ANNONS
Annons

Köpa fotoryggsäck - vilken djungel!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

finns nog inga rätta svar, det blir personligt. Jag är mycket nöjd med en LowePro FastPack350 som jag använder i stort sett dagligen. PC, Kamera, blixt och två extra objektiv plus lite extra i topfacket. Dessutom är den smidig att få upp kameran ur. Men kolla gärna på dessa två siter som hjälpt mig.

http://www.taschenfreak.de/indexlisteart.htm

http://www.cambags.com/

Lycka till!
/Martin

PS. Jag tror också man minst behöver 4 väskor beroende på vad man skall göra.

Blir inte det en megastor ryggväska?
Måste väga bly och inte vill man springa omkring på semestern på det viset.
Är det backpaking så är det en annan femma. Då har man tex inte laptop med och kanske inte så mångaobjektiv.
Men är det semester är väl det smidigaste att ha en vanlig resväska och sedan din kameraväska som handbagage?

/Stefan

Visst är det tungt, det sa jag ju, men vi kanske pratar förbi varandra här. Det är sant att man inte "springer omkring med allt på semestern" men på själva flyget vill man ju bära kamera + objektiv (2 st) + laptopen med sig i handbagaget (som i detta fall är ryggan, kameraväskan har jag i resväskan - tom på kameraprylar förståss - och tar sedan fram denna vid resmålet). I handbagaget vill man ju också ha . . . handbagage utom själva fotoutrustningen också. Hur löser du detta transportproblem? Fotorygga/stor kameraväka + handbagage?
/Göran

Hmm i-landsproblem som kan vra kul att lösa.
Man får kanske designa nån typ av kameraväska med blixtlås överallt så man kan bygga på/ta beroende på vad man ska ha i väskan.

Jag vet att vandringsryggväskor kan man göra så på. Fast man får ju göra den mer "kameravänlig"

/Stefan

Dörr Adventure

Jag har en Dörr Adventure från Cyberphoto. Mycket bekväm att bära och inga problem att ha 70-200 med teleadaptor på min kamera. Perfekt att bära men ett bra avbärarbälte.

Det är ofta lite knöligt att komma åt kameran i en ryggsäck med alla vattentäta lås, men man vänjer sig.

Lars

Dessa

Jag saknar en flexibel universalsäck på marknaden som funkar för både foto och handbagage på flyg, de flesta är mer eller mindre skräddarsydda för en viss utrusning (har iofs inte testat alla . . . ).
Jag skulle vilja ha en säck som rymmer en reseutrustning för en längre turistresa där man också vill fota en del (utöver semesterfoton).
D.v.s: En säck för en DSLR + 2 á 3 objektiv (Inget långt tele) samt gängse tillbehör till detta kit. Detta skulle då rymmas i en säck tillsammans med en liten (12 tum) laptop SAMT resehandlingar, extra tröja, lite manualer, batteriladdare, pocketbok o.s.v. Säcken kan (och bör) ligga i storlek på det maxmått som gäller för handbagage på flyg. Därtil bör vikten vara så låg som det bara går.
Den LowePro Fastpack 250 som jag köpt klarar min fotoutrustning men inte att samtidigt fylla mina krav för hanbagage vid en längre flygresa. Dessutom är bärsystemet för denna säck inte alls bekvämt att bära med 8 kg i.
Ryggor för foto tycks i första hand vara avsedda för just foto och inte för nämnda kombination.
Jag tror dock att jag sett en flexibel säck där insatsen för foto satt lös i säcken och därmed gick att plocka ur och använda i olika säckar. Verkar intressant men jag vet inte hur bökigt det är att få ur fotoutrustningen vid behov, dessutom har jag glömt vad säcken heter.

Om det inte finns någon säck som fyller detta behov på marknaden ser jag ingen annan råd än att sy en säck själv baserat på en icke-foto-standardsäck. Mitt eget jobb blir då att designa och sy en fotoinsats. Eller är det någon som vet bättre råd?
Mvh/Göran

Du bör kolla på Tamrac Adventure! Modell 9 eller 10 bör passa dina krav! Kolla på Tamrac.com, finns att köpa på Scandinavian. Jag har den lilla modellen (7) och det är den skönaste rygga jag haft, dock lite liten så jag funderar på den stora modellen att ha på t.ex. utlandsresor och mer krävande dagsturer.

Jag länkade till den tidigare i detta inlägg, har en sån modell själv. Dakine Mission Photo heter den jag har. Funkar smidigt tycker jag, kamerablocket sitter med kardborrefästen ett på var sida inne i själva ryggsäcken. Alltså bara dra upp dragkedjan runt om och lossa blocket.

Tack för tips! DaKine Mission Photo kanske man skulle titta på. Måtten är ju större än på LowePro Fastpack 250 men på bild ser utrymmena för handbagage inte större ut. Skall kolla mer.
/Göran

Du bör kolla på Tamrac Adventure! Modell 9 eller 10 bör passa dina krav! Kolla på Tamrac.com, finns att köpa på Scandinavian. Jag har den lilla modellen (7) och det är den skönaste rygga jag haft, dock lite liten så jag funderar på den stora modellen att ha på t.ex. utlandsresor och mer krävande dagsturer.

Tack för tips! Här börjar det se rejält ut!
/Göran

Lägger också en röst på Adventure 9.

Har själv Tamrac Adventure Modell 9 och måste säga att det är den säck jag är mest nöjd av de jag har, haft eller testat. 10'an fanns ej när jag köpte min vill jag minnas, men tror jag hadde valt samma väska igen om jag skulle göra om mitt val. Tycker 9'an påminner mest om en "vanlig" liten ryggsäck i proportionerna och diskreta färger. De mindre modellerna upplever jag som för små och så ville inte jag ha en väska som måste klyvas för att komma in i kameradelen. Vill kunna ha väskan på en bänk, i ett träd eller mot en vägg och ändå kunna komma in i väskan utan att mixtra allt för mycket.

Köpte den för att få en säck som inte ropade fotoryggsäck långa vägar. Den skulle också ha ett fack för datorn och ett utrymme för tilltugg och/eller något extraplagg. Nätfickorna på sidan är perfekt till en 50cl läsk/vattenflaska, kanske ett paraply, enbensstativ eller något annat som kan behövas snabbt. Fäster mitt enbensstativ med en spännrem i bärhandtaget och nederdelen i en sidoficka.
Har jag ej med datorn, brukar jag ha jackan i datorfacket och få toppfacket ledigt för annat kraffs.
Det är just flexibiliteten och mångsidigheten som jag gillar med denna diskreta väska.

Nu köpte jag inte min för att få ner allt, men det fungerar att ha rätt mycket prylar om man "måste". Fick ner en 300/2.8vr och lite annat i toppfacket för att vara "osynlig". Appropå osynlig så verkar det som att min väskas camogröna färg har försvunnit ur sortimentet.
Ska man däremot bära tungt bär man nog skönare i de större väskorna som Tamrac Expedition mfl, då de har lite mer stoppning i axelremmar osv.
Observera skönare, för 9'an är inte alls obehaglig fullproppad heller.

Men en heldags promenixande i en storstad eller en topptur med snöskor på fjället har då inte vart något problem med fullastad säck. Och på fjällturerna har det suttit ett vanligt trebensstativ i sidofickan, fastspännt i bärhandtaget.

Tamrac Aero Speed Pack 85, påminner också om Adventure serien. Men finns det någon läskhållare? Viktiga grejjer! B)

Senast ändrad:
Lägger också en röst på Adventure 9.

Har själv Tamrac Adventure Modell 9 och måste säga att det är den säck jag är mest nöjd av de jag har, haft eller testat. 10'an fanns ej när jag köpte min vill jag minnas, men tror jag hadde valt samma väska igen om jag skulle göra om mitt val. Tycker 9'an påminner mest om en "vanlig" liten ryggsäck i proportionerna och diskreta färger. De mindre modellerna upplever jag som för små och så ville inte jag ha en väska som måste klyvas för att komma in i kameradelen. Vill kunna ha väskan på en bänk, i ett träd eller mot en vägg och ändå kunna komma in i väskan utan att mixtra allt för mycket.

Nu köpte jag inte min för att få ner allt, men det fungerar att ha rätt mycket prylar om man "måste". Fick ner en 300/2.8vr och lite annat i toppfacket för att vara "osynlig". Appropå osynlig så verkar det som att min väskas camogröna färg har försvunnit ur sortimentet.
Ska man däremot bära tungt bär man nog skönare i de större väskorna som Tamrac Expedition mfl, då de har lite mer stoppning i axelremmar osv.
Observera skönare, för 9'an är inte alls obehaglig fullproppad heller.

Men en heldags promenixande i en storstad eller en topptur med snöskor på fjället har då inte vart något problem med fullastad säck.

Intressant att höra andras erfarenheter. Jag har tittat lite på denna nu på nätet och den verkar i teorin uppfylla mina krav - 10:an kanske är att ta i . . .
Annars brukar regeln med ryggsäckar vara att hellre för stor än för liten. Den stora är fortfarande skön att bära halvpackad.
/Göran

Jag använder också Adventure 9 och gillad den! Datorfacket känns lite onödigt (har regnjackan alt. en reflexskärm i det) och delen för matsäck etc är lite liten men ryggan är bra, har hållit för både utflykter och långresor!

Visst är det tungt, det sa jag ju, men vi kanske pratar förbi varandra här. Det är sant att man inte "springer omkring med allt på semestern" men på själva flyget vill man ju bära kamera + objektiv (2 st) + laptopen med sig i handbagaget (som i detta fall är ryggan, kameraväskan har jag i resväskan - tom på kameraprylar förståss - och tar sedan fram denna vid resmålet). I handbagaget vill man ju också ha . . . handbagage utom själva fotoutrustningen också. Hur löser du detta transportproblem? Fotorygga/stor kameraväka + handbagage?
/Göran

Kata DR 467 löser detta. Dock får du inte fram kameran som i slingbags men det är kanske inte ett problem. Jag hade min med mig till en resa, A700 (ua VG), 75-300, 28-135, 50 samt 19-35 objektiv + 15" laptop och en helt del andra prylar för sonens hörlurar, filmer etc.
Det jag inte kunde använda den var när vi åkte kortare turer, kändes för stor men löste problemet med att ta en annan ryggsäck för andra saker, la kameran där med ett objektiv monterat. Funkade men kanske inte helt lean.

/Göran

Hej Göran

Du verkar ha exakt samma problem som jag hade/fortfarande har. Därför äger jag numer 6 olika, ingen bra, bara "de bästa av de sämsta".

Konstigt nog, kamerapryttlar finns i olika kvalitetsnivåer, men väskor... -mediokra utföranden av anno dazumal material och det enda huvudargument man hittar är "rassel till lägsta pris"...

Jfr väskor/ryggor i en sportaffär, tretton bra på dussinet, lätta, smidiga, gjorda i täta material, smarta lösningar och massor av "extrafickor/fack", men tyvärr (i stort sett) ingen är "gjord" för kamera (linda in etc. opraktiskt och inget för mig). Jag har t.o.m. varit inne på att sy upp, men jag vill inte ha en typ. "hemmasnickrad" och har ännu inte hittat någon som bygger om en köpt eller syr en så den ser "köpt" ut.

Jag har t.ex. två lite större (känns fulllastade tomma), t.ex. en Lowepro Computrekker AW, stor ändå inga fack för annat än kameragrejor så långt ögat når, Den andra ännu större en Lowepro Photo Trekker AW II fattar numer knappt varför den köptes... det finns inte ens en simpel "läskhållare" på någon av dessa oavsett hur länge man letar.

Till det stora objektivet har jag en Lowepro Lenstrekker 600 AW II, hur har män tänkt? Stora objektiv är för mig synonymt med stativ. Att sätta fast ett stativ, jo hejsan det rasslar på halv sju, knappt. Resten saknas oxå, det finns bara något slags påhängsrasseljox man kan hänga på som komplement.

Att ha lite kamerautrustning med, när man reser i jobbet tycks vara området "riktigt överkill".
Den "bästa av de sämsta" jag har och har hittat (använder oftast) har är Tamrac Adventure! Modell 9, i den får jag ner
- notbooksfacket en 17" dator och lite a4 papper och en monopod Gitzo GM2561T,
- nedersta facket 70-200, D700 m battpack mont 24-70 och och kvar finns (tre fack for t.ex två mindre typ 50 mm + blixt 900) alt (14-24) + några filter extraminnen etc.
- Det översta facket på ca 3-4 liter, för div annat.
En stor nackdel nackdel 70-200 kan inte sitta monterad. Då får man gå upp på mod. 10, vilken praktiskt är på gränsen till stor som hb på flyget.
Min kompanjon har en mod 10 och jag snart, behöver den som komplement då den är lite mer rymlig, vilket behövs i vissa fall.

Kontentan är, Tamrac Adventure! Modell 9 är den bästa universalväskan jag hittat (letat med ljus och lykta), men jag letar fortfarande efter en bra.

Senast ändrad:
Intressant att höra andras erfarenheter. Jag har tittat lite på denna nu på nätet och den verkar i teorin uppfylla mina krav - 10:an kanske är att ta i . . .
Annars brukar regeln med ryggsäckar vara att hellre för stor än för liten. Den stora är fortfarande skön att bära halvpackad.
/Göran

Jahadu,, men för oss som är nyktra?? (kunde inte låta bli, sorry)

Jahadu,, men för oss som är nyktra?? (kunde inte låta bli, sorry)

Jo, jo, öppet mål vare (bjuder på det), men jag tänker inte ens i dom banorna längre. Dels har jag råd att köpa vad jag vill på systemet, dels orkar/vill jag inte bära onödig last (!) längre . .
Hare!
Mvh/Göran

Hej Göran

Du verkar ha exakt samma problem som jag hade/fortfarande har.

Kontentan är, Tamrac Adventure! Modell 9 är den bästa universalväskan jag hittat (letat med ljus och lykta), men jag letar fortfarande efter en bra.

Hihi. Du anslår den ton som jag egentligen skulle vilja. Man förvånas över att inte "Marknaden" fattar stt detta behov föreligger . . En kombirygga som håller tillåtet mått för handbagage och som rymmer det som man normalt bär som handbagage förutom lite kameraprylar o laptop som du nämner. Glömde nämna att man också bör ha necessären med hygienartiklar och ev. medicin i handbagaget - det vet ju alla att förr eller senare kommer resväskan på avvägar.
Summa sumarum så är det en hel del som skall ner i ryggan sedan fotoprylarna lastats in.
Intressant att du nämner Tamrac Adventure Modell 9. Det verkar vara där, eller där i närheten, man hamnar. Intressant inlägg. Du har min sympati.
Mvh/Göran

Här verkar finnas en intressant pryl som kan kombineras med vanliga vettiga ryggor: http://www.taschenfreak.de/TASCHEN/CULLMANN/TrentoITBackpack/index.htm
Någon som provat?

Japp... har principen från en helt värdelös Nikonrygga. Hade den i en vanlig ryggsäck (Everest 40 Travel) vid ett tillfälle. Nackdelen var att man fick plocka ut och gräva bland allt annat bråte när kameran skulle fram (av någon anledning låg insatsen alltid fel, antingen på topp eller i botten).

(Everest ryggan är för övigt hygglig och håller tror jag hb mått)

Hupp!

Jag köpte en rygga i förra veckan, en Tamrac 3385. Mina "krav" var att den skulle ha plats för mer än kameragrejer, datorfack samt att kameran skulle gå att nå utan att helt ta av sig väskan. Stod mellan en Fastpack 250. Det Fastpacken föll på var till slut att vissa som recenserat den skrev att den inte alls var vädertålig, Tamrac verkar iaf ha försökt lite på den fronten. Sen tyckte jag konstruktionen med det facket som man kunde ta ut kameran genom utan att ta av sig densåg lite suspekt konstruerat nu.

Sammanfattning om min Tamrac:
Jag rymmer kamera med battgrepp och 70-200/2.8 på (bakvänt motljusskydd), den kan jag plcoka ut utan att ta av ryggan helt.
Sen har jag ett 90/2.8, 17-70, 50 och lite småskrot i kameradelen. Tyvärr var jag tvungen att lägga min blixt i den "daypack"-delen då den är för "tjock" för att få ned bland objektiven (en Pentax-blixt, tror den är tjockare än många andra). Har sett på nätet de som fått ned andra blixtar tillsamans med objektiven.
Det som är lite negativt är att det inte finns någon sån "höftrem" - kan tänka mig att det skulle kunna behövas om man ska gå mycket med den, men den sitter skönt som det är idag!

Ni är ju otroliga!

Vad många svar jag fått. Det här verkar ju vara ett hett ämne. Man kanske skulle slå sig in i kameraväska-branchen ;-)
Jag vet inte om jag blivit så mycket klokare utan har nog mer fått känslan att vad jag än väljer kommer jag vilja byta/köpa till fler sen, haha, det här kan bli dyrt inser jag.
Men, jag ska begrunda alla tips och försöka komma till ett beslut. Stort tack alla ni! Fortsätt gärna ösa in åsikter och tips :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar