Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-5 och fläckar på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)
...min också på väg!

enligt Kungsör så har de fått förhandsbesked det ett gäng
nya hus är på på väg. Det har tagit tid, en månad på måndag
sedan kamran kom till verkstan...ett efterlängtat återseende!
och förhoppningsvis är "alla" fel åtgärdade, kanske både i
sensorn och det focusproblem det också snackas om...
 
Samma här

Efter ett par mejl till Kameraservice och föredömligt snabba svar (i ett fall till och med efter fem minuter) så bestämde även jag mig för att skicka in kameran för reparation/utbyte. Det låter hoppfullt att höra att de har nya hus på väg hem. Då finns det en chans rimlig chans att det kommer ett nytt hus tillbaka inom kort. Ska bli spännande och se hur det fungerar.

// Henrik
 
Hej min kamera är nu på väg till Belgien för att bytas ut

Såhär var/är vandringsvägen


Umeå (jag) ---> Mediamarkt Umeå---> Anovo---> Kameraservice (Kungsör)---> Belgien


Det här kallar jag Effektiv logistik!!!

Själv mejlade jag till Kameraservice och undrade om jag var tvungen att returnera via "Media Markt" och snabbt kom det tillbaka (rakt och ärligt) att: "nej, det tar för lång tid skicka till oss direkt istället". Förvisso får man vara beredd på att betala frakten själv, men det kan det vara värt bara för att undvika logistiska omvägar =)
 
Själv mejlade jag till Kameraservice och undrade om jag var tvungen att returnera via "Media Markt" och snabbt kom det tillbaka (rakt och ärligt) att: "nej, det tar för lång tid skicka till oss direkt istället". Förvisso får man vara beredd på att betala frakten själv, men det kan det vara värt bara för att undvika logistiska omvägar =)

Visst är det så :)


Någon som fått någon utbyteskamera än ?
 
Konstigt enligt Kameraservice i kungsör så får dom inga lev besked ifrån Belgien.

Nej vi vet tyvärr inte när vi får några kameror hit. Vi mejlar hela tiden till Belgien men de ger inga leveransbesked alls.



Med vänlig hälsning



Nettan

Kungsgatan 30 Box 135
736 32 Kungsör 736 23 Kungsör
[email protected]
Tel: 0227-127 40
Fax: 0227-108 19
 
Jag har nu väntat en månad och ett par dagar.

Är det någon som väntat längre än mig på sin utbyteskamera?
 
Jag fick detta mail ifrån kameraservice idag
JAg börjar fundera på om jag ens kommer få tillbaka min kamera före sommaren.


Vi får inga uppgifter i förväg om vilka serienr det kommer vara på de nya utbytta kamerahusen. Igår den 23/2 började Pentax i Belgien en inventering. Därför kan det komma att bli än mer fördröjt tyvärr. Jag vet att så fort dom har kameror i lager där för att byta ut med, så sker det direkt. Så för tillfället verkar det som dom har slut på lager, och väntar på att det ska inkomma fler.
 
äntligen!!!

Efter precis fyra veckors väntan så meddelade Kameraservice idag att de kommer lämna ut min nya kamera till min kompis som har varit så hygglig och hjälpt mig med att frakta kameran både till och från Kungsör. Så med lite tur hinner han hämta den i eftermiddag så jag kan ha den i morgon.

Nu blir det spännande att se om det är ett helt nytt hus (vilket jag har förstått att det ska vara) som levereras och om den kanske till och med levereras med FW 1.0.3 som enligt uppgift ska fixa fokuseringsproblemet i svagt ljus...

Är det någon annan här som redan har hunnit fått tillbaka sin kamera?

/Henrik
 
Jag hämtade min idag.

Senaste firmwaren var installerad och jag fick serienummer 4007128

Jag fick vänta ca 55 dagar.
Ska kolla under helgen om den är "fläck" fri
 
Frugan ringde just... Ligger en avi från posten med avsändare Kameraservice och väntar där hemma! Blir en lång väntan på att få gå hem idag. Skickade in min den 14:e februari, så precis en månad alltså.
 
Nu så...

Äntligen en helt ny kamera i retur. Fläckfri och tillsynes blixtsnabb och med precis fokusering i svagt ljus. Nu har jag inte gjort några "vetenskapliga tester" men av det jag ser, hör och känner så verkar det lovande. Detta verkar vara den K5:a som jag köpte i December. Det var på tiden!

/Henrik
 
Ni som nu fått tillbaka era kameror och de är inspekterade av U.A bedömmer ni nu att det kommer funka så vi som inte har en K5 kan gå och köpa en?
 
Gjorde en grundlig koll på sensorn efter att jag fått en ny kamera. Inga problem! Rekommenderar helt klart att man ska skaffa... Gjorde jag i och för sig innan också, men om man nu har varit så orolig för det här med fläckarna så tycker inte jag att man behöver vara det längre.
 
Jag fick en helt ny K-5 och på den sensorn kan jag inte hitta några fläckar.. Det jobbiga var bara att göra alla inställningar som jag hade gjort i den förra. Har du otur kan du ju få ett äldre exemplar som stått på hyllan. Kolla serienr bör vara höre än 4XX XXXX, min förra hade 38X XXXX
/Mats
 
Jag fick en helt ny K-5 och på den sensorn kan jag inte hitta några fläckar.. Det jobbiga var bara att göra alla inställningar som jag hade gjort i den förra. Har du otur kan du ju få ett äldre exemplar som stått på hyllan. Kolla serienr bör vara höre än 4XX XXXX, min förra hade 38X XXXX
/Mats

Om man skulle få ett exemplar med 38x xxxx nr kan man då kräva att få en med högre en 4xxxxx?
Tack för era svar! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.