Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av systemkamer med bra närbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Editiger

Aktiv medlem
Hej jag är ny här som ni ser och vill börja direkt att ta fina bilder men det mest intresserad jag av är närbilder.Så jag undrar vilken är den bästa systemkamera att ta närbilder men jag vill ta riktig nära så man ser varje detalj.Vad rekommenderar ni då?
 
Editiger skrev:
Hej jag är ny här som ni ser och vill börja direkt att ta fina bilder men det mest intresserad jag av är närbilder.Så jag undrar vilken är den bästa systemkamera att ta närbilder men jag vill ta riktig nära så man ser varje detalj.Vad rekommenderar ni då?

Vilket hus du använder (alltså vilken kamera) har i princip ingen betydelse, men gör en sökning på Macroobjektiv i forumet så får du nog en hel del matnyttigt att läsa.
 
Hej och välkommen!

Finessen med systemkameror är att man kan byta objektiv på dem till ett som passar just för situationen. Detta betyder att du kan använda vilken systemkamera somhelst, det är objektivet på det som avgör om du kommer nära inpå eller inte.

Visst finns det skillnader som gör att vissa systemkameror är lite mer välanpassade. T.ex. går det att fälla ut skärmen på vissa modeller så att man inte själv behöver ligga raklång på marken för att se vad man fotar (olympus tror jag) medans andra har en lägre grynighet när man höjer kamerans känslighet för ljus (så man kan ta bilder på lite halvmörka ställen utan att få så gryniga bilder).

Dee finns ett gäng olika objektiv som kan passa för att fota närbilder (macro), och det handlar snarast om hur din budget ser ut.

Ett tips är att inte förvänta sig alltför mycket från början, när jag började fota när jag precis hade skaffat en systemkamera så var jag mycket besviken på resultatet, men efterhand som jag har lärt mig så har jag blivit mycket nöjd med de bilder som jag kan skapa.

Det du behöver göra är att välja en systemkamera utefter vilka funktioner du känner är viktiga och hur den känns i handen (viktigt), sen tycker jag du skall kika på ett macroobjektiv efter det. Det finns också ett billigare alternativ, närbildslinser, som kan vara bra att börja med, men de ger inte riktigt samma skärpa.
 
Tackar för finna svar:D
Jag tänkte köpa en systemkamera runt 5k.
Nu går vi till objektiv,vilken skulle passa bra för närbilder då,med bra ljus och bra skärpa.Var ligger de på?
 
Jag tittade nys på sibas hemsida och det finns systemkameror med objektiv runt 7k.Vad tror ni räcker dena set för fina närbilder eller ska jag köpa en extra objektiv?
 
Editiger skrev:
Jag tittade nys på sibas hemsida och det finns systemkameror med objektiv runt 7k.Vad tror ni räcker dena set för fina närbilder eller ska jag köpa en extra objektiv?

Ernad,

Jag ser att du är ny här på fotosidan - kul och välkommen!

Utan att veta vilka kameror/kit du refererar till är det svårt att ge råd.

Jag föreslår att ägnar någon timme om att läsa fotoskolan och ytterligare några timmar på att läsa igenom trådarna här i forumet. Efter det kommer du säkert att vara redo att fatta ett vettigt beslut.
mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.