Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för nybörjare som vill fota dottern

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikaelakv

Avslutat medlemskap
Hej alla!
Jag vill köpa en systemkamera med något objektiv så jag kan fota Min tvååriga dotter. Får gärna fungera bra att fota objekt som är i rörelse och i dåligt ljus inomhus. Jag vill gärna kunna framkalla förstoringar av bilderna. Jag kan INGENTING, och köper gärna begagnat.
Tipsa mig gärna om kamera och objektiv så jag har lite alternativ att överväga.
Har ingen aning om vad saker kostar, räcker en budget på 3-4000kr är jag glad.
Jag är inte ute efter att hålla på sådär överdrivet med inställningar och knapptryck utan vill med minsta möjliga ansträngning fånga min dotter på bild och då även när det är dåligt ljus. Kanske objektivet är viktigare än kameran?
Tack för er hjälp!

utan vill med minsta möjliga ansträngning fånga min dotter på bild och då även när det är dåligt ljus. Kanske objektivet är viktigare än kameran?
Tack för er hjälp!

Att fota rörliga och oförutsägbara barn inomhus i dåligt ljus till en kraftigt begränsad budget, samt med "minsta möjliga ansträngning" låter sig knappast göras om man vill ha en något sånär hygglig bildkvalitet. Det är till och med så att den typen av fotografering ofta kräver både kunskap och pill med inställningar samt ljusstarka objektiv. Så vad gäller objektiv så är du ju rätt ute. Och kanske även en blixt. Även om det inte ger det roligaste ljuset alla gånger.

Men kanske en begagnad Canon 450/550/600D samt Canons 50mm 1.8 fungerar som insteg, och inom budget. Dock kanske bildvinkeln blir lite snäv för inomhusbruk. Det beror lite på hur du har det med plats.

Jag skulle avråda från tipset ovan, även om det är ett bra tips. Körde en liknande kombination och lärde mig efter ett tag att det sämre 18-55 objektivet nästan är lika bra. Ända fördelen med deras 50mm är just när ungen springer runt 😃 Men även då begränsar kameran en något och det är svårt att få riktigt bra resultat.

Jag skulle ta något spegellöst, troligtvis micro four thirds med något ljusstarkt objektiv. Tror det faktiskt lämpar sig bättre för syftet. Hade jag valt system idag hade jag troligtvis gått den vägen 😃

Lilla canon

Hej,

Kika på minsta canons systemkamera, jag tror den heter 100d. Den tror jag räcker till långt som första kamera. Jag vet dock inte vad den kostar, men den borde ligga kring 4-5000 tror jag.

Orginalobjektivet räcker långt. Sen kan du gå uppåt i pris hur långt som helst. Det finns kanske nån nikon som är nätt också. Det finns hur mycket begade objektiv som helst till dessa kameror om man vill utveckla sig eftersom.

Åk och kika på kameror och köp den som ligger bäst i handen och känns bekväm. Då tar du mer bilder än du inte trivs med den.

Det är sällan kameran det beror på om bilden inte blir så bra.

Krångla inte till det.

Mvh

Lars

Jag skulle avråda från tipset ovan, även om det är ett bra tips. Körde en liknande kombination och lärde mig efter ett tag att det sämre 18-55 objektivet nästan är lika bra. Ända fördelen med deras 50mm är just när ungen springer runt 😃 Men även då begränsar kameran en något och det är svårt att få riktigt bra resultat.

Jag skulle ta något spegellöst, troligtvis micro four thirds med något ljusstarkt objektiv. Tror det faktiskt lämpar sig bättre för syftet. Hade jag valt system idag hade jag troligtvis gått den vägen 😃

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar. Du skriver att tipset är bra men avråder från det, varför? Jag tycker förslaget låter vettigt.

18-55 kit och 50/1.8 kan väl inte jämföras på en skala bra/sämre. Det är två helt olika objektiv som båda har sina för- och nackdelar. Med tanke på hur billiga båda är så kan det vara en god idé att köpa båda.

Varför skulle micro 4/3 vara en fördel jämfört med Canons APS-C för det beskrivna syftet? Utan motivering så kan det väl vara svårt för TS att värdera rådet.

Jag skulle föreslå, vid nyköp en Canon 700D med 18-55 IS STM eller Nikon D5300 med 18-55 AF-S VR II båda för runt 5700:- i kombination med ett 50/1,8. Till Canon 50/1,8 II och till Nikon 50/1,8 AF-S. Dessa är bra för porträtt och f/1,8 släpper in mellan 4x och 10x så mycket ljus som kitzoomen 18-55 vilket är bra inomhus. För dina syften tjänar du med dessa två på ett bättre autofokussystem i kameran än med de billigaste från dessa tillverkare - D3300 (Nikon) resp 1200D och 100D (Canon). Är dock pengarna viktigaste kan man klara sig med de billigaste bara man kan hålla sig till mittersta autofokuspunkten i sämre ljus.

Sony A65 säljs billigt nu med 18-55 där kameran klarar en hel del, men Sonys 18-55 har en ganska trist SAM autofokusmotor tyvärr. Samma gäller Pentax där K50II och de utgående K50/K500 är väldigt finessfyllda men 18-55 Pentax är beroende av en långsammare mekanisk koppling till kamerahuset där fokusmotorn sitter.

Utan att ha provat Sonys lovordade A6000 skulle jag ändå skippa alla sk "spegellösa" systemkameror i sämre ljus då det är just där de stora autofokussensorerna hos klassiska spegelreflexkameror som de jag nämnt fungerar bäst.

En blixt som kan studsas i taket eller i väggar rekommenderas starkt för barnfoto inomhus då de inte kommer vara stilla nog för att få skarpa förstoringar i sämre/inomhusbelysning.

Bästa valet är originalblixt om man bekymrar sig över kompatibilitet i framtiden, men annars är flera tredjepartsblixtar prisvärda. Senast köpte jag en Metz 44 AF-1 för bara 1000:- ny.

Som andra redan påpekat inte lätt att göra det här på så begränsad budget, bäst förmodligen att skaffa begagnad instegsmodell från någon av de större tillverkarna så att det blir lätt att hitta begagnat. De zoomobjektiv som brukar följa med brukar dock vara ganska ljussvaga så försök byta dem mot fasta brännvidder.

T.ex skulle du kunna försöka få tag i en begagnad Nikon D3100 och till den skaffa ett 35/1.8 eller ett 50/1.8. En 35/1.8 ger dig ungefär samma bildvinkel som vi ser med obeväpnat öga, en 50/1.8 är ett kort tele som förstorar en aning. Förutom att det förstorar ger det dig även kortare skärpedjup, så att du kan få behagliga oskarpa bakgrunder som framhäver motivet. Bra för t.ex. porträtt. Dock behöver man vara noggrannare med avståndsinställningen.

Skärpedjupet påverkas även av bländare, dvs hålets som släpper in ljus. Ju mindre hål desto mer blir skarp bakom och framför det avstånd du ställt in. Att tänka på är dock att stora bländarvärden motsvarar små hål, små bländarvärden stora hål. Förmodligen kommer du inte att behöva tänka så mycket på det eftersom enklare kameror brukar ha inställningar för t.ex. porträtt, landskap m.m som väljer rimligt vettiga värden utan att du behöver fundera så mycket

Jag tycker Sigma EX 18-50mm f/2.8 ger bra resultat, kostar ca. 1500kr för ett fint ex och ungefär lika mycket står Canon 550D i. Då har man en bra ljusstark instegsutrustning med stor potential och som går utmärkta att filma med också om man vill pröva på det. Enbart ett 35 eller 50mm blir ganska begränsat.

Jag utvecklar gärna mitt svar nu när jag sitter vid en dator =)

Precis som trådskaparen passade jag på att investera i en kamera när vi väntade vår dotter. Fick ungefär samma tips som alla andra - en instegskamera från Canon eller Nikon + deras 50 mm f1.8. Och det är definitivt inget dåligt tips. Har hundratals bra bilder och har tagit 1 000-tals bilder under dessa tre år.

Men här är vad jag lärt mig på vägen.

1) Det är svårt till omöjligt att ta bra kort inomhus. Därför är tipset BLIXT väldigt bra, det glömde jag säga innan. Jag känner att jag har svårt att nå över 1/160 sekund inomhus utan att skruva upp ISO för högt och man behöver nästan 1/160 sekund för att frysa rörelser. Men här löser blixten ens problem utmärkt. Och med lite övning kan man ta riktigt bra och stämningsfulla bilder, speciellt om man flyttar blixten ifrån kameran.

2) 50 mm f1.8 är inte ett bra val för att ta bilder inomhus. Det är som det har sagt, väldigt bra till porträtt men blir lätt lite tajt inomhus. Jag hade även svårt att lyckas ta bra bilder i början. Detta berodde på två saker. Dels att jag inte var skicklig nog att lyckas få fokus rätt på f1.8, dels på att objektivet inte är helt perfekt på f1.8 utan mår nästan bäst runt f2.5-f2.8 och dels på att jag ännu inte lärt mig att regeln för slutare är 1/brännviden. Och för 50 mm på crop hamnar man på en slutartid runt 1/100 - 1/125.

Detta i kombination med att man gärna bländar ner till f2.8 gör att man faktiskt får bättre resultat med kitzoomen på en 18-24 mm, f3.5-4 samt slutartider ned till 1/30 sekund. Här får man dock akta sig för rörelseoskärpa. Men är ungen bara still så går det väldigt bra.

50 mm f1.8 tar dock riktigt fina bilder, bra mycket bättre än medföljande 18-55. Men då behöver man blixt, bättre ljus eller helt enkelt vara utomhus.

3) Det är inte helt lätt att släpa runt kameran. På sommaren går det bra för det mesta, bara att hänga kameran på axeln. På höst och vinter blir det dock oftare att kameran stannar hemma eftersom det blir för mycket att släpa runt på. Har funderat på om man inte istället för bättre objektiv ska satsa på en bättre kompakt. Bara för att kunna ha en kamera som kan följa med hela tiden.

4) Det spelar inte så stor roll att Canon/Nikon har ett bättre utbud av objektiv. Även om jag vill har man inte haft råd att skaffa andra objektiv under dessa tre åren. Kör fortfarande med kitzoomen och mitt fasta 50 mm

Med bakgrund av allt detta har jag frågat mig själv om inte de mer kompakta micro four thirds kamerorna är den perfekta familjekameran. De tester man ser säger att ISO är likvärdig mot övriga kameror, man fixar ca ISO 800-1600 för de billigare och kan klara ISO 1600-3200 om man betalar lite mer. Autofokus kan ev vara ett problem, men jag har återigen svårt att tro att det inte skulle duga till för familjesituationer. De är även mer kompakta och av den anledning får de med all säkerhet komma med i fler situationer. Personligen tror jag även att dubbleringen av skärpedjupet kan komma till god hjälp. I korthet får man samma lågljusegenskaper men med ett större område i fokus. Perfekt när ungen rör sig i mörkare miljöer.

Vi kan ta ett kort exempel, men detta är ingen direkt rekommendation:

Du kan ta Canon 700D med ett 18-55 mm objektiv för ca 6 000 (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700d1855). Detta objektivet motsvarar då ca 29-88 mm. Kameran mäter 133,1 x 99,8 x 78,8 mm och väger 525 gram utan batteri (och objektiv så klart).

Alternativt så tar du Olympus E-M10 (spegellös med micro four thirds) för ca 6 500, med ett 14-42 mm objektiv (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-M10silver1442EZ). Detta motsvarar 28-84mm, alltså det samma. Denna mäter 119,1 x 82,3 x 45,9 mm och väger 396 gram inklusive batteri.

Nu får andra rätta mig, men jag skulle våga påstå att dessa två är likvärdiga för dig. Priset är också väldigt snarlikt. Personligen skulle jag som sagt idag nog själv luta åt Olympusen, men har själv en 650D (föregångaren till 700D, nästan samma kamera). Och det är ingen dålig kamera, jag är SUPERNÖJD. Släng in en blixt och 50 mm f.18 såhär framåt vårkanten för fina porträtt och du kommer vara väldigt nöjd. Men delar ändå mina tankar och funderingar och hoppas att det hjälper. Även om FÖR mycket information lätt blir vad man får när man frågar dessa frågor ;-)

PS
Såg att Cyberphoto erbjuder ett gratis 40-150 vid köp av en E-M10 och det är en RIKTIGT bra deal! =)
DS

Precis som trådskaparen passade jag på att investera i en kamera när vi väntade vår dotter. Fick ungefär samma tips som alla andra - en instegskamera från Canon eller Nikon + deras 50 mm f1.8. Och det är definitivt inget dåligt tips. Har hundratals bra bilder och har tagit 1 000-tals bilder under dessa tre år.

Men här är vad jag lärt mig på vägen.

Allt det du säger stämmer rätt bra med min syn med. Det var därför jag reserverade mig för att bildvinkeln ev blir för snäv inomhus. Det var även därför jag nämnde blixt i mitt inlägg. Dock är det så att med träning så går det att få good-enough skärpa även runt 2.0 med nämnda 1.8 objektiv.

Och det var även andemeningen i mitt inlägg. Med en så pass begränsad budget 3-4000, så är man faktiskt nöd att lära sig hur kameran fungerar och, så att säga, jobba sig runt begränsningarna.

Hade budgeten varit mer flexibel hade jag givetvis sagt Canon 7d mk II (el motsv.) samt 24-70, 2.8.

Hur man än ser på saken så ställer inomhusfoto på oförutsägbara ungar stora krav på utrustningen, och även fotografen.

Jag tycker ofta man ser den här typen av frågeställningar och man kan ana sig till att det ligger nyblivna föräldrar bakom med kanske inte så stor kameravana. Och man kan även ana sig till att dessa personer även tänker sig att bara man köper en "systemkamera" så blir det bra. Tyvärr är ju så inte fallet.

Hmmm

det enda 50mm/F1,8 är sämre än 18-55 är vidvinkel, att den behöver mer ljus är fel, och man måste inte köra på F1,8, även om du bländare ned till 2,5 -2,8 så har du mer ljus in i än vad du har på 18-55.

Fördelen med att köra Canon eller Nikon är att man troligen lättare hittar begagnade objektiv om man vill för att testa sig vidare när man känner att man vuxit ur objektivet/objektiven man har.

Nackdel "MicroFour.." är tiden från det att man trycker på knappen tills det att bilden tas är längre på de flesta "MicroFour .." vilket gör att risken för missa "tillfället" är större

2) 50 mm f1.8 är inte ett bra val för att ta bilder inomhus. Det är som det har sagt, väldigt bra till porträtt men blir lätt lite tajt inomhus. Jag hade även svårt att lyckas ta bra bilder i början. Detta berodde på två saker. Dels att jag inte var skicklig nog att lyckas få fokus rätt på f1.8, dels på att objektivet inte är helt perfekt på f1.8 utan mår nästan bäst runt f2.5-f2.8 och dels på att jag ännu inte lärt mig att regeln för slutare är 1/brännviden. Och för 50 mm på crop hamnar man på en slutartid runt 1/100 - 1/125.

50 mm f1.8 tar dock riktigt fina bilder, bra mycket bättre än medföljande 18-55. Men då behöver man blixt, bättre ljus eller helt enkelt vara utomhus.

4) Det spelar inte så stor roll att Canon/Nikon har ett bättre utbud av objektiv. Även om jag vill har man inte haft råd att skaffa andra objektiv under dessa tre åren. Kör fortfarande med kitzoomen och mitt fasta 50 mm

Med bakgrund av allt detta har jag frågat mig själv om inte de mer kompakta micro four thirds kamerorna är den perfekta familjekameran. De tester man ser säger att ISO är likvärdig mot övriga kameror, man fixar ca ISO 800-1600 för de billigare och kan klara ISO 1600-3200 om man betalar lite mer. Autofokus kan ev vara ett problem, men jag har återigen svårt att tro att det inte skulle duga till för familjesituationer. De är även mer kompakta och av den anledning får de med all säkerhet komma med i fler situationer. Personligen tror jag även att dubbleringen av skärpedjupet kan komma till god hjälp. I korthet får man samma lågljusegenskaper men med ett större område i fokus. Perfekt när ungen rör sig i mörkare miljöer.

DS

Det som du i dina önskemål beskriver innebär en kompromiss av något slag. Just kombinationen rörelse och dåligt ljus är inte billig om det ska bli bra.
Naturligtvis kan du spara lite pengar genom att välja en begagnad utrustning, men välj då inte en alltför gammal modell eftersom de äldre sensorerna ger mer brusiga bilder när man vid dåligt ljus behöver skruva upp känsligheten (ISO-talet) för att inte riskera rörelse-oskärpa.

Eftersom du beskriver att du inte (ännu) kan så mycket om systemkameror så rekommenderar jag någon av de så kallade instegsmodellerna, eftersom de har lättillgängliga snabbval för olika motiv och situationer. Då behöver du inte till en början veta alla kamerans tekniska detaljer men har ändå en sportslig chans att få till rätt inställningar.
Exempel så sådana instegsmodeller är:
* Canon EOS 1200D med kitobjektivet 18-55 ca 3700kr
http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-canon-eos-1200d-l-ttanv-nd-kompis
* Nikon D3200 med kitobjektiv 18-55 ca 3700kr
http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-av-nikon-d3200
* Pentax K-50 eller K-500 med kitobjektivet 18-55 ca 5000kr
www.kamerabild.se/tester/kameror/test-pentax-k-50-kameran-som-passar-alla
Pentaxen är något dyrare än Canon och Nikons instegsmodeller men är egentligen kanske mer jämförbar med deras "nästa steg". Tyvärr har de tagit bort snabbvalen för olika motiv på dessa modeller så då blir det att använda full-automatik (P-läget) eller lära sig lite på en gång. Det är egentligen inte så svårt och Fotosidan finns till din hjälp ;-)
Som många tidigare nämnt är ju de medföljande objektiven inte så ljusstarka så du kommer nog snart vilja komplettera med ett sådant objektiv. För att hålla priset på låga nivåer brukar det oftast bli tal om objektiv med fast brännvidd där 35mm eller 50mm borde vara vad du söker. Ljusstyrkan anges som bländarvärdet när "hålet är som mest öppet", och f2.8 eller ännu lägre bör du leta efter.
Pentax har t.ex ett 35mm f2.8 eller ett 50mm f1,8 för ca 1500kr. Motsvarande finns säkert för både Nikon och Canon. som många tidigare skrivit är 50mm lite för "inzoomat" inomhus, så där funkar 35mm bättre.
Som budgetval för en extra blixt med möjlighet att rikta mot tak/vägg rekommenderar jag Metz 44 AF-1 som kostar ca 1400kr.
Lycka till med ditt fotograferande!

Begagnat

Det finns väldigt många instegskameror på blocket till billig peng. Om jag skulle börja nu och det fanns något begagnat i närheten av där jag bor så skulle jag undersöka det. Man kan få väldigt mycket bra där. Jag skulle dock vilja klämma och känna först.

Bättre att lägga pengarna på optik om man köper lite nyare begagnat. Jag har en EOS 400D och den funkar perfekt men blir det lite mörkt eller snabba rörelser så hinner den inte med.

Men det är oftast inte kameran som hindrar mej att ta bra bilder....

Mvh

Lars

Det största lyftet för inomhusbilder är enligt mig en blixt som kan vridas/vinklas bakåt/uppåt så att man slår ljuset snett i taket och väggen bakom eller vid sidan om. Det tillför ljus så man hålla sig på låga ISO eller mindre bländaröppningar, och man slipper de vanliga tråkiga blixt-rakt-på-bilderna.

Det största lyftet för inomhusbilder är enligt mig en blixt som kan vridas/vinklas bakåt/uppåt så att man slår ljuset snett i taket och väggen bakom eller vid sidan om. Det tillför ljus så man hålla sig på låga ISO eller mindre bländaröppningar, och man slipper de vanliga tråkiga blixt-rakt-på-bilderna.

Att tänka på när man gör detta är att det reflekterade ljuset färgas av väggen eller taket man slår den mot så det bör helst vara vita eller åtminstone neutralt färgade ytor.

tråkigt svar kanske men fota de fina fotona på barnen utomhus istället. att få till det fint inomhus kräver både dyrare utrustning och är rejält svårt. utomhus är det både lättare och funkar med i princip vilken kamera som helst. kameran på nyare mobiler funkar riktigt bra.

Skaffa kompaktkamera istället för de pengarna, ngn som har lite större sensor o bättre ljusstarkare optik. T ex finns Fujifilm x20...

och jag skulle rekommendera en mindre kamera, tex någon ur Nikon 1, då dessa är mindre så är sannolikheten stor att dom alltid är med och lyckas fånga ögonblickshändelserna.

och jag skulle rekommendera en mindre kamera, tex någon ur Nikon 1, då dessa är mindre så är sannolikheten stor att dom alltid är med och lyckas fånga ögonblickshändelserna.

Nikon 1 serien är väldigt snabb i autofokus ute och är ett bra val för barnens utomhussporter och d u är objektiven överlag av hög klass MEN inomhus stöter man på problem då autofokus övergår i seg kontrast autofokus (CDAF) i dåligt ljus.

Gällande bättre kompakter är problemet detsamma. X20 som nämnts har d u en avsevärt mindre sensor än systemkamerorna, även Nikon 1, och ger inte bra hög ISO prestanda.

Nikon 5200

Hej!
Jag har läst alla era svar och är så tacksam för dem.

Jag har även frågat en fotolärare jag känner som jobbar mycket med nybörjarfotografer.
Han föreslog mig följande:
Kamera: Nikon 5200 med ett 18-55 mm objektiv som standard
Objektiv: 50 mm 1,8 (för att fota inomhus på barn i rörelse)
Blixt: Nikon speedlight SB700 (för foto inomhus)

Vad tror ni om detta? Han trodde jag kunde få allt begagnat för ca 4000-5000kr vilket känns ok.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto