... tycker jag sällan kan kategoriskt kan sägas ja eller nej. Jag skulle aldrig fota utan mitt grepp. Dels har jag händer som behöver ett grepp, dels innebär den ökade tyngden en stabilitet som liknar skyttets; en viss vikt behövs för att minska skakningsoskärpa. Testa huset med och utan grepp och känn själv. Testa då också både liggande och stående foto, så Du får värderat hur mycket avtrycket på greppet betyder för Dig.
De flesta anser att kameran känns mer i balans om greppet sitter på när man använder teleoptik, jag inkluderad. Så mitt råd är att det finns inga tvärsäkra sanningar. Känn och kläm själv och försök känna in vad Du tycker. Är man i fält innebär greppet dubbel batterikapacitet också, samt att det finns en insatts till det som tillåter att man kör 6 stycker AA batteri som nödlösning och det finner man ju på var mack, så man inte står utan ström.
Bara som ytterligare ett inlägg som visar på att alla inte är av samma åsikt samt vikten av att skaffa den egna åsikten. En kamera som känns go att hålla i och som känns "skön" innebär faktiskt ett ökat förtroende och därmed potential till bättre bilder. Aldrig underskatta psykologin i det hela...
*flest prylar vinner... flinar brett*