Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D, slut överallt?

Produkter
(logga in för att koppla)

nailstream.com

Aktiv medlem
Är det någon som är i kö för en K10D? Vad har dem sagt? Hur länge kan det bli att man får vänta om man lägger en beställning nu?
 
Att vänta... länge....

Har snackat med Cyberphoto,de har inga nya kameror för leverans förrän vid slutet av denna månad. Då har de 10!! st sen får de ytterligare kameror i januari.
Detta gäller K10D med något av kitalternativen!!!

... väntar fortfarnade.

lennarth
 
Vad skönt att det är fler märken än Nikon som har bekymmer......

Eller egentligen är det förskräckligt för oss konsumenter att det är på detta viset. Jag har visserligen full förståelse för fabrikanternas svårigheter men det hjälper ju inte mig som konsument.

Mankan
 
jag har egentligen inte någon förståelse för tillverkarna. varför släppa en produkt enbart för släppandets skull? sätter man ett leveransdatum så är det då kameran ska kunna säljas i butik, inte enbart till ett fåtal av de som beställt kameran långt i förväg. visst de måste få ut den för att klara konkurrensen, men jag tror inte att det gynnar företaget att låta sina vissa av sina kunder vänta. vissa butiker blir prioriterade vilket innebär att mindre butiker får svårare att konkurera, vilket i sin tur kan leda till att det blir färre och färre butiker på marknaden, vilket i sin tur leder till att konkurensen mellan butikerna försvinner mer eller mindre och prissättning och service inte blir lika viktigt för de butiker som finns kvar.

nu tror jag inte att det kommer att hände pga att pentax klantar till det med sina leveranser. men marknaden i stort är redan på väg åt det hållet och jag tycker att det är synd att spä på en negativ utveckling.

för övrigt hör jag till en av dem som inte fått sin kamera än=)
 
Jag inser verkligen vilket flyt jag hade när jag fick min K10. Lyckades få en direkt jag beställde från Scandinavian Photo. Husen var slut men i paket med 18-55 fanns det några kvar tydligen och i tisdags förra veckan kom den. Jag blev så glad!! :)

Förhandsbokningar verkar fungera lagom bra..
 
Rätt tydlig trend inom elektronik-branschen i allmänhet, tycker jag. Time to market är löjligt viktigt, och att produktionen inte hänger med eller att kunderna får hitta buggarna och gå igenom FW-update efter update verkar vara smällar tillverkarna är villiga att ta.
 
bengt luthman skrev:
jag har egentligen inte någon förståelse för tillverkarna. varför släppa en produkt enbart för släppandets skull? sätter man ett leveransdatum så är det då kameran ska kunna säljas i butik, .....................
Jag har egentligen inte någon förståelse för köparna som "alla" på en gång ska ha en ny kamera, så ny att det läggs en order utan att köparna inte vet så mycket om kameran. Själv har jag i stort sätt bestämt mig för K10D, men köper den först i vår när DA16-50 kommer ut.
 
Punkk skrev:
Rätt tydlig trend inom elektronik-branschen i allmänhet, tycker jag. Time to market är löjligt viktigt, och att produktionen inte hänger med eller att kunderna får hitta buggarna och gå igenom FW-update efter update verkar vara smällar tillverkarna är villiga att ta.
När det gäller buggar och FW så är Pentax fortfarande mycket bra. De har problem med volymleveranserna i början av varje ny produkt, men det brukar vara fungerande produkter. Till min DS kom det 2 FW upgrades tror jag, och ingen av dem var man tvungen att installera, de gav bara mer funktioner.
 
Bofoto2 skrev:
Jag har egentligen inte någon förståelse för köparna som "alla" på en gång ska ha en ny kamera, så ny att det läggs en order utan att köparna inte vet så mycket om kameran. Själv har jag i stort sätt bestämt mig för K10D, men köper den först i vår när DA16-50 kommer ut.
Jag håller i princip med dig, men vi Pentaxanvändare är svältfödda sedan typ 20 år... K10 är en kamera som jag väntat på i minst 10 år, kanske 15 (inte digital då förstås). Men visst kan man hävda att har man väntat 10år kan man väl väna några månader till. Det fnns mäniskor som är så rationella, har jag hört :)
 
Bofoto2 skrev:
Jag har egentligen inte någon förståelse för köparna som "alla" på en gång ska ha en ny kamera, så ny att det läggs en order utan att köparna inte vet så mycket om kameran. Själv har jag i stort sätt bestämt mig för K10D, men köper den först i vår när DA16-50 kommer ut.

Va, det låter ju alldeles för klokt för att vara sant :)
 
Pratade med en lokal handlare i Norrköping som i förra veckan påstog att "ingen" skulle få en endaste kamera före Januari. När jag sa att jag sett att det var forums medlemmar här på forumet som redan fått kameror, så sa han att det var folk som fått testa testexemplar av kameran inget annat.
 
Wesley skrev:
Pratade med en lokal handlare i Norrköping som i förra veckan påstog att "ingen" skulle få en endaste kamera före Januari. När jag sa att jag sett att det var forums medlemmar här på forumet som redan fått kameror, så sa han att det var folk som fått testa testexemplar av kameran inget annat.
Det stämmer ju inte riktigt, då jag haft min kamera mer än en vecka nu. Men det kan ju vara Pentax officiella hållning, och man har ju bara skickat ut ett litet antal kameror till de största distributörerna, så visst kan man säga att det är en typ av test. Jag har ju i alla fall testat en hel del :)
 
quarc skrev:
Det stämmer ju inte riktigt, då jag haft min kamera mer än en vecka nu. Men det kan ju vara Pentax officiella hållning, och man har ju bara skickat ut ett litet antal kameror till de största distributörerna, så visst kan man säga att det är en typ av test. Jag har ju i alla fall testat en hel del :)
Hmmmm är du säker på att du fått en K10D då? Kanske är en Optio S7.;-)
 
Helt klart så ljuger Pentax för många handlare angående kamerorna. Till min handlare sa de att de inte visste hur många kameror som skulle komma att levereras, när det uppenbart redan HADE levererats kameror. Slingriga som ormar var de tydligen när han påpekade detta och att han stod bland de första på beställningslistan. Kan inte vara kul att vara handlare och bli bortprioriterad med lögner som förklaringar. Det värsta är att det tydligen är vardagsmat. "Vi är van" sa han och expediten samfällt.
 
Det är riktigt dåligt om Pentax prioriterar cyberphoto och andra internetbutiker framför fotohandlaren på gatan.
 
Kul ändå att folk fått upp ögonen för Pentax. Onekligen verkar de vara mycket prisvärda, klart det blir rusning. Tror den är värd att vänta på. Vad ska man ha en ny kamera till i början av december ändå? Finns ju inget ljus därute...
 
Det ska bli intressant att se hur bra K10D (och K100D) går under en längre tidsperiod, det närmaste året eller så.

Om de kommer att äta upp något markant av N/C:s marknadsandelar eller om det "bara" blir bästsäljare för att vara Pentax.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.