Annons

Kamera för nybörjare som vill fota dottern

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har läst alla era svar och är så tacksam för dem.

Jag har även frågat en fotolärare jag känner som jobbar mycket med nybörjarfotografer.
Han föreslog mig följande:
Kamera: Nikon 5200 med ett 18-55 mm objektiv som standard
Objektiv: 50 mm 1,8 (för att fota inomhus på barn i rörelse)
Blixt: Nikon speedlight SB700 (för foto inomhus)

Vad tror ni om detta? Han trodde jag kunde få allt begagnat för ca 4000-5000kr vilket känns ok.

Med tanke på att Nikon just nu annonserat en efterföljare, Nikon D5500, så kan nog priset falla ännu mer. Kommer utan tvekan att ge bra bilder.

Eventuellt skulle du kanske kunna få tag i en Nikon D7100 för bara aningen mer, Fördelen med den är att du får bättre sökare, snabbare autofokus (bra för barn med spring i benen), och inget antialias filter vilket gör bilden aningen skarpare. Den har även möjlighet att hantera äldre Nikon objektiv utan inbyggd fokuseringsmotor och bättre möjlighet att styra blixtar. Dessutom bättre tätad mot fukt men saknar D5200 vinklingsbara skärm på baksidan.

Som vi sagt innan i tråden, det blir bra! =)

Men om jag var du skulle jag gå förbi en fotoaffär eller åtminstone t ex Mediamarkt. Kolla på en Canon och kolla på en Nikon, vad känns bäst - både vad gäller meny osv som vad gäller knappar. Det är ingen större skillnad mellan Canon och Nikon, utan har man väl valt "sitt" märke brukar man stanna kvar.

Skulle väl gissa att Canons motsvarighet till förslaget blir en 600 eller 650D samt en 430EX blixt. Borde bli samma pris som ovan, men har jag fel får andra gärna rätta mig =)

Köp hellre en 35/1,8 om du skall använda den som en normaloptik i sämre ljusförhållanden, särskilt inomhus.

Håller med ovanstående att det är bättre att skaffa 35/1.8 istället då brännvidden blir mer användbar inomhus. 50mm på crop sensor blir korttele, så det blir svårare att få med bredare motiv när rörelseutrymmet är begränsat (kan vara svårt att backa pga väggar o möbler).

Problemet är att 50 mm är ca 1 000 kronor och 35 mm blir närmre 3 000. Annars gav jag samma tips här innan. En möjlig kompromiss är Canons 24 mm f2.8 STM, men den är dels inte så ljusstark och fortfarande dubbelt så dyr som deras 50 mm.

Håller med ovanstående att det är bättre att skaffa 35/1.8 istället då brännvidden blir mer användbar inomhus. 50mm på crop sensor blir korttele, så det blir svårare att få med bredare motiv när rörelseutrymmet är begränsat (kan vara svårt att backa pga väggar o möbler).

Ja, det ligger något i det, men är det en blixt med i paketet gör det inte så mycket. Då fixar man inomhusbilderna med blixten. Reflekterar man blixten i taket eller i en vägg och kanske får bort blixten från kameran kan det bli bra ljus även med blixt.

Att ha ett kort ljusstarkt tele som 50/1.8 för lite närmare porträttbilder blir då inte fel som ett komplement.

Blixt i taket

Ja, det ligger något i det, men är det en blixt med i paketet gör det inte så mycket. Då fixar man inomhusbilderna med blixten. Reflekterar man blixten i taket eller i en vägg och kanske får bort blixten från kameran kan det bli bra ljus även med blixt.

Att ha ett kort ljusstarkt tele som 50/1.8 för lite närmare porträttbilder blir då inte fel som ett komplement.

Då klarar du det med kitobjektivet. Kameran spelar ingen större roll. Blixten är viktigast.

Nog funkar väl 50mm även inomhus, vi får hoppas att TS inte bor på 17 kvm med sin dotter! :)

Dessutom så kommer det ju en vår och sommar där man kan vara ute i det gröna och då tycker i alla fall jag att 50 är bättre än 35 för porträtt.

Nog funkar väl 50mm även inomhus, vi får hoppas att TS inte bor på 17 kvm med sin dotter! :)

Dessutom så kommer det ju en vår och sommar där man kan vara ute i det gröna och då tycker i alla fall jag att 50 är bättre än 35 för porträtt.

Nu tror jag att det gällde ett crophus och då blir 50 mm väääldigt snävt inomhus. Bra till porträtt men inte annars.
Kitobjektiv 18-55 plus blixt är betydligt bättre.

Blir kanon!

Jag tror att det paket du funderar på att köpa blir perfekt för din budget. Jag är också ny inom kameravärlden och har småbarn som jag vill fota.

Köpte mig en Canon 700D med 18-55 objektiv. för 5500kr. Lade sedan till ett 50mm 1.8 som jag köpte för typ 700kr med UV filter. Detta kan man ta riktigt fina porträtt med suddig bakgrund och det är bra med stor bländare när de börjar skymma. Köpte sedan en blixt 430EX II för att kunna ta bra bilder inomhus på kvällen utan att få ISO 6400 och efter jag provat den lite tycker jag att det blir bättre och bättre:)

Lycka till med din kamera!

Nu tror jag att det gällde ett crophus och då blir 50 mm väääldigt snävt inomhus. Bra till porträtt men inte annars.
Kitobjektiv 18-55 plus blixt är betydligt bättre.

Kitobjektivet är givet.

Ett fast objektiv med 1.8 tänkte i alla fall jag just till porträtt och då funkar 50 mm även inomhus på crophus. Om du har ett avstånd på ca 2,5 meter så får du halvkropp på en vuxen-människa. En liten baby så får du med hela kroppen.

Kitobjektivet är givet.

Ett fast objektiv med 1.8 tänkte i alla fall jag just till porträtt och då funkar 50 mm även inomhus på crophus. Om du har ett avstånd på ca 2,5 meter så får du halvkropp på en vuxen-människa. En liten baby så får du med hela kroppen.

Då är vi överens, fast ett kitobjektiv omfattar ju även 50 mm brännvidd även om det inte klarar lika kort skärpedjup som 50mm 1,8.

TS på https://pixelpeeper.com/ kan du kanske bilda dig en uppfattning om vad som ges i bildresultat med diverse optik.

Kommer att bli ganska svårt att vara allround med 50mm så du kommer att behöva komplettera snabbare eller tidigare än om du skaffar ett 35mm objektiv (blir lite dyrare till en början, men du klarar dig längre utan att behöva komplettera...).

Kika på begagnatmarknaden. Den som länkades till tidigare i denna tråd verkar trevlig (Nikon D5200 + Nikon 35/1.8 för 4500kr). Kika även efter begagnad paket med Sigma A 30/1.4 som är ett grymt objektiv (om du köper objektivet för sig är det en fördel om det är Art objektiv eftersom man kan kallibrera själv med hjälp av Sigma usb dock).

Jag tror att det paket du funderar på att köpa blir perfekt för din budget. Jag är också ny inom kameravärlden och har småbarn som jag vill fota.

Köpte mig en Canon 700D med 18-55 objektiv. för 5500kr. Lade sedan till ett 50mm 1.8 som jag köpte för typ 700kr med UV filter. Detta kan man ta riktigt fina porträtt med suddig bakgrund och det är bra med stor bländare när de börjar skymma. Köpte sedan en blixt 430EX II för att kunna ta bra bilder inomhus på kvällen utan att få ISO 6400 och efter jag provat den lite tycker jag att det blir bättre och bättre:)

Lycka till med din kamera!

Hoppa över UV filtret, det fylller ingen funktion förutom att ge sämre bildkvalitet. Ett bra sådant kostar väl dessutom ett par hundra, så det finns anledning att vara rädd om objektivet även om du har ett filter. Bättre att använda objektivlock när de förvaras och motljusskydd som tar de värsta smällarna när det används.

Hoppa över UV filtret, det fylller ingen funktion förutom att ge sämre bildkvalitet. Ett bra sådant kostar väl dessutom ett par hundra, så det finns anledning att vara rädd om objektivet även om du har ett filter. Bättre att använda objektivlock när de förvaras och motljusskydd som tar de värsta smällarna när det används.

Möjligt att det blir sämre kvalitet, inget jag märkt så jag kan inte uttala mig om det. Men det är väldigt skönt att slippa ta av och sätta på det där objektivlocket varenda gång. Särskilt när man har varn då kameran åker fram ganska spontant:)

Kanske en Canon EOS 100D + 18-55 IS STM på Fotokungen för 3690:-?

Bra insteg med helt ok normalzoom att börja med. Ofta är det först när man själv börjar använda saker som man inser vad man saknar eller vill ha. Så därefter kan du sikta på blixt eller ljusstarkt objektiv om du känner att det saknas.

Canons 50/1.8 tycker jag är bra förslag då det är ljusstarkt, billigt och relativt skarpt.
MEN jag tycker fokushastigheten är rätt usel, så det lämpar sig mest för stillasittande barn. Att försöka fånga barn i rörelse inom hus med 50/1.8 är nog rätt svårt.

+ 1

Det var ett riktigt bra pris - blev lite sugen själv.. Har klämt lite på den modellen då och då och tycker den är cool därför att den är så liten men ändå en "riktig" kamera.

Förutsatt att köper en separat blixt som kompenserar för den måttliga ljusstyrkan. En blixt i taket räcker långt och inget barn reagerar negativt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto