Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-5 och fläckar på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Tar tillbaks det jag sa förut. Tog en bild med bl 22 på ett vitt papper och höjde kontrasten. Här är resultatet. :-(

PS. Dammvarning visar ingenting!

//Lars

Om det där är hela sensorn så skulle jag gissa på vanligt damm. Karakteristiskt för "problemet" är en relativt samlad gruppering smack i centrum, och gärna i rad formering som jidos bild visar. Även om det säkert finns variationer på temat.
 
Om det där är hela sensorn så skulle jag gissa på vanligt damm. Karakteristiskt för "problemet" är en relativt samlad gruppering smack i centrum, och gärna i rad formering som jidos bild visar. Även om det säkert finns variationer på temat.

Om det är så mycket damm på sensorn så borde dammvarningen aktiveras.....vad jag har förstått så varnar inte kameran för damm/smuts om det befinner sig bakom glaset....dock skiljer det sig precis som du säger från det karakteristiskt mönstret för "defekten" .
Även om det är vanligt damm så är det inte bra/snyggt gjort av Pentax...man undrar ju i vilka miljöer dom monterat/skruvar ihop sina kameror i så fall för en så dammig sensor på en ny kamera har jag aldrig sett.
 
Nu gissar jag bara, men jag tror att det är vanligt damm som han samlat på sig själv under normalt användande. Den inbyggda dammvarningen varnar inte för hur små föroreningar som helst, och dessa får väl anses som små om han förutom f22 måste dra upp kontrasten för att se dem. Det är iofs svårt att bedöma på en sådan pytteliten bild hur kraftiga de är.
 
Jag tror också ett en del av fläckarna är damm. Men inte alla. Jag gjorde ett försök att blåsa bort dammet och använda den inbyggda dammmborttagningen, men det hjälpte inte. Vad jag sett är att vissa fläckar är difusa, och andra betydligt skarpare, vilket skulle kunna tyda på att dom ligger närmare sensorn. Fläckarna syns utan att man behöver dra upp kontrasten, vilket jag gjorde för att dom skulle synas tydligare. Fläckarna börjar synas vid bl 11.

Jag bor bara en mil från Kameraservice i Kungsör så jag tänkte kontakta dom och se vad dom säger.

Jag gjorde en koll på min K7 och den hade bara 5 fläckar efter drygt ett års användning utan mer rengörning än blåsa och inbyggd dammborttagning.

//Lars
 
Kameran fixad. Fläckarna låg på utsidan. Det krävdes flera rengörningar för att få bort allt. Verkade vara någon form av stänk ändå (knappast orsakat av mig).

Kameraservice hade fått in 4 kameror med symtom hittils.

Jag har ett annat lite problem också. Om jag tar en bild med den inbyggda blixten dyker batteriindikeringen ett eller två streck och återhämtars sig efter några minuter eller om man stänger av och sätter på kameran. Deras referenskamera visade inte det symtomet. Dom körde FW 1.0 och jag 1.01. Han trodde det berodde på justering av indikeringsnivån, men dom har inte fått programvaran för justering än så han kunde inget göra. Kolla gärna era kameror.

Jag har också råkat ut för att kameran låste sig vid sekvenstagning. Spegeln fastnade i uppfällt läge, batterimätaren gick i botten och sen gick den inte att stänga av utan att ta ur batteriet. Jag har sett att flera haft problemet med låsning på DPreview. Gissar att det är en bugg.

//Lars
 
[...]Vad säger Pentax agenten och serviceverkstaden? Generellt fel på en serie eller dyker problemet upp slumpartat?
Uffe

Jag lämnade in kameran till Swefo där jag köpte den. De testade att rengöra den men det fungerade inte. Med lupp kunde man till och med se fläcken på sensorn. Vad jag läst på nätet (oj, vilken bra källa!) ska Pentax japan sagt att det rör sig om en batch kameror och att de rekommenderar att man behåller kameran tills de kommit ut med rekommendationer för alla verkstäder hur de ska åtgärda problemet. Det är ändå 1 års garanti från Pentax så man kan lämna in den ganska sent.
 
K-5 fram till kalendervecka 49 (12dec) kan ha fläckar.
Enligt vissa så kan fläckarna finnas latent och inte synas,utan det behövs en uppvärning av sensorn för att de ska bli mörkare och träda fram,så kör en lång filmfrekvens inomhus för att värma upp sensorn och kolla sedan sensorn.

Tillverkningsdatum finner man på en jpeg bild med tex photome.
camera/

Någon som varit i kontakt och fått sin K5 bytt genom cyberphoto än?
 
K-5 fram till kalendervecka 49 (12dec) kan ha fläckar.
Enligt vissa så kan fläckarna finnas latent och inte synas,utan det behövs en uppvärning av sensorn för att de ska bli mörkare och träda fram,så kör en lång filmfrekvens inomhus för att värma upp sensorn och kolla sedan sensorn.

Tillverkningsdatum finner man på en jpeg bild med tex photome.
camera/

Någon som varit i kontakt och fått sin K5 bytt genom cyberphoto än?


Tack för ett konkret besked Ibbe!


Hälsar Uffe med en bild på goding som aldrig haft skit på sensor eller frontfokuserat... ;=)
 

Bilagor

  • Pentax K2 DMD goding L.jpg
    Pentax K2 DMD goding L.jpg
    19.9 KB · Visningar: 969
bättre förr..

Jag vet inte om det var bättre förr. Men på nåt sätt var det enklare..

Och absolut ingen skit på sensorn!

lma
 

Bilagor

  • pentaxme.jpg
    pentaxme.jpg
    12.9 KB · Visningar: 955
Jag upptäcke fläckar på min k-5:a. Jag åkte genast till Mediamarkt och lämnade in kameran, dom ska skicka kameran till service , så vi få se om jag får en ny eller om dom kan fixa bort dessa fläckar.

Nån annan som lämnat in sin k-5 till Mediamarkt ? för vidarebefodring.
 
Lämna direkt till märkesverkstaden...

För att få snabb sevice är mitt tips att kontakta Pentax märkesverkstad i Kungsör och sedan skicka kameran dit för bedömning. Om "skiten" sitter inne i sensorn så är det ett garantiärende och Pentax byter till ett nytt hus.
Skickade mitt hus på fedagen, framme på verkstaden på måndagen, tisdag var det på väg till Belgien? (om jag minns rätt) för byte till nytt hus. Tack för ett bra sätt att hantera en reklamation, hoppas få min nya rena K5:a i slutet på veckan.

mvh
Lena i Hässleholm
 
Nja, kanske tidigt att ropa hej...

Jag väntar efter 2 veckor fortfarande på mitt "nya" kamerahus!
Har varken fått klart besked från verkstaden eller den svenska argenturen om
när de nya husen kommer.
Någon som redan fått ett nytt kamerahus på garantin?

Lena
 
Jag väntar efter 2 veckor fortfarande på mitt "nya" kamerahus!
Har varken fått klart besked från verkstaden eller den svenska argenturen om
när de nya husen kommer.
Någon som redan fått ett nytt kamerahus på garantin?

Lena

Man behöver inte ropa hej för att se det som ett steg i rätt riktning. Detta är ju första gången Pentax uttalar sig i frågan.
 
Nej, hoppas att det är så...

..stör mig bara att inte ens Kungsör som gett mig beskedet att det ÄR ett garantiärende
kan ge/få fram besked om när de hus som redan skickats till Pentax kommer tillbaka.

//Lena
 
Hej min kamera är nu på väg till Belgien för att bytas ut

Såhär var/är vandringsvägen


Umeå (jag) ---> Mediamarkt Umeå---> Anovo---> Kameraservice (Kungsör)---> Belgien


Det här kallar jag Effektiv logistik!!!
 
Tjenare
Jag har fått besked att min nya utbyteskamera nu är på väg till mig från Belgien. Det rör på sig ... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.