apersson850
Aktiv medlem
Ta nu inte bort chansen för mig att bli bättre genom att köpa fler prylar. De andra vägarna har jag redan försökt...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att det är helt fascinerande att detta såpass ofta ses som en "A eller B"-fråga. Som om resultatet antingen bara skulle bero på fotografen eller utrustningen. Givetvis beror resultatet på båda och om du köper en bättre kamera kommer du själv inte plötsigt att sluta utvecklas som fotograf. Har väldigt svårt att tro att någon spontant skulle börja ta sämre bilder av att köpa en bättre kamera, så vad är egentligen nackdelen? Förutom hål i plånboken då, men det handlar bara om personliga prioriteringar.
Det finns väldigt gott om fotoapplikationer där utrustningen har mycket, mycket stor betydelse. Försök fota detaljer av månen med en vidvinklig kompaktkamera till exempel. Eller bara ett landskap i dåligt ljus utan bildstabilisering eller stativ. Det är i princip omöjligt, om man inte blir nöjd med en grötig blobba till bild förstås.
Naturligtvis är det många som köper onödigt bra utrustning i tron att bilderna ska bli mycket bättre, när de själva trots allt är den begränsande faktorn. Men då slipper de åtminstone fundera över vad det beror på och det borde bli rätt tydligt att det inte är fel på utrustningen. Jag tycker också att det är rätt fånigt att uppgradera stup i kvarten för att få nån liiiiiten extra funktionalitet. Samtidigt har jag själv under lång tid varit fast i uppgraderingsträsket och ständigt letat efter teknisk perfektion. Det tror jag är ett mänskligt drag, och därtill inte något dåligt. Det visar bara att man är analytisk och strävar mot något, som kanske går att nå.
------
Jämförelsen med musikinstrument är ganska träffande och jag har en egen liten anekdot i ämnet: Jag har spelat elgitarr sen jag var 15 ungefär (41 nu) men hade en lång period på kanske 5-10 år där jag helt slutade spela. Så en dag kom det sig att jag knallade in i en musikaffär för att "bara kolla lite". Det slutade med att jag hittade en gitarr som var så bra att jag bara inte kunde gå därifrån utan den, trots att jag hade flera gitarrer hemma som jag inte använt på evigheter.
I och med det köpet så började jag spela gitarr igen, och det är fortfarande många år senare den gitarr jag helst spelar på. Den är enormt inspirerande, så till den grad att om jag börjar så har jag svårt att sluta. Trots att skillnaderna mot övriga gitarrer är minimala, är det något med helheten som bara klickar med mig. Den är snygg, den låter otroligt bra, den är lätt att spela på, den har en slags "respons" som bara gör en glad.
------
Så ja, utrustningen kan spela väldigt stor roll för slutresultatet. Inte bara på ett tekniskt plan, utan för att användaren påverkas psykiskt av hur utrustningen är att hantera. Hur trevlig och intuitiv kameran är, till exempel. Eller hur färgerna matchar det man förväntat sig, istället för att man måste sitta och bråka med filerna tills de efter många om och men kanske eventuellt ser ut som man vill.
Hehe, ja det är väl kanske nån form av personlighetsstörning. Kontrollbehov kanske? Jag håller på att bli tokig på min framgaffel till cykeln. Har uppgraderat, finlirat och ställt in allt som går, men den känns ändå "fel" och jag har ingen aning om varför. Detta besudlar frihetskänslan som jag vill ha när jag cyklar. Vill inte behöva tänka på materialet alls, men det är svårt när det gör sig ständigt påmint genom att varenda jäkla rot och sten känns rätt upp i styret. Samma sak med optiska aberrationer, åtminstone om de är fula.Kan inte annat än hålla med! Så som du kände/känner för den där gitarren känner jag nu med min nya kamera. Jag hoppas det håller i sig! Nu börjar ju dock det eviga googlandet på objektiv för nu vill jag fota allt från närbilder på insekter till fåglar i träden. Men det är ju en annan historia.
Vi båda frekventerar även ett cykelforum. Jag köpte ganska många cyklar på kort tid, tills jag hittade en där allt bara klickade. Sen dess har jag inte tittat efter andra cyklar.
Jag tror en del av oss, kanske på grund av någon diagnos eller annan personlig egenhet, är lite beroende av att allt måste klicka och kännas 100 för att kunna slappna av och fokusera. Jag hatar när något gnager i mig. En irritation över något som aldrig tycks försvinna. Lugnet infinner sig inte riktigt förns nämnda irritaton försvunnit. Jag vet inte om någon annan känner igen sig i det, men det är i alla fall uppenbart att många mycket enklare kan förbise den typen av hang-ups. Jag kan det då inte tyvärr.
Hehe, ja det är väl kanske nån form av personlighetsstörning. Kontrollbehov kanske? Jag håller på att bli tokig på min framgaffel till cykeln. Har uppgraderat, finlirat och ställt in allt som går, men den känns ändå "fel" och jag har ingen aning om varför. Detta besudlar frihetskänslan som jag vill ha när jag cyklar. Vill inte behöva tänka på materialet alls, men det är svårt när det gör sig ständigt påmint genom att varenda jäkla rot och sten känns rätt upp i styret. Samma sak med optiska aberrationer, åtminstone om de är fula.
Jag tror en del av oss, kanske på grund av någon diagnos eller annan personlig egenhet, är lite beroende av att allt måste klicka och kännas 100 för att kunna slappna av och fokusera. Jag hatar när något gnager i mig. En irritation över något som aldrig tycks försvinna. Lugnet infinner sig inte riktigt förns nämnda irritaton försvunnit. Jag vet inte om någon annan känner igen sig i det, men det är i alla fall uppenbart att många mycket enklare kan förbise den typen av hang-ups. Jag kan det då inte tyvärr.
Det där jäklar gnaget är ju också en sporre, släkt med drivkraft, nyfikenhet och vilja att utvecklas.
Gnaget ger sig aldrig och brukar vinna till slut men dyker upp igen och igen.
Det skulle vara tomt utan gnag och tomhet är inget vidare.
Även ofjädrade cyklar känns helt olika beroende på material och geometri.Hehe, ja det är väl kanske nån form av personlighetsstörning. Kontrollbehov kanske? Jag håller på att bli tokig på min framgaffel till cykeln. Har uppgraderat, finlirat och ställt in allt som går, men den känns ändå "fel" och jag har ingen aning om varför. Detta besudlar frihetskänslan som jag vill ha när jag cyklar. Vill inte behöva tänka på materialet alls, men det är svårt när det gör sig ständigt påmint genom att varenda jäkla rot och sten känns rätt upp i styret. Samma sak med optiska aberrationer, åtminstone om de är fula.
Edit: Ironiskt nog kan jag samtidigt uppskatta en toy-camera och cyklar en del på helstel cykel. Då har man liksom inga förväntningar och det spelar ingen roll att det är ett "dåligt" verktyg. Märkligt.
Även ofjädrade cyklar känns helt olika beroende på material och geometri.
Ja, foto är för många, och för mig, en materialsport. Det gäller att ha prylar som man klickar med! För egen del betyder det inte det senaste nyaste. Jag har ganska gamla prylar. Som jag köpt begagnat. Men det är prylar som jag trivs med. Som ligger rätt i handen. Som inte skramlar. Som håller för en sammanstötning. Som sätter (och håller) fokus.
Kameran är ett redskap likt snickarens hammare. Den måste ha rätt vikt, balans och återstuds. I bildlig mening.
Man kan till och med knasigt nog gilla ljudet av spegelns och slutarens rörelse från vissa kameror. Fast det på inget sätt i sig påverkar bildens kvalitet.Absolut, men bristen på fjädring kommer fortfarande vara bland de största hindrena så länge underlaget inte är slätt. Det blir därför lite meningslöst att försöka finlira med andra grejer, jämfört med om man har en cykel med fjädring. Däckval är förstås synnerligen viktigt dock, men det gäller på alla cyklar.
Japp, och det finns till och med knasigheter som man kan gilla. Såsom objektiv som ger en viss typ av dimmig skärpa som tilltalar mer än optisk perfektion.
Själv hade jag väldigt trevligt med en Leica M8 trots att den var och är fruktansvärt omodern. Har funderat på att försöka få tag i en M9 faktiskt, men de är fortfarande för dyra.
Visst är det intressant med fotografer som alltid har det senaste och det bästa, men som efter massor av år ännu inte blivit bra fotografer. Man kanske tror att man är det, så självinsikten sviktar en aning.
Visst är det intressant med fotografer som aldrig har det senaste och det bästa, men som redan tidigt hade känslan för det fotografiska och blev riktigt bra fotografer. Men som kanske tror att man inte är det, så självinsikten sviktar en aning (eller Jante).
Livet är verkligen rättvist…
Har väldigt svårt att tro att någon spontant skulle börja ta sämre bilder av att köpa en bättre kamera, så vad är egentligen nackdelen?
Kan man inte hålla 20 km/h utan att det känns obekvämt på en ofjädrad, då är det fel på underlaget.Absolut, men bristen på fjädring kommer fortfarande vara bland de största hindrena så länge underlaget inte är slätt. Det blir därför lite meningslöst att försöka finlira med andra grejer, jämfört med om man har en cykel med fjädring. Däckval är förstås synnerligen viktigt dock, men det gäller på alla cyklar.
Kan man inte hålla 20 km/h utan att det känns obekvämt på en ofjädrad, då är det fel på underlaget.
En fotograf som gör bra bilderDefiniera "bra fotograf".
Eftersom detta är subjektivt är det alltså rätt meningslöst att tala om bra och dåliga fotografer.En fotograf som gör bra bilder