Det finns väl rätt många skäl till varför man vill fotografera med film ("analogt" tycker jag är fel begrepp för det). Ungefär lika många som det finns fotografer som fortfarande använder film, skulle jag tro.
Själv tycker jag att det är roligt och fascinerande att sätta i en nytillverkad filmrulle i en 60-70 år (ibland ännu äldre) gammal kamera och se att resultatet kan bli alldeles utmärkt (beroende på om fotografen är någotsånär kompetent eller inte). Det är också lite kul att använda en av de sista lite mer avancerade kameror som tillverkades för film. Bättre blir det liksom inte när det gäller filmfotografering.
Nu gällde ju frågan en rekommendation av en kamera som kan använda Nikonobjektiv, och flera bra förslag har redan getts. Jag har några ytterligare förslag.
1. En Nikkormat av något slag.
Den klassiska är Nikkormat FTn. Jag kan intyga att den tål en del, men den har inte AI så man måste använda objektiv med "kaninöron" och vrida bländarringen till största och minsta bländaren efter att ha monterat objektivet. Måhända lite omständigt, men en förbättring mot strulet med objektivbyte på föregångaren Nikkormat FT.
Vill man vara bekväm och använda AI-objektiv så är Nikkormat FT3 ett bättre val.
2. Nikon FM3A.
Nikons sista helmekaniska kamera. Den
har förvisso exponeringsautomatik, men om batteriet tar slut är det bara att fortsätta att fotografera med sunny-16 eller någon annan gissningslek. En slags hybrid av FM2n och FE2. Jag har ingen själv, så jag kan inte säga något specifikt om den.
3. En Kiev 17, 19 eller 20. Sovjetiska kvalitetskameror. Ingen egen erfarenhet här heller, och förmodligen skaffar jag mig inte det heller.