Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradoktorn i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Magnus W skrev:
Kameradoktorn var en bra affär, men deras webbsida lämnade en del att önska, för att uttrycka sig milt.
Det var inte världens bästa e-handel men den saknade inte priser helt iaf. När jag köpte min 10-20-glugg kollade jag om de hade ok priser först (vilket de hade), sen gick jag ner och tog en nummerlapp.
Det tycker jag inte var så skämtsamt. Deras service var det inte heller något fel på i det läget, Canon-varianten fanns inte hemma men de ringde och talade om att den kommit hem en vecka senare.

Men det skivs mycket om hur usla de var på alla sätt och vis, trist tycker jag.
 
fhe skrev:
Men det skivs mycket om hur usla de var på alla sätt och vis, trist tycker jag.

Jag kan inte säga att jag handlade så mycket där. Fast det blev mer och mer på slutet. Och de va alltid schyssta och gav bra rabatt som så behövdes (utgången film, beggade saker, ...).

Nu vettefan var jag ska köpa min 120-film.
 
fhe skrev:
Men det skivs mycket om hur usla de var på alla sätt och vis, trist tycker jag.
Jag håller verkligen med dig om att det är trist för jag tycker att KD var bra på alla sätt och vis. Med ett undantag, och det är deras webbsida. Vid de -- erkännes fåtaliga -- gånger jag sökt priser på någonting på deras webbshop så har antingen inga uppgifter funnits (oftast), eller det uppgivna priset visat sig vara felaktigt när jag väl kom till butiken (2 ggr). Men den service jag fått när jag väl stått i butiken har alltid varit prima.

Jag kommer verkligen att sakna KD.

-- MW
 
jrydberg skrev:
Nu vettefan var jag ska köpa min 120-film.
Det känns spontant som något LP borde ha hemma... Regingsgatan, mittemot Nalen (fortsätt förbi KD, gå upp för trapporna istf genom tunneln så är du där).
 
Var en aning sugen på skaffa en ny blixt och traskar upp till Fotokungen som oxå har lördagsstängt, är det nått Stockholmssyndrom?
Men glad ihågen åker jag till Scandinavianphoto som inte har någonting hemma till Canon :/
 
Irriterande med alla dessa fotoaffärer som inte har något i lager utan skall beställa allt. Tittade lite på fotovideo.se men de hade nästan inte en sak i lager.
Å andra sidan ger det väl billigare varor.

Jag handlade på kameradoktorn för service och möjlighet att få det jag köper på en gång utan att få svaret "Det är beställt hos leverantören men vi vet inte när det kommer".
 
etmj skrev:
Irriterande med alla dessa fotoaffärer som inte har något i lager utan skall beställa allt. Tittade lite på fotovideo.se men de hade nästan inte en sak i lager.
Å andra sidan ger det väl billigare varor.

Jag handlade på kameradoktorn för service och möjlighet att få det jag köper på en gång utan att få svaret "Det är beställt hos leverantören men vi vet inte när det kommer".
Det är väl Scandinavian Photos stora styrka eftersom de har möjlighet att samköra lagret med flera butiker. Jag har lyckats få tag i svårdistribuerade filter tack vare deras bredd.
 
etmj skrev:
Irriterande med alla dessa fotoaffärer som inte har något i lager utan skall beställa allt. Tittade lite på fotovideo.se men de hade nästan inte en sak i lager.
Å andra sidan ger det väl billigare varor.
Fast man kan ju fråga sig om det ger billigare priser än de nätaffärer som inte har någon butik. Ska man köpa grisen i säcken kan man ju lika gärna göra det billigt och få varorna hemskickade.
 
Jag har inte fått några filter fast jag var där och "köpte" för 2 veckor sedan. Men visst det finns fördelar och nackdelar med allt.
 
fhe skrev:


Men det skivs mycket om hur usla de var på alla sätt och vis, trist tycker jag.

