Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köp av Minolta Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har knappt läst ett enda inlägg i denna diskussion men jag tänkte berätta om en jag träffade på en fest.

Festen var hos en som har jobbat på Hasselblad som jag känner (...ytterst lite) han hade en kamrat som jobbar på hasselblad som också var på festen och han hade en 7i han sa att när man har jobbat på Hasselblad i 25 år får man en kamera. Den kameran sålde han för att kunna köpa en Minolta 7i. Ifs hade han kanske inte behov för en bladare men det säger väl lite...

pettersson skrev:
Jag har knappt läst ett enda inlägg i denna diskussion men jag tänkte berätta om en jag träffade på en fest.

Festen var hos en som har jobbat på Hasselblad som jag känner (...ytterst lite) han hade en kamrat som jobbar på hasselblad som också var på festen och han hade en 7i han sa att när man har jobbat på Hasselblad i 25 år får man en kamera. Den kameran sålde han för att kunna köpa en Minolta 7i. Ifs hade han kanske inte behov för en bladare men det säger väl lite...

japp..hehe :)

Bildkvalite likvärdig.

5700 är långsam:
Från start till den är redo för fotografering tar ca 5 sekunder och mellan bilder tar ca 2,5s.

7i:
Dimâge 7i är en mycket snabb kamera. Startar på ca 3 s. Mellan bilder så är tiden försumbar.

5700 saknar filtergänga, krävs adapter.

den saknar oxå manuell zoom, (vilket ger bättre känsla, kontroll och spar ström.)

5700 har 35-280mm, mindre vidvinkel men mer tele,
7i har 28-200mm

7i har betydligt fler intällningsmöjligheter.

priset på 5700 är 14425:- och på 7i 12245:-
http://www.cyberphoto.se/

det är väl de största skillnaderna.

mvh/Kim

intressanta fakta angående 71 vs 5700:

I found some timings on the reviews at http://www.imaging-resource.com/ (for both cameras). They seem to support my tentative conclusions, with some important differences:

- AF is faster than I had predicted

The CP5700 was clocked 0.93 ... 1.09 sec (cf. the D7i at 0.63 ... 0.78). I figure these are "best case" times. (Phil clocked the D7i between 0.8 and 1.2; if the measuring system difference between the two reviewers is the same, this would put the CP5700 between 1.3 and 1.5 sec on his scale.) In any case, clearly too slow for sports or action photography.

- MF shutter lag is MUCH worse than I thought

The CP5700 clocked 0.655...0.755 sec, 0.223 with pre-focus (and metering); really bad compared to the D7i (0.22 s and 0.13 s respectively). IMO this is really bad: it means that you really have to lead a lot in order to compensate for the shutter lag, even when you have pre-focused and metered, and you'll get hardly any action frames at all without leaning on the shutter all the time (which will screw up metering if you point the camera in different directions, thereby changing the lighting of the subject). In my opinion, this renders the CP5700 just about useless for sports/action. Too bad; the 280mm tele + 1.5x teleconverter would have kicked ass for it otherwise.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar