forstheim
Aktiv medlem
Nu var det en tid sedan jag la in en bild, men har för mig att det är två eller rättar sagt tre alternativ. Man kan sätta att den inte är manipulerad eller att den är manipulerad eller inte sätta någonting alls. Har för mig att jag gick igenom alla mina bilder för en 7-8 år sedan och tog bort statement och istället i beskrivning skrev in om jag hade gjort något ”speciellt”. Det är i huvudsak om jag klonat bort något eller använt flera bilder.
Den tex att jag använder två bilder för att få bättre exponering i skuggan och soluppgången, eller där jag använder flera bilder för att få längre skärpedjup. I dessa fall har jag angivit detta, men är det manipulering? Det är svårt för jag försöker ju efterlikna det som ögat såg och den har ju betydligt bättre dynamik och har inte det problemet i skuggor och skärpedjup.
Annars så tycker jag nog att det man i princip kan göra i LR är inte manipulering, men som sagt bättre att strunta helt i statement och istället beskriva vad man har gjort, det brukar också vara av intresse för betraktaren hur bilden kom till
Jag tycker nog att det som du gjorde..att avmarkera dina manipulerade bilder och istället bara skriva en kommentar om dem "manipuleringar" du gjort..känns som det bästa alternativet.
Ordet "manipulera" låter så negativt och ifall man inte skriver någon förklaring till vad man har manipulerat så fyller ibockningen av "manipulera" ingen funktion anser jag. Vad är det för vits för betraktaren att veta om en bild är manipulerad om denne inte får veta vad det är som har gjorts med bilden som gör att den är manipulerad?!
Dessutom måste man som betraktare titta längre ner på sidan (scrolla) bland annan information för att hitta informationen om bilden är manipulerad eller ej. Tror inte många tar en titt där faktiskt, utan den information som lätt når betraktaren när denne tittar på en bild på fotosidan är vilken utrustning som har använts samt eventuell kommentar av upphovsmannen vad han/hon har gjort i redigeringsväg med sin bild.
Jag vet inte ifall det på fotosidan går att söka fram omanipulerade respektive manipulerade bilder, men går det så är väl det egentligen det enda skälet till att man bör kryssa i rutan för manipulation. Annars tycker jag det är fullt tillräckligt att skippa kryssa i rutan och istället bara skriva några rader om sin manipulation (som ska utgå från fotosidans definition).