Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera väska i planet!

Produkter
(logga in för att koppla)
Olle skrev:
Tack för länken!

Är det ingen som vet hur pressfotograferna flygfraktar sin oftast mycket stora utrustning?

Olle

Garanterat incheckat i stora pelicanväskor och aluväskor.
Idiotsäkert vad gäller stötskador. Bara tjuveri/slarv kan göra skada.

MVH Niclas,

Är de idiotsäkra vad gäller stängning utan lås också? Incheckat bagage får väl inte låsas numera?

Jag visste inte att de var tvungna att vara olåsta..

Pelican,s väskor är nog rent av okrossbara i dessa sammanhang och håller väl nästan för en flygkrash också...;)

Ingen har väl ändå trott att typ NT,fotograferna reser med alla sina prylar som handbagage;)?!!

MVH Niclas,

Peli-väskorna jag nämnde ovan är gjorda just för att man ska kunna flyga med dem (vissa har bland annat tryckventiler) och såvitt jag fattat ska mam inte behöva låsa dem med nyckel.

Att låsa en sådan väska är nog dessutom nästan en garanti för att den ska bli öppnad i tullen eller vid en säkerhetskontroll (tänk på allt man kan stoppa i en sådan väska).
Man FÅR som sagt inte låsa sitt bagage, gör man det ändå så plockar de fram bultsaxen och man har ingen rätt till ersättning för sitt förstörda lås.

Är det någon som vet vad det är för regler som gäller för handbagage vid flygning från Sverige just nu?
Om man läser på Luftvartsverkekets hemsida så är det endast restriktioner för flyg till USA och där nämns inget om att man inte får ha kamera med i handbaget, bara vätskor och geléer.
Kan inte hitta att det är till någon annan destination och inte heller att allt handbagage är förbjudet.
Margareta

PMD skrev:
Är de idiotsäkra vad gäller stängning utan lås också? Incheckat bagage får väl inte låsas numera?

På vissa destinationer, t.ex. USA, gör myndigheterna stickprovskontroller på incheckat bagage. Man får låsa väskorna men riskerar då att låset bryts upp och förstörs om myndigheterna bestämmer sig för att kolla din väska.

I fallet USA ser du om det är myndigheterna som har öppnat din väska genom att de lägger ett meddelande om detta i din väska.

/F

maggan skrev:
Är det någon som vet vad det är för regler som gäller för handbagage vid flygning från Sverige just nu?
Om man läser på Luftvartsverkekets hemsida så är det endast restriktioner för flyg till USA och där nämns inget om att man inte får ha kamera med i handbaget, bara vätskor och geléer.
Kan inte hitta att det är till någon annan destination och inte heller att allt handbagage är förbjudet.
Margareta

Efter vad har läst mig till så gäller följande just nu:

Från eller via London så gäller inget handbagage alls, inte ens en pocketbok.

Från eller inom USA:

Inga vätskor, elektronisk utrustning som förut.

http://tsa-7.custhelp.com/cgi-bin/t...nBfcHY9JnBfY3Y9JnBfcGFnZT0x&p_li=&p_topview=1

Till USA har SAS följande regler:

Elektronisk utrustning och kamera tillåten utan fodral, vet inte om det innebär att kameraväskan inte är tillåten eller om du endast måste plocka ur grejerna innan kontrollen.

http://www.sas.se/Pages/Requirement/Requirements.aspx

Jag kan inte se några restriktioner just nu för andra länder.

Självklart kan reglerna skärpas men detta gäller väl nu och jag tror att många har övertolkat en del tidningsrubriker.

Tack Martin för ditt svar.

Verkar som om jag har tolkat, det som jag har läst på sidor på nätet, rätt då.
Skönt, för lite olustigt att behöva packa ner kamera och objektiv och låta det gå via "stenkrossen".

allt löser sig

Flög hem efter ett år i frankrike.
Ryggsäck med böcker, datorväska med extern hårddisk på vänster axel. Fullsmockad kameraväska modell medium på höger axel. Vandringskängorna i plastpåse färdiga att sättas på fötterna om det strulade och huvtröja under armen. Blev nog lätt 25kg handbagage. inga probs, vad ska de göra?

Säkerhetskontrollen ansvarar inte för handbagaget. När du är igenom den så går du på planet sist. 10 min till start. Säger de ngt alls så snackar du ngt om att du gjort en deal med inchekning pga värdet på föremålet. De har ingen tid att tjafsa eller att kolla. Det löser sig alltid.
Hemligheten ligger i flera små väskor som du undanhåller inchekningen...
Flyg lugnt // JM

Fråga. Vad kommer att gälla med Ryan Air via london till Toulon tror ni i okt? Jag ska ha med kameran men vill inte skicka den genom stenkrossen.

raskolnikov skrev:
Fråga. Vad kommer att gälla med Ryan Air via london till Toulon tror ni i okt? Jag ska ha med kameran men vill inte skicka den genom stenkrossen.

Ryan Air har ju nyss (i mars) ändrat sina regler för baggage. De tar betalt 68kr per incheckad väska. Så de vill uppenbarligen att man använder handbaggage.
/Erik

eon skrev:
Ryan Air har ju nyss (i mars) ändrat sina regler för baggage. De tar betalt 68kr per incheckad väska. Så de vill uppenbarligen att man använder handbaggage.
/Erik

Ja varför inte ta betalt!

Säg 40kr/kg...

Hade varit ett revligt alternativ så länge bagaget får plats i hyllorna/under sätet..

Men såklart innebär detta mer jobb (=dyrt) för personalen i from av kontroller..

MVH Niclas,

jo men med terrorpåhittet som de skyltar med för att hålla folk rädda och motivera olika inskränkningar på individernas frihet så kanske handbagagereglerna har ändrats även hos ryan.

Ja, och det bottnar i att de TRor att folk är rädda...

Blir de inte strängare så förlorar de fler kunder, typ.

Blir fort patetiskt att tänka på detta.

MVH Niclas,

Har man mycket prylar så varför inte skicka det med flygfrakt? Inom Norden så finns t.ex. Jetpak. Grejorna skickas oftast med samma flyg som du själv reser med och är försäkrade. Finns liknande alternativ när man flyger utrikes. Vad är problemet?

StaffanH skrev:
Har man mycket prylar så varför inte skicka det med flygfrakt? Inom Norden så finns t.ex. Jetpak. Grejorna skickas oftast med samma flyg som du själv reser med och är försäkrade. Finns liknande alternativ när man flyger utrikes. Vad är problemet?

Du har en bra poäng, som också jag varit inne på tidigare här. Jag har också ställt samma fråga som du.. vad som egentligen är problemet.

För det första så är man van att kunna ta med sig rättså mycket i både volym och vikt som handbagage.

Det är klart att det är tråkigt att inte ha direkt översyn med pylar som kostar kanske ett hundra (100 000!) tusen kronor!!!
Där är du enig hoppas jag?!

Försäkringen försäkrar säkerligen inte mot stötar och slag som kan utsätta det paket man skickar.. Skador som ofta inte heller visas.
Vi är många här som VET hur godshantering fungerar!!!

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:

Det är klart att det är tråkigt att inte ha direkt översyn med pylar som kostar kanske ett hundra (100 000!) tusen kronor!!!
Där är du enig hoppas jag?!

Jo, visst vill man helst ha koll på saker och ting men jag tror att det skickas paket vars innehåll är bra mycket dyrare och ömtåligare än en kamerautrustning för 100.000kr. Ser man dessutom till att emballera det ordentligt så minimerar man risken för skador. Ett klistermärke med "Ömtåligt" är nog inte så dumt det heller.

Tvivlar på att de tar hänsyn till en lapp, men man vet ju inte. Och den ovetskapen är ju det som besvärar.

Jo emballaget är ju viktigt.

Man kan ju också packa stötdämpande, men säker blir man väl aldrig..

Jaja,

Det är väl dags att få fobi för att flyga så att man hellre tar båt, tåg och buss mera...;)

MVH Niclas,

ANNONS