Annons

köp av Minolta Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)
just smuts på sensorn är d30/d60'ns styrka jämfört med andra digitala systemkameror. Dom verkar vara väldigt bra konstruerade då dom nästan aldrig råkar ut för smuts på sensorn. (Jämför med Nikons d1x eller andra).

Visst, det är ju smidigare att ha en zoom, själv har jag nästan helt slutat med zoomar (har en vidvinkelzoom) pga fasta objektivs överlägsna ljusstyrka och skärpa (ja det syns tydlig skillnad på bilderna från D30), dessutom är en likvärdig zoom flera storlekar större i mått och tyngd... Beror ju lite på vad man prioriterar, men självklart så är det ju smidigt med en zoom.

Javisst, vill du ha det absolut bästa vad gäller bildkvalité så är ju en systemkamera med objektiv med fast brännvidd bäst, men då blir det tungt och krångligt (byta objektiv hela tiden)
för att inte prata om priset ;-)

Jasså? D30/D60 är bra på det? aha..mer en jag visste..men risken finns inte alls på 7/7i ;-)

mvh
/Kim

Kim7i skrev:
Javisst, vill du ha det absolut bästa vad gäller bildkvalité så är ju en systemkamera med objektiv med fast brännvidd bäst, men då blir det tungt och krångligt (byta objektiv hela tiden)
för att inte prata om priset ;-)

Jasså? D30/D60 är bra på det? aha..mer en jag visste..men risken finns inte alls på 7/7i ;-)

mvh
/Kim

jepp finns självklart för o nackdelar med allting. :)
Jepp D30/D60n är väldigt bra på det, har aldrig lyckats få nåt damm el. likn. på sensorn på min D30 som jag hade i 1.5 år, ändå bytte jag objektiv i typ sandstorm, snöstorm m.m.

Om man vet vilka brännvidder man behöver så kan man ju köpa en beg d30 med några fasta gluggar. Förhoppningsvis drar inte priset iväg så förb****t, men det lär man ju upptäcka. Fasta gluggar väger dessutom inte många hundra gram.

Däremot kommer man rätt långt med t.ex. en 1.8 glugg (t.ex. 85/1.8 som blir ~135/1.8 på D30/D60) och iso 800(400/1600), jämfört med en 2.8 glugg på iso100/200(400). Tillräckligt mycket längre för att sälja min G2 (iso50-100+F2-2.5(gillade inte alls bruset över iso 100 på den :()) och köpa ett par fasta objektiv till D30n jag hade istället.
Med fasta objektiv slipper man dessutom problemet att objektivet suger in damm i sig när man zoomar (om det ändrar längd dvs). Men visst, det är ruskigt flexibelt med en zoom, det går inte att komma ifrån!

Det låter ju intressant :) men nog väger fasta ljusstarka teleobjektiv i den övre klassen mycket, och kostar mycket oxå..
använder man man bara ett par brännvidder så skulle det ju fungera utmärkt..men jag använder allt från 22 till 300mm..med konverter, det skulle bli en helt annat pris/vikt/storlek med systemkamera och fasta brännvidder.
japp, det är en prioriteringsfråga vilket man föredrar, jag vill iaf ha det så smidigt som möjligt, det blir roligare att fotografera då.
kanske skaffar man en begagnad systemkamera som kompliment senare..om priset är det rätta.

mvh
/Kim

What a big difference. The DiMAGE 7i managed to last over twice as long as its predecessor, Minolta has clearly taken the power usage issue very seriously and have resolved the problem. Battery life is now in line with the average for a camera which uses AA NiMH batteries.

Great news! The DiMAGE 7i's colour space is very closely matched to sRGB. This means there is now no need to run DiMAGE 7i images through the Minolta DiMAGE Viewer to get correct colour on sRGB devices.

testet av 7i är klart på dpreview -->
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/

Jo, 7i verkar klart förbättrad sedan 7. Det är trevligt med företag som lyssnar på kunderna och förbättrar sina produkter efter vad kunderna klagar på. Det tycker jag Minolta ska ha en eloge för.

Fast det är inte riktigt så jag känner en överväldigande lust att byta ut min D30, trots de två miljoner extra pixlarna :)

Nä, inte byta ut inte..komplement kanske?
min Olympus 2100uz byter jag inte heller :)
verkar som 7i har ganska hög brusnivå..så annat en 100iso är nog inte att tänka på, i övrigt ser testet bra ut.

glöm inte och kolla testbilderna..ladda ner i fullstorlek..ser inte så dumt ut:)

Brusnivån är hög även på iso100...

Although it's not completely apparent here noise levels even at ISO 100 are quite high.Higher than we would like to see from Minolta's flagship Prosumer digital camera.

While I have not been able to carry out direct side-by-side comparisons it seems fairly clear to me that the DiMAGE 7i exhibits higher noise in shadows and deep blue skies than its predecessor the DiMAGE 7. We are used to seeing noise at higher sensitivities (ISO equiv. values) but with the 7i noise can be seen even at ISO 100 (see below). These noise levels are higher than we would expect of a 5 megapixel digital camera and are definitely higher than some of the competition notably the Nikon Coolpix 5000 / 5700 and Sony DSC-F707.

(från testet Kim hänvisade till)

Det var ju det jag skrev, Linus ;-)
"verkar som 7i har ganska hög brusnivå"

på en A4 papperskopia går det inte och se något brus i 100ISO iaf..har inte fixat någon större papperskopia än. observera att bruset är ganska högt för att vara en 5mp kamera, inte jämfört med en på 4mp.

ladda ned en av testbilderna på 100iso i fullstorlek, så kan du se själv om du uppfattar dem som brusiga ;-)

Brusnivån är hög även på iso100... Although it's not completely apparent here noise levels even at ISO 100 are quite high.Higher than we would like to see from Minolta's flagship Prosumer digital camera.

While I have not been able to carry out direct side-by-side comparisons it seems fairly clear to me that the DiMAGE 7i exhibits higher noise in shadows and deep blue skies than its predecessor the DiMAGE 7. We are used to seeing noise at higher sensitivities (ISO equiv. values) but with the 7i noise can be seen even at ISO 100 (see below). These noise levels are higher than we would expect of a 5 megapixel digital camera and are definitely higher than some of the competition notably the Nikon Coolpix 5000 / 5700 and Sony DSC-F707.
--------------------------------------------------

du glömde ta med:

A more definitive test and comparison will be posted in this space at a later date.

Jag glömde inte, jag klippte bort det eftersom en en djupare jämförelse med Nikons nya donkkamera inte minskar brusnivån på Minoltan...

Jag kollade precis på ett par av bilderna i stort format och precis som det skrivs i testet så är det brusigt i skuggpartierna.

Sinuslinus skrev:
Jag glömde inte, jag klippte bort det eftersom en en djupare jämförelse med Nikons nya donkkamera inte minskar brusnivån på Minoltan...

så jämförelser med andra kameror är ointressant för de som ska köpa kamera? knappast, Linus.

donkkamera..okänt begrepp..måste vara F2 du menar.

Donken är objektivet om du inte förstått det... F2:an har en donksökare men jag kallar den systemkamera, inte mittemellankamera eller vad ditt förslag nu var.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar