Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-5 och fläckar på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Borde inte skriva detta inlägg, men nu har jag testat alla möjliga orsaker till provocera fram dessa fläckar, filmat fotat etc, men utan negativt resultat. sköööönt

Hoppas att ni som har problem får detta fixat på garantin, skippa tankar som...


det funkar ju att rensa bort skiten i CS5,,,,,,,onödigt jobb i PS är skitjobbigt i längden

jag väntar och kollar om smutsen försvinner, nope det gör den inte

Lämna tillbaka kameran och kräv en ny på studs, fan ni har pröjsat 11000-12000 för en defekt kamera

Lycka till
 
Har undersökt min och sensorn är felfri.
Verkar som det är en del av första batchen som drabbats.
 
Det där skulle jag inte göra på en kamera som det fortfarande är garanti på, snacka om att erbjuda en "easy way out" för generalagenten, jag kan tänka mig samtalet tillbaka

Ledsen vi ser att du pressat klibbiga saker på sensorn, tyvärr ligger detta utanför garantin

Hoppas jag har fel???

- jag tror du har fel. Det är Pentax egna sensorrengöringsprodukt. Som av en händelse även används av Leica. (3:55 in i filmen)
 
- jag tror du har fel. Det är Pentax egna sensorrengöringsprodukt. Som av en händelse även används av Leica. (3:55 in i filmen)

Säger inte emot dig, -->men allt som har med att man själv rengör en så känslig yta som en sensor, kan leda till diskussion om HUR känslig man var när man rengjorde. vet inte vad det står i garantivillkoren men jag gissar att de friskriver sig ganska ordentligt när det gäller användandet av de klibbiga klubborna, det skulle jag göra om jag tillverkat en kamera.

Gör man exakt efter instruktionerna så funkar det säkert, men att lägga på ett extra tryck på bla bla etc etc kan ju förstöra sensorn,vad vet jag
 
Säger inte emot dig, -->men allt som har med att man själv rengör en så känslig yta som en sensor, kan leda till diskussion om HUR känslig man var när man rengjorde. vet inte vad det står i garantivillkoren men jag gissar att de friskriver sig ganska ordentligt när det gäller användandet av de klibbiga klubborna, det skulle jag göra om jag tillverkat en kamera.

Gör man exakt efter instruktionerna så funkar det säkert, men att lägga på ett extra tryck på bla bla etc etc kan ju förstöra sensorn,vad vet jag

Jo, jag förstår din poäng. Kanske bäst att säga att jag offrat en get om de undrar. :)
 
Säger inte emot dig, -->men allt som har med att man själv rengör en så känslig yta som en sensor, kan leda till diskussion om HUR känslig man var när man rengjorde. vet inte vad det står i garantivillkoren men jag gissar att de friskriver sig ganska ordentligt när det gäller användandet av de klibbiga klubborna, det skulle jag göra om jag tillverkat en kamera.

Gör man exakt efter instruktionerna så funkar det säkert, men att lägga på ett extra tryck på bla bla etc etc kan ju förstöra sensorn,vad vet jag

Sensorn är nog inte så känslig som många tror. Punkttryck är nog inte bra, och naturligtvis inte heller att skrapa med metallföremål. Men ytan är täckt av SP som är väldigt svårt att repa. Jag har sett någon film där några metvetet försöka förstöra en sensor, men det var först när de tog fram och skarapade med saxen som de kunde se någon påverkan på bilderna.
 
Jag testade och märkte på en gång att jag hade en stor svärm med konstiga fläckar i mitten på bilden samt en rad bredvid svärmen. Jag försökte blåsa bort det men det gick inte så nu har jag lämnat in den på rengöring eller eventuellt reklamation.
 
Trist information, men samtidigt bra!

Jag testade och märkte på en gång att jag hade en stor svärm med konstiga fläckar i mitten på bilden samt en rad bredvid svärmen. Jag försökte blåsa bort det men det gick inte så nu har jag lämnat in den på rengöring eller eventuellt reklamation.


Är precis i färd med att beställa en K5:a för att uppgradera kamerautrustningen till jul efter en lång väntan på nya K5.an. Så dyker detta upp som ett problem på modellen. Har inte lust att punga ut med +11 000 och köpa på mej ett problem. Vill ändå fortsätta med Pentax-grejor.
Vad säger Pentax agenten och serviceverkstaden? Generellt fel på en serie eller dyker problemet upp slumpartat?

Uffe
 
Tycker det verkar vara slumpartat, jag fick min bytt och den nya hade närliggande serienummer men var ok. Samt på Pentaxforum så har många angett serienr och det verkar inte gå att se något mönster än.
 
Det tycker jag nog, flera har försökt tvätta bort det och misslyckats. Falk Lumo har räknat ut hur långt från sensorn det sitter (vilket hamnade under glasytan). Macro fotografering av sensorn visar att skärpan måste ställas under glasytan för att få fläckarna i fokus.
 
Tar tillbaks det jag sa förut. Tog en bild med bl 22 på ett vitt papper och höjde kontrasten. Här är resultatet. :-(

PS. Dammvarning visar ingenting!

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP1373.jpg
    _IGP1373.jpg
    26.4 KB · Visningar: 703
Oj, Lars. Spridda skurar minst sagt. Mitt splatter ser ut så här (100%):
 

Bilagor

  • 101207_IMGP7057.jpg
    101207_IMGP7057.jpg
    57 KB · Visningar: 631
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.