Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kameradoktorn i konkurs?
- Trådstartare Kjell Norberg
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
desktopmental
Aktiv medlem
Är det inte det kunden gör och alltid gjort?Maverick skrev:
Maverick
Som undrar vilken butik som blir först med support som kunden får betala för.
Betalat för att få handla över disk, alltså.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Maverick skrev:
Det beror på om du först knatar ner till butiken för att klämma och känna och därefter ställer en massa frågor som du inte orkat läsa dig till på internätet.
Mvh
Maverick
Om man inte orkar läsa på internet så orkar man inte gå till en affär och klämma på grejorna heller. Det är ju mycket jobbigare och mer tids-krävande.
Sen får man ju inte klämma och känna på grejorna i de flesta affärer heller. Man får ju knappt röra objektiv och kameror innan man betalt
Mankan G
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Japp, du får härmed användarnamnet Von Anka.
Eller Alexander Lukas eftersom du överhuvud taget hittade objektivet i en butik.....
Dajo
Aktiv medlem
Daaaaaniel skrev:
Fick nyligen ett sigma 24/1,8 som flickvänen köpt Scandinavian photo. Jag och hon hade tidigare fått höra från en annan säljare i samma butik att sigma ibland tyvärr kan felfokusera på canon. Säljaren rekommenderade då att om ska man köpa ett sigma till canon kan det vara bra att göra ett enkelt fokustest i butiken för att se till att man får ett bra exemplar. När flickvännen senare köpte sigmat i butiken bad hon därför att få det testat, men den säljaren visade ingen större vilja till det trots att det var väldigt lugnt i butiken den dagen. Hon tänkte att hon får hoppas på det bästa och köpte det ändå.
Tyvärr felfokuserade mitt sigma och jag åkte till butiken för att lämna in det för justering. Bad då och få prata med butiksansvariga för att framför mitt missnöje om att min flickvännen hade blivit lite nonchalant bemött och för att jag fått en produkt som var felaktig. Trotts att hon hade bett att få den testat hade säljaren ingen lust med det. Förklarade detta missnöje på ett artigt sätt för den ansvarig. Omedelbart ornade han , på eget initiativ, ett sigma 30/1,4 åt mig som jag fick låna under tiden mitt var på justering och bad om ursäkta för att hon kände att hon hade blivit dåligt bemött.
Får man sådan service av internetbutik?
Känner du till en sådan internetbutik, upplys mig gärna i så fall vilken!
Scandinavian Photo är en av dom större "Internetbutikerna" i Sverige i fotobranchen...
Shabbadang
Aktiv medlem
Gutenisse skrev:
Jag har valt att handla av Scandinavian Photo mycket tack vare deras hemsida som jag anser är väldigt bra. Dom har bra priser (dock inte billigast) och dom har en riktig butik i Stockholm.
I torsdags köpte jag en Canon EOS 5D med 24-105 objektiv hos Scandinavian Photo. KD var billigare och hade även kameran hemma, men det blev ändå SP som fick sälja kameran.
Jag har aldrig varit i KD's butik, så jag kan inte jämföra, men jag har sett bägges hemsidor och då vinner SP lätt.
För många är hemsidan den första kontakten med företaget och det gäller att göra ett bra första intryck.
Idag sitter väl dom flesta och jämför priser på nätet och när det skiljer så lite i pris, så gäller det att vinna kunden på något annat - en bättre hemsida, snabba svar och helst en riktig butik etc.
Jag tycker SF:s hemsida är irriterande seg. Det går mycket snabbare på Cyberphoto, alltså surfar man där, om och man surfar där så handlar man troligen även där.
Shabbadang
Aktiv medlem
Tobiasl skrev:
Även om priset är en viktig faktor så bör man inte lömma bort en annan sak som talar till nätbutikernas fördel, nämligen att man får sakerna levererade till hemmet och därför inte behöver åka till någon butik..
Jag bor numera i London (tidigare i Gbg) och lider därför inte av någon brist på butiker men jag handlar ändå mest på nätet av den enkla anledningen att jag sällan har TID att åka till en butik. För att ex. komma till en given butik i centrala London behöver jag ta mig till tågstationen vilket tar 5-10 minute, pendeln tar 30 minuter, sedan irra runt i tunnelbanan i kanske ytterligare 20-30 minuter Det betyder att det tar mig 2-3 timmar att komma till, handla i, och sedan åka hem från en butik.
Det tog mig för övrigt ungefär lika lång tid när jag bodde i Gbg (Hisingen) och ville ta mig ut till Scandinavian Photo (som ligger ute mot Mölndal).
Jag jobbar normalt 9-6 mån-fre vilket betyder att det ör omöjligt att hinna till en butik under veckorna. Återstår då att offra en halv lördag på att åka iväg att köpa något vilket jag, och gissar jag, många andra, inte tycker det är värt. Det finns roligare saker att göra på fritiden.
Det här känner jag verkligen igen och tror att det är en stor anledning till nätbutikernas frmagångar. Det är för stor apparat att ta sig in till city helt enkelt och dessutom kanske man måste springa runt till olika handlare för att få tag på det man vill ha och sedan måsta men ta beslut under tidspress. Man vill ju hellre ta välinformerade beslut utan tidspress, eller hur?
Det som är trist är ju att elektronikkedjorna blir alltmer likriktade. Även om det finns El-giganten, Siba, Expert, On-Off och kanske någon till på ett köpcentrum så är ju utbudet i stort sett likadant. Några få kameror som ska trängas i en jättelik hall tillsammans med allt från platt-TV till dammsugare, datorer, rakapparater och frysboxar. Är det någon som kan se en vettig linje här? Jag kan det inte. Samma grunda sortiment överallt och i allt fler upplagor på varje köpcenter. Undrar om inte en riktigt välsorterad foto och datorbutik skulle kunna ha framgångar på ett större köpcenter? Det är ju oftast lättare att ta sig dit än in till city.
Emil-G
Aktiv medlem
Ja, fast i det här fallet handlade det ju om att handla över disk i deras butik, inte per postorder. Chefen gjorde det enda rätta och försökte rätta till den anställdes misstag. Jag slår vad om att Daniel hellre går tillbaka dit nu än vad han gjort om han fått ett blankt nej av chefen.Dajo skrev:
Scandinavian Photo är en av dom större "Internetbutikerna" i Sverige i fotobranchen...
En dum fråga: vad skulle du med tre trasiga nätadaptrar till?Lars Johnsson (Lars Johnsson) skrev:
Säg någon affär i Sverige du kan gå in till tre gånger och säga du vill ha en ny adapter utan att lämna den trasiga
Jag förstår att du är glad att slippa betala returporto till Australien tre gånger. Hade firman verkligen velat ha tillbaka de trasiga adaptrarna hade de kanske hjälpt till med returportot.
Anders Svensson
Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Varför tror ni att Scand Photo och FotoVideo ser ut som dom gör. Det stavas INTERNET
Jag skulle snarare tro att det handlar om en sorts symbios, där Internetföretagarna haft den större glädjen av detta. Att Internethandlaren är en parasit är ett alltför stort och olustigt ord, men det har använts mer än en gång.
Problemet för Internethandeln är just "look&feel". I den allmänna IT-synen glömmer man detta - men den som minns Boo.com och försöken att sälja kläder på nätet kan måhända relatera annorlunda. Detaljhandel inom specialområden (det finns annat än foto, t ex musikinstrument) kommer att haverera totalt om man inte hittar former för det här. Den onda cirkeln kan beskrivas; de lokala butikerna visar och intresserar kunden för varan, medan de "billiga internetbutikerna" får själva affären (låt vara till låga marginaler). Får sedan den lokala affären dessutom syssla mmed obetald kundvård EFTER KÖPET är det naturligtvis dubbelt förödande. Efter en viss tid med tynande lönsamhet slår lokalbutiken igen, och Internetbutikerna får ett litet uppsving. Men, när den lokala marknadsföringen upphör får marginalintressen som fotografi det svårare att komma tillbaka - det finns ju mycket annat kul att hålla på med.
Det här är ett klassiskt postorderproblem, och är väl utrett, Internet ersätter Ellos-katalogen (eller Fotocentralens katalog) och ger "många fler" kataloger men det är inget nytt problem. Men vad som händer nästa cykel är mer oklart.
Robert_Vallentuna
Aktiv medlem
Utan att veta några siffror så kan man nog misstänka att även FotoVideo är ett av de större internethandlarna av foto i Sverige.
Maverick
Aktiv medlem
desktopmental skrev:
Är det inte det kunden gör och alltid gjort?
Betalat för att få handla över disk, alltså.
Nä det är det inte. Det är vad butikskunder har gjort. Idag är det många som går till butiken med sina problem och frågor för att sedan handla på nätet. Därför undrar jag när folk får börja betala för att ställa sina frågor och få hjälp med sina problem.
Faktum är att det är någon som redan har gjort så men jag har glömt bort vilken.
Mvh
Maverick
Ralph L
Aktiv medlem
Maverick skrev:
Det beror på om du först knatar ner till butiken för att klämma och känna och därefter ställer en massa frågor som du inte orkat läsa dig till på internätet.
Mvh
Maverick
Swefo.se har det redan, det kan man bl a läsa i deras annonser i lokaltidningarna. "För bara några hundralappar får du ett telefonnummer till vår tekniska support bla bla".
P.R.
Aktiv medlem
Eftersom värddjuret dör ut och den så kallade parasiten överlever så är det en felaktig beskrivning. Om vi skall hålla oss till analogier med naturen så är det snarare bara vanlig evolution - de starkaste överlever.Anders Svensson skrev:
Att Internethandlaren är en parasit är ett alltför stort och olustigt ord, men det har använts mer än en gång.
Framgångsrika internethandlare och tillverkarna öppnar "Showrooms". De sistnämnda kommer nog också att synas mer i kanaloberoende och imageskapande aktiviteter: utöver mässorna, så blir det kundseminarier, sponsring och demomöjligheter vid t.ex. sportevenemang.Men vad som händer nästa cykel är mer oklart.
Senast ändrad:
Dajo
Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Ja, fast i det här fallet handlade det ju om att handla över disk i deras butik, inte per postorder. Chefen gjorde det enda rätta och försökte rätta till den anställdes misstag. Jag slår vad om att Daniel hellre går tillbaka dit nu än vad han gjort om han fått ett blankt nej av chefen.
Det är nog mer korrekt att anse att SP är en internetbutik som även har fysiska butiker.
Man får samma service om man köper en pryl via nätet och sedan knallar in i butiken eller om man skickar in den.
Om 2-3 år tror inte jag att det finns någon fristående fotobutik som inte både har en butik och en väl fungerande webshop med bra priser.
Shabbadang
Aktiv medlem
Dajo skrev:
Om 2-3 år tror inte jag att det finns någon fristående fotobutik som inte både har en butik och en väl fungerande webshop med bra priser.
Det är sant. Det bästa är ju en kombination så att man kan se vad som finns i lager och även priser, innan man åker in. Det tar för mycket tid att springa runt i butiker.
fhe
Aktiv medlem
Om man med "look&feel" felaktigt menar att "klämma och känna på varan innan köp" så kan det inte vara ett mer felaktigt påstående eftersom just kläder är en av de saker som visat sig vara riktigt lönsamt att sälja på nätet.Anders Svensson skrev:
Problemet för Internethandeln är just "look&feel". I den allmänna IT-synen glömmer man detta - men den som minns Boo.com och försöken att sälja kläder på nätet kan måhända relatera annorlunda.
För t.ex Ellos-koncernen har det varit en guldgruva och det poppar upp nya affärer med kunden i centrum hela tiden. Min senaste favorit är http://www.tailorstore.com vars motsvarighet utanför nätet förvisso finns i Stockholm men då kostar 3-4 ggr mer.
Att boo.com dog dotcom-döden hade helt andra orsaker än att de valde fel produkt att sälja.
wipe
Aktiv medlem
Ser vi möjligen en utveckling mot en "huvud-svans-marknad"? Med detta menar jag ett "huvud" med ett fåtal produkter där det föreligger en väldigt stor efterfrågan och hård prispress, och sedan en "svans" med betydligt fler olika produkter där efterfrågan och prispressen är långt mindre påtaglig.
Jag får intrycket av att stormarknadernas sortiment är "huvudet" av det sortiment som riktar sig till huvudströmmen av konsumenter.
Har marknaden för oss med djupare intressen en tendens till "huvud-svans-struktur"?
Jag får intrycket av att stormarknadernas sortiment är "huvudet" av det sortiment som riktar sig till huvudströmmen av konsumenter.
Har marknaden för oss med djupare intressen en tendens till "huvud-svans-struktur"?
Robert_Vallentuna
Aktiv medlem
Håkan Mossberg som var daglig ledare på slutet, har kommenterat konkursen:
http://www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?ID=512
http://www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?ID=512
eon
Aktiv medlem
Shabbadang skrev:
Jag tycker SF:s hemsida är irriterande seg. Det går mycket snabbare på Cyberphoto, alltså surfar man där, om och man surfar där så handlar man troligen även där.
Ja, Scandinavian Photo måste snabbt förbättra sin hemsida så att man på kort tid kan titta igenom många prylar.
Nu är det både laddningstiden som är för långsam och menysystemet som är hopplöst hämmande.
/Erik
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.