Visst är det tungt, det sa jag ju, men vi kanske pratar förbi varandra här. Det är sant att man inte "springer omkring med allt på semestern" men på själva flyget vill man ju bära kamera + objektiv (2 st) + laptopen med sig i handbagaget (som i detta fall är ryggan, kameraväskan har jag i resväskan - tom på kameraprylar förståss - och tar sedan fram denna vid resmålet). I handbagaget vill man ju också ha . . . handbagage utom själva fotoutrustningen också. Hur löser du detta transportproblem? Fotorygga/stor kameraväka + handbagage?
/Göran
Hej Göran
Du verkar ha exakt samma problem som jag hade/fortfarande har. Därför äger jag numer 6 olika, ingen bra, bara "de bästa av de sämsta".
Konstigt nog, kamerapryttlar finns i olika kvalitetsnivåer, men väskor... -mediokra utföranden av anno dazumal material och det enda huvudargument man hittar är "rassel till lägsta pris"...
Jfr väskor/ryggor i en sportaffär, tretton bra på dussinet, lätta, smidiga, gjorda i täta material, smarta lösningar och massor av "extrafickor/fack", men tyvärr (i stort sett) ingen är "gjord" för kamera (linda in etc. opraktiskt och inget för mig). Jag har t.o.m. varit inne på att sy upp, men jag vill inte ha en typ. "hemmasnickrad" och har ännu inte hittat någon som bygger om en köpt eller syr en så den ser "köpt" ut.
Jag har t.ex. två lite större (känns fulllastade tomma), t.ex. en Lowepro Computrekker AW, stor ändå inga fack för annat än kameragrejor så långt ögat når, Den andra ännu större en Lowepro Photo Trekker AW II fattar numer knappt varför den köptes... det finns inte ens en simpel "läskhållare" på någon av dessa oavsett hur länge man letar.
Till det stora objektivet har jag en Lowepro Lenstrekker 600 AW II, hur har män tänkt? Stora objektiv är för mig synonymt med stativ. Att sätta fast ett stativ, jo hejsan det rasslar på halv sju, knappt. Resten saknas oxå, det finns bara något slags påhängsrasseljox man kan hänga på som komplement.
Att ha lite kamerautrustning med, när man reser i jobbet tycks vara området "riktigt överkill".
Den "bästa av de sämsta" jag har och har hittat (använder oftast) har är Tamrac Adventure! Modell 9, i den får jag ner
- notbooksfacket en 17" dator och lite a4 papper och en monopod Gitzo GM2561T,
- nedersta facket 70-200, D700 m battpack mont 24-70 och och kvar finns (tre fack for t.ex två mindre typ 50 mm + blixt 900) alt (14-24) + några filter extraminnen etc.
- Det översta facket på ca 3-4 liter, för div annat.
En stor nackdel nackdel 70-200 kan inte sitta monterad. Då får man gå upp på mod. 10, vilken praktiskt är på gränsen till stor som hb på flyget.
Min kompanjon har en mod 10 och jag snart, behöver den som komplement då den är lite mer rymlig, vilket behövs i vissa fall.
Kontentan är, Tamrac Adventure! Modell 9 är den bästa universalväskan jag hittat (letat med ljus och lykta), men jag letar fortfarande efter en bra.