Annons

Jag behöver hjälp med Crimsons färgprofil

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag använder Crimsons prefixtjänst så behöver jag inte konvertera till en annan färgprofil. Jag använder Adobe RGB och laddar upp bilden som den är. Resultatet blir alltid kanonbra!

FelixSwensson skrev:
När jag använder Crimsons prefixtjänst så behöver jag inte konvertera till en annan färgprofil. Jag använder Adobe RGB och laddar upp bilden som den är. Resultatet blir alltid kanonbra!

Crimsons profil är till för soft-proofing och inte till att konvertera dina bilder med.
Du kan alltså använda dig av den för att simulera papperskopian och finjustera dina bilder till det.

/Benny

Lyfter denna tråden då den passar till mina funderingar..
Även om den är lite väl gammal kanske...
Mina funderingar är om crimsons färgprofil är "tunnare" än AdobeRGB? Jag testade med en bild på en solnedgång och det ser ut som om vissa färger/nyanser försvinner när jag tittar i CS3.

Vad menas med "Simulera pappersfärg" under korrektursinställningarna i PS CS3? Känns som en matt skiva läggs över hela bilden när jag kryssar i den.

Jag har AdobeRGB i mina bilder. Bör jag då välja "Perceptuell" under "Återgivning" i korrektursinställningarna?

Lyfter denna tråden då den passar till mina funderingar..
Även om den är lite väl gammal kanske...
Mina funderingar är om crimsons färgprofil är "tunnare" än AdobeRGB? Jag testade med en bild på en solnedgång och det ser ut som om vissa färger/nyanser försvinner när jag tittar i CS3.
Om du med tunnare menar att den är mindre, så har du helt rätt. Adobe RGB har i de allra flesta färger ett större omfång än vad som Crimsons pappersprofil har. Framförallt i grönt kan en bild i Adobe RGB innehålla en mängd färger som inte kan återges på pappret med samma färg. Däremot i gult är Crimsons profil nästan lika stor. Det finns t o m vissa gula nyanser som Crimsons papper kan hantera, men som inte ryms innanför Adobe RGB.

Jämför man mellan ett bra papper på en bläckstråleskrivare och Crimsons papper är det också stor skillnad. I de flesta färgerna har en bläckstråleutskrift ett större omfång. Undantaget är vissa blå och magenta färger, där fotopapper har ett något större omfång.

Vad menas med "Simulera pappersfärg" under korrektursinställningarna i PS CS3? Känns som en matt skiva läggs över hela bilden när jag kryssar i den.
Din skärm utgår från att vitt är helt vitt, dvs reflekterar 100% av det ljus som faller på bilden, när den visar bilden i normalt läge. Nu finns det ju inga sådana papper, utan normalt sett reflekterar de 90-96% av av ljuset. Då kan du simulera den nedmörkning som sker i högdagrarna. På samma sätt kan du simulera den förändring som sker i de svarta färgerna. Även där utgår skärmen att bildens svarta partier inte reflekterar något ljus alls. I själva verket reflekteras 4-25% av ljuset och när du aktiverar simulera pappersfärg ser du denna upplättning av de svarta partierna.

För de flesta som skickar bilder till ett labb är detta en funktion som ställer till mer problem än att det hjälper. Ska du däremot anpassa en bild gentemot ett tryck, så är det nödvändigt att använda denna simulering.

Jag har AdobeRGB i mina bilder. Bör jag då välja "Perceptuell" under "Återgivning" i korrektursinställningarna?
Ja, eftersom det är vad Crimson använder när de sedan gör konverteringen.

Stefan

Jag har lagt icc-filen i mapp där jag uppfattat att den ska vara
windows/system32/spool/driver/color
men ändå kan jag inte se den och ställa in den när jag ska kolla softproofa
har vista och cs4

Någon som tror sig veta vad jag gör för fel?

har vista och cs4

Jag har samma problem, någon som har ett bra tips? Kör Windows 7 64bitars, om det är någon hjälp.

/ Choke

har vista och cs4

Högerklicka och välj Installera i den meny som då öppnas.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar