Annons

Kamera för nybörjare som vill fota dottern

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är uppenbart att Ts vill ha det så enkelt som möjligt, inte byta optik o greja. Därför skulle jag inte rekommendera fast optik. och ska man bara ha ett objektiv så är det zoom som gäller. Och betänkt ett 50mm på en aps c, tjena, går ju inte använda i inomhus till annat än ansiktsporträtt.

Köp en instegsmodell av Nikon eller Canon med zoomoptik. Det är nog det absolut bästa för dig utifrån din beskrivning.

Sigma 17-50/2,8 med bildstabilisering är rätt trevlig och inte alltför dyr (3400:).

Rätt mycket objektiv för pengarna.

Jag håller nog med Sven här också, kitobjektiv till att börja med (likt 18-55 IS STM) samt en extern blixt av lite vassare variant. Blixten är perfekt för att kunna frysa motiv, speciellt barn i rörelse. Jag har en Nissin DI866 Mk II jag kan rekommendera varmt, men det finns billigare alternativ om man vill (på bekostnad av styrka och funktionalitet).

Jag skulle hellre föreslå en mindre spegellös systemkamera med normalzoom. Den är mycket lättare att ha med sig och ha till hands i alla lägen.

I princip alla kameratillverkare har vettiga modeller i den kategorin.

Jag skulle dock föreslå en begagnad Sony NEX med 16-50mm som ett utmärkt pris/prestandaval.

Hej!
Jag tänker komma med ett lite annorlunda tips. Jag har själv ägt Canon 600D och sedan Canon 6D. Sitter sedan i somras med en Fujifilm X-T1, sambon har en Canon Eos M. Dvs jag har haft både crop, fullformat samt spegellöst.

För ett år sedan hade jag rekommenderat en begagnad Canon 700D med en 2,8 normalzoom. En spegelreflex kamera har en bättre AF inomhus i dunkelt ljus, inget snack om saken. men med lite övning så går det rätt bra med både Canon Eos M och Fujifilm X-T1 (speciellt med blixten på), så pass bra att jag inte längre saknar min Canon 6D.

Med tanke på att du vill ha ok sensor i kameran, ett rätt ljusstarkt objektiv med vid brännvidd samt en blixt så tänker jag rekommendera Canon Eos M. Du får kameran (med samma sensor som 650/700D?) med 22mm 2,0 objektiv och en blixt för under 3000:- (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=eosmsv22). På FS finns en som säljer 18-55mm zoomen för 1000:- (http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=232376). För 4000 får du då en kompetent kamera, med ett bra fast objektiv, en zoom för dagar med mer ljus att tillgå, EF-adapter så Canons "vanliga" objektiv kan användas samt en blixt. Ingen av grejerna är det bästa som finns, men sett till ditt behov, vad du får och till vilket pris så tror jag det blir svårt att hitta en bättre gyllene medelväg. Stort plus till att det är en liten, lätt och smidig lösning att ha med sig.

Kan tilläggas att sambon har gott om kalasbra bilder hon tagit på grabben under första året med sin Eos M :)

Värt att notera bara är att EOS M autofokus är _slö_. Rejält slö, så den kräver lite tålamod enligt mig. (Yes, det gäller även med den senaste firmwaren.)

Spegellös i all ära, men hur är er erfarenhet har ni som köpt detta av spegellösa kamerors följande autofokus på rörliga motiv inomhus? Jag testade Fuji XT-1 tillfälligt och var inte så imponerad vid mitt korta test - andras erfarenheter kan skilja förstås. En fantastisk sensor med en felfokuserad bild blir bara suddig och brusfri. Det kan vara så att de absolut senaste spegellösa är bättre men jag har hitintills inte använt eller testat någon spegellös som hänger med vid kontinuerlig autofokus på rörliga motiv inomhus. Spegelreflexkameror ovanför de billigaste instegsmodellerna har fungerat betydligt bättre på detta. Om man tänker så här: en spegelreflex ger mer autofokusprestanda vid rörliga motiv i sämre ljus, i synnerhet per satsad krona.

De allra flesta kamerorna i konsumentskiktet kämpar nog med kontinuerlig autofokus i lågt ljus. Vill man vara säker där så är det nog vissa proffsgrejor som gäller.

I övrigt har kontrastautofokus förbättrats så att det nog är större skillnad mellan individuella modeller än mellan autofokustyperna.

De allra flesta kamerorna i konsumentskiktet kämpar nog med kontinuerlig autofokus i lågt ljus. Vill man vara säker där så är det nog vissa proffsgrejor som gäller.

I övrigt har kontrastautofokus förbättrats så att det nog är större skillnad mellan individuella modeller än mellan autofokustyperna.

Ja, det är stor skillnad mellan modellerna/ mellan segmenten. Däremot är de främst nämnda, D5200/5300 och 700D inte instegsmodellerna och de delar AF system med de tidigare semiproffsmodellerna D7000 resp 50D och de i 50D har slagit alla spegellösa jag testat i sämre ljus.

Jag har ännu inte provat den kamera som med kontinuerlig fokus hänger med rörliga föremål i svagt ljus inomhus, finns den så lär vi inte prata trådskaparens önskade prislapp, kanske om man lägger till en nolla på slutet?

För min del så innebär rörelse och svagt ljus 1 eller 2 saker, manuell fokus och oftast blixt.Ställ bländaröppningen så man får ett vettigt skärpedjup och bränn sedan av när barnet/barnen är inom fokusområdet, med en bra sensor i högre ISO och ljusstarktobjektiv behövs inte alltid en blixt (min 56mm 1,2 är galet ljus även inomhus på kvällen på vintern). Så gjorde jag med spegel i dunkelt ljus och så gör jag även med spegellöst, om nu inte motivet är relativt still då slår jag gärna på autofokusen :)

Därav rekommendationen av Eos M. Nej den har inte lika bra AF som en med spegel, men jag anser inte att en 700D har bra nog heller i dunkel inomhus. Då behövs dyrt objektiv eller blixt, och då funkar i princip varenda kamera. Med nuvarande prislapp på ett Eos M paket så tycker jag fortfarande att det är ett bra köp till en löjligt låg peng.

Ja visst, det är prisvärt, det måste jag hålla med om. Det är ingen dålig kamera. Sambon har den dessutom så jag har klämt en del på den. Det är egentligen bara autofokushastigheten och hur Canon medvetet har handikappat kameran som stör mig med den. Sen å andra sidan ser jag det genom mitt perspektiv med L-objektiv och fullframe..

Det är fullt möjligt att autofokushastighet är fullt tillräckligt snabb för trådskaparen.

(EDIT: För övrigt är det väl bara 70D och nya 7D Mk2 som har dual pixel autofokus, dvs som fungerar bra och följande vid filmning).

TS har inte efterfrågat minsta möjliga kamera och det finns flera trådar här med missnöjda förstagångsköpare som är besvikna på AF med sina spegellösa, därav mina råd att hålla sig till DSLR.

Om man nu skall köpa spegellös trots allt så finns väldigt mycket att välja på i samma prissegment som EOS-M som d u kan ha lite mindre seg autofokus än just den.

Panasonic har t ex sin G-6 och det finns ännu restlagar av G-5 och med dessa får man d u sökare. Det finns Sonys resterande NEX och A5000/5100 samt A3000. Samsung NX300 med 20-50 säljs för under 3000:-.Olympus har även de billigare spegellösa och för lite mer får man en av de snart utgående EM-5 - även den med sökare. Alla sökare här är förstås EVF.

TS har inte efterfrågat minsta möjliga kamera och det finns flera trådar här med missnöjda förstagångsköpare som är besvikna på AF med sina spegellösa, därav mina råd att hålla sig till DSLR.

Om man nu skall köpa spegellös trots allt så finns väldigt mycket att välja på i samma prissegment som EOS-M som d u kan ha lite mindre seg autofokus än just den.

Panasonic har t ex sin G-6 och det finns ännu restlagar av G-5 och med dessa får man d u sökare. Det finns Sonys resterande NEX och A5000/5100 samt A3000. Samsung NX300 med 20-50 säljs för under 3000:-.Olympus har även de billigare spegellösa och för lite mer får man en av de snart utgående EM-5 - även den med sökare. Alla sökare här är förstås EVF.

Som förstagångsköpare är det nog lätt att hoppas att kameran ska göra precis allt.

Autofokus är ett verktyg som är bra i vissa situationer. I andra situationer är manuell fokus helt överlägset.

För ovana fotografer har spegellösa kameror en stor fördel, dock. I EVF kan de direkt se resulatet av sina inställningar.

Det är ju också tyvärr vanligt att många tror att en stor systemkamera automatiskt är bättre än en liten. Eftersom de ofta har samma sensorer och bildprocessorer så är det ingen skillnad på bildkvalitet.

Den enda fördelen med DSLR idag är väl i praktiken ergonomi och batteritid.

Kan hålla med flera i tråden om att även DSLR-kameror får problem med autofokus inomhus på rörliga barn, en lägenhet har oftast inte vardagsrum på 50 kvm med stora fönsterytor som hjälp, 50mm objektiv blir 75mm med APS-C sensorer, och tänker sig TS att fånga hoppande barn i sitt eget mindre rum blir det inte lätt.

Har flera arbetskamrater som förtvivlat försöker att fånga sina lekande barn med dyra smartfonar och förväntar sig stordåd med en nyinköpt systemkamera, stillasittande barn som bygger med lego eller liknande kan så klart bli bra, men ungar som far om kring som virvelvindar det är inte lätt ens med en 50k-kamera. Mitt råd är att filma inomhus och att ta mycket bilder utomhus i dagsljus, kvicka barn som rör sig oförutbestämt är även en utmaning i trädgården under sommar tid.

Paradoxalt nog så var dom vanliga kompakterna med sina små sensorer mycket tacksamma för att dom per automatik har ett nästan oändligt skärpedjup, så förfokuserar man med en sådan kan man knipa en hel del bilder på rörliga barn men fungerar bäst i dagsljus.

Hur som helst är det dilemma att få till det inomhus, det är soffor och bord och allmänt rörigt i våra hus, svårt att separera ungarna mellan alla möbler och annat bråte.

//Bengt.

Som förstagångsköpare är det nog lätt att hoppas att kameran ska göra precis allt.

Autofokus är ett verktyg som är bra i vissa situationer. I andra situationer är manuell fokus helt överlägset.

För ovana fotografer har spegellösa kameror en stor fördel, dock. I EVF kan de direkt se resulatet av sina inställningar.

Det är ju också tyvärr vanligt att många tror att en stor systemkamera automatiskt är bättre än en liten. Eftersom de ofta har samma sensorer och bildprocessorer så är det ingen skillnad på bildkvalitet.

Den enda fördelen med DSLR idag är väl i praktiken ergonomi och batteritid.

Jag håller med f u det sista. Mig veterligt är autofokus också bättre med en DSLR i sämre ljus i kontinuerlig AF. Sant att man mycket väl kan behöva manuell fokus i många situationer ändå, men det tar inte bort fördelen för det.

Jag håller med f u det sista. Mig veterligt är autofokus också bättre med en DSLR i sämre ljus i kontinuerlig AF. Sant att man mycket väl kan behöva manuell fokus i många situationer ändå, men det tar inte bort fördelen för det.

Man kan verkligen säga att det är Fokus på Autofokus i dessa dagar, inte minst jag själv deltar livligt i debatten. Jag undrar varför det är så, kan det va Martin A som har påverkat oss alla som lycklig ägare av D3s ett fartmonster från 2010, inte illa menat på något sätt, men när respekterade personer som Martin pratar så lyssnar man.

//Bengt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto