Annons

Kamera för att "lära sig" fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)

time for heroes

Ny medlem
Hej!
Jag har nog bestämt mig för att på sikt bli en duktig fotograf. Ett första steg blir att överge mobilkameran och investera i en systemkamera. Det sistnämnda är det jag nu behöver hjälp med. Mina önskemål är:

En bra systemkamera där man kan överge "autoläget"
Budget max 5000:-
???

Ja, jag är helt novis:) Men har kikat lite på denna som verkar få bra betyg och dessutom verkar bra i storleken:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2289260

Men ni har säkerligen bättre förslag!:)

Tackar för hjälpen!

Hej!

Min bestämda åsikt om man ska lära sig fota och är total nybörjare är att undvika köpa helt nya grejer. Köp nåt billigt kanske tio år gammalt du får så mycket mer för pengarna. Ditt exempel anser jag vara en pillig kamera full med kompromisser allt i syfte att göra den liten och billig. Jag tycker det är bättre om du köper en Nikon D90/80/70 alla dessa är fullfjädrade modeller med det absolut mesta man kan önska sig som en uppåtgående och aspirerande hobbyfotograf.
Jag VET att sensorn i dessa tre kameror är sämre än dagens men det spelar nästan ingen roll, för om du vill köra med trådlös blixt så klarar alla dessa det, vill du montera vertikalgrepp så klarar dessa det, vill du fota makro med bälg så klarar dessa det osv osv.

Det sista man behöver som nybliven fotointresserad är jämförelsetal hämtade från DXO's hemsida, det mycket mer värdefullt att kunna testa olika varianter av fotografering och då kommer dessa hus sannolikt medge nya idéer och hyss eftersom Nikon funnits ett tag och vet vad som är bra att ha i en sådan modell, sedan är det det där med begmarknaden, billigt och stort utbud svårt att förhandla bort skulle jag säga.

Alltså låt inte köpbegäret efter nya grejer sätta tonen över ditt intresse, beg är ofta fullt tillräckligt och fyller det verkliga behovet bättre.

Skulle föreslå Pentax K-50. Pentax är väldigt bra på att göra bra användargränssnitt. Bl.a. har den ett automatikläge där du ställer in både bländare och tid själv och kameran försöker få bilden rätt exponerad genom autoiso. På det här viset blir det väldigt lätt att experimentera med olika effekter vad det gäller skärpedjup eller frysning av rörelse utan alltför stor risk att bilderna blir för mörka eller för ljusa.

De flesta kameror kan visserligen göra det här tricket men då får man oftast först ställa in kameran i manuellt läge, och sedan gräva i någon meny för att hitta autoiso funktionen. På Pentax är det på samma rattvred som de andra automatikfuntionerna vilket gör det väldigt lätt att skifta mellan detta och andra automatikfunktioner eller för den delen helt manuell funktion.

K-50 är dessutom väldigt välbyggd om man jämför med instegskameror från Canon & Nikon för att t.ex. har den stomme helt i metall och vädertätningen är i proffsklass vilket gör att den kan hänga med överallt oavsett väder. Sökaren är en riktig prismasökare som visar 100%. medan Canon och Nikon har Pentamirror på sina enklare modeller.

Vad det gäller GM1:an som du länkar till hade jag undvikit den av tre skäl:

1) Den saknar sökare som du kan sätta till ögat.
Det innebär att du får svårare att se vad du gör när du komponera bilder i starkt solljus. Det blir dessutom svårare att hålla stilla eftersom du inte kan ta stöd mot huvudet.

2) Den har litet sensorformat
Detta innebär att du behöver ljustarka objektiv för att kunna leka med korta skärpedjup. Sådan optik är både dyr och tung. Så vinsten med den lilla kameran blir liten.

3) Kan även instämma med ovanstående kommentar att GM-1 är ganska pillig att använda, det är bättre att välja något med lite fler dedicerade reglage, som en ny K-50, eller någon äldre Nikonmodell som föreslogs ovan.

Hej!
Jag har nog bestämt mig för att på sikt bli en duktig fotograf. Ett första steg blir att överge mobilkameran och investera i en systemkamera. Det sistnämnda är det jag nu behöver hjälp med. Mina önskemål är:

???

