig är bildkvaliteten en rätt stor del av slutresultatet i mina bilder och jag kan inte se varför det skulle vara "sämre" än att dogmatiskt hävda att det bara är fotografen som är det viktiga. Det är det bara om man är av den åsikten, och åsikter är inte fakta.

Edit: Av ovanstående anledning laddar jag heller aldrig upp små bilder på nätet. Det blir bara meningslöst.
 
Då får du förstås tåla att bli ifrågasatt också, och jag har fortfarande ingen aning om hur ljuset var när du tog bilden.

En del struntar i teknisk kvalitet medan det är viktigt för andra. Det vore rätt fånigt att påstå att ålderstigen utrustning duger i allmänhet bara för att man själv inte har några problem med den. Jag kan stundom få rimliga bilder ur min mobil, men de kommer aldrig nånsin i närheten av en fräsigare kamera och vid många tillfällen blir resultatet rent bedrövligt eländigt. Naturligtvis bättre än inget resultat alls, men jag ser ingen anledning att använda mobilen om jag har en bättre kamera tillgänglig. Det skulle vara för att utmana mig att ta bilder som ser bra ut även med teknisk skitkvalitet då kanske.

Allt beror som vanligt på vad man är ute efter. För mig är bildkvaliteten en rätt stor del av slutresultatet i mina bilder och jag kan inte se varför det skulle vara "sämre" än att dogmatiskt hävda att det bara är fotografen som är det viktiga. Det är det bara om man är av den åsikten, och åsikter är inte fakta.

Edit: Av ovanstående anledning laddar jag heller aldrig upp små bilder på nätet. Det blir bara meningslöst.
Skillnaden på mig och dig, vad jag kan utläsa från ditt sätt att skriva är att du har rätt och jag har fel. Och att jag måste bevisa/motbevisa. Jag påstår ingenstans att du har fel, men jag har rätt för mig och mitt.

Jag är totalt ointresserad att ”vinna” någon diskussion.Du får gärna vinna för din skull, jag behöver heller inte ”bevisa” något för min skull.

Men jag fortsätter dela mina tanker för att bredda diskussionen något. Att det inte finns någon facit, eller rätt och fel.

Vi kan åtminstone konkludera med att vi tycker olika.

mvh Terje
 
Skillnaden på mig och dig, vad jag kan utläsa från ditt sätt att skriva är att du har rätt och jag har fel. Och att jag måste bevisa/motbevisa. Jag påstår ingenstans att du har fel, men jag har rätt för mig och mitt.

Jag är totalt ointresserad att ”vinna” någon diskussion.Du får gärna vinna för din skull, jag behöver heller inte ”bevisa” något för min skull.

Men jag fortsätter dela mina tanker för att bredda diskussionen något. Att det inte finns någon facit, eller rätt och fel.

Vi kan åtminstone konkludera med att vi tycker olika.

mvh Terje
Snacka om överreaktion. 😂 Varför ens bevista ett forum om du inte kan argumentera för dina åsikter? Låt oss börja om med ditt första inlägg i tråden:

Visst är det intressant med fotografer som alltid har det senaste och det bästa, men som efter massor av år ännu inte blivit bra fotografer. Man kanske tror att man är det, så självinsikten sviktar en aning.

Visst är det intressant med fotografer som aldrig har det senaste och det bästa, men som redan tidigt hade känslan för det fotografiska och blev riktigt bra fotografer. Men som kanske tror att man inte är det, så självinsikten sviktar en aning (eller Jante).

Livet är verkligen rättvist… 😉

Det här är ju egentligen bara floskler eftersom du inte har några konkreta exempel. Eller är det så att du anser dig själv vara såpass "bra" och "intressant" att det borgar för att du har "rätt"? Mycket oklart måste jag säga.

Det blir betydligt enklare om du talar ur skägget istället för att tala svepande och innehållslöst, tycker i alla fall jag.
 
Det finns en övertro på den senaste kameratekniken, men den gör ingen till en bättre fotograf. Moster Agda med sin Nissan Micro blir knappast en bättre bilföreare om hon köper en Ferrarri!

Inte den senaste kameratekniken nödvändigtvis men definitivt kan viss kamerateknik göra att vissa typer av bilder blir lättare att ta för vissa om inte alla fotografer. Om man verkligen menar allvar med att precis all ny kamerateknik från säg de senaste femåren verkligen är onödig så tror jag att man är väl dogmatisk. Om dogmatiken och att belägga en själv med teknikrestriktioner är det viktiga här i fotolivet så finns det säkert olika Dogma-grupper att gå med i, inte bara i Danmark utan även i Sverige.

Bilanalogin tror jag är olycklig men även där kan vissa saker underlätta. Om nu sagda Moster Agda är verkligt usel på att växla så blev hon kanske både glad och lättad när det fanns automatväxel i bilen. Videokamera i bak har säkert räddat en del från att oavsiktligt backa in i både andra föremål och bilar. Farthållare med kollissionsradar har säkert även det bidragat till färre sammanstötningar när trötta förare tar sig "micro-napar". Det går säkert att komma på mängder av andra exempel.

Sedan en liten anekdot från en kompis som en gång var bilmekaniker. Där gnällde en kund på att det "det ibland hördes ett konstigt knäppande ljud" från hans bil som höll på att göra honom sinnessvag. Min kompis föreslog då att han skulle skaffa sig en ordentlig ljudanläggning i bilen. "Då kan du ju bara höja volymen, så kommer du garanterat inte att höra några knäpp längre". Småknäppt men det kanske kunde funka det med för vissa lättstörda halvneurotiker.
 
Snacka om överreaktion. 😂 Varför ens bevista ett forum om du inte kan argumentera för dina åsikter? Låt oss börja om med ditt första inlägg i tråden:



Det här är ju egentligen bara floskler eftersom du inte har några konkreta exempel. Eller är det så att du anser dig själv vara såpass "bra" och "intressant" att det borgar för att du har "rätt"? Mycket oklart måste jag säga.

Det blir betydligt enklare om du talar ur skägget istället för att tala svepande och innehållslöst, tycker i alla fall jag.
Överreaktion är ordet för dagen ja. Läs gärna inlägget jag skrev igen som du citerar.

mvh Terje
 
Vi har alla olika behov, medel och möjligheter.

En snickare skulle aldrig säga att det går lika bra med en fogsvans som en cirkelsåg, eftersom han tjänar igen pengarna på mindre än en dag. Snickaren vill kapa till alla brädorna på gång och sen snabbt spika upp dem med sin elektriska spikpistol. Den som snickrar lite på landet ibland klarar sig med en vanlig såg.

På samma sätt måste professionella fotografer ha de verktyg som krävs för att ta bilden. Jag såg bilder från EM-finalen i svenska och amerikanska tidningar av en fotograf som heter Claudio Villa. Undrar om han sitter med någon gammal kamera från 2015 eller har han det absolut bästa som finns att få?

Någon annan kanske nöjer sig med att fota ett träd på söndagspromenaden och är nöjd med det.
 
Precis, men inom foto råder det lite mer av motsättning mellan teknik och kunskap tycker jag vilket illustreras av den här tråden! :)

Håller med!

En gång skrev jag en blogg kring motsättningen mellan de två människotyperna "Romantikern" och Klassikern" som de beskrevs i Robert M. Pirsig kultbok Zen och konsten att sköta en motorcykel) från 1977 och tillämpade det på uppgiften att laga en båt och en gammal båtmotor.

Hela bloggen:

Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan


Citat ur min blogg av relevant stycke:

"
Två olika typer av människor

Nåväl, ni kommer nu tas genom en bildillustrerad beskrivning om hur en båträddningsoperation i Stockholms skärgård kan gå till, men först en liten filosofisk betraktelse om hur man kan se på sin förestående uppgift beroende på vilken världsåskådning man håller sig med.


1977 skrev Robert M. Pirsig denna kultbok som heter Zen och konsten att sköta en motorcykel och många av mina dåvarande studiekamrater och jag läste den med stort intresse, fast den handlade mycket mer om filosofi än konsten att sköta en motorcykel och dessutom var den allt annat än lättillgänglig. Jag har just läst om den nu i samband med att jag reparerade min båt vars akterspegel just spruckit i två 20 cm långa sprickor och behövde lagas. Därav titeln på denna blogg som är en liten blinkning mot Pirsig.


Grovt handlar den yttre ramen om författarens funderingar under en resa på motorcykel från Minneapolis över the Central- och Great Plains upp till bergen i Montana (där han tidigare varit verksam som professor i filosofi), tillsammans med hans 11 årige son och ett annat par på en BMW R60. Det ska också sägas att han helt krackelerat psykiskt och slutat sitt arbete som professor vid ett universitet efter att ha försökt förstå och smälta samman två helt oförenliga filosofiska världsåskådningar och begreppet "Kvalitet" som trots ambitiösa försök inte låtit sig definieras ens under inflytande från LSD. Ja för jag är rätt säker på att han gått på något "sinnesutvidgande" innan sin personliga härdsmälta.


Själv antog jag att han körde en gammal Harley Davidsson, som rasslade isär med jämna mellanrum, som gamla HD-motorcyklar och gamla amerikanska bilar brukade göra när jag var ung. Jag har en vän som brukade kalla de senare för "två ton skrot". Detta förmodade HD-elände ställs mot resekamraterna Sylvias och Johns BMW R60, som bara går och går, utan behov av handpåläggning. Sylvia och John har valt sin motorcykel med omsorg, då de är vad Pirsig kallar "massmänniskor", som likt de flesta sådana hatar att befatta sig med tekniska prylar som inte fungerar. De är konsumenter helt enkelt, som lever med tekniken utan att egentligen ha att göra med den på djupet eller förstå den. Pirsigs alter ego däremot älskar att meka med sin skraltiga HD som faller isär i sina beståndsdelar med jämna mellanrum och det skapar irritation hos hans två resekamrater, som inte kan förstå att någon vettig människa vill lägga tid på sådant. De tycker att teknik bara ska fungera, som deras tyska BMW R60. De föredrar, som de romantiker de är, att njuta i fulla drag av de vackra naturscenerierna under resan istället.

Två typer av världsåskådning

Det boken egentligen handlar om är två helt olika sätt att se på världen, två helt oförenliga världsåskådningar: den klassiska inställningen vs den romantiska och de tuschar även de två helt olika människotyper vi även hittar bland exv. fotografer. Där hittar vi de som är helt besatta av kameratekniken och som vill förstå allt om själva tekniken och så har vi de som aldrig talar om att ta bilder utan som föredrar att tala om att de "skapar" bilderna. När de analyserar bilder (de tittar aldrig på bilder som andra) pratar de alltid om "Bilden" med stort "B" och avskyr precis som Sylvia och John allt vad tekniksnack heter - i detta fall kameratekniksnack.

Den den romantiska inställningen till klassikern och vise versa

Romantikerna
tycker den klassiska inställningen är oändligt trist och grå, teknisk, fantasilös, ful och fullständigt oinspirerande. Den ägnar sig åt ett beklämmande empiriskt mätande och vägande där begrepp ska definieras och analyseras för att saker ska kunna bevisas och FÖRSTÅS. Allt är empiri som ska testas och verifieras i fullständig oändlighet. Romantikern ser tekniken som rena dödskraften som bara förstör vår vackra fantastiska planet. Han är dessutom helt oförstående inför att saker ska förstås, för en romantiker har ju fullt upp med att UPPLEVA själva livet, världen och konsten istället. Det är ingen överdrift att påstå att romantikern ser ner på klassikerns brist på känsla för KULTUREN. Han kan inte förstå att klassikern som annars är så besatt av att försöka förstå allt inte alls verkar förstå kulturen. Romantikern undrar, (men uttalar det aldrig för sånt gör icke en kultiverad romantiker), om inte förklaringen till deras enorma skillnader i världsuppfattning egentligen beror på att klassikern har en onormalt stor andel neanderthalgener i sitt DNA.


Klassikern å andra sidan ser romantikern som en ytlig, substanslös, nyckig fjolla, lika opålitlig som en fjäril som fladdrar planlöst från blomma till blomma till synes helt utan riktning i livet. Klassikern ser romantikern som en rent parasitisk börda för samhället och inte sällan föraktar han romantikerns ryggradslösa hållning till livet gränslöst. Han tycker mest att romantikern går omkring planlöst i livet och bara tar upp syre till ingen som helst nytta. Han retar sig gränslöst på att den uppblåste besserwisserns von oben attityd och att denne aldrig kan låta bli att slänga sina nedlåtande sarkasmer om klassikerns teknikintresse omkring sig. Men det som ändå är värst, är att romantikern bara snackar och snackar och aldrig gör något. Rent evolutionärt så kan klassikern inte för sitt liv begripa, att alla dessa romantiker som förpestar världen med sin kulturella snobbism, överhuvudtaget undgått att hamna på evolutionens sophög. Rimligen borde de ha sorterats bort för länge sedan genom det "naturliga urvalet." Klassikern undrar fortfarande hur fan det egentligen gick till när den där söndercurlade mesens förfäder lyckades överleva mötet med neanderthalarna.


Det är här Zen kommer in i bilden

Det finns i princip ingenstans där dessa uppfattningar går ihop och det gör inte en klassiker eller romantiker heller för den delen. De skär sig som olja och vatten och de går inte att blanda utan problem. Om ni händelsevis vill ha en middagsbjudning eller bjuda på fest, så är det ingen bra idé att sätta människor med en klassisk världsuppfattning bredvid en romantiker. De kommer inte att kunna tala med varann och det leder i värsta fall till osämja och att folk lämnar festen i förtid. Men Zen som det kallas i Japan eller Chan som det heter i det pragmatiska Kina är vägen mot en sorts förening av den romantiska anden och den pragmatiska klassiska materian. Det var möjligen här Pirsig tog sig vatten över huvudet och överbelastade sin överörliga hjärna med för mycket LSD när han jobbade med lösningen. (slut citat)

Ta det nu lugnt med LSD:n och andra sinnesutflippande substanser vid bildskapandet i värmen :) eller om ni ska ut på sjön.
 
Senast ändrad:
Det finns väl ingen dumfånekamera idag, oavsett pris, som tekniskt sett tar "sämre" bilder än ikonen Henri Cartier Bressons gammelLeica.

Många häpnar över Ansel Adams analoga mästerverk samtidigt som man
menar att digital teknik idag slår allt det gamla analoga. Jojo...

I tidningen Life publicerades på 50-talet ett reportage där fotografen Alfred Eisenstaedt, också han med en gammelLeica, blev tillfrågad av författaren Hemigway: "Du som tar så bra bilder, vad har du för kamera"? Han svarade: "Du som skriver så bra böcker, vad har du för skrivmaskin"?

Konst uppstår i huvet på konstnären.
 
Överreaktion är ordet för dagen ja. Läs gärna inlägget jag skrev igen som du citerar.

mvh Terje
Jag ser bara ironiserande utan substans.

Håller med!

En gång skrev jag en blogg kring motsättningen mellan de två människotyperna "Romantikern" och Klassikern" som de beskrevs i Robert M. Pirsig kultbok Zen och konsten att sköta en motorcykel) från 1977 och tillämpade det på uppgiften att laga en båt och en gammal båtmotor.

Hela bloggen:

Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan


Citat ur min blogg av relevant stycke:

"
Två olika typer av människor

Nåväl, ni kommer nu tas genom en bildillustrerad beskrivning om hur en båträddningsoperation i Stockholms skärgård kan gå till, men först en liten filosofisk betraktelse om hur man kan se på sin förestående uppgift beroende på vilken världsåskådning man håller sig med.


1977 skrev Robert M. Pirsig denna kultbok som heter Zen och konsten att sköta en motorcykel och många av mina dåvarande studiekamrater och jag läste den med stort intresse, fast den handlade mycket mer om filosofi än konsten att sköta en motorcykel och dessutom var den allt annat än lättillgänglig. Jag har just läst om den nu i samband med att jag reparerade min båt vars akterspegel just spruckit i två 20 cm långa sprickor och behövde lagas. Därav titeln på denna blogg som är en liten blinkning mot Pirsig.


Grovt handlar den yttre ramen om författarens funderingar under en resa på motorcykel från Minneapolis över the Central- och Great Plains upp till bergen i Montana (där han tidigare varit verksam som professor i filosofi), tillsammans med hans 11 årige son och ett annat par på en BMW R60. Det ska också sägas att han helt krackelerat psykiskt och slutat sitt arbete som professor vid ett universitet efter att ha försökt förstå och smälta samman två helt oförenliga filosofiska världsåskådningar och begreppet "Kvalitet" som trots ambitiösa försök inte låtit sig definieras ens under inflytande från LSD. Ja för jag är rätt säker på att han gått på något "sinnesutvidgande" innan sin personliga härdsmälta.


Själv antog jag att han körde en gammal Harley Davidsson, som rasslade isär med jämna mellanrum, som gamla HD-motorcyklar och gamla amerikanska bilar brukade göra när jag var ung. Jag har en vän som brukade kalla de senare för "två ton skrot". Detta förmodade HD-elände ställs mot resekamraterna Sylvias och Johns BMW R60, som bara går och går, utan behov av handpåläggning. Sylvia och John har valt sin motorcykel med omsorg, då de är vad Pirsig kallar "massmänniskor", som likt de flesta sådana hatar att befatta sig med tekniska prylar som inte fungerar. De är konsumenter helt enkelt, som lever med tekniken utan att egentligen ha att göra med den på djupet eller förstå den. Pirsigs alter ego däremot älskar att meka med sin skraltiga HD som faller isär i sina beståndsdelar med jämna mellanrum och det skapar irritation hos hans två resekamrater, som inte kan förstå att någon vettig människa vill lägga tid på sådant. De tycker att teknik bara ska fungera, som deras tyska BMW R60. De föredrar, som de romantiker de är, att njuta i fulla drag av de vackra naturscenerierna under resan istället.

Två typer av världsåskådning

Det boken egentligen handlar om är två helt olika sätt att se på världen, två helt oförenliga världsåskådningar: den klassiska inställningen vs den romantiska och de tuschar även de två helt olika människotyper vi även hittar bland exv. fotografer. Där hittar vi de som är helt besatta av kameratekniken och som vill förstå allt om själva tekniken och så har vi de som aldrig talar om att ta bilder utan som föredrar att tala om att de "skapar" bilderna. När de analyserar bilder (de tittar aldrig på bilder som andra) pratar de alltid om "Bilden" med stort "B" och avskyr precis som Sylvia och John allt vad tekniksnack heter - i detta fall kameratekniksnack.

Den den romantiska inställningen till klassikern och vise versa

Romantikerna
tycker den klassiska inställningen är oändligt trist och grå, teknisk, fantasilös, ful och fullständigt oinspirerande. Den ägnar sig åt ett beklämmande empiriskt mätande och vägande där begrepp ska definieras och analyseras för att saker ska kunna bevisas och FÖRSTÅS. Allt är empiri som ska testas och verifieras i fullständig oändlighet. Romantikern ser tekniken som rena dödskraften som bara förstör vår vackra fantastiska planet. Han är dessutom helt oförstående inför att saker ska förstås, för en romantiker har ju fullt upp med att UPPLEVA själva livet, världen och konsten istället. Det är ingen överdrift att påstå att romantikern ser ner på klassikerns brist på känsla för KULTUREN. Han kan inte förstå att klassikern som annars är så besatt av att försöka förstå allt inte alls verkar förstå kulturen. Romantikern undrar, (men uttalar det aldrig för sånt gör icke en kultiverad romantiker), om inte förklaringen till deras enorma skillnader i världsuppfattning egentligen beror på att klassikern har en onormalt stor andel neanderthalgener i sitt DNA.


Klassikern å andra sidan ser romantikern som en ytlig, substanslös, nyckig fjolla, lika opålitlig som en fjäril som fladdrar planlöst från blomma till blomma till synes helt utan riktning i livet. Klassikern ser romantikern som en rent parasitisk börda för samhället och inte sällan föraktar han romantikerns ryggradslösa hållning till livet gränslöst. Han tycker mest att romantikern går omkring planlöst i livet och bara tar upp syre till ingen som helst nytta. Han retar sig gränslöst på att den uppblåste besserwisserns von oben attityd och att denne aldrig kan låta bli att slänga sina nedlåtande sarkasmer om klassikerns teknikintresse omkring sig. Men det som ändå är värst, är att romantikern bara snackar och snackar och aldrig gör något. Rent evolutionärt så kan klassikern inte för sitt liv begripa, att alla dessa romantiker som förpestar världen med sin kulturella snobbism, överhuvudtaget undgått att hamna på evolutionens sophög. Rimligen borde de ha sorterats bort för länge sedan genom det "naturliga urvalet." Klassikern undrar fortfarande hur fan det egentligen gick till när den där söndercurlade mesens förfäder lyckades överleva mötet med neanderthalarna.


Det är här Zen kommer in i bilden

Det finns i princip ingenstans där dessa uppfattningar går ihop och det gör inte en klassiker eller romantiker heller för den delen. De skär sig som olja och vatten och de går inte att blanda utan problem. Om ni händelsevis vill ha en middagsbjudning eller bjuda på fest, så är det ingen bra idé att sätta människor med en klassisk världsuppfattning bredvid en romantiker. De kommer inte att kunna tala med varann och det leder i värsta fall till osämja och att folk lämnar festen i förtid. Men Zen som det kallas i Japan eller Chan som det heter i det pragmatiska Kina är vägen mot en sorts förening av den romantiska anden och den pragmatiska klassiska materian. Det var möjligen här Pirsig tog sig vatten över huvudet och överbelastade sin överörliga hjärna med för mycket LSD när han jobbade med lösningen. (slut citat)

Ta det lugnt med LSD:n och andra sinnesutflippande substanser vid bildskapandet i värmen :)
Problemet är att det där bara beskriver två ytterligheter. Naturligtvis finns allt på en skala emellan dessa, även om många tycks vilja göra allt för att inte låtsas om det. Enklare med bara svart eller vitt.
 
Jag ser bara ironiserande utan substans.


Problemet är att det där bara beskriver två ytterligheter. Naturligtvis finns allt på en skala emellan dessa, även om många tycks vilja göra allt för att inte låtsas om det. Enklare med bara svart eller vitt.

Visst men här på FS är det nog mycket oftare så att de som har mycket av "romantikerns" profil tycks störa sig svårt på de som är intresserade av tekniken också. Ibland gränsar det just till den besserwisserism och bottenlösa förakt för både teknik och teknikintresse som Prisig pekade på.

Det är ytterst sällan jag tycker mig läsa om några korståg mot "romantikerna" och deras världsbild från teknikvurmande "klassiker". Förmodligen är det så att det "romantikerna" verkligen stör sig på är att "klassikerna" i allmänhet helt ignorerar dem ungefär som ett jobbigt understimulerat småsyskon utan tillgång till läsplatta.

Här på FS är det nog tyvärr ofta två ytterligheter och långtifrån någon dialog.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar