När det gäller objektiv så kanske han inte heller kommer att göra jättestora bakgrundsbilder till mässmontrar, eller ens en jättestor bild att hänga över soffan och då är det ju bra om det faktiskt finns ett objektiv att köpa till rimligt pris som ger tillräckligt bra resultat för att det ska vara njutbart att titta på på bildskärm eller skriva ut som A4 eller kanske till och med A3. Allt det här är helt i sin ordning så länge man inte förväntar sig att man ska få samma höga kvalitet på ett billigt Nikon DX objektiv med halvbra antireflexbehandling med plast både här och där, som man får från Nikons fina guldring objektiv eller Canons L optik.
Säger inte emot dig. Själv så tycker jag att det är på FF som både Canon och Nikon glänser med deras objektivutbud. Håller helt med dig om detta, och personligen har APS-C aldrig varit aktuellt för mig gällande DSLR (på små spegellösa så tycker jag däremot att APS-C kan passa ganska fint).
Det är på FF som C/N främst satsar på krutet när det gäller riktigt bra objektiv (även om det säkert finns några stycken hyfsade även för APS-C).
Men allt hänger ju på vilken budget man har (har en hyfsad inkomst som gör att jag kan köpa det mesta som jag tycker är någorlunda prisvärt och kan motivera behovet av), men det är ju inte alla som är där, och så är man ju i olika faser i livet med olika prioriteringar.
Vad jag retar mig på är att råden här ofta leder till att folk väljer bort ovanligare märken som t.ex Pentax bara för att de inte är proffsens favoritmärken som Nikon eller Canon utan någon egentlig vettig anledning.
Jag tycker inte Anders sa emot dig.
Snarare så kommenterade han just att det inte var något problem att lära sig att fotografera med andra system än C/N?
Så läste åtminstone jag hans kommentar (och bla en orsak att jag själv höll med).
Håller för övrigt själv med dig om att Pentax har fantastiskt välbyggda och prisvärda kamerahus för APS-C (som även om det inte är intressant för mig med just APS-C, så kan det kanske passa TS som skall börja fota).
Har däremot mindre koll på objektivutbudet, som kanske är det viktigaste i längden, men antar att det även där finns mycket bra att välja på hos Pentax.
Poängen som Anders hade var ju att, även om diskussionerna går heta här vad som är bäst för TS, så är väl verkligheten den att man kan lära sig att fota med ganska många olika varumärken och modeller av kameror (både moderna, och de som har några år på nacken).