Annons

Köp av digitalkompakt, beslutshjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Hej, jag skulle vilja få lite synpunkter av den som känner sig manad angående val av digitalkompakt.

Först lite förutsättningar:
Jag har idag en Fuji S2 Pro som jag är mycket nöjd med. Den har dock stor nackdel, storleken, vilket gör att den inte alltid är möjlig att ta med när jag vill fota. Typiska exempel på tillfällen när den är för stor (eller dyr) är på konserter, under MC-färder eller helt enkelt ute på stan. Vid dessa tillfällen är huvudändamålet att dokumentera, inte att jobba kreativt med kameran. Därför prioriterar jag inte manuella funktioner, utan mer hållbarhet, smidighet, bra batteritid och snabbhet. En hyfsad blixt är också ett stort plus.
Den kommer också att användas av resten av familjen, så ett enkelt handhavande är inte helt fel. Priset skall ligga under 5000:- och upplösningen minst 3 mpix. et är en fördel om den använder CF minne, eftersom jag har det i S2:an och har en lös hårddisk med CF-läsare (den har iofs SD och SM också).

Jag har tittat på följande modeller:

Olympus mju 400
Minolta G400
Canon Ixus 400

Alla verkar ha fullt tillräcklig upplösning och kvalitet på bilderna för mitt ändamål.

I övrigt har jag kommit fram till följande:

Olympus mju 400
+ Tålig och vattettätad
- Knöligt menysystem, använder XD minne, lite sämre blixt

Minolta G400
+ Mycket snabb, bra blixt
- Egentligen inget (mer än att jag är besviken på minolta för att jag fick vänta 4 veckor på att fin min f.d. Dimage 71 repad för ett enkelt mekaniskt fel), möjligen lite dålig AF i dåligt ljus

Canon Ixus 400
+ Använder CF, snabb, hyfsat bra blixt
- möjligen priset

I dagsläget väger det för en Canon, med Minolta som andra hand.

Är det någon som har synpunkter på mitt resonemang, eller har förslag på någon annan kamera jag missat så är jag mycket tacksam för det.
 
Ixus 400

Jag kan väl säga att jag är extremt nöjd med min Ixus 400!!! Jag har haft den i ett drygt halvår nu. Det är min tredje digitalkompaktkamera (sedan -98) och bildkvalitén är väldigt bra!
 
Tycker amatörfotografen.com verkar inte vara något att förlita sig på ändå, så det ska man väl ta med en nypa salt.
Intrycket av sajten, med massor av stavfel och felaktiga avstavningar är åtminstone i mina ögon något som signalerar låg kompetens. Jag litar inte på någon som inte kan hantera ens rudimentär svenska. Innehållet på sajten var väl inte mycket att hänga i julgranen heller.

Vad gäller Canon Ixus400 så blir du säkert nöjd. Bilderna är bra, kameran utmärkt "knäpp"-kamera, OM man kan leva utan några större möjligheter till manuella inställningar. En annan svaghet är att man inte ens i efterskott visar EXIF-info om exponeringar, vald bländare och tid. Det får man vänta att se tills man laddat över bilden till datorn.
 
Ja, ja.. Jeg får svare på feilfri norsk da, siden det mest av allt var språket mitt du hengte deg opp i på sida mi.

Nå var det jo ikke jeg som hadde testet og vurdert kameraene som var listet på amatorfotografen.com, men bladet DigitalFoto i Norge / Danmark, og linkene går til bruker erfaringer på dpreview.com

Utifra dette behöver du jo ikke ta mitt ord for at det er bra produkter, men kanskje det kan vere verdt å kikke nermere på disse produktene likevel? Det kan da i hvertfall ikke skade å se seg om etter alternativer både på pris og kvalitet.

PS! Håper du skjönner norsk bedre enn jeg skriver svensk da =)
 
Jag håller med dig vad det gäller stavningen. Iofs kan det bli lite fel typ här i forumen när man bara skriver "vardagsinlägg", men på en site som skall vara representativ behöver det nog vara stavningskontrollerat. Annars var det väl inte så dåligt.

som sagt skall Ixusen användas som "point and shoot" och alltid finnas med, så det blir nog jättebra. Det var som till sist gjorde att jag valde den var att den tog CF-kort.
 
Du är ursäktad i och med att du är norsk :)
Fast du kanske skulle be någon titta lite på stavningen.

Tack för länken i alla fall. Det är nog lite olika infallsvinklar på urvalet, det jag gjorde och det som digitaltidningen gjorde.
 
Norska har jag inget emot och det är du säkert bättre på än vad jag är.
Jag har bara blivit allergisk mot den språkbehandling som man numera ofta ser, framför allt med alla dessa horribla avstavningar, som t ex "en lång hårig flicka", "sjuk sköterska" osv.
Jag vidhåller dock min åsikt om att sådana "skönhetsfläckar" som dålig stavning och märkliga avstavningar gör att man är skeptisk till innehållet, oavsett vad det är.

Men lycka till med sajten! Vi fotogalningar kan aldrig få nog med information!

hälsningar
Mats
 
Nu har du ju redan handlat din kamera, men jag hade velat ge dig tipset att köpa en modell med manuella inställningsmöjlighteter, både när det gäller fokus och exponering. Rätt vad det är behöver du de möjligheterna och de funkar bra även på kompaktkameror, även om det givetvis inte är jämförbart med dslr.

Hoppas du blir nöjd i alla fall!

MVH
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.