Teodorian
Aktiv medlem
Jag måste faktiskt hålla med. Jag orkade inte skriva något först, men återigen, varför "ekvivalenta" bilder? Förutsatt samma pixelantal så gäller att FX har jag för att kunna ha högre ISO map brus och dynamiskt omfång. Jag offrar dessutom gärna skärpedjup för det. DX har jag för att få mer pixels på ett subjekt. Det är ofta så att jag också offrar den egenskapen till förmån för att kunna köra högre ISO. När man t.ex. fotar rörliga objekt i icke fullt dagsljus så är i alla fall inte jag ute efter "ekvivalenta bilder". Skillnaden mellan t.ex. 1/320 och 1/640 s innebär ofta ett dåligt och ett bra kort.
För makro är det klart att jag kan köra på D300 i teorin. I praktiken är det så att är man ute så stör vinden också otroligt. Då behöver man högre slutartid. Alltså, det blir ändå FX. För mig är ev. bättre skärpa med FX en bonus.
De här åsikterna är jag verkligen inte ensam om, varken här eller på andra forum.
Så varför behåller du din D300 om du tycker att D700 är så överlägsen på alla sätt?
Varför använder fortfarande många professionella fotografer D2x(s) eller D300(s) framför D700 eller D3?
Och hur kunde jag vara så korkad att jag sålde min D3:a och behöll min D300 om nu D3:an ger så "magiska" bilder?
Vad är det som gör att jag och andra tycker att kombinationen av DX och FX är idealisk i många sammanhang?
Och för att utvidga det hela: Hur kan Canon vara så idiotiska att de håller fast vid ett cropformat (APS-H) för sina 1D Mk X-modeller?
Är man inte intresserad av att använda ekvivalenta bilder faller förstås förutsättningarna att göra trovärdiga jämförelser. Evidens bygger på objektiva fakta. Påståenden bygger på subjektiva erfarenheter.
Det krävs någon form av justering för att kameror med olika format och MP skall kunna jämföras. Hur denna normalisering skall göras kan diskuteras. Och det är just i dessa diskussioner som man brukar fastna i ordkrig. Det finns nämligen inte ett enda givet standardiserbart sätt att göra jämförelserna.
Seriösa debattörer inser att det finns för- och nackdelar med både DX- och FX-formatet ur bildkvalitetssynpunkt. Vad var och en sedan väljer att prioritera och lyfta fram uifrån sin egen fotografering är en annan sak.