Håller inte med dig. Tycker att det varit överlag rätt sansade omdömmen. Att KD får skit för sin webshop är väl inte annat att vänta men resterande verksamhet anser jag nog fått mestadels bra omdömmen. Med några undantag givetvis som känt sig taskigt behandlade vilket tyvärr alltid finns. Även om man strävar efter att ha 100% nöjda kunder så är det omöjligt att uppnå detta.

Själv har jag i stort bara bra erfarenheter av KD. Klart är dock att jag har föredragit vissa av KDs säljare före andra även om alla har behandlat mig korrekt. De (den) som jag föredrog har behandlat mig lite extra väl utan att jag förtjänat det och det gör att jag helt enkelt gillar situationen och personen- Kallas kundvård och det är väl här som några av dem brustit lite. Alla gjorde vad som förväntades men inte mer och det kändes ibland lite torrt......
 
Måste få påpeka att det inte är butikens fel att Canon, Nikon eller andra tillverkare inte kan leverera. Det är lika trist för oss som för kunden att vissa varor är svåra att få tag på.

Vi sitter ju mellan tillverkaren och kunden...

mvh
cf - (jobbar på SP)
 
Mankan G skrev:
Håller inte med dig. Tycker att det varit överlag rätt sansade omdömmen. Att KD får skit för sin webshop är väl inte annat att vänta men resterande verksamhet anser jag nog fått mestadels bra omdömmen.
Nu skrev jag förvisso inget om hur mycket det skrivs i övrigt om dem så jag förstår inte riktigt var du ser ett motsatsförhållande i din och min åsikt. Men du får tycka vad du vill, det var tydligen viktigt att berätta att det var något du inte håller med mig om.

När det gäller omdömmen om KD så tror jag synpunkter på webbshoppen tillhör en klar minoritet. Jag har inte sett det nämnas i någon större omfattning innan den här tråden och fick jag gissa skulle jag tro att det beror på att det knappast var någon som brydde sig om att den fanns och förväntade sig något, alla visste lixom att den var kass.

Christer Fischier (Mozo)
Vi sitter ju mellan tillverkaren och kunden...
Det finns många nackdelar med att hålla lager, inte minst kostnadsmässiga men en av fördelarna är att man minskar sina beroenden till leverantörens förmåga att leverera enstaka exemplar med två dagars varsel.
 
Mozo skrev:
Måste få påpeka att det inte är butikens fel att Canon, Nikon eller andra tillverkare inte kan leverera. Det är lika trist för oss som för kunden att vissa varor är svåra att få tag på.

Vi sitter ju mellan tillverkaren och kunden...

mvh
cf - (jobbar på SP)

Nä, och har man inget i lager så blir det ju ännu svårare.
 
Tror inte det är så lätt för butikerna att ha något i lager när inte ens Canon Sverige har något att leverera... så snart nåt finns så ryker det direkt.

Kvar blir butiker som OnOff och Expert som lever på volymförsäljning av billigare modeller. Att hitta en L-glugg i en butik i Sverige är inte lätt - alltså blir det B&H.

Tyvärr så blir konsekvensen att fler och fler tvingas handla från utlandet via Internet vare sig man vill stödja den lokala butiken eller inte. Vi har säkert inte sett den sista konkursen än.
 
etmj skrev:
Nä, och har man inget i lager så blir det ju ännu svårare.

I Bankeryd ligger vårat huvudlager. Det är STORT! I Stockholm kan vi givetvis inte ha så stort lager. Då skulle vi inte kunna ligga där vi ligger och ha de priser vi har. Vi kan ha hur stora lager som helst, men kan inte leverantören leverera så hjälper inte det oss eller kunden. Som någon annan skrivit också, när inte ens deras Sverigekontor kan få besked, hur ska då VI få det...

Gnäll på tillverkarna/leverantörerna, men inte på butikerna.

Vi är en butik. Butiker vill sälja. Det ligger i sakens natur. Annars kan vi inte överleva.

mvh
cf
 
Nä jag gnäller på er som har butikerna. Skyll inte ifrån er på leverantörerna i alla lägen.
Det är inte brist på allt. Ni har valt att inte ha lager i Stockholm och det är det jag gnäller på.
Jag menar i alla fall från min sida så tycker jag det är roligare att åka till en affär och få varan än att åka till en affär och beställa varan. Jag betalar hellre mer för det.
och därför kan jag gnälla hur mycket jag vill på affärer som inte har lager.
 
etmj skrev:
Nä jag gnäller på er som har butikerna. Skyll inte ifrån er på leverantörerna i alla lägen.
Det är inte brist på allt. Ni har valt att inte ha lager i Stockholm och det är det jag gnäller på.
Jag menar i alla fall från min sida så tycker jag det är roligare att åka till en affär och få varan än att åka till en affär och beställa varan. Jag betalar hellre mer för det.
och därför kan jag gnälla hur mycket jag vill på affärer som inte har lager.

Skulle dom ha lager i Stockholm skulle du förmodligen gnälla på det högre priset i alla fall. ;-)
 
Precis, det är snordyrt med lagerhållning. Så jag skulle nog vilja vända på det. Det är inte bristande lagerhållning som tvingar ut kunderna på intenet. Utan det är internetkunder som tvingar bort lagren. Vi som är beredda att betala lite mer för service och lagerhållning är i klar minioritet och räcker inte till för att butikerna ska klara sig.

Sedan är det pinsam lagerhållning hos leverantörerna. Vilket delvis kan förklaras med interköp som går utomlands. För även om man kan tycka att Canon alltid är Canon så är det inte så. Det är Canon sverige, Canon tyskland osv och över dem Canon europa. Canon sverige är som vilket annat svenskt företag som helst. De vill gå med vinst de med och som jag inledde så är det dyrt med lagerhållning. Så köper vi inte i sverige kan vi knappast inte förvänta oss service i sverige heller.

Eftersom jag själv jobbat i butik så finns det ju dock vissa saker hos levernatörerna jag under över ändå. T ex varför det tar sån lång tid att få fram ett canon 50/1.8. Väntetiden var lätt tillräcklig för att producera en bunt nya om så behövdes. Likaså med motljusskydd till nikons 50:a. Det tog så lång tid att det vart pinsamt varje gång kunden kom in i butiken. Tack och lov så är hon en glad skit.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Precis, det är snordyrt med lagerhållning.
Fast med den vändning tråden tog nu tyckte jag inte gnället handlade så mycket om att de inte kunde leverera som att de alltid utan undantag skyller det på leverantörerna. Det hade varit ärligare att skylla det på leverantörerna när det är deras fel (märks snabbt då saken som inte levereras inte heller finns hos de som faktiskt har lager) och i övriga fall säga som det är att "vi kan inte hålla våra låga priser om vi ska ha saker i lager".

Är man en tillräckligt stor aktör borde man kunna ha ett begränsat lager och erbjuda de som vill ha varan direkt ett högre pris (när den finns) och de som kan vänta på att man beställer (så att man kan fortsätta ha ett lika stort lager) ett lägre pris.
Lite som Crimsons prislista som är inkl. eller exkl. moms beroende på om man har bråttom eller kan vänta lite (om det behövs). Men det är väl ett affärsmässigt risktagande som behöver en del tänk innan någon törs testa det.
 
Nu är jag för lite ekonom för att kunna förklara det på ett bra sätt. Men har du ett lager så måste du få upp lageromsättningen för att få det att gå runt.

Det går inte att ligga och ruva på en massa prylar på hyllan för att beställa hem till lägre pris för dem som vill vänta. Prylen på hyllan kostar fortfarande pengar.

Enda chansen att hålla lager är att ha ett eget centrallager, som inte ligger i storstadsregionerna, men då finns ju prylarna fortfarande inte i butiken när man vill ha dem.

Crimsons momsade eller omomsade prislister har ju inget med leveranstid att göra utan bara kring sannolikheten att du är företagare eller inte som nyttjar tjänsten. Företagare är ju inte särskilt intresserade av vad momsen är.

Mvh
Maverick
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar