Göran Larsson
Aktiv medlem
Filterdiametern ska vara 42 mm till det objektivet.Mankan G skrev:
Längre ner på lappen: "Filterdiameter mm: 47 (tror jag att det står) Anpassad" Vilken bra filterdiameter som dessutom ska vara angiven i mm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Filterdiametern ska vara 42 mm till det objektivet.Mankan G skrev:
Längre ner på lappen: "Filterdiameter mm: 47 (tror jag att det står) Anpassad" Vilken bra filterdiameter som dessutom ska vara angiven i mm.
Mankan G skrev:
någon skrev tidigare att det kommer att sluta med att leverantörerna skaffar egna demobutiker och säljer på nätet.
Om Sony inte har kompetent personal är det ett tragiskt slöseri med pengar av företaget men trenden att tillverkare i många branscher öppnar visningsbutiker och visar upp sina produkter i andra sammanhang är tydlig.Mankan G skrev:
någon skrev tidigare att det kommer att sluta med att leverantörerna skaffar egna demobutiker och säljer på nätet. Inte ens leverantörerna verkar veta vad deras produkter är.
jrydberg skrev:
Jag trodde att nästan alla tillverkare rekommenderade att man stänger av bildstabiliseringen när man kör med stativ.
Mitt intryck är att man inte riktigt vetat vilket ben man skall stå på. Å ena sidan har man varit en traditionell yrkesbutik med lördagsstängt, varor utan prismärkning, brett sortiment och höga priser. Men å andra sidan har man på senare år velat hoppa på konsumentmarknaden när den gjort sånt uppsving. Populära spegelreflexer i konsumentklassen har t ex sen 2003 eller nåt regelmässigt legat på samma prisnivåer som nätbutikerna.Festfotografen skrev:
Sedan så förstår jag att man vänt sig mest till yrkesfolk men om jag inte är helt ute och cyklar så har man haft lördagsstängt vilket är en aning anmärkningsvärt
jimh skrev:
Mitt intryck är att man inte riktigt vetat vilket ben man skall stå på. Å ena sidan har man varit en traditionell yrkesbutik med lördagsstängt, varor utan prismärkning, brett sortiment och höga priser. Men å andra sidan har man på senare år velat hoppa på konsumentmarknaden när den gjort sånt uppsving. Populära spegelreflexer i konsumentklassen har t ex sen 2003 eller nåt regelmässigt legat på samma prisnivåer som nätbutikerna.
Fast önskan att nå konsumentmarknaden har inte ackompanjerats av den typ av service som konsumenterna vill ha. Man gjorde ett halvdant försök med en katalog på nätet. Till en början skulle man till och med kunna handla där. Men den webbplatsen blev ju rätt kass för att vara mild. Prismärkning av varor är också intressant för konsumenter. Det har man i flera år lovat att åtgärda med prisfrågeterminaler i butiken, men icke. Så då är mitt intryck att man fastnat så att säga "stuck in the middle" och inte riktigt varit hundra för någon av grupperna, men valt att inte göra något åt det. Man har haft långa köer som skrämmer både yrkesfolk och konsumenter, och låga marginaler som drabbar resultatet.
Jag har alltid handlat där, men det har aldrig gått att göra det utan en rejäl långlunch.
Nä, det är nog inte en helt lätt bransch att vara i idag.
David G skrev:
Menar ni verkligen att dom glömde prismärka sina varor?
Nej, det var (är?) ganska vanligt i alla slags proffsbutiker. Oftast handlar kunderna på faktura och prioriterar att få varorna snabbt och lätt framför de allra lägsta priserna. YFO och Voxon (numera Scandinavian Photo Mölndal) hade samma princip innan de började inrikta sig mer mot privatpersoner.David G skrev:
Menar ni verkligen att dom glömde prismärka sina varor?
Ville dom bara ha kunder som har så mycket pengar att dom inte bryr sig? Måste haft dödslängtan.
Precis. Köper man verktyg till sitt yrke är det ju viktigare att ha en väl fungerande relation till sin leverantör så man kan hämta det som behövs - när det behövs. Inte börjar man jämföra priser på småsaker. Upptäcker man att fakturorna börjar bli för sockrade byter man leverantör istället så småningom.Emil-G skrev:
Nej, det var (är?) ganska vanligt i alla slags proffsbutiker. Oftast handlar kunderna på faktura och prioriterar att få varorna snabbt och lätt framför de allra lägsta priserna.
Medhåll, speciellt argumenten baserar sig på saker man läst här och inte på egna erfarenheter som kund.jrydberg skrev:
Detta börjar bli som att sparka på någon som redan ligger ner / är död.
Hitta priser på prylar?fhe skrev:
Naturligtvis hade man kunnat tänka sig att det vore nice att smita in och slippa stå i kö 20 minuter för att ta reda på vad ett stativ-huvud kostar men den som har så bråttom klarar antagligen att kolla priset på webbsidan istället.
fhe skrev:
Kungsholms foto är lite för långt bort för att man ska hinna på en lunchrast. Förslag någon?