Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradoktorn i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bråttom är det..

eon skrev:
Ja, Scandinavian Photo måste snabbt förbättra sin hemsida så att man på kort tid kan titta igenom många prylar.

Nu är det både laddningstiden som är för långsam och menysystemet som är hopplöst hämmande.

/Erik
Visst är det skillnad i hastighet och användarvänlighet om man jämför t. ex. Cyberphoto och Scandinavian Photo.
Men lite larvigt börjar det bli om det är så bråttom att hitta pris på ett antal artiklar.
 
P.R. skrev:

Framgångsrika internethandlare och tillverkarna öppnar "Showrooms". De sistnämnda kommer nog också att synas mer i kanaloberoende och imageskapande aktiviteter: utöver mässorna, så blir det kundseminarier, sponsring och demomöjligheter vid t.ex. sportevenemang.

Min poäng var att "parasiten" inte överlever på sikt. Vem skall hålla intresset vid liv?

Så svarar du på den implicita frågan med att förklara att Internetaffärerna kommer att söka upp kunderna i kundernas närområde igen, showrooms (ungefär utrikiska för "butik") och ambulerande försäljning. Leverera vill man nog göra via sitt lager, förstås.
 
Anders Svensson skrev:
...showrooms (ungefär utrikiska för "butik")...
Jag vet ingen bra etablerad svensk översättning och därför använde jag det engelska ordet, men butik är inte rätt. Konceptbutik är en direktöversättning av ett annat anglouttryck för samma sak men demobutik eller skyltbutik tycker jag i så fall är tydligare på svenska.

Till skillnad från den traditionella butiken är eventuell försäljning på plats av underordnad betydelse, om det ens går att handla där.
 
Lars Johnsson skrev:
Din service var ju inte så bra. Din flickvän fick ju inte testa objektivet som hon ville. Och därför fick ni gå tillbaka och laga det.

Arbetar själv inom kundservice, både teknisk support och ekonomiska frågor. Jag tycker att vi har oerhörd bra service mot våra kunder. Under en dag tar man tag i ganska många kundärenden. Det händer såväl mig som mina kollegor att man någon gång under dagen kanske inte är lika fokuserade man är i alla de andra ärendena den dagen. Man är inte mer än människa. Hur duktig man än är kan man inte vara bäst jämt. Även björn borg förlorade ju någon gång.

Självklart gav säljaren inte den bästa servicen när flickvännen pratade med honom. Detta förklarade jag för den ansvarige. Den ansvarige såg att säljaren som flickvänen pratade med tyvärr hade brustit och gjorde då allt han kunde för att ordna upp det för mig utifrån de förutsättningarna som fanns. Viljan fanns att göra det bästa möjliga. Det är kundservice.

Vad jag vände mig mot i mitt inlägg ursprungligen, vilket jag tror att en del personer från enutländsk internet butik istället för en butik, och det enbart för att spara ett fåtal hundra lappar, två tre stycken, på en vara som kostar tusentalskronor. Det är snålhet, och det är den snålheten man förlorar på i längden.

5000 vs 7000kr, där är det ingen snack om saken, där är de klart att man väljer att handla från internetbutiken, det är inte snålhet, det är förnuft.
 
P.R. skrev:
Jag vet ingen bra etablerad svensk översättning och därför använde jag det engelska ordet, men butik är inte rätt. Konceptbutik är en direktöversättning av ett annat anglouttryck för samma sak men demobutik eller skyltbutik tycker jag i så fall är tydligare på svenska.

Till skillnad från den traditionella butiken är eventuell försäljning på plats av underordnad betydelse, om det ens går att handla där.

Jadå, jag är helt med. Nu får Internethandlaren göra det som de lokala affärerna gjort gratis (relativt Internethandlaren, inte i verkligheten). Det lär naturligtvis inte gå att göra utan kostnader. Samspelet mellan marknaden i stort, den lokala marknaden och Internetmarknaden är inte så lätt att analysera.

Skillnaden mellan en lagermicklare med en hemsida och en "riktig handlare" är milsvid även på Internet. Men det är det väl ingen som trott något annat heller.
 
Av andra trådar, fick jag intrycket att Kameradoktorn vände sig mest till proffsmarknaden och inte skulle påverkas så mycket av att 'kreti och pleti' började handla på nätet....??
 
xrvjorn skrev:
Av andra trådar, fick jag intrycket att Kameradoktorn vände sig mest till proffsmarknaden och inte skulle påverkas så mycket av att 'kreti och pleti' började handla på nätet....??

Det är nog så att "den stora massan" står för mer inköp i kronor räknat än vad proffsen gör, vad gäller konsumentprylar förstås men också proffsprylar.
 
Gården skrev:
Ta Fotokungen som exempel, ligger på Kocksgatan på Söder i Stockholm. Deras priser ligger nästan alltid lägre än S.P. Sist jag tittade skilde det över tusen spänn på Nikkor 12-24.

Men öppettiderna?

Alltså, om dessa affärer vill sälja till folk, över disk, testa att ha öppet på helger, eller till 19-20 på vardagar.

Kameradoktorn kunde jag besöka lite då och då eftersom jag kunde springa iväg på lunchen. När jag ska framkalla dia måste jag ta ledigt för att kunna dra till Crimson innan de stänger.
 
Någon som har någon idé vad som händer med alla beggade saker de hade?

Såg massa Hasselbladare och Mamyia-saker i fönstret. Kanske inte så intressant för konkursförvaltaren, och inga stora pengar, men det vore ju tråkigt om det blev skrot av allt.
 
kameradoktorn har idag måndag den 21 Maj utförsäljning på allt.
man ger 30% på nytt samt 50% på begagnat och man öppnar kl 10.00.
Så passa på
 
Jag var där strax innan de stängde och det var rätt utplockat. Det som fanns kvar var mycket papper, en del film, väskor. En del stativ. Ett antal Sigma och Tamron objektiv. Bla sigmas 105mm Macro. Några Nikkor. Jag köpte sista Nikonblixten de hade - en SB-400. De skulle enligt utsago ha öppet även i morgon från klockan 10. Dock tveksamt om de skulle ha öppet så länge som till 17.
 
någon skrev tidigare att det kommer att sluta med att leverantörerna skaffar egna demobutiker och säljer på nätet. Inte ens leverantörerna verkar veta vad deras produkter är. Var i Sonys egen butik på Regeringsgatan i Stockholm i går och hittade förljande lapp:

Jag måste förtydliga texten lite. Suddmesen var framme. Lyckade tydligen inte hålla min telefon helt still i mörkret......

"DSL-Zoomobjektiv" är rubriken för att beskriva ett fast 300mm f2,8. Vad är ett DSL objektiv?

Nästa rad: "Super Sonic Wave filter" vad är det? Gissar att det är systemet för fokusmotorn eller?

Längre ner på lappen: "Filterdiameter mm: 47 (tror jag att det står) Anpassad" Vilken bra filterdiameter som dessutom ska vara angiven i mm.
 

Bilagor

  • dsc00149.jpg
    dsc00149.jpg
    15.8 KB · Visningar: 1,108
Och alltihop för samma pris som en kopp kaffe, helt otroligt... =)

Nej du, det var nog en lågstadiepraktikant som skrivit den där lappen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.