Annons

Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradigmskifte

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Nu vet vi.

Tyckaren skrev:
4 knapptryck för att ändra ISO...
Det var illa. Inte för att någon annan jag har sett är så jättemycket bättre.

Jag tycker att det är märkligt att kameratillverkarna inte har fattat att med en digitalkamera så vill man kunna ändra ISO lika enkelt som slutartid och bländare. Jag vill kunna ändra ISO med en inmatningsratt på ungefär samma sätt som man ändrar slutartid och/eller bländare på de flesta digitala ESR:er.

På en Canon EOS skulle man kunna koppla ISO-ändring
till det bakre inmatningshjulet när man använder läge Av eller Tv.
 
EOS har en knapp och sedan inmatningshjulet..Lättare kan det väl knappast bli..

Nej, det bakre hjulet har man ju till exp. kompensationen. Klart mer användbart än ISO-reglering. Men nu blev det lite väl OT.
 
Re: Re: Nu vet vi.

HDFS) (KGS skrev:
...
Skulle Sony ta över marknadsföringen av Mac skulle det inte dröja förrän Windows for ut genom fönstret.
...
Tror inte det. Professionella inköpare (läs: hela företagsmarknaden) går inte på marknadsföring och glanspappersbroschyrer, dom går mycket mer på funktion, kostnad och riktiga utvärderingar. Mac har sina starka fästen i vissa branscher men skulle inte få någon ökad framgång för vanlig kontorsanvändning bara för att det stod Sony på lådan.
 
Re: Re: Nu vet vi.

PMD skrev:
Det var illa. Inte för att någon annan jag har sett är så jättemycket bättre.

Jag tycker att det är märkligt att kameratillverkarna inte har fattat att med en digitalkamera så vill man kunna ändra ISO lika enkelt som slutartid och bländare.
Vilka kameror menar du då? Detta kan man på Nikon, och har alltid kunnat. Tryck på ISO-knapp och ändra ISO-värde med tumhjulet. Canon har väl något liknande, om jag minns rätt?
 
Utförsäljning Juli i Japan enligt GFK

Vill bara tydliggöra med lite utförsäljningsstatistik (i antal) från Japan i Juli enligt GFK
1. Nikon 37,2%
2. Canon 22,4%
3. Sony 13,3%
 
Jeppe skrev:
EOS har en knapp och sedan inmatningshjulet..Lättare kan det väl knappast bli..
Jag vill inte behöva trycka på en knapp. Det behöver jag ju inte för att ändra bländarvärde i Av-mode. Det ska vara lika lätt att ändra ISO som att ändra bländare eller slutartid.

Vid fotografering med film har man bara två parametrar att spela med, bländare och tid, medan man vid digital fotografering har tre. Dessa tre betraktar jag som likvärdiga vad gäller ändringar. De är lika användbara för att påverka bildresultatet.

Nej, det bakre hjulet har man ju till exp. kompensationen. Klart mer användbart än ISO-reglering. Men nu blev det lite väl OT.
Det kan inte vara något som helst problem för Canon (eller andra kameratillverkare) att införa inställningar med vilka man kan skräddarsy vilka knappar och rattar som gör vad. Det är mycket enkel programvara.

Överhuvudtaget tycker jag att kameratillverkarna är för konservativa. Jämfört med hur man kan fininställa en dator (även som datornovis) så är en digitalkamera (som ju till stor del är just en dator!) hopplöst omodern.
 
Om vi säger som så.. Jag tror inte att det är tillräckligt efterfrågat för att implementeras. Enkel programvara? -Javisst, men det skall göras och allt som skall göras är en fördyring av produkten.

Men men.. den som lever får se.
 
Följa alla diskussioner gör ju inte det enklare för en som skall välja märke modell etc =))))

Antal MP i CCD ???
Antiskak ??
Sökarstorlek ??
Brus nivåer ??
Objektiv utbud/ Kit objektiv ??
Pris ??

Alla bara sprutar ur sig fakta som motsäger varandra. Går man på tester som genomförts så har ju Nikon D80 o D50 fått super kritik, men här på sidan sägs att Nikon är en gammal aktör på väg ut och att dom har mycket brus i sina bilder (hur kan den då blivit prisad etc ???).

Jag vill ju bara köpa en bra kamera skall det vara så svårt =)), fan att man måste kolla upp så j..la nogrannt innan man skall köpa saker o ting.

/ johan - prylbög.
 
Går man på tester som genomförts så har ju Nikon D80 o D50 fått super kritik, men här på sidan sägs att Nikon är en gammal aktör på väg ut och att dom har mycket brus i sina bilder (hur kan den då blivit prisad etc ???).
-----------------------------------------------

Ofta är det väl så att det är gnällspikarna som låter mest... Och många av gnällspikarna idag skulle nog inte må dåligt att få sig en riktig genomgång av vad kamerans funktioner och kapacitet.

Kolla Göstas statistik här i samma tråd, om nu Nikon skulle va så dåligt - varför är de då störst?
Och testerna som du säger, talar ju sitt tydliga språk.

Att A100 fick Eisa är ju ett skämt, Eisa delades ut i början av augusti = kameran fanns knappt att tillgå.

Adam
 
PMD skrev:

Det kan inte vara något som helst problem för Canon (eller andra kameratillverkare) att införa inställningar med vilka man kan skräddarsy vilka knappar och rattar som gör vad. Det är mycket enkel programvara.

Överhuvudtaget tycker jag att kameratillverkarna är för konservativa. Jämfört med hur man kan fininställa en dator (även som datornovis) så är en digitalkamera (som ju till stor del är just en dator!) hopplöst omodern.

Jag antar att det är en avvägning mellan kostnad, risk och nytta. På din dator (eller åtminstonde på min) snurrar WinXP, en mjukvara som introducerades 2001 och som har lappats och lagats otaliga gånger sedan dess via nätet. På en kamera finns inga automatiska uppdateringar via internet, den måste fungera som den är i många år.
Och ju fler inställningar och finesser som introduceras i kamerans operativsystem (som till skillnad från XP inte lever i nästan ett decennium, utan måste anpassas för nya kameror kanske en till två gånger per år) ökar risken för fel i programvaran. Och upptäcks det fel är skadan på imagen betydligt större än om man verkar lite gammalmodig och inte introducerar en massa programmerbara knappar (som 95% av kunderna ändå inte kommer att programmera om).
Mvh,
Ulf
 
Jag skulle gärna köpa enbart kamerahårdvara av en kameratillverkare, och ett mjuvaruutvecklingskit. Sen kunde jag skriva mitt eget system till kameran.

För de som inte vill ha sånt ska förstås kameratillverkarna erbjuda ett standardsystem.

Jämför med telefoner: till min telefon kan jag skriva program som kan göra nästan vadsomhelst med telefonhårdvaran.
 
jorgene skrev:
och några bestående 24% lär inte Sony komma i närheten av.
Det är ju inte det som är det intressantaste. Under många år nu så har C & N krigat om förstaplatsen för nya modeller, nyhetens behag har gjort att exempelvis 300D låg först ett tag följd av D70 & sen 350D. Den som bröt Canon/Nikontrenden var ju KM D5D under nåt knappt halvår. Nu kommer Sony med denna samt Pentax med sin K100. Det är detta som är intressant, att dessa två kan gå upp i försäljningstopp, detta än om det bara är under en tid... Dessutom så kan Pentax nya toppmodell bli en riktig killer om priset sätts rimligt!

Jag tror fortfarande att Sony kommer att gå om Nikon i en framtid, kanske Pentax oxå men där är jag inte lika säker. Sony har sin styrka i sensortillverkningen där Nikon & Pentax är lite i Sonys klor... Självfallet så gissar jag men jag kan inte låta bli att småle åt alla som ser detta som så omöjligt?

Vi får betänka att det viktiga för kameratillverkarna är alla dessa unga nya fotografer som växer upp, många av dem ser inte Nikon & Canon som starkare "kameranamn" än Sony eller Samsung...

För övrigt så är ju inte det intressantaste för oss att vårt märke blir störst, det enda intressanta för mig är att man tillhandahåller den utrustning jag vill ha & att man är välmående med en ljus framtid!

//Larsa
 
Re: Re: Re: Nu vet vi.

jorgene skrev:
Vilka kameror menar du då? Detta kan man på Nikon, och har alltid kunnat. Tryck på ISO-knapp och ändra ISO-värde med tumhjulet. Canon har väl något liknande, om jag minns rätt?
& även KM D7D...

Självfallet så ska det gå snabbt & smidigt & självfallet så ska man se ISO i sökaren medan man ändrar!

Jag skruvar om ISO mest hela tiden så det ska vara smidigt...

//Larsa
 
PMD skrev:
Jag skulle gärna köpa enbart kamerahårdvara av en kameratillverkare, och ett mjuvaruutvecklingskit. Sen kunde jag skriva mitt eget system till kameran.

Wow, ingen dålig ambitionsnivå. Tänk att skriva sin RAW-kompiler själv i något dunkelt, dåligt dokumenterat programmeringsspråk, och sedan övertala Adobe att lägga till ett importfilter i PS... ;-)

För övrigt är det ganska enkelt att ställa in ISO-talet på en Canon (på 30D och uppåt): tryck på en knapp i närheten av avtryckaren, och ISO-värdet visas i sökaren. Sedan är det bara att vrida på ratten med pekfingret.

//Ulf
 
OJ, oj...

Jag är lika mycket (kanske mer) "gear head" som många andra här, men t.o.m. jag som har programutveckling som yrke (kanske just därför) föredrar att använda kameran som den är för fotografering framför att programmera den. :)
 
PMD skrev:
Jämför med telefoner: till min telefon kan jag skriva program som kan göra nästan vadsomhelst med telefonhårdvaran.

Om hårdvara/mjukvara hos Canons eller Nikons DSRL:er hade hållit samma nivå som hos de flesta mobiler från Nokia/SonyE/Samsung etc så tror jag att till dags dato hade inte någon seriös fotograf bytt bort sin gamla analoga trotjänare ;-).
 
.Z. skrev:
För övrigt så är ju inte det intressantaste för oss att vårt märke blir störst, det enda intressanta för mig är att man tillhandahåller den utrustning jag vill ha & att man är välmående med en ljus framtid!
Håller helt med, och jag har absolut inget emot vare sig Sony eller Pentax; konkurrens är bra för alla parter. Jag har väl mer reagerat på de som ville få oss att tro att Sony redan nu har samma marknadsandel som Nikon. Kanske blir det så i en framtid, vad vet jag. Men dit är det mycket -- mycket! -- långt för Sony. Och vare sig Canon eller Nikon lär väl sitta alldeles stilla i båten under tiden...

När till och med Nikons högste chef i Sverige känner sig manad att hoppa in i tråden och delge oss lite mer korrekt statistik, så förstår man ju hur felaktig han tyckte trådens tidigare statistik-referenser var... :)
 
PMD skrev:
Jag skulle gärna köpa enbart kamerahårdvara av en kameratillverkare, och ett mjuvaruutvecklingskit. Sen kunde jag skriva mitt eget system till kameran.

För de som inte vill ha sånt ska förstås kameratillverkarna erbjuda ett standardsystem.

Jämför med telefoner: till min telefon kan jag skriva program som kan göra nästan vadsomhelst med telefonhårdvaran.

Klart intressant koncept faktiskt och en bra jämförelse med smartphones. Tänk en SmartCamera och en community av smarta människor som skriver både stora och små progam till kamerans OS. Knappast för professionellt bruk, men som amatörprojekt skulle det kunna funka riktigt bra. Lite DIY* men med kvalitetssensorer, hus och objektiv.

*-DIY - Do it yourself
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.