Ja, jag är helt novis:) Men har kikat lite på denna som verkar få bra betyg och dessutom verkar bra i storleken:

Tackar för hjälpen!

Allra bäst är att köpa en analog kamera utan automatik med undantag för ljusmätare. En sådan kamera med några fasta objektiv (alltså ej zoom) och enbart manuellt fokus kan du köpa för några hundralappar. Den stora kostnaden ligger i detta fall på film + framkallning och kopiering/scanning. Att bli en bättre fotograf handlar först och främst om att utveckla sitt bildseende och i andra hand om att förstå hur fotograferandet fungerar rent tekniskt. Den första delen, bildseendet, utvecklar du genom att kolla in fotoböcker, tidskrifter, webben osv. Särskilt klassikerna. För att göra detta kan du lugnt fortsätta med din mobiltelefon - den räcker hur långt som helst (kolla http://digital-photography-school.com/10-of-the-best-iphone-photographers-by-photo-style-and-genre/). Du blir INTE en bättre fotograf för att du köper en ny kamera med allehanda tekniskt lulllull.

/ mvh FiCa1 (www.sawantphotography.com)

Jag vill gärna föreslå en systemkamera med en bra EVF (Elektronic ViewFinder) för att lära sig fotografering. Då går det att sätta kameran i helmanuellt läge och hela tiden direkt i sökaren se hur bilden kommer att bli medan man testar olika inställningar.
Denna direkta återmatning är väldigt bra för att lära sig hur det fungerar, tycker jag.

Ett förslag är Sony a58, går in under budget med kitobjektiv:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1686749

När det gäller att lära sig har man stor nytta av andra användare, sonyägare hittar mycket kunskap på
http://www.dyxum.com/index.asp

Allra bäst är att köpa en analog kamera
Nej, en kamera som matas med film är inte bättre för att lära sig fotografera än vad en digitalkamera är.

Med en digitalkamera får man omedelbar återkoppling och kan åtminstone hjälpligt bedöma om man har gjort rätt eller fel.

Men en kamera för film måste man exponera hela filmrullen innan man får någon som helst återkoppling och det tar i bästa fall några timmar och i sämsta fall ett par dagar innan man kan se resultatet.

Man kan lära sig fotografera med vilken systemkamera som helst, dock skulle jag rekommendera en digital.
Kolla på köp och sälj här på Fotosidan.
Här är exempel på ett paket med Kamerahus+ ett hyfsat bra objektiv + blixt för totalpriset 4800 kr (nej det inte jag som säljer, och jag känner inte säljarna heller)

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=246382

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=246286

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=246441

Med vänlig hälsning Mattias

Här är exempel på ett paket med Kamerahus+ ett hyfsat bra objektiv + blixt för totalpriset 4800 kr (nej det inte jag som säljer, och jag känner inte säljarna heller)

Hutlösa priser imho. T ex 17-85 kostar ju under 2000 kr NYTT hos Fotokungen.

För ungefär samma pengar får man ny Nikon D3200 med kitzoom och 55-200.

Har du bekanta som fotar? Om ja, vad använder de för system? Det är alltid smidigt att kunna låna objektiv och utbyta kunskap med vänner som har liknande saker.

När det kommer till den faktiska kameran du ska välja så klarar alla systemkameror allt du vill göra (lära dig fota (bländare, slutare, ISO)), så det är mer en fråga om pengar, nytt eller begagnat etc.

Som Hans var inne på så får du en begagnad Nikon D80/D90 för kaffepengar, sen en fast 35mm för det vardagliga och en fast 50mm f/1.8 för porträtt t.ex., allt inom budget. :)

Det är så klart knepigt att välja när man får så många och så vitt spretande råd.

Att lära sig fotografera innebär flera olika saker, där bland annat en del tekniska bitar måste falla på plats. Till den delen underlättar det att ha en kamera där det är lätt att koppla bort diverse automatiska funktioner. För den mer erfarne innebär det kanske att man lite grann ser ner på "instegsmodeller", som i regel kräver att man trycker på fler knappar och inte fullt lika lätt kan nå de manuella inställningarna som på modeller lite högre upp på skalan.

Men alla systemkameror har precis alla de manuella möjligheterna, så om man är inne på att lära sig och också vill lära sig hantera det som automatiken brukar göra, så går det. En fördel med de olika instegsmodellerna är att de inte kostar lika mycket som mer "avancerade" modeller, de som är tänkta för mer avancerade fotografer - de som har kommit längre i inlärningen och vill ha lättare att nå sådant som man hellre ställer in själv.

Den andra biten av att lära sig handlar om det kreativa. Väldigt lite av det kreativa i bildskapandet handlar om tekniken att sköta själva apparaten. Mycket mer handlar om att se bilden, komposition, former, färger, ljus och skugga. När man ska lära sig det, underlättar det faktiskt att inte behöva fundera så mycket över de rent tekniska bitarna. Den som har hållit på länge har dem visserligen till stor del i ryggmärgen, men för nybörjaren kan det kosta på en hel del.

Därför tror jag att det är bra att fundera lite grann över hur långt man har kommit i processen, och tå menar jag den mer kreativa delen av bildskapandet, den som inte egentligen har med själva fotoapparaten att göra. Vill man lära sig hantera ljuset och gestaltandet av bilden är det inte nödvändigt att ha en "avancerad" kamera i betydelsen en med många rattar och kranar och särskilda knappar för ditten och datten.

Jag tror att det är vettigt, i steget från att exempelvis använda telefonen för att ta bilder, till att välja ett verktyg för "mer seriöst" bildskapande, inte sikta över målet. Visst är det bra om man kan få tag på en entusiastmodell som har några år på nacken, om man kan få den till ett pris som är så lågt att man kan hämta tillbaka vad man gav om man tröttnar, men det är inte säkert det som är bäst för själva inlärningsprocessen. Det beror lite på hur lätt man har att förstå teknik, och i hur hög grad man vill kunna jobba kreativt från ruta ett.

Så Erlands förslag ser jag som ganska vettigt. En ny kamera med garanti. Om man tröttnar kommer den visserligen inte att kunna säljas för vad man gav, men den har alla möjligheter man behöver för att kunna både syssla med det mer kreativa inom bildskapandet, men också lära sig de tekniska bitarna för det som man ändå kommer att tvingas lära sig.

Svaret på "vad som är bäst" ligger hos den som frågar, inte hos alla oss nördar som har gått igenom den där processen en gång för femtio år sedan, och inte heller hos alla nya nördar, som ser det rent tekniska som det enda man behöver lära sig. Jag ser fotografiskt bildskapande som en kreativ konst, en hel del enklare att bemästra än att avbilda med målning eller skuptur, men ändå med samma form- och bildspråk. Och det språket är av större värde att ta till sig än det som gäller själva hanteringen av apparaten.

Ett första steg blir att överge mobilkameran och investera i en systemkamera.

Hej, kul du vill lära dig foto!

Du har rätt i att man behöver lära sig tekniken för att sedan gå vidare. Du ska då givetvis lära dig först o främst hur bländare, tid och ISO fungerar.

Tyvärr finns inte många kameror som har direktkopplade knappar till alla dessa tre funktioner utan man är ofta tvungen att gå via menyknappar. Därför tycker jag du ska leta efter kameror som har knappar eller rattat där du kommer åt dessa tre funktioner direkt.

Jag är inte säker på att du ska börja med en systemkamera. Jag tycker du ska börja med en begagnad kamera typ Fujifilm x100 där du har bländaren på objektivet och en ratt för tiden. ISO kan du lätt komma åt genom att programmera en av knapparna till den funktionen. Den kameran kan du med lite tur köpa för under 3 000 kr inklusive extrabatterier som du lär behöva.

Lycka till!

Hej!

???

Tackar för hjälpen!

Är det något specifikt du vill lära dig? En fotokurs kanske kan var en bra början?
Det är svårt att ta bra beslut beträffande prylarna om man inte vet vad man behöver.
Att lägga hela budgeten på att köpa en splitter ny "instegskamera" tycker inte jag låter vettigt. Börja med en billig men fungerande begagnad. Så småningom förstår man vad man saknar och kan då dumpa den första kameran utan större förlust eller bygga vidare på den om det är ett uppgraderingsbart system man valt från början. När man börjar ha koll på vad man vill ha är det främst optik pengarna behövs till.
Enligt min åsikt.

Jag lägger också min röst på nikon d3200. Har ingen egen erfarenhet av nikon, men den ser grymt prisvärd ut. Jag skulle köpa med kitzoom och spara resten av pengarna.

Hej!

???

Tackar för hjälpen!

Jag rekommenderar helt klart en begagnad kamera när man är nybörjare.Då får du mer kamera för pengarna än vad du får om du köper nytt. Generellt får du ett bättre kamerahus med mer funktioner, men med lägre upplösning i sensor och skärm. Men fotograferar man för att lära sig och för själva upplevelsen att skapa bilder är känslan av ett gediget kamerahus med riktiga inställningsmöjligheter mycket viktigare än att sensorn är den alla senaste.
Som exempel borde en begagnad Nikon D7000 gå att hitta inom din budget. Jämfört med modellerna under den får du ett vädertätat kamerahus i magnesium med uttag för dubbla minneskort, dubbla batteritiden, bättre optisk sökare, fler bilder per sekund, inbyggd fokusmotor för att kunna använda äldre (och billigare) objektiv osv. Gäller förmodligen för andra tillverkare också, men jag råkar äga sagd kamera och har därför inte så bra koll på de andra.

Jag rekommenderar helt klart en begagnad kamera när man är nybörjare.Då får du mer kamera för pengarna än vad du får om du köper nytt.

Nja, i en tidigare rekommendation att köpa nytt fanns ju förslag där begpriset var högre än nypriset. För en nybörjare tror jag det är ännu svårare att hitta rätt och prisvärda begprylar. Andrahandsmarknaden är en djungel med priser som ofta är orimligt höga.

Varför göra det så himla komplicerat? Och till någon elbutik och köp första bästa kamera för det du vill lägga ut, med kitobjektiv och fotografera, du märker sen vad du saknar och vill uppgradera till.

Märke hit och dit, spelar väl ingen roll, inte heller direkt vilken kamera. Köp en instegskamera så är allt bra sen.

Kan hålla med Kalltkaffe. Det enda var ju det där om bekanta fotade. Då kan det ju finnas en poäng att välja samma för att kunna låna objektiv och andra tillbehör.

Varför göra det så himla komplicerat? Och till någon elbutik och köp första bästa kamera för det du vill lägga ut, med kitobjektiv och fotografera, du märker sen vad du saknar och vill uppgradera till.

Märke hit och dit, spelar väl ingen roll, inte heller direkt vilken kamera. Köp en instegskamera så är allt bra sen.

Problemet är väl bara att instegskameror är byggda för att ge bra bilder utan att man behöver kunna något, inte för dem som vill experimentera och lära sig hur det fungerar vilket oftast försvåras genom att man sparat in på riktiga fysiska reglage som är lätta att se känna och komma ihåg istället för att gömma undan funktionerna i menyer eller ha knappar och rattar med en massa dubbelfunktioner.
Ofta är dessutom sökarna på instegskamerorna ganska usla.

Bätra då att skaffa någon begagnad pro eller semi pro modell som är byggda för att man snabbt ochlätt ska kunna göra manuella inställningar om man vill. Det är inte så att dessa kameror saknar automatikfunktioner de har oftast minnst lika bra automatik som instegsmodellerna ifall man inte vill tänka på det tekniska. Det finns gott om sådana modeller att välja på t.ex begagnad. Nikon D70/80/90/7000 eller som jag tidigare nämnt Pentax K-50 som väl prismässigt sätt är instegskamera i Pentaxsystemet, men byggd efter samma koncept och med finesser som man hittar på proffsigare modeller från andra tillverkare.

Beklämmande nog var det ju ett program på TV för en (?) vecka sed om en berömd (rock)fotograf, som byggt en stor del av sitt arbete på enkla 'amatörkameror'. Så frågan är vad man behöver i utrustning egentligen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar