Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köp av Minolta Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)
bildstabilisering hjälper inte till att frysa objekt med =(
är olympusen bra vid högre isos? en kompis funderar på att köpa en sån

Herman_D skrev:
bildstabilisering hjälper inte till att frysa objekt med =(
är olympusen bra vid högre isos? en kompis funderar på att köpa en sån

200ISO är helt oki..400ISO..nä..slutartiden är taskig oxå 1/800sek (7i 1/4000), kromatisk abberation är ett problem oxå..en stor anledning för mig att välja 7i, enligt dpreview så har 7.an knappt någon tendens till kromatisk abberation alls..en av anledningarna till att kameran kan klassas strax under proffsklassen..men för 4500:- är 2100uz en otroligt bra kamera :)

Dimage 7i testbild 2 i 800ISO 50kb..japp..det är jag som dricker öl..bilden är fotograferad av Hans Willnerth

Bilagor

• test1.jpg
    test1.jpg
    43.1 KB · Visningar: 217
Dimage 7i testbild 3 ISO200 makro..närbild på min telekonverter

Bilagor

• test2.jpg
    test2.jpg
    42.4 KB · Visningar: 198
Bildkvalit´en är ju makalös! :)
kvalitétskänslan i kameran, hur snabbt det reagerar..otroligt! :)
det går oroligt snabbt att växla mellan bilderna, att se bilden efter man tagit den att ta en ny bild och även att fokusera.
Kvalitén i sökaren och displayen är sanslöst bra den oxå! :)

problem..tar en jäkla tid att ladda ner till datorn..får nog skaffa kortläsare ;-) 12 min för 60 bilder.
batterierna som följde med var på 1850mAh! :) och en snabbladdare..kanon! :)

gillar verkligen knapparna, de gör inställningarna mycket enklare..härlig känsla i hela kameran och så jäkla snabb! bra med manuella zoomen och skärpeinställningen...inget ont att säga om kameran..men andra "problem" har uppstått,
telekonverterarna är inte gjorda för en så stor ccd, så det blir vinjettering..köpte en 2x oxå..fungerar dock perfa på 2100uz. 760mm ;-)

Japp!:) den skulle ju komma i BÖRJAN av maj..men så kom den nu då..den som väntar på något gott..några fler frågor? :)

Dimage 7i testbild 4 ISO100 färgtestbild på mina målarfärger och pallet.

Bilagor

• test4.jpg
    test4.jpg
    45 KB · Visningar: 271
Senast ändrad:
Dimage 7i testbild 5 ISO100 makro..närbild på Ericsson T65 och en pensel

Bilagor

• test5.jpg
    test5.jpg
    46.1 KB · Visningar: 268
jimh skrev:
Har du testat att blända ner ordentligt?

F8 är minsta bländare, testade nu (tack för tipset), vinjetteringen minskade en del, på 1.45x så var det inte mycket kvar, men 2x var det fortfarande ganska mycket..antar att man kan använda de om man tar hänsyn till vinjetteringen vid kompositionen..och beskära i efterhand.

Problemet är att telekonverters för 5mp knappt finns att få tag på än (max 4mp brukar de stå på dem), de är ju relativt nya..men när de börjar bli vanligare kommer väl fler göra konvertrar till de oxå.
de som finns, vad jag hittat är denna 3x:
Olympus Telekonverter 300PRO TCON-300 8743:-
och denna 1.45x: Olympus Telekonverter 14 PRO TCON-14B 3225 kr (gjorda för E-20/E-10)

så vad gäller fågelbilder på långt håll så blir det till att använda 2100uz fortfarande..760mm med 2x..väldans vad nära man kommer :) så det blir 2 kameror att ha med sig i ryggan..lätta båda två som tur är.

Dimage 7i testbild 6 ISO400 33mm 1/1000s F5.6

Bilagor

• test5.jpg
    test5.jpg
    48.2 KB · Visningar: 223
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar