timeUnit
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Jag visste att denna fråga skulle komma. NEJ det stämmer inte i flertal fall vad det gäller rendering. Även om du har läst det. Intentionerna var sådana , men eftersom anvisningar saknas, det går med 8 till LAB och lika många tillbaka så saknas vissa anvisningar flertal profiler. Färger och nyanser klipps av som ligger utanför, vissa klipps mjukare. DETTA gäller när en rendering sker i RGB från stor till mindre färgrymd.
Lars Kjellberg, Stefan Olsson jag , Adobe mfl vet att anvisningar saknas i flera profiler. Likaså ICC .Det är inte allmänt känt.
Du får därmed tro på mina ord.
Stefans ord kanske väger tyngre och han kan möjligen bättre och mer pedagogiskt förklara problemet än vad jag nu gör.
Mvh Mikael
Det är lite svårt att hänga med i dina resonemang ibland... Men jag tror du menar att det för många profiler inte finns någon inbyggd metod/instruktion för konvertering mellan RGB-kulörrymder? Jag tycker det låter ganska förståeligt i sådana fall, för det är ju inte jättevanligt att konvertera från RGB till RGB. I alla fall inte från två helt "fullgoda" kulörrymder.
När det gäller RGB till CMYK, tror jag nog att de resonemang jag listade upp tidigare gäller i stort. Kanske finns det undantag, men jag har inte stött på så många.