Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag behöver hjälp med Crimsons färgprofil

Produkter
(logga in för att koppla)
Crimsons soofproof profil är ganska stor
Ungefär som en skrivarprofil från en Epson Photo870 som har några år på nacken.

Hur stor är då den profil från en bärbar pc skärm.

Jämfört med Adobe rgb är skillnaden stor.
Jag med flera önskar oss en skärm som kan visa alla de färger och nyanser som ingår i Adobe rgb. Sådana skärmar finns men är för dyra i dagsläget.

Bärbar PC skärm som är kalibrerad med spyder

Bilagor

• bildskärm.jpg
    bildskärm.jpg
    15.7 KB · Visningar: 323
macrobild skrev:
crimson, den gråa ytan markerar de nyanser som ligger utanför Crimsons profil. Det är alltså dessa färger/nyanser som bör räknas in i den mindre profilen.Detta kan göras på två olika sätt. Dels genom proofning med nyans och mättnad eller konvertering. Men eftersom det saknas anvisningar i perceptuell så räknas inte dessa färger och nyanser in vid en ren konvertering.
Mikael

Men, det kan ske en relativ kolorimetrisk konvertering, gissar jag. Och det låter ju lite konstigt när du skriver att "de inte räknas in", för så funkar det ju inte? De nyanser som har en plats i profilen hamnar på rätt ställe, de som inte får plats flyttas till närmaste möjliga nyans. Det är ju inte så att alla de nyanserna "klipps" och blir samma färg. (Det känns ju lite så när man tittar i out of gamut-läget.)

Har det någon betydelse hur arbetsfärgrymden ser ut i jämförelse med den färgrymd som skrivare/papper har?

Det verkar som Photogamut RGB är mer passande som arbetsfärgrymd till skrivare/papper än Adobe RGB i så fall..
Dock är det färger som ligger något utanför vad Photogamut RGB klarar vad det gäller Epson 2400 och en profil för Ilford Smooth Glossy, som exempel.

Adobe RGB vs Crimson

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    41.2 KB · Visningar: 300
Senast ändrad:
Epson Stylus Photo R2400/Ilford Smooth glossy vs. Photogamut RGB.

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    36.5 KB · Visningar: 295
Hann inte ändra texten i första..

Om alla färger ligger innanför den arbetsfärgrymd man använder, har det trots det någon betydelse hur arbetsfärgrymden ser ut i jämförelse med den färgrymd som skrivare/papper har?
Med en bläckstråleskrivare och bra papper (och även Crimson) har man ju färger som Adobe RGB inte klarar av, bl.a gult.
Det verkar som Photogamut RGB är mer passande som arbetsfärgrymd till skrivare/papper än Adobe RGB i så fall..
Dock är det färger som ligger något utanför vad Photogamut RGB klarar vad det gäller Epson 2400 och en profil för Ilford Smooth Glossy, som exempel.
ProPhoto RGB är ju ett alternativ till bl.a rawfiler eftersom den sväljer hela kamerans färgrymd.
Dock är den ju extremt (onödigt?) stor..kan det vara en nackdel?
Man ser ju inte ens alla färger som Adobe RGB innehåller på en bildskärm..
Dessutom kan man se att det finns färger som Adobe RGB klarar och inte ProPhoto RGB..om det nu spelar någon större rock'n'roll..?

Epson R2400/Ilford Smooth Glossy och ProPhoto RGB

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    73.4 KB · Visningar: 291
Senast ändrad:
timeUnit skrev:
Men, det kan ske en relativ kolorimetrisk konvertering, gissar jag. Och det låter ju lite konstigt när du skriver att "de inte räknas in", för så funkar det ju inte? De nyanser som har en plats i profilen hamnar på rätt ställe, de som inte får plats flyttas till närmaste möjliga nyans. Det är ju inte så att alla de nyanserna "klipps" och blir samma färg. (Det känns ju lite så när man tittar i out of gamut-läget.)

Gå då tillbaka till gummibands exemplet , orkar inte ta denna diskussion igen med dig.Vid perceptuell rendering så saknas anvisningar för de färger/valörer som ligger utanför och skall räknas in i den mindre , dvs om man går från en större till en mindre profil i RGB. Om du sedan har lärt något annat och det är felaktigt så blir det inte mer rätt för att du upprepar det. Jag hänvisar därmed dig till exv Stefan Olsson som kan förklara sambandet möjligen bättre för dig eftersom du inte tycks förstå vad jag skriver..

Mikael

Senast ändrad:
Gadget skrev:
Har det någon betydelse hur arbetsfärgrymden ser ut i jämförelse med den färgrymd som skrivare/papper har?

Adobe RGB vs Crimson

Stefan Olsson skulle svara på denna fråga, jag känner ingen annan med så stor erfarenhet och kunskap vad det gäller val av arbetsfärgrymd, arbetsgång och sedan resultat ut på fotopapper genom skrivare.
Mikael

macrobild skrev:
Gå då tillbaka till gummibands exemplet , orkar inte ta denna diskussion igen med dig.Vid perceptuell rendering så saknas anvisningar för de färger/valörer som ligger utanför och skall räknas in i den mindre , dvs om man går från en större till en mindre profil i RGB. Om du sedan har lärt något annat och det är felaktigt så blir det inte mer rätt för att du upprepar det. Jag hänvisar därmed dig till exv Stefan Olsson som kan förklara sambandet möjligen bättre för dig eftersom du inte tycks förstå vad jag skriver..

Mikael

Herregud, du behöver inte vara otrevlig. Det var en intresserad fråga och ett inlägg i diskussionen.

I och med att jag ställde en fråga om RELATIV kolorimetrisk konvertering blir ditt svar lite konstigt.

Ditt gummibandsexempel tycker jag är mycket förenklat och inte helt korrekt.

En förklaring av Stefan Olsson hade varit jättefint.

timeUnit skrev:
Herregud, du behöver inte vara otrevlig. Det var en intresserad fråga och ett inlägg i diskussionen.

I och med att jag ställde en fråga om RELATIV kolorimetrisk konvertering blir ditt svar lite konstigt.

Ditt gummibandsexempel tycker jag är mycket förenklat och inte helt korrekt.

En förklaring av Stefan Olsson hade varit jättefint.

Då tycker jag återigen att skall kontakta Stefan eller varför inte komma till det seminarie jag hänvisar till tidigare.
Eftersom du inte tycks förstå, och anser mitt gummibands exempel inte är korrekt.
Skriv till Stefan och fråga vad som händer vid en perceptuell rendering mellan en STOR rgb färgrymd TILL EN MINDRE rgb FÄRGRYMD

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Då tycker jag återigen att skall kontakta Stefan eller varför inte komma till det seminarie jag hänvisar till tidigare.
Eftersom du inte tycks förstå, och anser mitt gummibands exempel inte är korrekt.
Skriv till Stefan och fråga vad som händer vid en perceptuell rendering mellan en STOR rgb färgrymd TILL EN MINDRE rgb FÄRGRYMD

Mikael

Nu när jag blivit ombedd att gå in i denna diskussion ett antal gånger kan jag väl inte låta bli ;-)

Det som Micke refererar till är att den konvertering man kan göra till en arbetsfärgrymd eller mellan två arbetsfärgrymder bara kan vara kolorimetrisk. Däremot kan man vid konvertering från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil göra två olika typer av konverteringar, perceptuell och kolorimetrisk.

Om vi begränsar oss till den intressanta av dessa, kolorimetrisk, så innebär det ju att inga färger som ligger innanför det omfång av färg som kan skrivas ut kommer att förändras. Däremot kommer färger som ligger utanför omfånget att reduceras i mättnad. Om vi då har två färger, båda två utanför det omfång som skrivaren kan hantera, som har samma färgnyans och samma ljushet, men som skiljer sig åt i mättnad, då kommer dessa två färger att få samma utseende i den slutliga bilden.

När man ser en tryckbarhetsvarning ska man därför inte tvunget reducera färgernas mättnad så att all tryckbarhetsvarning försvinner. Det är just som ordet säger, en varning. Titta på bilden och se om du ser någon nyansåtergivning i de partier där du fått varning. Ofta kan du se att valörer är åtskiljda och då behöver du inte göra något. Men ibland ser man hur färgerna glider samman till en enda nyans. Då är det dags att göra något åt bilden.

Stefan

Gadget skrev:
Om alla färger ligger innanför den arbetsfärgrymd man använder, har det trots det någon betydelse hur arbetsfärgrymden ser ut i jämförelse med den färgrymd som skrivare/papper har?

Om du använder relativ kolorimetrisk spelar det ingen roll, däremot om du använder perceptuell spelar det stor roll. När du gör en perceptuell konvertering jämför programmet storleken på de två profilerna och reducerar bildens färgmättnad så att den stora profilen får plats innanför den lilla. Är skillnaden då stor, blir också färgreduceringen stor. Även om alla färger som finns i bilden får plats innanför skrivarens färgomfång kommer denna reducering att ske. Programmet har ingen aning om vilka färger som din bild innehåller, utan gör bara en jämförelse mellan din arbetsfärgrymd och din skrivarprofil.

MVH/Stefan

timeUnit skrev:

helt rätt, de färger som ligger utanför omfånget reduceras i mättnad till den närmast möjliga nyansen. Jag tror du och Mikael missförstår varandra just nu.

Stefan

Vi talar förbi varann, verkar det.

Jag vet att den relativa konverteringen har sina begränsningar och att i vissa fall, som Stefan skriver, kan det vara en bra idé att manuellt sänka mättnaden i vissa partier för att diffrentieringen ska bibehållas.

Peace out,
Henning

Stefan var då en välsignelse stt få in här! :)
Mycket intressant att följa med i den här tråden!
Om trådskaparen tycker det är lika intressant eller suckar över denna fördjupning skulle jag gärna vilja veta! :)

Crimson återuppväckte min stora lust för papperskopior, men det i sin tur innebär nu brinnande lust för en egen skrivare..
Hoppas bara att Epson 2400 fungerar bra tillsammans med Tetenal Fine Art Glossy för det papperet gillar jag när det gäller blanka papper.

M.v.h: Benny

macrobild skrev:

NU KOMMER jag till det viktiga och som få vet. I flertal profiler EXV när man går från en stor RGB färgrymd till en mindre fattas anvisningar i RGB för hur sådan rendering skall gå till. DÄRFÖR är relativ och perceptuell i princip samma sak.

Jag har satt mig ner för att läsa denna tråd från början och det finns ju anledning att kommentera lite saker. Här finns till exempel ett missförstånd, tror jag. Efter allt jag vet är det inte alls omöjligt att göra en perceptuell konvertering från en arbetsfärgrymd till en RGB-skrivarprofil. Däremot är det sällan möjligt att göra en perceptuell konvertering mellan två arbetsfärgrymder.

Stefan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto