Slowfinger
Aktiv medlem
Jag är imponerad av dig KG. Ingen systemkamera än. Du är inte som oss andra prylgalna här på Fotosidan ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var illa. Inte för att någon annan jag har sett är så jättemycket bättre.Tyckaren skrev:
4 knapptryck för att ändra ISO...
Tror inte det. Professionella inköpare (läs: hela företagsmarknaden) går inte på marknadsföring och glanspappersbroschyrer, dom går mycket mer på funktion, kostnad och riktiga utvärderingar. Mac har sina starka fästen i vissa branscher men skulle inte få någon ökad framgång för vanlig kontorsanvändning bara för att det stod Sony på lådan.HDFS) (KGS skrev:
...
Skulle Sony ta över marknadsföringen av Mac skulle det inte dröja förrän Windows for ut genom fönstret.
...
Vilka kameror menar du då? Detta kan man på Nikon, och har alltid kunnat. Tryck på ISO-knapp och ändra ISO-värde med tumhjulet. Canon har väl något liknande, om jag minns rätt?PMD skrev:
Det var illa. Inte för att någon annan jag har sett är så jättemycket bättre.
Jag tycker att det är märkligt att kameratillverkarna inte har fattat att med en digitalkamera så vill man kunna ändra ISO lika enkelt som slutartid och bländare.
Jag vill inte behöva trycka på en knapp. Det behöver jag ju inte för att ändra bländarvärde i Av-mode. Det ska vara lika lätt att ändra ISO som att ändra bländare eller slutartid.Jeppe skrev:
EOS har en knapp och sedan inmatningshjulet..Lättare kan det väl knappast bli..
Det kan inte vara något som helst problem för Canon (eller andra kameratillverkare) att införa inställningar med vilka man kan skräddarsy vilka knappar och rattar som gör vad. Det är mycket enkel programvara.Nej, det bakre hjulet har man ju till exp. kompensationen. Klart mer användbart än ISO-reglering. Men nu blev det lite väl OT.
PMD skrev:
Det kan inte vara något som helst problem för Canon (eller andra kameratillverkare) att införa inställningar med vilka man kan skräddarsy vilka knappar och rattar som gör vad. Det är mycket enkel programvara.
Överhuvudtaget tycker jag att kameratillverkarna är för konservativa. Jämfört med hur man kan fininställa en dator (även som datornovis) så är en digitalkamera (som ju till stor del är just en dator!) hopplöst omodern.
Det är ju inte det som är det intressantaste. Under många år nu så har C & N krigat om förstaplatsen för nya modeller, nyhetens behag har gjort att exempelvis 300D låg först ett tag följd av D70 & sen 350D. Den som bröt Canon/Nikontrenden var ju KM D5D under nåt knappt halvår. Nu kommer Sony med denna samt Pentax med sin K100. Det är detta som är intressant, att dessa två kan gå upp i försäljningstopp, detta än om det bara är under en tid... Dessutom så kan Pentax nya toppmodell bli en riktig killer om priset sätts rimligt!jorgene skrev:
och några bestående 24% lär inte Sony komma i närheten av.
& även KM D7D...jorgene skrev:
Vilka kameror menar du då? Detta kan man på Nikon, och har alltid kunnat. Tryck på ISO-knapp och ändra ISO-värde med tumhjulet. Canon har väl något liknande, om jag minns rätt?
PMD skrev:
Jag skulle gärna köpa enbart kamerahårdvara av en kameratillverkare, och ett mjuvaruutvecklingskit. Sen kunde jag skriva mitt eget system till kameran.
PMD skrev:
Jämför med telefoner: till min telefon kan jag skriva program som kan göra nästan vadsomhelst med telefonhårdvaran.
Håller helt med, och jag har absolut inget emot vare sig Sony eller Pentax; konkurrens är bra för alla parter. Jag har väl mer reagerat på de som ville få oss att tro att Sony redan nu har samma marknadsandel som Nikon. Kanske blir det så i en framtid, vad vet jag. Men dit är det mycket -- mycket! -- långt för Sony. Och vare sig Canon eller Nikon lär väl sitta alldeles stilla i båten under tiden....Z. skrev:
För övrigt så är ju inte det intressantaste för oss att vårt märke blir störst, det enda intressanta för mig är att man tillhandahåller den utrustning jag vill ha & att man är välmående med en ljus framtid!
PMD skrev:
Jag skulle gärna köpa enbart kamerahårdvara av en kameratillverkare, och ett mjuvaruutvecklingskit. Sen kunde jag skriva mitt eget system till kameran.
För de som inte vill ha sånt ska förstås kameratillverkarna erbjuda ett standardsystem.
Jämför med telefoner: till min telefon kan jag skriva program som kan göra nästan vadsomhelst med telefonhårdvaran.