Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
köp av Minolta Dimage 7i
- Trådstartare sagan
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Jesper K skrev:
Du är bra sugen nu va??
nä..inte alls!
sagan
Avslutat medlemskap
Jesper K skrev:
Nja, nog drar den en del..Jag tog ca 100 bilder i går och fick byta en gång..Men då var dom jag hade i från början inte helt fulla..Så nog lär det räcka till ca 150 bilder i alla fall.. Om man har LCD:n släckt förstås..LCD:n är för övrigt väldigt ljusstark..Bättre än väntat! Jesper
Det låter ju kanon! precis vad jag förväntade mig..härligt, inga negativa överraskningar
sagan
Avslutat medlemskap
Jesper K skrev:
Nej det tror jag Du ska slippa..Ska bli kul att Dina första bilder med 7i:n.. !
Kommer in så fort som det bara är möjligt!!
kanske redan på måndag..antagligen på tisdag
Tack för rapporten
sagan
Avslutat medlemskap
Oki!Jesper K skrev:
OK..Ska bli kul att se.. Nu är det sovdax.. Vi hörs! Jesper
.Z.
Aktiv medlem
mrsandin skrev:
Snackade med en yrkesproffs igår, Per ågren heter han, plåtar för bland annat Fjällrävens kollektioner. Han hade jämfört Olympus E-20 mot Dimage 7i, Olympusen tyckte han inte va nå speciellt bra, den rekommenderade han inte, dock har han riktigt höga krav kan jag lova. Däremot lovordade han Dimage 7 gällande bildkvalitet men inte kamerans utförande. Plastig och rapplig och allmänt oproffesionell.. Men bildkvaliteten är däremot i topp.. Så det är en smakskak. Ett bra verktyg som tar halvdåliga bilder eller ett halvdåligt verktyg som tar bra bilder!
Intressant, Per Ågren från Ö-vik antar jag, honom har jag träffat. Mycket duktig.
Nu till min fråga, vad hade han emot E-20? Gav den sämre bildkvalitet eller var det nåt annat att klaga på?
Man blir ju lite fundersam när man på Amerikanska sajter läst tester där man lovordar först E-10ans & sen e-20ans bildkvalite, vad ska man tro på?
Har känt på både E-10 & Dimage 7 & känslan är ju som att jämföra en Rolls med en trabant, dock är ju bildkvaliten (& priset) klart viktigast så jag väljer nog trabanten......
Skämt åsido så har jag funderat på en beg. E-10 men om Dimage 7i har blivit förbättrad på de punkter som nämnts så är ju den intressantare.
Den digitala sökaren kanske jag kan vänja mig med (hemska tanke). Nåt jag uppskattade med e-10'an (tillsammans med sökaren) var snabbheten från avtryck till exponering (vid manuell fokusering), hur är Minoltan i jämförelse?
Min gamla Olympus 2020 är gruvligt seg, missar många bra bilder pga detta.
Mvh,
Larsaz.
Senast ändrad:
Maverick28
Aktiv medlem
kim99x skrev:
Hastighet
Dimâge 7 är en mycket snabb kamera. Att starta, att ta bilder med, väntetid mellan bilder och att stänga av. Klart godkänd.
NJa.... En sak de inte har tagit upp är ju Af och den är inte så snabb efter vad andra säger...
Samt att uppdateringen på sökarbilden suger riktigt fett.... Stnd för det är annars en kanon kamera.. Skulle vara roligt och se i vilken nivår som 7i hamnar på...
Undrar om den firmware uppgraderingen funkar på D5...
Funderar på en sådan nämligen.. Den passar min plånbok bättre...
Linmajon
Aktiv medlem
De bästa kamerorna är ofta de som kommit i en ny förbättrad modell, dvs. man tar en OK kamera, fixar det som borde fixas och vips så har man en suverän kamera (eller vilken produkt som helst). Det finns otaliga exempel på detta.
D7 hade några avgörande bister och jag köpte en Sony S75 (förbättrad S70) istället. Helt suverän.
Jag tror att D7i är en ganska lyckad manick.
D7 hade några avgörande bister och jag köpte en Sony S75 (förbättrad S70) istället. Helt suverän.
sagan
Avslutat medlemskap
Maverick28 skrev:
NJa.... En sak de inte har tagit upp är ju Af och den är inte så snabb efter vad andra säger...
Samt att uppdateringen på sökarbilden suger riktigt fett.... Stnd för det är annars en kanon kamera.. Skulle vara roligt och se i vilken nivår som 7i hamnar på...
Undrar om den firmware uppgraderingen funkar på D5...
Funderar på en sådan nämligen.. Den passar min plånbok bättre...
Jodå de tog upp det oxå..men det var ju inte det du frågade efter, så jag tog bara med det som var relevant för din fråga -->>snabbheten från avtryck till exponering<<
Dessutom är ju AF mycket snabbare på 7i
sagan
Avslutat medlemskap
Linmajon skrev:
De bästa kamerorna är ofta de som kommit i en ny förbättrad modell, dvs. man tar en OK kamera, fixar det som borde fixas och vips så har man en suverän kamera (eller vilken produkt som helst). Det finns otaliga exempel på detta.
Helt säckert en kanonkamera fråga Jesper så får ni höra
ska avge en rapport sedan
Maverick28
Aktiv medlem
kim99x skrev:
Jodå de tog upp det oxå..men det var ju inte det du frågade efter, så jag tog bara med det som var relevant för din fråga -->>snabbheten från avtryck till exponering<<
Dessutom är ju AF mycket snabbare på 7i
ÄHHH!!! Nu är jag inte med.. Var liksom mitt första inläggg i disskusionen..
Men inget nytt under solen.. Alltså att jag inte hänger med...
sagan
Avslutat medlemskap
Maverick28 skrev:
ÄHHH!!! Nu är jag inte med.. Var liksom mitt första inläggg i disskusionen..
Men inget nytt under solen.. Alltså att jag inte hänger med...
Oj!! jag blandade ihop ditt inlägg med larsaz
Maverick28
Aktiv medlem
*LER* helt okej...
HAr själv varot inne på att handla en D7 eller 5.. MEn vet i fasen just på grund av sökaren,...
HAr själv varot inne på att handla en D7 eller 5.. MEn vet i fasen just på grund av sökaren,...
sagan
Avslutat medlemskap
Maverick28 skrev:
*LER* helt okej...
"i"
Årets kamera kommer nu i en något förbättrad modell som fått ett "i" i namnet. Detta är skillnaderna:
Snabbare autofokus
Möjlighet till manuell fokusering efter AF ställt in
Snabbare slutartid på 1/4000s
Histogram
Förbättrad sökare
Ett extra macroläge, vilket ger 2 macrolägen
Möjlighet till trådlös blixt med Minoltas egna blixtar
Förbättrad inställning av färgmättnad, kontrast och exponering
Tre nya filmlägen
Snabbare sekvenstagning, 7 b/s vid 1280x960
Förbättrat grepp
http://www.cyberphoto.se/
.Z.
Aktiv medlem
kim99x skrev:
"i"
Årets kamera kommer nu i en något förbättrad modell som fått ett "i" i namnet. Detta är skillnaderna:
Snabbare autofokus
Möjlighet till manuell fokusering efter AF ställt in
Snabbare slutartid på 1/4000s
Histogram
Förbättrad sökare
Ett extra macroläge, vilket ger 2 macrolägen
Möjlighet till trådlös blixt med Minoltas egna blixtar
Förbättrad inställning av färgmättnad, kontrast och exponering
Tre nya filmlägen
Snabbare sekvenstagning, 7 b/s vid 1280x960
Förbättrat grepp
http://www.cyberphoto.se/
Jag måste hoppa in här & spy lite galla över digitalsökare. Jag hade inte tvekat en sekund på att överväga en 7i om det inte vore för sökaren. Det är möjligt att den är bättre nu men jag har svårt att tro att en digital sökare med dagens teknologi kan bli så bra som jag vill.
Är det fortfarande så att bilden fryses nån sekund när man trycker ner avtrycket till hälften, jag blir vansinnig när jag ska ta bilder med min kompis Olympus 2100 & aldrig vet vad folk kommer att ha för ansiktsuttryck på bilderna. Jag låser skärpan & bilden fryses, måste vänta nån sekund för att se vad som händer & sen trycka av.
Min Olympus 2020 (med genomsnittssökare) har ett paralaxfel som inte är av denna jord, är för liten & saknar expoinfo i sökaren men jag föredrar nog den ändå.
Nu vet jag att i princip alla semiprodigitalare (kan man kalla dom så?) har digitalsökare så jag står säkert där med en sån ändå om nåt år, man får väl anpassa sig vid att se världen grynigt & ryckigt.
Mvh, larsa
PS. Tacka vet jag en Leica M3-sökare!
sagan
Avslutat medlemskap
Det finns fördelar med elektronsik sökare, man ser direkt effekten av under-överexponering, lättare att upptäcka halvtonade gråfiltret i sökaren, ingen spegel, mindre vikt, inte lika ömtåligt p.g.a färre delar i huset m.a.o.
Men visst ser man bättre och tydligare i en optisk sökare..men man vänjer sig snart om den elektronsik sökaren är av bra kvalité
så värst grynig tror jag inte bilden är..men du ska få en rapport så fort som möjligt
Ser inget problem med att se hur bilden blir..kan ju kolla reslutatet sekunder efter bilden är exponerad
japp, semiprokamera är helt rätt benämning..optik och bildkvalité i proffskvalité, men huset håller ju inte den nivån.
Men visst ser man bättre och tydligare i en optisk sökare..men man vänjer sig snart om den elektronsik sökaren är av bra kvalité
så värst grynig tror jag inte bilden är..men du ska få en rapport så fort som möjligt
Ser inget problem med att se hur bilden blir..kan ju kolla reslutatet sekunder efter bilden är exponerad
japp, semiprokamera är helt rätt benämning..optik och bildkvalité i proffskvalité, men huset håller ju inte den nivån.
.Z.
Aktiv medlem
kim99x skrev:
Då är det ju för sent.... Då har ju ögonblicket försvunnit.
Har under ett antal år kört mätsökarkamera & vant mig vid att se bilden under exponeringen, kanske låter fånigt men jag visste alltid hur ex ansiktsuttrycket skulle se ut på bilden efter exponeringen. Kör nu mest gammal spegelreflex & led i början av den där 125 delssekunden man inte såg nåt. Man vänjer sig dock I & för sig vid det mesta.
För att förstå detta resonemang måste man ha arbetat med mätsökarkamera, sätt en digikamera med digisökare i händerna på en inbiten Leica M-fotograf & han spyr.
Håller helt & hållet med dig att det inte är dumt att någotsånär kunna bedöma exponering i sökaren efteråt.