Annons

Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradigmskifte

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Sedan finns det dom som blir så till sig att de talar om "tekniska paradigmskifte", och spår "jätteras" för konkurrenterna, bara för att "deras" kameratillverkare släppt en medelbra DSLR i konsumentklassen... ;-)

Jooo, det blir tsunamis i vattenglaset... :)
Men om man tänker efter så är det väl nåt som vi konsumenter, vad vi än tillhör för fabrik, tjänar på. Om det nu är 3-4-5 st märken av god kvalitet som bråkar om vem som är bäst och billigast.
 
Jag tror att det är en lång väg innan Sony kan producera utrustning av samma kvalité och till samma pris som EOS 1DsII, 1DsIII (?), EF 500 och 600/f4 IS. Och man vill ju välja en tillverkare med vars produkter man kan växa med.

En bekant till mig, som börjat intressera sig för fågelfotografering, har precis beslutat sig att sälja hela sin relativt nya KM-utrustning (som han köpte i våras), och istället köpa Canon. Detta för att det i KM/Sonys sortiment helt enkelt inte finns något som kan matcha Canons 400/500/600mm:s teleobjektiv.
 
Lieden.se skrev:
Jag tror att det är en lång väg innan Sony kan producera utrustning av samma kvalité och till samma pris som EOS 1DsII, 1DsIII (?), EF 500 och 600/f4 IS. Och man vill ju välja en tillverkare med vars produkter man kan växa med.

En bekant till mig, som börjat intressera sig för fågelfotografering, har precis beslutat sig att sälja hela sin relativt nya KM-utrustning (som han köpte i våras), och istället köpa Canon. Detta för att det i KM/Sonys sortiment helt enkelt inte finns något som kan matcha Canons 400/500/600mm:s teleobjektiv.
Jag tror inte nån kan känna sig säker idag!
Just nu är det så som du säger, men det kan förändras fort. Det finns ju fler än Sony på marknaden som har stora koncerner bakom sig och vill fram.
Jag behåller mina minoltagrejer ett tag till och ser vad som händer.
 
arnenym skrev:
Jag tror inte nån kan känna sig säker idag!
Just nu är det så som du säger, men det kan förändras fort. Det finns ju fler än Sony på marknaden som har stora koncerner bakom sig och vill fram.
Jag behåller mina minoltagrejer ett tag till och ser vad som händer.
Personligen så tycker jag det är lite väl mycket hysteri över vad som kommer framöver, det är ju idag som bilderna ska tas och därför är det bäst att äga existerande utrustning som passar ens behov än att vänta på något som kanske kommer senare. Funkar det man har idag så finns väl inget att oroa sig för, gå ut och ta bilder istället...
 
Ang. marknadsandelar

Att Canon tappar mark mot sony och pentax är ju en självklarhet (ironi). Titta bara på hur många som äger en Pentax, Sony -utrustning kontra Canon utrustning här på fotosidan. Eller titta på våra stora sportevenemang runt om i världen, hur många pentax,Sony -utrustningar ni kan se där. Nej det ligger nog långt fram i tiden, om canon överhuvudtaget blir omsprunget av dessa båda kamerafabrikat. Ett ytterst tillfälligt paradigmskifte kanske föreligger, men då främst på kameror under 10.000kr strecket. Men då canon (och för den delen också Nikon) släpper sina konkurerande kameror i denna prisklass, så är nog ordningen återställd igen. Men, men..vad statistiken visar i dag säjer ju inget om hur marknaden ser ut i morgon, så här är fritt fram att spekulera. Jag vet i alla fall var jag står.
 
Sony backade till 19 % under de tre första veckorna i augusti. En mer korrekt mätning är nog när både D80 och 400D finns på marknaden. Jag skulle vilja säga att Oktober/november är en lämplig tid att känna av pulsen. Månaden efter Photokina.
 
arnenym skrev:
Jagv sa ju att det är bra med konkurrens!

Jo, men till skillnad mot t.ex. Nikon så har Canon redan kört upp ett antal exemplar så de är beredda när de lanserar en kamera. Nikon däremot brukar vara glada för att trumma först och sedan får kunderna vänta. Naturligtvis kan man se lite olika på den saken (har diskuterats i en annan tråd innan). Kanske det blir annorlunda med D80 som lanserades 3 veckor före 400D, men som väl knappt har hunnit ut till butikerna än...

Canon räknar med att kunna producera 180 000 enheter i månaden (enbart 400D). Det är en siffra som man inte skojar bort..
 
Jag vet inte hur många 300D/350D Canon tillverkade per månad, men det känns som att Canon är lite väl optimistiska med 400D. Dels har konkurrensen hårdnat betydligt och dels verkar konkurrenterna "knapra in" på Canons paradgrenar (läs: skillnaden i hög-ISO-brus mellan 400D och D80 verkar inte vara avgörande stor).

Läste jag inte om någon Canon-höjdare som hävdade att de siktade på 45% av den totala DSLR-marknaden med *bara* 400D? Stämmer det, så undrar jag om inte Canon börjar lida av milt storhetsvansinne... Varför anser jag det, då?

Om man sedan "spår i kaffesumpen" lite, så har jag sällan eller aldrig sett så många "halvmissnöjda grymtningar" på olika Canon-forum, som nu med 400D. Ingen jättemängd, inte alls, men vid tidigare nylanseringar har det varit så gott som kliniskt rent med dessa "grymtningar" i de egna leden. T.ex. ser man nu att poster som "jag har en 350D, men nu blir det nog D80/A100" poppar upp lite då och då. Såna poster såg man i princip aldrig förr på Canon-forumen. Bara min tolkning av läget, men ändå... :)
 
jorgene skrev:
Jag vet inte hur många...

Canon har kameravärldens starkaste varumärke. De allra flesta människorna i västvärlden (och i den civiliserade delen av Asien också för all del) känner till Canon som en högkvalitativ kameratillverkare. När Canon nu lanserar en ny modell i low/mid-market-segmentet så kommer den att sälja. Och framförallt kommer de att sälja tillbehör. Eferfrågan på optik har ökat exponentiellt sedan de digitala systemkamerorna började få fotfäste även bland oss glada amatörer (jag syftar även på mig själv).

Konkurrens är bra, och jag hoppas att Sony och alla de andra ambitiösa fabrikaten fortsätter utvecklingen och gör tekniken mer lättåtkomlig för ännu fler.
 
Just det, angående "raset" i försäljningsstatistiken så undrar jag var man kan hitta de faktiska försäljningssiffrorna?

Om nu Canon har tappat procentandelar av nyförsäljningen så kan det ju lika gärna bero på att marknaden växer snabbt. Alltså inte att Canons försäljning minskar, annat än i relation till resten av marknaden förstås...

;-)
 
inte så konstigt att dom stora tappar marknad tyvärr äger jag redan eos 5d å 350d + massa optik men det är klart nikon d200 å d80 som har sony sensor bör se upp inte mycket kvar av nikon där mer än höljet å logon resten är ju sony sensor å rubbet !!hade satsat på sony om jag ingen systemkamera haft förut sony är stora kan köpa upp vilket kamera märke dom vill om dom har lust vi har nog bara sett början på sonys march mot himmelen inte konstigt när dom slår i nya tidningen foto d200 med kit optik å då har d200 proffs optik läs sj å begrunda !!
 
jorgene skrev:
Läste jag inte om någon Canon-höjdare som hävdade att de siktade på 45% av den totala DSLR-marknaden med *bara* 400D? Stämmer det, så undrar jag om inte Canon börjar lida av milt storhetsvansinne...
Faktum är att räknar du på sättet de mäter så är det inte alls orimligt. Enligt Bloomberg så hade de ju faktiskt över 51% av marknaden ett tag tills nya modeller från andra tillverkare kom. Tänk också på att budget-segmentet med D/70/D80/350D/400D/ETC står för runt 80% av alla alla sålda kameror. 45% är inte ett orimligt riktvärde beroende på vilken marknad de siktar på och hur de mäter.
 
jorgene skrev:
Läste jag inte om någon Canon-höjdare som hävdade att de siktade på 45% av den totala DSLR-marknaden med *bara* 400D? Stämmer det, så undrar jag om inte Canon börjar lida av milt storhetsvansinne... Varför anser jag det, då?

Om man sedan "spår i kaffesumpen" lite, så har jag sällan eller aldrig sett så många "halvmissnöjda grymtningar" på olika Canon-forum, som nu med 400D. Ingen jättemängd, inte alls, men vid tidigare nylanseringar har det varit så gott som kliniskt rent med dessa "grymtningar" i de egna leden. T.ex. ser man nu att poster som "jag har en 350D, men nu blir det nog D80/A100" poppar upp lite då och då. Såna poster såg man i princip aldrig förr på Canon-forumen. Bara min tolkning av läget, men ändå... :)

Tja, Canon siktar tydligen högre än så.. Siffran jag sett är 75%!!! Men de menar förstås inom det segmentet så. Fast det är en utopi. Jag tror de ska vara glada om de kan nå 50-55% marknadsandel inom konsumentsegmentet. En annan sak som vi måste betänka är att FS medlemmar inte alls kan sägas vara representativa för den typiske 400D/D80/K100-köparen. Långt ifrån skulle jag vilja påstå. Anledningen till att man hör grymtningar i leden är att "mycket vill ha mer" och en följd av att fotoutrustning nu lockar ett nytt klientel som inte drar sig för att köpa mer än de behöver. Lite av statuspryl alltså. Fast det är ju ingen som erkänner det, allra minst jag ;)

Med Canons effektiva marknadsföring (hur många gånger har ni sett reklam för någon annan systemkamera i TV?) Så tror jag att de plockar många nya kunder. Sony måste fortfarande arbeta in sitt varumärke, till skillnad mot Canon och Nikon. Skulle man göra en undersökning på gatan med frågan: Nämn ett kameramärke? Så skulle merparten med största sannolikhet svara Canon.

Helt off topic (och nej, jag är ingen språkpolis). Snälla Steve, sätt ut punkt mellan meningarna, det blir grymt svårt att tolka din text.
 
snaxalig skrev:
Canon har kameravärldens starkaste varumärke. De allra flesta människorna i västvärlden (och i den civiliserade delen av Asien också för all del) känner till Canon som en högkvalitativ kameratillverkare.
Tveksamt, Canon är ju större inom kontorsmaskiner och många associerar nog dem främst med det... Nikon är mer fokuserat på kameror och fokuserade varumärken brukar vara starkare.

Detta är också Sonys problem. Många säger att "Sony är ett så starkt varumärke så de måste slå", men Sony är inte alls särskilt starkt inom kameror. Jag tror inte jag är den enda som köper Sony Alphan mer "trots" att den kommer från Sony än "på grund av" att den kommer från Sony.
 
wsaar skrev:
Tveksamt, Canon är ju större inom kontorsmaskiner och många associerar nog dem främst med det... Nikon är mer fokuserat på kameror och fokuserade varumärken brukar vara starkare.

Där har du en poäng.
Speciellt om man vänder på det och frågar vad för sorts pryl folk tänker på när man nämner ett märke. Säg Nikon och jag tror att de flesta ser en kamera framför sig. I fallet med Canon så ser nog ganska många en kamera, men en del ser skrivare, scanners, kopiatorer osv.. Ännu tydligare med t ex. Yamaha, en del ser motorcyklar, andra en flygel, Nils landgrens trombon, stereo eller snöskoter..

Vad ser ni när man säger:

Sony?
Pentax?
Samsung?

Sett i denna aspekt, med just denna omvända frågeställning, vete 17 om det inte är Pentax som har det starkaste varumärket.
 
För vanligt folk är det nog Pentax så länge man pratar om kamror. Samsung, då ser folk Plasma-skärmar, och Sony står mycket för sina Walkmans, och Trinitron-tv's.

Ibland undrar man ju vad Yamaha inte tillverkar. Personligen så ser jag något de flesta inte ser, recurve-bågar. Jag har Yamaha-EX med carbon-lemmar. Än bättre är ju faktiskt att i princip allt Yamaha tillverkar faktiskt håller en god kvalité. Såväl tvärflöjt som pilbåge, som motocykel.

Canons IXUS är annars ett grymt bra varumärke för kompakter. Säger man Fuji eller Olympus så är folk bara, HUH! - Olympus Mju är iofs någorlunda innarbetat för de som läst på lite och vill ha bra kvalité också. Annars är IXUS väldigt stort som alla frågar om när de vill ha råd typ.
 
Canons IXUS är annars ett grymt bra varumärke för kompakter. Säger man Fuji eller Olympus så är folk bara, HUH! - Olympus Mju är iofs någorlunda innarbetat för de som läst på lite och vill ha bra kvalité också. Annars är IXUS väldigt stort som alla frågar om när de vill ha råd


Vilka folk säger detta? japaner, Asiater, Indier? Ångermanlänningar?
Mikael
 
Hmm... jag undrar fortfarande var man kan hitta aktuella försäljningssiffror. Någon som vet?

Att Canon tappar marknadsandelar är väl inte så konstigt när marknaden växer och konkurrensen hårdnar. För oss konsumenter är det bra!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.