Annons

Kamera för att "lära sig" fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns tre saker att hålla reda på en "RIKTIG" kamera, förutom objektivbyte.

Det är:
Bländare
Slutare
Avstånd (skärpa)

.

Detta är tyvärr ett sätt på vilket allt för många traditionalister tänker. Gamla traditioner påverkar även tillverkare av kameror vilket gör att digitala kameror inte utnyttjas till fullo.

Varför glömmer ni möjligheten med att snabbt ändra ISO nu när vi har den digitala tekniken?

En direktknapp/ratt med ständig tillgång till ISO borde vara en självklarhet på en digital kamera.

Jag hoppas tillverkare börjar tillverka "RIKTIGT RIKTIGA" kameror och att traditionalister som fortfarande tänker på samma sätt som när man var tvungen att byta filmrulle för att byta ISO lär sig använda de nya digitala kamerornas stora potential.

Vad jag retar mig på är att råden här ofta leder till att folk väljer bort ovanligare märken som t.ex Pentax bara för att de inte är proffsens favoritmärken som Nikon eller Canon utan någon egentlig vettig anledning.

Det har framförts flera goda skäl att köpa ett av de stora märkena som första kamera. Främst är förmågan att växa med systemet och att utnyttja en stor marknad med objektiv och andra tillbehör.

Många som vill hjälpa i dessa trådar faller i fällan att rekommendera sin egen favoritkamera istället för den kamera som frågeställaren har störst nytta av.

För övrigt kan man se ett mönster i dessa trådar, nämligen att de vanliga misstänkta börjar gräla och att frågeställaren försvinner...

Det har framförts flera goda skäl att köpa ett av de stora märkena som första kamera. Främst är förmågan att växa med systemet och att utnyttja en stor marknad med objektiv och andra tillbehör.

Många som vill hjälpa i dessa trådar faller i fällan att rekommendera sin egen favoritkamera istället för den kamera som frågeställaren har störst nytta av.

För övrigt kan man se ett mönster i dessa trådar, nämligen att de vanliga misstänkta börjar gräla och att frågeställaren försvinner...

Hej

Till mitt försvar och eftersom skrivit det första svaret i tråden och nu hittills andra svar vill jag härmed kommentera lite jag med. Jag äger eller har aldrig ägt någon av de kameror jag föreslog. Från mitt håll verkar det faktiskt ännu mer orimligt att föreslå någon att köpa en kamera som man själv väljer bort när man själv väljer att köpa kamera :-/ dock har jag fotat med Nikon i åratal och vet hur pass trevligt det är att fynda på blocket....jag har även Samsung NX och vill inte leda in en nybörjare på den vägen för Sammy är nog lite för svajigt för att satsa större pengar på och en långvarig relation med. Med det sagt är inte Nikon i alla avseenden en bättre kamera än Sammy, långt därifrån men Samsungs grejer är bra för vad dem är just nu, att utvecklas som fotograf anser jag fortfarande, rätt eller fel, att de två stora är svårslagna i mångsidighet och stabil och trygg investering på längre sikt. Jag anser de flesta märken utanför Canikon och möjligen Pentax att vara lite av fotografins motsvarighet till politikens enfrågepartier. De är bra på sin nisch men sen saknas något, det kan vara att det knappt finns några gluggar, inget bra blixtsystem, retrodesign, olika kompromisser i form av utebliven sökare/blixt/reglage. Jag tycker det vore olyckligt om någon tipsade om en Oly EP-5 bara för den läckra champagnefinishen och undanhåller fördelen med en vettig sökare som en DSLR eller motsvarande har.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto