Annons

Kameradoktorn i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Synd!

Lite OT, men hör ihop.

Synd om fotohandlare i Europa, förstår tex att folk köper från USA. Ändå sänkte Canon (för några år sedan) sina priser med 25% i Europa för att gynna Europeiska butiker.

Jag vet så klart att vi Europa har mycket högre moms än i USA, som mest 25%.

Europa lära vara liknande stor fotomarknad som USA.

Vinsten per såld pryl är ju liten i Sverige, är det så att Japanarna säljer det mycket dyrare till Europa än till USA.

Extrem fall.

AF-S Nikkor 600 mm f/4D IF-ED II kostar 121.900 SEK från Svenska Nikon, köper ju in objektiv till hela norden även baltiska länderna


http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=11050

På B&H kostar det ca 56 000kr

http://www.bhphotovideo.com/c/product/234440-GREY/Nikon_2133_Telephoto_AF_S_Nikkor_600mm.html


121 900-56 000kr= 65900kr

Detta är ju mer än 100% i prisskillnad, kvittar med 25% i moms, kanske mängdrabatt på 5% etc. Amerikanarna verkar kunna köpa in vissa saker extremt mycket billigare, vilket slår hårt mot Europeiska butiker.

Lite extremt, vet att det är billigare på tex svensk nät butik, men skillnaden är ändå extremt stor.

Mvh

Omar
 
Mankan G skrev:
..............Finns många exempel på företag som inte kunnat fixa detta. Esselte är ett. Luxor ett annat för att inte tala om Contax.......

Bara ett litet påpekande: Contax var aldrig något företag utan ett produktmärke. Låg från början inom Zeiss-koncernen, blev sedan ett samarbete med Yashica och Kyocera. Contax N1D var en tidig DSLR i ff men alldeles för dyr. Sony gör nu billigare DSLR med valbar Zeiss-optik istället och det verkar funka bra. Produktnamnet Contax har försvunnit men Zeiss och Kyocera lever vidare i all välmåga. Hade Zeiss haft kvar rättigheterna till Contax-namnet skulle kanske deras nya mätsökarkamera, Zeiss Ikon, hetat Contax istället? Så själva produktkonceptet med exklusiv toppoptik från Zeiss finns kvar, men namnet Contax har försvunnit. Kanske Zeiss och Sony funkar bättre gentemot den unga generationen än det mindre kända Contax som produktnamn för konceptet?
 
Priset är en sak och när det är så pass stor skillnad som i ditt exempel, även om det är rätt missvisande pga att lokala skatter och annat förmodligen inte är inräknat i det Amerikanska priset så förstår jag att folk handlar på annan ort.. Själv sparade jag 7000 kr på min 70-200 VR. Inte kattskit direkt på en pryl som då kostade 20000 i Sverige. Jag tog hem den på en resa och även om jag räknar bort den Svenska momsen så blir skillnaden för stor för att köpet skulle ske i Sverige.

När det handlar om "100 spänn" som någon nämnde så är det en annan sak. Handlarna måste skapa något annat som lockar kunderna. Det finns ett antal handlare i landet som har lyckats med detta trots tuff konkurrens. Många av de gamla handlarna som kör på i samma gamla invanda spår lär närma sig konkurs snabbare än ljuset. Vet inte hur många gånger jag har gått ur en butik bara för att det känts som en gammal konsumbutik.

Vakna upp och skapa något nytt. Det är det enda sättet ni kan konkurrera med Cyberphoto mfl för med priset kan ni aldrig slå dem.

Vet inte hur många gånger jag bara slunkit in hos tex Scand Photo eller någon annan av de bara för att ta en kopp kaffe eller låna en toalett. Tittat på utställningarna och blvit inspirerad. Låter kanske som om jag snyltar och det gör jag kanske men samtidigt har jag köpt massor av prylar av dom vid andra tillfällen.....Känner ni igen detta från en tradiotinell handlare. Knappast. Där står det en trött man eller kvinna bakem en disk och vill helst ta emot film för framkallning. På sin höjd ligger det en APS-C kamera i skylten.
 
Senast ändrad:
Jag har valt att handla av Scandinavian Photo mycket tack vare deras hemsida som jag anser är väldigt bra. Dom har bra priser (dock inte billigast) och dom har en riktig butik i Stockholm.

I torsdags köpte jag en Canon EOS 5D med 24-105 objektiv hos Scandinavian Photo. KD var billigare och hade även kameran hemma, men det blev ändå SP som fick sälja kameran.

Jag har aldrig varit i KD's butik, så jag kan inte jämföra, men jag har sett bägges hemsidor och då vinner SP lätt.

För många är hemsidan den första kontakten med företaget och det gäller att göra ett bra första intryck.

Idag sitter väl dom flesta och jämför priser på nätet och när det skiljer så lite i pris, så gäller det att vinna kunden på något annat - en bättre hemsida, snabba svar och helst en riktig butik etc.
 
Graal skrev:
Bara ett litet påpekande: Contax var aldrig något företag utan ett produktmärke.

Ok. nu kanske inte just Contax var ett lysande exempel :)

Men min tes står fast. Förändring och konstant utveckling måste till för att överleva på lång sikt. Engelska bilindustrin är ett annat exempel. Inga företagsnamn denna gång för att undvika misstag :) Dom var en gång i stort världsledande. Hur är det idag?
 
När Scandinavian Photo kom med sin storsatsning på postorder under början av 90-talet konkurrerades det anrika Nybro Fotomagasin ut. Kameradoktorn, Nybro Fotomagasin etc, är namn som förknippas med det gamla och förgågna och kör man dessutom på i gamla fotspår utan någon förnyelse blir det svårt att hänga med. Scandinavian Photo lät lite fräschare kanske och hade säkert mindre omkostnader, var effektivare i sitt koncept? Men idag skulle jag tro att även ett företag som Scandinavian har problem med konkurrens från den billigare internet-handeln. Beställde nyligen skrivarbläck och papper från USA som på billigaste stället här skulle kostat mer än det dubbla. Även när tull och moms läggs på blir det ju billigare så det kan inte vara lätt för handeln idag. Som tidigare skrivits, det kommer säkert fler som får problem...
 
Tycker att detta är ett typiskt exempel på hur konsumenter skjuter sig själva i foten. Man ser endast till de absolut lägsa priset och handlar där. Butiker medför höga omkostnadern vilket pressar upp priserna. Men vad gör man som sagt var när man behöver hjälp?
Jag tycker det är värt att betala nån krona extra för att veta att det finns någonstanns man kan komma om man behöver hjälp. Dock måste det självklart vara inom rimliga gränser.

Sammanfattningsvis. Man får vad man betalar för. Betalar man ett riktigt lågt pris i en tysk internetbutik, ja då kan man glömma allt vad service heter.
 
Graal skrev:
När Scandinavian Photo kom med sin storsatsning på postorder under början av 90-talet konkurrerades det anrika Nybro Fotomagasin ut. Kameradoktorn, Nybro Fotomagasin etc, är namn som förknippas med det gamla och förgågna och kör man dessutom på i gamla fotspår utan någon förnyelse blir det svårt att hänga med. Scandinavian Photo lät lite fräschare kanske och hade säkert mindre omkostnader, var effektivare i sitt koncept? Men idag skulle jag tro att även ett företag som Scandinavian har problem med konkurrens från den billigare internet-handeln. Beställde nyligen skrivarbläck och papper från USA som på billigaste stället här skulle kostat mer än det dubbla. Även när tull och moms läggs på blir det ju billigare så det kan inte vara lätt för handeln idag. Som tidigare skrivits, det kommer säkert fler som får problem...

Kan bara hålla med. Servicen är inte bättre i Sverige. Och utbudet på varor är otroligt dåligt i Svenska butiker. Skulle köpa ett Gitzo stativ med Wimberley huvud i går. Ingen butik i Sverige hade bägge grejorna. Ändå är det kända märke. Närmast var Scandinavian Photo som hade Wimberley men inte exakt det stativet jag skulle ha. De hade dock modellen närmast. De ville ha 16.500 kr för huvud och stativ !!!!! Inte konstigt de går omkull då. I USA kostar det drygt 8000 kr. Beställde grejorna från Holland och där kostade de ungefär 12.500 kr med moms. Och de hade stativet hemma i affären
 
Daaaaaniel skrev:
Tycker att detta är ett typiskt exempel på hur konsumenter skjuter sig själva i foten. Man ser endast till de absolut lägsa priset och handlar där.

Visst är det trist när en välsorterad fackhandel med bra service går i graven. Men vi som inte bor i någon av de tre städer i Sverige som kan föda såna butiker handlar inte på CP av ren snålhet och ondska - för oss är det det enda sättet att handla lite mer 'smala' kameraprylar överhuvudtaget, och då är det jäkligt tacksamt att de kan erbjuda både bra priser och god service.

/Per
 
Daaaaaniel skrev:
Tycker att detta är ett typiskt exempel på hur konsumenter skjuter sig själva i foten.

Vilken fot? Bor man i en håla är postorder oftast det enda som står till buds. Jag tror inte jag hade satt min fot i en kameraaffär innan jag flyttade till Stockholm. Väl här insåg jag snabbt att prisskillnaden inte motsvarade mervärdet med att köpa över disk så jag gör som jag alltid har gjort, handlar på postorder.

Sedan har hela branchen ändrat karaktär, kameror är numera elektronikprodukter med en glasbit på. Det är klart att det är svårt att konkurera med Onoff, Elgiganten, SIBA osv förutom postorderfirmorna. Det är helt enkelt inget särskilt med kameror längre och då behövs inga särskilda butiker heller.
 
Daaaaaniel skrev:
Tycker att detta är ett typiskt exempel på hur konsumenter skjuter sig själva i foten. Man ser endast till de absolut lägsa priset och handlar där. Butiker medför höga omkostnadern vilket pressar upp priserna. Men vad gör man som sagt var när man behöver hjälp?
Jag tycker det är värt att betala nån krona extra för att veta att det finns någonstanns man kan komma om man behöver hjälp. Dock måste det självklart vara inom rimliga gränser.

Sammanfattningsvis. Man får vad man betalar för. Betalar man ett riktigt lågt pris i en tysk internetbutik, ja då kan man glömma allt vad service heter.

Vem skjuter sig själva i foten ? Inte de som ändå handlar alla sina prylar utomlands eller över internet. De går ju inte till affären eller har något behov av den.
Däremot så borde du som vill ha den kvar och använder den köpa lite mer där så den kan överleva :)
 
tormig skrev:
Vilken fot? Bor man i en håla är postorder oftast det enda som står till buds. Jag tror inte jag hade satt min fot i en kameraaffär innan jag flyttade till Stockholm. Väl här insåg jag snabbt att prisskillnaden inte motsvarade mervärdet med att köpa över disk så jag gör som jag alltid har gjort, handlar på postorder.


Självklart förstår jag att folk som bor i kanske Östersund inte åker till stockholm för att handla över disk. Tänkte i det fallet främst på de 1,5miljoner som ändå bor i stockholm med dess omnejd.

Självklart är det inte alltid prisskillnaden motsvarar mervärdet. 56 vs 112.000 var ett sådant exempel. Det jag menar är när man hellre köper en sak för 5600 på postorder/internet istället för att stödja butiker med god service somsäljer samma vara för 5800...
 
Det är inte alls så att de som har en fysisk affär automatiskt har bättre service. Det finns precis lika många internet shoppar som har bra service.
Hade affären varit så fantastisk som man får höra här så hade den nog gått bättre. Man måste ändra sig med de nya tiderna och trenderna. Om kunderna vill kunna köpa över internet så får man kunna erbjuda det. Varför tror du Cyberphoto överlever fast den ligger i en mycket mindre ort ?
 
Johan Okker skrev:
Någon som vet hur man kommer i kontakt med konkursförvaltaren?

mvh
Johan

Beslut om konkurs tas av en tingsrätt. Med tanke på var butiken ligger så utgår jag ifrån att att beslutet togs vid Stockholms tingsrätt. Föreslår därför att du tar kontakt med dem. Alternativ med butiken direkt?

Vad tänker du lägga ett bud på? ;D
 
Senast ändrad:
Daaaaaniel skrev:
Tycker att detta är ett typiskt exempel på hur konsumenter skjuter sig själva i foten. Man ser endast till de absolut lägsa priset och handlar där. Butiker medför höga omkostnadern vilket pressar upp priserna. Men vad gör man som sagt var när man behöver hjälp?
Jag tycker det är värt att betala nån krona extra för att veta att det finns någonstanns man kan komma om man behöver hjälp. Dock måste det självklart vara inom rimliga gränser.

Sammanfattningsvis. Man får vad man betalar för. Betalar man ett riktigt lågt pris i en tysk internetbutik, ja då kan man glömma allt vad service heter.

Håller tyvärr inte alls med dig. Jo jag skriver tyvärr för jag kan se en fördel med lokala butiker om de fungerar men de gör det tyvärr allt för sällan. Även i Stockholm.

Om service betyder att jag ska få klämma på en produkt innan köp så är det idag endast möjligt i praktiken för de som bor i storstockholm och några andra få städer.

Jag tror inte att en person i Haninge utanför Stockholm åker in till city för att klämma på en kamera, Åker han till den lokala butiken så är den önskade modellen ingen lagervara eller restnoterad. Det som finns på hyllan är oftast en 350D eller en D50 till det pris kameran lanserades för på 1800 talet. Jättekul.

Vill jag idag känna på en produkt som inte finns i det allra vanligast sålda segmentet så måste jag åka in till Stockholms city. Inte ens där är jag garanterad att få fingra på den. Oftast är de restnoterade.

Den största chansen är på mässorna runt om i landet och de finns väl i stort bara i Jönköping och Stockholm.....Jättekul om du bor i Norrköping eller Arvidsjaur. I mitt fall så söker jag information om en produkt på internet. Läser tester, om jag har ett behov av att klämma på den så gör jag det oftast på en mässa. När jag sedan bestämmt mig så gör jag en priskontroll på nätet, Om butiken inte ligger alltför fel så köper jag den där, annars blir det via en nätbutik. Faktiskt har jag köpt rätt mycket på nätet fast priset inte alltid varit bäst utan för att produkten över huvud taget funnits tillgänglig. Min Nikon D2X köpte jag tex via en nätbutik i Tyskland. Det var låååång väntetid på den i Sverige. Att jag sedan även sparade 7000 kr på den var ju en trevlig bonus. Fö har den varit inne på rep hos Lasses kameraservice ett flertal gånger utan några som helst problem tack vare Nikons Europagaranti.

När det gäller service och reparationer så håller jag inte heller med dig. Garantin står Nikon/Canon etc för och att då åka direkt till serviceverkstaden går avsevärt snabbare än att låta butiken skicka produkten.
 
Mankan G skrev:
.
När det gäller service och reparationer så håller jag inte heller med dig. Garantin står Nikon/Canon etc för och att då åka direkt till serviceverkstaden går avsevärt snabbare än att låta butiken skicka produkten.

Hej

Hade Nikon innan och kunde serva kameran i Malmö, nu när det går bättre för Nikon drar de in serviceverkstäderna, finns ej i Malmö mer, utan har två verkstäder i hela Sverige och båda i 08-området.

Så att åka direkt till Nikon serviceverkstaden gäller ju bara de i 08-området, de andra får skicka grejorna på post.

Canon har på 5 ställen, Malmö, linköping stockholm, växjö, Göteborg, bilavstånd för de flesta i Sverige.

mvh

Omar
 
Jo det är klart men oftast gå det fortare i alla fall. Rätt många butiker samlar ihop prylar under en vecka eller så. Skickar du själv så går det avsevärt snabbare även om du måste betala frakten själv........

Vad jag försökte säga var att du inte behöver butiken när något gått sönder, om det är en produkt från de stora givetvis. Med produkter av annan sort är det givetvis annorlunda.

Jag har jälv en gång för länge sedan råkat ut för ett missöde där jag inte av praktiska själ kunde reklamera produkten. Jag bor i Stockholm och arbetade då i hela landet. Köpte en filofax i Östersund från en lokal butik när jag var där på ett besök. Åkte hem efter ett par dagar och filofaxen gick sönder. Inte fan åkte jag tillbaka till Östersund för att få den lagad eller utbytt. Köpte en ny istället i Stockholm från en annan leverantör. Hade Filofax eller vad nu företaget hette haft ett system såsom de "stora" har idag hade jag kunnat få den lagad varsom helst i Europa.......Skulle aldrig köpa en bil en eller kamera eller ad som helst av större värde om jag inte kan få den reparerad på hemmaplan eller på en resa. Vill inte och anser mig inte ha tid att gå till butiken. Fixar der hellre själv och kan på det sätter korta ner tiden avsevärt.

ps. Canon må ha massor med repverkstäder men de har inte Lasses kameraservice som fixar det mesta på dagen.......:) Dom är guld värda. Nej jag arbetar inte där utan är bara en ytterst nöjd kund till dem
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.