Lars Johnsson
Aktiv medlem
Ja butiken tar varan om där är garanti och du köpt den där. Efter det så är det inte alls säkert de hjälper dig. Inte ens om du köpt kameran eller objektivet i affären
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Johan Okker skrev:
Någon som vet hur man kommer i kontakt med konkursförvaltaren?
dagr skrev:
Enligt Bolagsverket har Stockholms Tingsrätt utsett advokat Henrik Wetzenstein till konkursförvaltare.
paul innergård skrev:
Jag tycker inte det är fult att jaga vare sig hundra eller femtio kronor på ett köp. Visserligen vore det knappast avgörande för mig men jag ser inget fel i sättet att tänka. Jag har genom att följa en del trådar uppmärksammat hur trötta säljarna är på kunder som upptar tid och vill pruta på butikspriset. Tycker det är en rätt arrogant inställning. Kunden har som jag ser det inget ansvar att ta hänsyn till säljaren och hans yrkessvårigheter. Som kund bör du kunna ställa krav på både bemötandet, och även viss lattitud i prissättningen. butikernas sätt att räkna på en varas vinst ställer jag mig en smula skeptisk till. Om man som säkjare hävdar att nettovinsten på en vara är typ 200 kr så klarar ju inte företaget ens av en frakt utan att gör en förlust. Är inte vinstmarginalerna beräknade på både frakter, löner, lokaler osv, och eventuella garantiärenden utifrån vissa schabloner. Jag vägrar tro på säljaren som hävdar att han förlorar rena pengar på en vara för ex 18500 trots att han säljer den i butik för 2000 mer än internetbutiken.
Daaaaaniel skrev:
Tycker att detta är ett typiskt exempel på hur konsumenter skjuter sig själva i foten. Man ser endast till de absolut lägsa priset och handlar där. Butiker medför höga omkostnadern vilket pressar upp priserna. Men vad gör man som sagt var när man behöver hjälp?
Jag tycker det är värt att betala nån krona extra för att veta att det finns någonstanns man kan komma om man behöver hjälp. Dock måste det självklart vara inom rimliga gränser.
Sammanfattningsvis. Man får vad man betalar för. Betalar man ett riktigt lågt pris i en tysk internetbutik, ja då kan man glömma allt vad service heter.
Men skulle produkten vara defekt kan du lita på att Fotokungen tolkar konsumentlagarna stenhårt, och inte på något sätt gynnsamt för dig som konsument. Scandinavian och Cyberphoto har en betydligt kundvänligare policy kring konsumentköplagen.Gården skrev:
Men måste man som Scandinavian Photo lägga butiken på Norr Mälarstrand ! Jag menar, det måste väl vara en av Stockholms dyraste adresser att hyra på ? Jag åker gärna till en mindre "fina gatan" om det kan påverka priserna.
Ta Fotokungen som exempel, ligger på Kocksgatan på Söder i Stockholm. Deras priser ligger nästan alltid lägre än S.P. Sist jag tittade skilde det över tusen spänn på Nikkor 12-24.
Kan jag tjäna 1000:- på att åka över Västerbron, ja då är inte valet svårt !
Att det sen kan bli ännu billigare att beställa på nätet är en annan femma.
// Hasse
Jag var nära att lägga en jätteorder hos dem alldeles nyligen, men de började konstra, plus att säljaren blev spydig i tonen mot mig. Då tog jag mina 70000 till en annan handlare. Mina funderingar var dessutom fullt rimliga och skulle accepterats hos andra detaljister, men deras policy är stenhård vilket gjorde att jag anade framtida trubbel. Lite synd för deras prisssättning är kanske lägst i Sverige totalt sett. Många har dock upplevt Fotokungen som trevliga och hjälpsamma, kanske hade jag otur.Gården skrev:
Intressant !
Tackar för den upplysningen, har inte tänkt på det.
( obs! ej ironi )
Verkar som du har erfarenhet av FK ;-)
// Hasse
Anders Östberg skrev:
Vad gäller "skjuta sig i foten"... hittills kan jag inte säga att jag fått någon speciellt nödvändig hjälp i någon butik, som regel vet jag själv mer om produkterna än personalen.
Daaaaaniel skrev:
Fick nyligen ett sigma 24/1,8 som flickvänen köpt Scandinavian photo. Jag och hon hade tidigare fått höra från en annan säljare i samma butik att sigma ibland tyvärr kan felfokusera på canon. Säljaren rekommenderade då att om ska man köpa ett sigma till canon kan det vara bra att göra ett enkelt fokustest i butiken för att se till att man får ett bra exemplar. När flickvännen senare köpte sigmat i butiken bad hon därför att få det testat, men den säljaren visade ingen större vilja till det trots att det var väldigt lugnt i butiken den dagen. Hon tänkte att hon får hoppas på det bästa och köpte det ändå.
Tyvärr felfokuserade mitt sigma och jag åkte till butiken för att lämna in det för justering. Bad då och få prata med butiksansvariga för att framför mitt missnöje om att min flickvännen hade blivit lite nonchalant bemött och för att jag fått en produkt som var felaktig. Trotts att hon hade bett att få den testat hade säljaren ingen lust med det. Förklarade detta missnöje på ett artigt sätt för den ansvarig. Omedelbart ornade han , på eget initiativ, ett sigma 30/1,4 åt mig som jag fick låna under tiden mitt var på justering och bad om ursäkta för att hon kände att hon hade blivit dåligt bemött.
Får man sådan service av internetbutik?
Känner du till en sådan internetbutik, upplys mig gärna i så fall vilken!
Daaaaaniel skrev:
Har varit en del som inte har hållit med mig i det jag har skrivit. Självklart är det en utveckling. Vad jag menade var att jag tror att det är en utveckling som konsumenterna förlorar på i längden. Snålheten bedrar helt enkelt!
Japp, du får härmed användarnamnet Von Anka.Lars Johnsson skrev:
Är man snål om man väljer en internet butik som tar 5000 för ett objektiv istället för en affär som tar 7000 kr för samma sak...........