Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 7D eller A100

Produkter
(logga in för att koppla)

m_junken

Aktiv medlem
Va och kikade på nya A100 idag och till min förvåning så hade dom en 7D kvar.

Jag tycker att storleken, ja helt enkelt gillar jag huset, på 7D e riktigt bra frågan är om man tappar mycke i bildkvalité mm jämfört med A100?

Vad tycker ni att man ska ge för 7D med kitt objektiv?

//Micke
 
Med A100 får du ju 4MPx mer, men också mer brus och inget ISO 3200, A100 har mindre sökare och inte lika bra ergonomi.

Känner du att du inte behöver 10mpx och inte har något emot en lite större kamera så ta 7Dn.

Vilket objektiv var det till 7D'n? 6000 är nog gränsen ungefär tycker jag, men det beror ju på vad du får för objektiv till.
 
Jag gav 7000 för ett D7D hus med endast 2000 exponeringar, ett halvårs garanti kvar och med ett minolta 135/2.8 till. (5500 för huset och 1500 för objektivet)
 
m_junken skrev:
Va och kikade på nya A100 idag och till min förvåning så hade dom en 7D kvar.

//Micke

Och var hittade du dessa gobitar, 7D och A100 ???

Sitter själv med en 7D men måste erkänna att jag är sugen på en A100 som kompleteras med ett CZ 16-80 i november, lagom till jul.

Säger han som "hittat" ett 28-135/4-4.5 och en 75-300 4.5-5.6 version 1 på E-bay / Jan-Olof

Sådana objektiv görs inte numera!
 
pihop skrev:
Jag gav 7000 för ett D7D hus med endast 2000 exponeringar, ett halvårs garanti kvar och med ett minolta 135/2.8 till. (5500 för huset och 1500 för objektivet)
fick du ett 135/2.8 för 1500kr?! var det något fel på det?
Om inte så kan jag bara säga grattis!
 
Inga fel på objektivet vad jag vet, bara en mycket sjysst säljare.

Så nu består min objektivarsenal av:
KM 50mm/f1.7 + Skylight-filter
KM 135mm/f2.8 + UV-filter, macrolinser +4+2+1
Sigma 17-70 DC Macro + UV filter

För att gå tillbaka till topic så tycker jag att du ska ta D7D om det är din första DSLR och du kan få den för under 6000. Annars tycker jag att du ska ta A100 och dela med dig av dina åsikter om den (samt lite bilder givetvis).
 
Ascona75 skrev:
Jag blev ju också nyfiken på var du hittade 7D´n ; )

Mvh.

Det e topphemligt :)

Hur e det med bildkvaliten med 6,1mpixel mot A100? Jag har lite dålig koll på hur stor skillnad det egentligen gör.

Dom ville ha 6990 för den men jag tror det kan vara prutbart. Får reda på vad det va för glugg till idag den va inte framme när jag va där.

/Micke
 
först -
1500 kr är ett bra, men ändå RIMLIGT pris för ett 135mm, f.2.8-objektiv. Mycket mer än så ska man inte betala, anser jag.

Och sedan -
jag har förvisso "bara" en 5D, och hade nog väntat att köpa Sonys modeller tills det kommer en bättre variant än A100. Anar att beg-priserna på 7D kommer att sjunka inom det snaraste och senast förra veckan fanns en till salu här på Fotosidan för 4500 kr. Hade inga pengar till att köpa den då (hade gjor det annars) men hittar man en 7D för 5000-6000 i fint skick och gärna med lite tillbehör så ska man slå till, anser jag.

Visst är Sonys A100 säkert en bra kamera, men tänk på att det faktiskt är deras första systemkamera. Det finns en risk för barnsjukdomar. Tycker inte heller den är speciellt prisvärd. Borde ha kostat ett par tusenlappar mindre. Fast priset lär ju sjunka å andra sidan.
 
6 Mpx i 300 dpi ? 25cm x 17cm
10 Mpx i 300 dpi ? 33cm x 21cm

I båda fallen är det i förstoringar upp till 20cm x 30cm som man får optimal kvalite. Jag är tveksamt till att du kommer att se nån direkt kvalitetsskillnad på en förstoring.

Jag tror det är bättre att du ser till att du har råd med ett bra objektiv för det kommer ha större inverkan på bildkvaliten.

Med kit-zoomar är det utan tvekan dom som kommer sätt gränsen.
 
christianhylse skrev:
Visst är Sonys A100 säkert en bra kamera, men tänk på att det faktiskt är deras första systemkamera. Det finns en risk för barnsjukdomar.

Det tror jag inte en sekund på att den har, tänk på att det inte är Sony som har gjort den, det är Minolta-ingenjörer.
 
Prisvärt??

christianhylse skrev:



Tycker inte heller den är speciellt prisvärd. Borde ha kostat ett par tusenlappar mindre. Fast priset lär ju sjunka å andra sidan.


Har beställt min Sony A100 och den ligger på posten och ska hämtas ut nu inom kort. Hur som helst, 7500kr gav jag för min KM 5D i Januari och denna här A100 gav jag 8100kr för. OK, iofs så var 5D med kit och 512mb och A100 enbart hus, men tycker det är helt OK, är ju en helt ny kamera och obj har jag kvar från min gamla. Ska även tillägga att jag la in en annons på tradera på min 5D, fick 6100kr för endast huset. Det var en som var på jakt efter JUST en 5D, så den personen blev super nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.