apersson850
Aktiv medlem
Amen på det!Det finns väl rätt många skäl till varför man vill fotografera med film ("analogt" tycker jag är fel begrepp för det).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Amen på det!Det finns väl rätt många skäl till varför man vill fotografera med film ("analogt" tycker jag är fel begrepp för det).
Analogt är det alltså inte, för om en digitalkamera lagrar bilden med hjälp av digital elektronik, så använder inte en kamera för film analog elektronik för att lagra bilden.Jag har funderat i de banorna faktiskt , dvs bara köra analogt ett tag. Problemet är bara att jag har inte hittat den optimala tekniken att scanna negativen ännu. Mörkrum är inte aktuellt just nu , endast framkallning av film , vilket är förhållandevis enkelt.
Analogt är det alltså inte, för om en digitalkamera lagrar bilden med hjälp av digital elektronik, så använder inte en kamera för film analog elektronik för att lagra bilden.
Men bortsett från det, om man ändå ska digitalisera sina negativ, då begriper jag inte varför i hela världen som man ska gå omvägen över filmen först? Det blir ju bara sämre? Att man som hobby kan tycka det är kul att fotografera med film, framkalla, kopiera och sen framkalla kopiorna, det kan jag ju begripa. Det är ju ungefär som att man kan gräva ett stort hål med en spade, även om det finns grävmaskin, bara för att man gillar att gräva.
Men fotografera på film och sen digitalisera? Det är ju som att ösa in gruset i grävmaskinens skopa med hjälp av spade. (Jag har förvisso sett det göras av några tokstollar, tror det var i Asien, men det får ju ändå anses vara ett undantag).
Ja, det är ju en synpunkt. Förmodligen finns det något filterprogram som man kan applicera på en digital bild. Typ "Destroy like Agfachrome" eller så.
Men det är nog inte lika roligt.
Jag utgår hela tiden utifrån min idol Henri Cartier Bresson , som fotade med en idag klassad skitkamera med ett 50mm objektiv.
Jag tror inte att det är så många andra som skulle kalla Leicas klassiska mätsökarmodeller "skitkameror".
Och oftast hänger det mera på fotografen än på utrustningen.
Jag tror inte att det är så många andra som skulle kalla Leicas klassiska mätsökarmodeller "skitkameror".