Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradoktorn i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja butiken tar varan om där är garanti och du köpt den där. Efter det så är det inte alls säkert de hjälper dig. Inte ens om du köpt kameran eller objektivet i affären :)
 
Jag tycker inte det är fult att jaga vare sig hundra eller femtio kronor på ett köp. Visserligen vore det knappast avgörande för mig men jag ser inget fel i sättet att tänka. Jag har genom att följa en del trådar uppmärksammat hur trötta säljarna är på kunder som upptar tid och vill pruta på butikspriset. Tycker det är en rätt arrogant inställning. Kunden har som jag ser det inget ansvar att ta hänsyn till säljaren och hans yrkessvårigheter. Som kund bör du kunna ställa krav på både bemötandet, och även viss lattitud i prissättningen. butikernas sätt att räkna på en varas vinst ställer jag mig en smula skeptisk till. Om man som säkjare hävdar att nettovinsten på en vara är typ 200 kr så klarar ju inte företaget ens av en frakt utan att gör en förlust. Är inte vinstmarginalerna beräknade på både frakter, löner, lokaler osv, och eventuella garantiärenden utifrån vissa schabloner. Jag vägrar tro på säljaren som hävdar att han förlorar rena pengar på en vara för ex 18500 trots att han säljer den i butik för 2000 mer än internetbutiken.
 
Inte var det oväntat.

Exempelvis Sony och B&O har insett att över-disk-handlarna är en inneffektiv och föråldrad inrättning.
Vi ser bara början på denna övergång, där tillverkarna i större utsträckning kommer att driva fysiska demonstrationen av produkten, och internethandlarna levererar och informerar.

Sony har med sina Sony-center pekat ut riktningen. (http://www.sonycenter.se/)
Så småningom kommer andra leverantörer att följa trenden, där demo-centers ersätter butikerna. Demo-centers där flera leverantörer samsas, eller där stora leverantörer, som i Sonys fall, öppnar egna demo-hallar.

Om inte annat blir atmosfären ärligare. I ett democenter vet man som kund redan innan man kliver in i butiken vilka märken som förevisas.
Slut på tramsandet med handlare som inte har råd att plocka hem demoex av alla produkter, och försöker få kunden att köpa det som råkar finnas hemma.

Vill jag kolla in en Sony-TV kan jag vara ganska säker på att få den förevisad av någon som är kunnig på just den produkten när jag kliver in på ett Sony-center.
Däremot får jag bränna runt till Elgiganter/OnOffOff/Sibor/Experter mfl för att eventuellt hitta ett dammigt ex som eventuellt har en antenn ansluten, och en säljare som måste kolla i broschyrer för att svara på om den är "HD-ready" etc.

Och vad gäller "mångfalden" som en del hävdar att handlarna står för, är rent nonsens. Handlarna styr säljet mot produkterna med störst marginal. De skiter i om du som kund får den optimala produkten.
Mångfalden finns på nätet, med mängder av tester och jämförelser, tyckande, diskussioner kunder emellan, etc. Allt detta existerade inte innan Internet. Det enda som fanns innan internet var ju facktidningarnas tester någon enstaka gång om året och kompisars erfarenhet.

Jag kallar det utveckling. För mig som kund blir det en bra mycket rakare, tydligare, snabbare och på något vis renhårigare marknad.
 
Just Kameradoktorn var duktiga på att hålla lager. Främst på Nikons prylar.
Om man inte ville vänta några veckor på leverans så vände man sig till kameradoktorn. Ofta fanns det hemma det som var beställningsvara hos andra och ibland var priset lika som på postorderbutikerna och ibland högre.
 
paul innergård skrev:
Jag tycker inte det är fult att jaga vare sig hundra eller femtio kronor på ett köp. Visserligen vore det knappast avgörande för mig men jag ser inget fel i sättet att tänka. Jag har genom att följa en del trådar uppmärksammat hur trötta säljarna är på kunder som upptar tid och vill pruta på butikspriset. Tycker det är en rätt arrogant inställning. Kunden har som jag ser det inget ansvar att ta hänsyn till säljaren och hans yrkessvårigheter. Som kund bör du kunna ställa krav på både bemötandet, och även viss lattitud i prissättningen. butikernas sätt att räkna på en varas vinst ställer jag mig en smula skeptisk till. Om man som säkjare hävdar att nettovinsten på en vara är typ 200 kr så klarar ju inte företaget ens av en frakt utan att gör en förlust. Är inte vinstmarginalerna beräknade på både frakter, löner, lokaler osv, och eventuella garantiärenden utifrån vissa schabloner. Jag vägrar tro på säljaren som hävdar att han förlorar rena pengar på en vara för ex 18500 trots att han säljer den i butik för 2000 mer än internetbutiken.

Det är väl bara att räkna baklänges? Marginalen eller TB är väl ca 10% på en systemkamera: Dvs 1850kr. Momsen 20%, kvar är då 1480:-. Lön till anställd, och låt oss säga att det var en lätt försäljning som tog en halvtimme. 350:- var det nån som sa, kvar är då 1130:-. Det ska sedan hjälpa till att täcka hyra och annat. En central butik lär väl kunna kosta åtminstone 2500 - 3000:-/kvm och år. Finns säkert nått mer uppenbart på kostnadssidan som jag missat.

Nu säljer man inte kameror för de pengarna varje dag direkt. Har man tur sker det en gång i veckan men mer troligt en eller par gånger i månaden. Istället är det kompaktkameror eller enklare systemkameror. En D50 ligger väl på 7k ungefär? 700:- minus moms = 560:- minus lön = 210:-. Varför säljer man då kameror kan man undra? Jo, för att handlaren i de flesta fall hoppas på att ni ska komma tillbaka och framkalla bilder. Där kan de fortfarande tjäna pengar. Men de flesta idag kör automatframkallning med blandad framgång/kvalitét. Så vi får nog se en utslagning där med så småning om. Tråkigt för dem som vill ha ut lite extra av sin kopia dock.

Så mycket har jag lärt mig om fotobranchen att ska man öppna butik så ska man inte nischa sig på att sälja utrustning. Vilket gör att det ska bli intressant att följa FotoVideos framtid. Det är väl bara att handla på medans det funkar...

Det faktum att KD hadde ett stort lager är väl det som kan rädda dom till en rekonstruktion. Där finns det pengar att hämta liksom. Å andra sidan kan det vara därför de inte hade pengar att betala med heller...

Mvh
Maverick
 
Även om priset är en viktig faktor så bör man inte lömma bort en annan sak som talar till nätbutikernas fördel, nämligen att man får sakerna levererade till hemmet och därför inte behöver åka till någon butik..

Jag bor numera i London (tidigare i Gbg) och lider därför inte av någon brist på butiker men jag handlar ändå mest på nätet av den enkla anledningen att jag sällan har TID att åka till en butik. För att ex. komma till en given butik i centrala London behöver jag ta mig till tågstationen vilket tar 5-10 minute, pendeln tar 30 minuter, sedan irra runt i tunnelbanan i kanske ytterligare 20-30 minuter Det betyder att det tar mig 2-3 timmar att komma till, handla i, och sedan åka hem från en butik.

Det tog mig för övrigt ungefär lika lång tid när jag bodde i Gbg (Hisingen) och ville ta mig ut till Scandinavian Photo (som ligger ute mot Mölndal).

Jag jobbar normalt 9-6 mån-fre vilket betyder att det ör omöjligt att hinna till en butik under veckorna. Återstår då att offra en halv lördag på att åka iväg att köpa något vilket jag, och gissar jag, många andra, inte tycker det är värt. Det finns roligare saker att göra på fritiden.
 
Daaaaaniel skrev:
Tycker att detta är ett typiskt exempel på hur konsumenter skjuter sig själva i foten. Man ser endast till de absolut lägsa priset och handlar där. Butiker medför höga omkostnadern vilket pressar upp priserna. Men vad gör man som sagt var när man behöver hjälp?
Jag tycker det är värt att betala nån krona extra för att veta att det finns någonstanns man kan komma om man behöver hjälp. Dock måste det självklart vara inom rimliga gränser.

Sammanfattningsvis. Man får vad man betalar för. Betalar man ett riktigt lågt pris i en tysk internetbutik, ja då kan man glömma allt vad service heter.

Men måste man som Scandinavian Photo lägga butiken på Norr Mälarstrand ! Jag menar, det måste väl vara en av Stockholms dyraste adresser att hyra på ? Jag åker gärna till en mindre "fina gatan" om det kan påverka priserna.
Ta Fotokungen som exempel, ligger på Kocksgatan på Söder i Stockholm. Deras priser ligger nästan alltid lägre än S.P. Sist jag tittade skilde det över tusen spänn på Nikkor 12-24.
Kan jag tjäna 1000:- på att åka över Västerbron, ja då är inte valet svårt !

Att det sen kan bli ännu billigare att beställa på nätet är en annan femma.

// Hasse
 
Gården skrev:
Men måste man som Scandinavian Photo lägga butiken på Norr Mälarstrand ! Jag menar, det måste väl vara en av Stockholms dyraste adresser att hyra på ? Jag åker gärna till en mindre "fina gatan" om det kan påverka priserna.
Ta Fotokungen som exempel, ligger på Kocksgatan på Söder i Stockholm. Deras priser ligger nästan alltid lägre än S.P. Sist jag tittade skilde det över tusen spänn på Nikkor 12-24.
Kan jag tjäna 1000:- på att åka över Västerbron, ja då är inte valet svårt !

Att det sen kan bli ännu billigare att beställa på nätet är en annan femma.

// Hasse
Men skulle produkten vara defekt kan du lita på att Fotokungen tolkar konsumentlagarna stenhårt, och inte på något sätt gynnsamt för dig som konsument. Scandinavian och Cyberphoto har en betydligt kundvänligare policy kring konsumentköplagen.
 
Intressant !
Tackar för den upplysningen, har inte tänkt på det.
( obs! ej ironi )
Verkar som du har erfarenhet av FK ;-)

// Hasse
 
Gården skrev:
Intressant !
Tackar för den upplysningen, har inte tänkt på det.
( obs! ej ironi )
Verkar som du har erfarenhet av FK ;-)

// Hasse
Jag var nära att lägga en jätteorder hos dem alldeles nyligen, men de började konstra, plus att säljaren blev spydig i tonen mot mig. Då tog jag mina 70000 till en annan handlare. Mina funderingar var dessutom fullt rimliga och skulle accepterats hos andra detaljister, men deras policy är stenhård vilket gjorde att jag anade framtida trubbel. Lite synd för deras prisssättning är kanske lägst i Sverige totalt sett. Många har dock upplevt Fotokungen som trevliga och hjälpsamma, kanske hade jag otur.
 
Jag handlar mina fotoprylar på följande ställen.

Cyberphoto,se
Fotokungen (butiken på Kocksgatan)
Fotovideo
Kungsholms Foto
Scandinavian Photo (butiken på Kungsholmen)

Ett objektiv är köpt hos B&H i New York där mina kusiner bor.

Jag ser fördelar både med nätet och butik, inget slår känslan av att gå till en butik man gillar och köpa över disk till ett bra pris. Jag gillar Fotokungen, har köpt 3 kamerahus där, det finns speciellt en säljare där som är mycket trevlig, Stefan tror jag att han heter. Men även Fotovideo är bra. Scandinavian är ofta dyrare, men dom har ett bra utbud.

/Daniel
 
Jag har rätt blandade erfarenheter av Kameradoktorn, några i personalen är kanon, andra inte lika kul. Har shoppat där några gånger när det varit bråttom och svårt att hitta saker på andra ställen. Priserna har som regel varit höga, men det är väl vad man får betala för att få saker på dagen och över disk. Jag kommer inte att sakna dom, köper i stort sett allt utom kamerahus (inte billigare vid import och jag vill ha garantin) från utlandet.

Vad gäller "skjuta sig i foten"... hittills kan jag inte säga att jag fått någon speciellt nödvändig hjälp i någon butik, som regel vet jag själv mer om produkterna än personalen. Internet har mer info än butikerna. Går något sönder ska det ändå skickas till tillverkarens serviceställen.

Visst är det trist att småbutiker av alla slag försvinner men eftersom dom ändå inte har vare sig bra priser eller någonting hemma så funkar det inte för mig. Det är stordrift som är framtiden, vare sig vi vill eller inte.
 
Anders Östberg skrev:


Vad gäller "skjuta sig i foten"... hittills kan jag inte säga att jag fått någon speciellt nödvändig hjälp i någon butik, som regel vet jag själv mer om produkterna än personalen.

Tack där sa du något.

/Daniel
 
Fick nyligen ett sigma 24/1,8 som flickvänen köpt Scandinavian photo. Jag och hon hade tidigare fått höra från en annan säljare i samma butik att sigma ibland tyvärr kan felfokusera på canon. Säljaren rekommenderade då att om ska man köpa ett sigma till canon kan det vara bra att göra ett enkelt fokustest i butiken för att se till att man får ett bra exemplar. När flickvännen senare köpte sigmat i butiken bad hon därför att få det testat, men den säljaren visade ingen större vilja till det trots att det var väldigt lugnt i butiken den dagen. Hon tänkte att hon får hoppas på det bästa och köpte det ändå.

Tyvärr felfokuserade mitt sigma och jag åkte till butiken för att lämna in det för justering. Bad då och få prata med butiksansvariga för att framför mitt missnöje om att min flickvännen hade blivit lite nonchalant bemött och för att jag fått en produkt som var felaktig. Trotts att hon hade bett att få den testat hade säljaren ingen lust med det. Förklarade detta missnöje på ett artigt sätt för den ansvarig. Omedelbart ornade han , på eget initiativ, ett sigma 30/1,4 åt mig som jag fick låna under tiden mitt var på justering och bad om ursäkta för att hon kände att hon hade blivit dåligt bemött.

Får man sådan service av internetbutik?
Känner du till en sådan internetbutik, upplys mig gärna i så fall vilken!
 
Har varit en del som inte har hållit med mig i det jag har skrivit. Självklart är det en utveckling. Vad jag menade var att jag tror att det är en utveckling som konsumenterna förlorar på i längden. Snålheten bedrar helt enkelt!
 
Daaaaaniel skrev:
Fick nyligen ett sigma 24/1,8 som flickvänen köpt Scandinavian photo. Jag och hon hade tidigare fått höra från en annan säljare i samma butik att sigma ibland tyvärr kan felfokusera på canon. Säljaren rekommenderade då att om ska man köpa ett sigma till canon kan det vara bra att göra ett enkelt fokustest i butiken för att se till att man får ett bra exemplar. När flickvännen senare köpte sigmat i butiken bad hon därför att få det testat, men den säljaren visade ingen större vilja till det trots att det var väldigt lugnt i butiken den dagen. Hon tänkte att hon får hoppas på det bästa och köpte det ändå.

Tyvärr felfokuserade mitt sigma och jag åkte till butiken för att lämna in det för justering. Bad då och få prata med butiksansvariga för att framför mitt missnöje om att min flickvännen hade blivit lite nonchalant bemött och för att jag fått en produkt som var felaktig. Trotts att hon hade bett att få den testat hade säljaren ingen lust med det. Förklarade detta missnöje på ett artigt sätt för den ansvarig. Omedelbart ornade han , på eget initiativ, ett sigma 30/1,4 åt mig som jag fick låna under tiden mitt var på justering och bad om ursäkta för att hon kände att hon hade blivit dåligt bemött.

Får man sådan service av internetbutik?
Känner du till en sådan internetbutik, upplys mig gärna i så fall vilken!

När jag köpte en Extern hård-disk för nerladdning av minneskort Compact Drive 7X av Internet shoppen. DigitalStore Power in Numbers från Australien så var det fel på AC adaptern. Tre gånger skickade de en ny AC adapter med DHL till mig. Utan att jag behövde skicka tillbaka den felaktiga adaptern någon av gångerna.

Säg någon affär i Sverige du kan gå in till tre gånger och säga du vill ha en ny adapter utan att lämna den trasiga

Din service var ju inte så bra. Din flickvän fick ju inte testa objektivet som hon ville. Och därför fick ni gå tillbaka och laga det.
 
Daaaaaniel skrev:
Har varit en del som inte har hållit med mig i det jag har skrivit. Självklart är det en utveckling. Vad jag menade var att jag tror att det är en utveckling som konsumenterna förlorar på i längden. Snålheten bedrar helt enkelt!

Är man snål om man väljer en internet butik som tar 5000 för ett objektiv istället för en affär som tar 7000 kr för samma sak...........
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.