Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera väska i planet!

Produkter
(logga in för att koppla)
mohei skrev:
Niclas, du får gärna förklara närmare vad du menar med att prioritera.

Jag vill inte skicka mina fotoprylar med det incheckade bagaget då det faktiskt är vanligt att flygplatspersonalen både tappar bort/skickar fel och stjäl bagage. Stjälandet lär ju dessutom öka då man måste ha sina värdesaker i bagaget och inte i handbagaget.
Jag brukar också ha ett ombyte kläder i handbagaget pga nämnda orsaker. Kan man inte ha det längre lär jag nog fundera på resor med tåg och båt istället.

Hallojs!
Ja det låter kanske lite diffust för den som inte läst tråden, hihi!!;)

Skämt och sido, jag har rest med flyg många ggr och aldrig haft ngr problem.

Jag gillar inte heller att stå där närvös och småsvettig inför kontrollerna,,, orkar helt enkelt inte det onödiga bryet.

Jag prioriterar helt enkelt.

Som handbagage tar jag med mig det som är nr ett. Tex (i mina flesta fall) ett hus, ett tele, minneskort, batteri.. Blir inte fasligt tungt om man inte har en fotoväska som väger 3kg tom,,som tex en protrekker gör..

Sedan i huvudpackningen så ligger ett par andra objektiv nedbäddade bland kläderna, + extra batterier ++...

Mitt sätt att tänka eliminerar också problem med tunga objektiv som 600 f/4 mfl stora kanoner.

Om fotandet som man bedriver kommer att äga rum till stora delar utomlands så är det ju snortokigt att köpa prylar man inte har råd att ta med sig.
Blir som jägaren som köper en "vierling" som han sedan inte vågar ta med sig till afrikaresan...;)
Att lägga ett par mindre värdefulla objektiv + ngr batterier + ett 2,a-hus + + i huvudbagaget tycker jag inte är så problematiskt alls, speciellt när jag har 100% kontroll på det viktigaste där jag sitter.

MVH Niclas,

Niclas,
Hur kul blir det när även det som du prioriterar som värdefullt också måste checkas in för att du inte ska ha något handbagage alls. Allt enligt dagens praxis i terrortider...
/Erik

Ja, det är det jag menar. Man kan nog glömma att få med sig kamerautrustningen i handbagaget hädanefter.
Eftersom bagaget röntgas så lär ju flygplatspersonalen ha koll på var det finns prylar att stjäla.

Fattar fortfarande inte vad du menar med prylar man inte har råd att ha med sig?

Dessutom får man inte ens låsa väskor som ska till usa. Bagage ersätts väl enligt en viss standard, har man två 600/4 objektiv i den försvunna resväskan, då kan man börja gråta direkt.

Re: England på söndag

Norfen skrev:
Halloj jag skall till england på söndag och jag rinde SAS på fördmiddagen och kollade med dem. Det var kört att få någon specialbehandling typ ömtåligt/dyrt gods. jag fick till och med tjejen att säga att hon skiter i mina problem och att de inte har/tar något ansvar.

Kunde ju tycka att under rådande omständigheter kunde SAS att bjuda till och hantera ömtåligt gods lite extra.

Mvh

Martin

Räkna INTE med att kunna ta kameragrejer (eller för övrigt något annat heller) i handbagaget när du ska hem. Vi är fortfarande i "critical alert" status här och gissningsvis så kommer det bestå i några dagar. Genomskinlig plastpåse med passet, plånbok, ev. mediciner samt ex. glasögon är allt du får ta med dig ombord. Att "förhandla" är omöjligt, de har LÅNG erfarenhet av terrorhot här (pga ex, IRA) vilket gör flygplatser och myndigheter kan gå rätt låmgt i sina åtgärder utan att någon blir speciellt förvånad och de förväntar sig att du rättar dig de regler de sätter upp.

mohei skrev:
Ja, det är det jag menar. Man kan nog glömma att få med sig kamerautrustningen i handbagaget hädanefter.
Eftersom bagaget röntgas så lär ju flygplatspersonalen ha koll på var det finns prylar att stjäla.

Fattar fortfarande inte vad du menar med prylar man inte har råd att ha med sig?

Ja får man inte ta med sig ngt alls, typ inget mer än passet så går det ju inte att prioritera..;)

Jag menar ju såklart att så länge man har tillstånd att ta med sig en viss strl och vikt så kan man prioritera utifrån det. Sedan om det är värt risken är upp tillv ar och en..

Ett 600mm f/4 + hus tar en del plats men jag måtten är inte så stora rent fysiskt att det borde bli ngr problem även i små inrikes flyg..

Reser man för att fota och om fotandet kräver 600mm f/4 (500mm f/4 långt smidigare i detta avseende!!) så är det väl bara att lägga pengar på dett extra flygsäte. Då kan man ju plocka med sig rubbet som handbgage.. Så har ju många fotografer gjort i alla år!!
Kostar? -Ja, såklart. Hade väl varit konstigt annars.

Men jag förstår fortfarande inte att allt i fotobagen måste med som handbagage.. allt i utrutnignen kan väl inte vara lika vitkigt/värdefullt??
Det är väl rättså ekelt att sortera ut det dyraste och viktigaste.. eller?

Jag personligen tar mitt stora tele (500mm) och en förstahuset i min nätta med skyddande neoprenepåse... traskar lätt igenom vilken kontroll som helst. Fram till idag i alla fall;)

MEN om man inte får ta med sig mer än passet och ett foto på tjejen så får man inte. Så enkelt är det ju med den saken.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
eon skrev:
Niclas,
Hur kul blir det när även det som du prioriterar som värdefullt också måste checkas in för att du inte ska ha något handbagage alls. Allt enligt dagens praxis i terrortider...
/Erik

Då gör vi som många har gjort i alla flygande år, köper ett extra säte.

Måste man resa så måste man väl det.. För den som sparar pengarna till resan så är det ju bara att spara lite till..

(OM det nu är tillåtet att plocka med sig sakerna då, kanske osäkert det också eftersom säkerhetsaspekterna inte har med vikt/strl att göra....!!)

Men visst är det surt. Och lite patetiskt.

Många typer bagage måste man beställa kontroll för i god tid innan flyget går.
Tex så krävs det att man förvara jaktamunition separat och enligt bestämmelserna.. (ruggigt idiotiska regler dock;)!!!)
Jag menar, om det nu är så otryggt att vi plockar med oss lite kamerautrustning så borde det ju vara möjligt att "boka" en kontroll,, liksom vapens vitala delar/huvuddelar och ammunition ++...

(vapen med tillbehör har såklart alldrig gått som handbagage..det är kontrollen jag menar här, bara så att det är sagt;)

MVH Niclas,

Hur gör yrkesfotograferna? De har ju ofta mycket stora utrustningar. T ex sportfotografernas supertelen.
Checkar de in sin utrustning eller får de ta den som handbagage?
Olle

PS Vad betyder FedEx? DS

Segeson skrev:
Är det som det är nu är det du som kan fetglömma flyget, boka en tågbiljett!
Man får ju hoppas det ändrar sig.

Det är inte lika strikta regler för alla destinationer. Om du skall till USA är det hårda regler, men jag flög igår från Munchen (med Lufthansa) till Stockholm med handbagage (inkl. kamera). Från Munchen var det endast flyg till USA som omfattades av handbagageförbud. Ring till ditt flygbolag o kolla.

/F

Ja, visst är det smådyrt att förlora en kamera som är värd låt oss säga 20 tusen,, men tänk så många som reser med långt dyrare prylar. Prylar som inte är lovliga att ha med sig i kabinen.

Tex många jägare som reser mellan kontineter med dyra vapen. En dubbelstudsare för traditionell storviltsjakt kostar lätt ett par hundra tusen. Långt svårare att kammoflera i packningen också..

Klagar vi lite för lätt kanske?

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ja, visst är det smådyrt att förlora en kamera som är värd låt oss säga 20 tusen,, men tänk så många som reser med långt dyrare prylar. Prylar som inte är lovliga att ha med sig i kabinen.

Tex många jägare som reser mellan kontineter med dyra vapen. En dubbelstudsare för traditionell storviltsjakt kostar lätt ett par hundra tusen. Långt svårare att kammoflera i packningen också..

Nu tror jag iofs att även antalet flygresenärer med kamerautrustning för motsvarande belopp är långt större än antalet resande storviltsjägare. Men i båda fallen är lösningen att ha prylarna fullgott försäkrade (alt. ha råd att ta risken att förlora dem).

Det som är tråkigt för oss vanliga dödliga är att vi tidigare inte behövde ha en försäkring som täcker stöldbegärliga prylar i incheckat bagage (tror tex att få hemförsäkringar täcker detta) men nu behövs det och en sån försäkring lär kosta en slant.

/Anders

Efter vad jag läst så använder väl många fotografer helt enkelt ordentliga väskor för sina utrustningar och sedan checkar de inte dem.
Stoppar man grejerna i ex. en Peli-väska så kan man nog vara säker på att grejerna kommer fram i ett stycke (jag läste en test av en Peli-väska för ett tag sedan, de tål en närmast osannolik mängd stryk).
Stöldrisken finns naturligtvis kvar, fast å andra sidan finns ju risken att man blir rånad/bestulen på destinationsorten också.
Någon tipsade om att stoppa sin väska i ex. en gammal sliten arme-bag eller liknande, så ser den inte lika stöldbegärlig ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar