Magnus Göransson
Aktiv medlem
En bra bild enligt mitt tyckande skapas i huvudet på fotografen, inte i kameran, inte heller i PS.
En bra bild beror på fotografens beslut innan bilden tas. Dvs. val av utsnitt av scenen som ska fotas, val av kameravinkel, val av tid på dygnet beroende på ljuset, val av skärpedjup, val av brännvidd, val av komposition, val av exponering, över/under eller neutral, mm, allt detta beroende på vad fotografen vill förmedla med sin bild.
Håller absolut med dej på de här punkterna, men börjar personligen tröttna på bilder som saknar allt ovanstående men som ändå hyllas till skyarna pga den kraftiga efterbehandling som gjorts.
Och nu till lite allmänna tankar till de som forfarande orkar läsa sånna här trådar
Folk här på sidan som sedan tycker att andras "rakt-ur-kameran"-bilder är en bra utgångspunkt, men som hade kunnat bli riktigt bra om de bara hade snurrat bilderna ett par varv i PS, har en trist inställning. E det en sånn syn på fotograferandet vi vill ha?? Där ovanstående punkter som Jan här ovan sammanfattat bra kommer i skymundan och där "vilken bild som helst" hyllas bara den genomgått någon form av efterbehandling så att den ser mer "datagjord" ut.
Jag e inte alls främmande till efterbehandling, men lite måtta får det vara. Att glömma bort dessa fotografins grunder som varje bra bild på ett eller annat bör ha och ersättade detta med efterbehandling e inte rätt väg att gå... Och nä, jag ser inte på detta i svart eller vit, men tänk till nästa gång ni ser en tydligt efterbehdlad bild. Försök mentalt "ta bort" detta (även om det klart e en del av upplevelsen) o se på vilka andra grunder som ni tycker att det är en bra bild.