Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trebensstativ till Eos RP

Produkter
(logga in för att koppla)

Dtoomy

Aktiv medlem
Försöker hitta ett lämpligt stativ till min Eos RP men håller på att drunkna i allt utbud som finns på nätet. Hoppas kunna få lite vägledning. Mina krav på stativet är följande:

Maxvikt stativ 1.5kg
Kulledshuvud (fotar endast)
Snäpp eller vridlåsning (vilken samt varför?)
Max pris (även begagnat): 2500kr

Användningsområde: landskap i närområdet (både till fots och iväg med bilen), familjefoton hemma och utomhus, ta med till stan (Stockholm) och fotografera på gator etc. Kanske makro foto hemma i litet ljustält. Vet inte om jag kommer ha med det på nån flygresa i nuläget.

Använder idag en Eos RP + Ef-R adapter med EF 28-135 (totalt ca 1,2kg) samt Sigma 50/1.4 EX (totalt 1,1kg). Tänkt komplettera med nåt RF objektiv senare, i första hand RF35 samt RF18-30 för resande.

Har en PeakDesign 20L backpack där jag kan fästa stativ med remmar under ryggsäcken när jag har den på ryggen eller ha den i ett externt sidofack.

Hade inte pengar varit nåt problem så hade jag omgående slagit till på PeakDesigns egna kolfiberstativ för ca 6000kr men jag kan inte riktigt motivera det i nuläget. Sen har jag läst om stabilitetsproblem med deras stativ.

Tar tacksamt emot förslag!

Ta en titt på Leofoto-stativ hos dext.se. Det är bra grejer. Möjligen ser de lite för dyra ut för din budget, men glöm inte att du får 20% rabatt hos Dext om du har ett betal-medlemskap på FS.

Vilken låsning du väljer är lite smaksak.
Det finns ett par pros and cons.
Ett snäpplås kan fastna i ngt/ngn o låsas upp i oturen, det kan inte ett vridlås.
Man kan TRO att ett vridlås är låst, det kan man inte om ett snäpplås.

Personligen hade jag börjat titta på Gitzo, riktigt fina stativ.
Men troligtvis räcker inte 2500 hela vägen...

Snäpplås skulle jag aldrig välja personligen.
Den ytterst lilla extra tid det tar att vrida låter en istället få sinnesro.

Sirui har en del enklare kolfiberstativ med kulled som kan vara något.

Kommer du att använda stativet hårt så ska du nog akta dig för Sirui. Kompisen slet ut ett av deras större kolfiberststativ med ett av de större videohuvuden på mindre är 2 år! Och det var på flera ställen (stoppklacken på benens överkant, benlås, gängorna i stativhuvudet m.m. Jag har också fått det bekräftat att de har haft problem med materialkvalitet sedan ett 2-3 år tillbaka.

Ska du bara använda stativet några timmar i veckan så kan du nog bortse från detta inlägg.

Stativ…om man använder det ofta…skall man (du) älska. Är av den skolan att jag anser att man själv bör se och känna på stativ innan man köper. Så mitt tips är att besök butik med stort utbud eller gör egna efterforskningar på nätet…och kolla upp kloka tips i denna tråden…

Genesis är trevliga stativ till bra pris, har ett C5 själv, tyvärr har Cyber slutat sälja dom!!??
Går förmodligen att beställa från långtbortistan..

Jag var inne på dext.se och hittade ett Leo foto kolfiberstativ som väger ca 850g. Med fotosidan medlemsrabatt så hamnar man på 1990kr. Det med 10 års garanti dessutom.

Lutar åt det men avvaktar lite mer tips under helgen.

Apropå Sirui, hade ett sådant för några år sedan och använde det knappt, mest för att jag tyckte konstruktionen var bökig.

Hade inte pengar varit nåt problem så hade jag omgående slagit till på PeakDesigns egna kolfiberstativ för ca 6000kr men jag kan inte riktigt motivera det i nuläget.
Utan att säga något om just Peak Designs stativ så vill jag påpeka att ett bra stativ håller resten av livet. Bra stativ är dyra, men det blir i längden billigare eftersom man inte behöver köpa ett nytt när man har tröttnat på sitt "vettigt prissatta" stativ.

Jag köpte ett Manfrotto kolfiberstativ ur deras 055-serie för ganska många år sen. Stabilt och bra, tyckte jag då. Det var rea också, så jag behövde inte ruinera mig.
Tyvärr har det dock visat sig att det inte är riktigt så stabilt som jag skulle önska. Det duger om jag är noga med hur jag använder det, och som tur är så använder jag inte stativ så ofta, så jag har inte bytt ut det.

Det finns tre viktiga egenskaper hos stativ: stabilitet, låg vikt och lågt pris. Man kan bara få en kombination av två av egenskaperna. Alla tre går inte att få samtidigt.

Och förresten: snåpplås är bättre än vridås.:)

Jag har haft ett Manfrotto 190 i över 10 år, inga problem med snäpplås. Det enda jag retade mig på är att det inte var arca fäste, men det gick att skifta på huvudet till ett Arca istället. Har också ett litet stativ och ett huvud från Leofoto, riktigt bra kvalité på deras grejer

Nu såg jag att Rajala hade rabatt på både Sirui 5C samt 7C för 899kr resp 1299kr. Det är nästan för lågt för att vara sant så jag undrar om någon har köpt nån av dessa och kan uttala sig om hur dom är? Spontant känns 7C som ett bättre köp, osäker kring stabiliteten på 5C:s övre pelare.

Man kan aldrig ha för många stativ, min favorit nu har snäpplås men på insidan av benen, antagligen dyrare att tillverka men en fröjd att använda varje gång då det blir en naturlig rörelse för fingrarna att öppna och stänga vilket också gör att det det går så mycket snabbare. Och så mycket snyggare att ha det på insidan. Kulleden ser ut som månlandaren. Nivellering finns. Man får dock komplettera med platta för snabbkoppling Arca.
mittpelaren kan dras ut så att man kan ha den upp och ned för macrofotografering.

Vikt <2kg
Längd: ca. 157cm utfällt
Längd: ca. 58cm ihopfällt. Mäter man som Sirui så är det 49cm :)
Fabrikat: Linhof
Pris: finns ofta att hitta begagnat för ett par hundralappar på Blocket eller Tradera.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto