Annons

kamera väska i planet!

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
Det finns viktbergänsningar för handbagage och det brukar ligga runt 6 kg. Risken för vägning är dock liten men om bagaget ser stort ut är det värre.

Det är väl inte enbart för att trilskas bolgen begränsar vikten. Bagagehyllan är bara dimmensionerad för ca 25 kg och viktbalansen i planet är rätt viktig.
men då borde ju alla passagerare uppge sin vikt vid biljettbokningar.
 
Åker du charter är dom noga, flyger du reguljärt bryr dom sig inte.

Jag har åkt en del med flyg och en Low pro trekker som är den näst största ryggan. Den är större är normerna för hadbagage och väger mellan 16-20 kg. Har aldrig varit problem!

När kabinpersonal vid ngt tillfälle påpekat storleken och den har ibland inte gått in i bagagehyllan har jag bett att få ställa den bak och talat om att jag är fotograf.

Har aldrig varit ngt problem, har aldrig behövt betala extra.

/jan
 
Re: Re: kamera väska i planet!

gesoulis skrev:
Att flygbolaget skulle tillåta dig att ta in kameran i kabinen för att de inte vågar försäkra den som incheckat baggage stämmer inte. Det finns alltid en klausul för "dyra" saker i baggaget som friar dem vid ev skador.

OK, fel formulerat av mig... jag skulle aldrig checka in kamerautrustning för över 100.000:- utan försäkring, det brukar de vid inchekningen förstå och släppa igenom mig med lite för tungt handbagage. Kan säkert vara humörsberoende, men bara att de tvingat mig väga ryggsäcken har gjort att jag kvalat in dem som ovanligt griniga ;-)
 
Jag har hittills inte behövt väga mitt handbagage när jag flugit. Däremot har de på senaste tiden börjat kolla min väska manuellt i säkerhetskontrollen - tydligen något med objektiven som gör dem svårröntgade.
 
Jag ska flyga till New York om någon månad och det verkar nu som att man inte en kommer att få ta med sig tandborsten in i kabinen. Har någon här provat att packa alla utrustning i resväskor? Det känns hyggligt otryggt att låta grejerna kastas runt som de verkar göra...
 
England på söndag

Halloj jag skall till england på söndag och jag rinde SAS på fördmiddagen och kollade med dem. Det var kört att få någon specialbehandling typ ömtåligt/dyrt gods. jag fick till och med tjejen att säga att hon skiter i mina problem och att de inte har/tar något ansvar.

Kunde ju tycka att under rådande omständigheter kunde SAS att bjuda till och hantera ömtåligt gods lite extra.

Mvh

Martin
 
Nä, att ha kameror och laptop i incheckat bagage känns inte bra alls. Har man en hård och vadderad väska, typ Pelican, för sin utrustning så överlever den iofs nog hanteringen, men då har man stöldrisken - en sån väska formligen skriker dyra prylar.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att skicka prylarna i ett försäkrat paket med FedEx/DHL/... , men då lär väl eländet fastna i tullen och blir momsbelagt båda vägarna..

/Anders
 
Clas Ohlson har en väska för 349 SEK som fungerar bra om man inte har för mycket att lägga i den. Artikelnummer är 32-8430.

Gunnar
 
Jag vill också vara med... ;)

Ryan Air är ganska tuffa. Ivf när man reser från Irland/Storbritannien. När jag flög till Irland var det inte många problem vid inceckningen. Men när vi skulle hem igen.. ja då var det m¨ånga som fick betala för extra vikt, stora handbagage osv. Själv hade jag 21,1 kg i ena väskan och 17 kg i andra. Blev tvungen att packa om och omfördela. Vilken tur att jag bar min fotoryggsäck (tjockare än tillåtet) med sådan grace och lätthet att de inte vägde den.. Den vägde nämligen dubbla tillåtna vikten ;)

Men det finns säkert andra som haft helt andra erfarenheter.

Hoppas att terrorhoten har lagt sig tills i slutet av september.. För de kan fetglömma att jag checkar in saker för 80.000 när jag ska till Photokina.
 
Frågan är om inte de restriktiva reglerna om handbagae kan komma att bli permanenta. Flygbolagen har ju inget direkt att förlora på det, möjligen lite fler väskor i "bagagekrossen".
 
Bortsett ifrån stöldrisken (ja, jag vet man skall inte bortse ifrån den, egentligen) så är det enda som är riktigt ömtåligt, själva kameran.
Detta förutsätter ju att man packar övriga saker nogsamt.
Tror inte att själva huset skulle bjuda på några problem.

/ E
 
Frågan är om inte de restriktiva reglerna om handbagae kan komma att bli permanenta. Flygbolagen har ju inget direkt att förlora på det, möjligen lite fler väskor i "bagagekrossen".

Precis, och dessutom lär ju försäljningen av dryck och mat ombord öka. De enda som blir ledsna är tax-free butikerna innanför kontrollerna på flygplatserna.
 
Det är lite intressant att man tidigare helst skulle stoppa ned allt elektriskt i handbagaget pga bombrädsla. Nu är det helt om och fullt med sladdar i resväskan.

De lugnar nog ned sig snart, folk vill ha handbagage och taxfree och den nuvarande situationen blir ohållbar i längden.
 
Kalle_B skrev:
... Mn far reser varje år på semester långaväga i ungefär 1 månadstid med lite olika flygningar under tiden. Han har satt i system att redan från Landvetter stoppa massa saker i sina stora fickor, och runt halsen. Han packar tex inte ner kameran i väskan, utan hänger den runt halsen med största objektivet monterat, lägger lite gluggar i fickorna och annan bråte. Han ser troligtvis inte klok ut när han passerar men ingen har någonsin stoppat honom. Efter inchekningen så tar han fram sin väska och stoppar in sakerna i väskan...

Jag har flugit med 10-15 kg utrustning massor av gånger. Har alltid kört samma trick som Kalle beskriver ovan. Har en rymlig fotoväst med massor av fickor som jag stoppar prylarna i. Ser ut som en Michelingubbe när jag passerar incheckningen. Sedan stoppar jag tillbaka prylarna i fotoryggsäcken innan jag kliver ombord. Det brukar fungera bra (med reservation för det som hänt de senaste dagarna).
 
Jeppe skrev:
Hoppas att terrorhoten har lagt sig tills i slutet av september.. För de kan fetglömma att jag checkar in saker för 80.000 när jag ska till Photokina.
Är det som det är nu är det du som kan fetglömma flyget, boka en tågbiljett!
Man får ju hoppas det ändrar sig.
 
Man får ju verkligen hoppas att det lugnar ned sig på handbagagefronten, skulle inte ens våga packa ned en billig kompaktkamera i resväskan. Har man sett hur de behandlar väskorna på "baksidan" så blir man ju lite tveksam att lämna in någon väska alls.

För att inte tala om hur grymt tråkig en långflygning skulle vara utan ens en pocketbok att bläddra i.
 
Jeppe skrev:
Hoppas att terrorhoten har lagt sig tills i slutet av september.. För de kan fetglömma att jag checkar in saker för 80.000 när jag ska till Photokina.
Måste du verkligen flyga dit? Du bor ju nästgårds.
 
Avstånd är ju rättså subjektivt och relativt...

Varför fotoprylar till fotokina?...?

Som sagt. Prioritera i packningen.

Själv så drömmer jag om den vackra solskensdagen jag åker till Lake Kariba på den afrikanska kontinenten.. Problem att resa med alla fotoprylar då? Hehe, nej knappast eftersom det är så simpelt att prioritera.

Har man så dyra prylar att man inte har råd att prioritera i packningen så borde man hellre spara pengarna!
Har man så mycket pengar att prylarna kräver ett extra säte så köper man väl bara det då!

MVH Niclas,
 
Niclas, du får gärna förklara närmare vad du menar med att prioritera.

Jag vill inte skicka mina fotoprylar med det incheckade bagaget då det faktiskt är vanligt att flygplatspersonalen både tappar bort/skickar fel och stjäl bagage. Stjälandet lär ju dessutom öka då man måste ha sina värdesaker i bagaget och inte i handbagaget.
Jag brukar också ha ett ombyte kläder i handbagaget pga nämnda orsaker. Kan man inte ha det längre lär jag nog fundera på resor med tåg och båt istället.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.