--------------------------------------------------
Kent Helgesson skrev:
När hände det här?? Har jag fattat det hela rätt?
Att digitala bilder resp analoga går jämt ut?
Det är första gången jag hört något liknande!
Antingen pratar du i nattmössan eller också är jag extremt taskigt uppdaterad.
Vad exakt är det du jämför? Har du belägg för det där?
/Kenta som med spänning väntar på svar...
--------------------------------------------------
- Jag skall ge Dig svaret, även om Kent, längre fram återkommer!
Vid ca.20Mp på en D-SLR med bildsensor FF (dvs.24x36mm) har det digitala hunnit ikapp det analoga, faktiskt sant!
Inte alls vid 6-8Mp, bildsensor APS-C, inte en chans, där har analogt bättre upplösning!
Men, dessa kameror ligger bra nära iaf, Nikon D70, Canon 300D, Canon 20D och Minolta Dynax 7D ?
Lugn, för normal amatören, som inte bara lägger alla sina pengar på foto, ligger denna D-SLR FF(16,7Mp) mycket, mycket långt bort, hela ca.70000:- i fjärran!
Du kanske tänker köpa den, Canon 1Ds mkII ?
Motsvarande prestanda, i upplösning, med fin optik, på en A-SLR ,får Du för ca.3000:-!
Med alla andra finesser, snabb serie tagning bl.a., stiger priset på en A-SLR givetvis, till ca.12000:-!
Analogt kommer att leva mycket länge till!
Arbetsflödet, skillnad mellan digitalt och analogt?
Ja, digitalt är snabbt, till färdig bild, (för datorn), men kopiering till bild på fotopapper, tar lika lång tid som det analoga.
Bläckstråle skrivare är för dyr i längden, inget att jämföra med, enstaka bilder OK!
Det analoga med neg.färg, lämnar man bort för framk + kop., en timme senare, kan Du sätta in färgbilderna i albumet.
Visst, oftast vill Du använda hela filmen, innan framkallning, då kan det ta tid, digitalt kan Du kopiera efter varje tagning, stor fördel!
I övrigt, är det oavgjort, vilket som är snabbast!
Det här är min åsikt, bäst att skriva, då Forumet har många läsare med olika erfarenheter!