ANNONS
Annons

Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradigmskifte

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
Det finns ju hybridlösningar där båda metoderna används i samma fokuseringsprocess som i KM 7D där det finns s.k. DMF eller Direct Manual Focus. Först fokuserar AF och sen släpper kameran kontrollen och landar i manuellt läge där man kan fokusera manuellt om man vill eller trycka av direkt. Jag kör alltid med det läget för det är mest flexibelt.
Canons variant är ännu smidigare, har ju även kört Canon som jag säkert nämnt nån gång Sten-Åke.

Tycker personligen att KM:s variant är lite slö samt högljudd men använder den dock emellanåt.

//Larsa

JanOlofHärnström skrev:
Man ska nog skilja på rent professionella grejor och resten. Just "resten" är en jättemarknad.
Jättebra för alla att det blir fler aktörer och mer konkurrens. Det stimulerar utvecklingen och bäddar även för fler fina budgetkameror.

Håller helt med. Tänker bara på vilken nytta en KM-ägare kan ha att läsa recensioner av Tamron-, Sigma- och Tokina-objektiv skrivna av Canon- och Nikon-folk. Genom att dessa objektiv är optiskt identiska så kan utvecklingskostnaderna delas av flera och även jag som lite marginell köpare av KM-fattning kan få objektiv till samma pris som det stora flertalet. Ibland finns det större symbios än många vill låtsas om i uppslutningen kring sina favoritvarumärken.

Om jag vore Canon- eller Nikon-ägare så skulle jag applådera det som nu sker eftersom det kommer vitalisera dessa lätt hybrisanstrukna teknikföretag och få dem att skärpa sig kring hur man hanterar sina trogna kunder och deras behov och önskemål. Varför ska Canon-folket i instegssegmentet behöva sakna sånt som redan kommit att bli standard hos andra tillverkare.

.Z. skrev:
Det är inte detta som är grejen, när KM släppte D5D så fick dom för första gången bland de små en storsäljare som under en tid sålde mer än nån Canon eller Nikonmodell. Detta hade aldrig hänt förrut!

//Larsa

Precis vad jag menar. Normalt (om det inte skett ett så stort tekniksprång just nu), så skulle förmodligen Canon försvarat sin ställning trots brist på rykande färska modeller. Nu har det skett en verklig dipp och det är det som är intressant.

Helt klart så är "restenmarknaden", dvs de ickeproffessionella prylarna det som ger pengar!

Det Canon lever mycket på är att dom syns på proffsmarknaden, likadant var det för nikon under 70-80talet då dom regerade hos proffsen.

Idag så vet jag inte om det är värt lika mycket? Idag gäller marknadsföring samt smarta lösningar som folk vill ha & det finns inget som säger att Canon om 20 år är störst som kameratillverkare än fast kanske proffsen kör Canon, om dom nu gör det...

//Larsa

solrac skrev:
Intressant statistik. Har det någonsin hänt att en nykomling (låt gå att de köpt upp ett märke) tagit en så stor marknadsandel på en betydelsefull marknad under den första månaden?

Om man betraktar spelkonsollmarknaden och vågar ge sig på en jämförelse med dslr-marknaden skulle jag definitivt huka mig för Sony. Sony är på gång och Canon och framför allt Nikon får se upp.

Jag det var ju det som jag också tyckte var anmärkningsvärt. Det måste varit bingo för Sony att de även fick EISA:s pris för bästa konsumentkamera (A100), för nån vecka sen. Otroligt flyt (det är ju ändå deras första DSLR). Bara utmärkelsen får säkert bara den fler än en att köpa A100. (Självklart är jag medveten om att denna utmärkelse kommer att gå till andra tillverkare nästa gång kanske. Men nu kommer Sony att kunna skryta med detta i kanske ett halvår i alla fall) Cyberphoto exv. visar ju EISA-loggan frekvent på ett antal produkter som fått utmärkelsen och alltid övertygar den några.

.Z. skrev:
Canons variant är ännu smidigare, har ju även kört Canon som jag säkert nämnt nån gång Sten-Åke.

Tycker personligen att KM:s variant är lite slö samt högljudd men använder den dock emellanåt.

//Larsa

Förstår inte heller varför den ska "gnissla" som den gör. Är det nåt jag inte gillar med 7D så är det gnisslet. Kan säkert ge en del aversioner och Sony verkar ju inte heller bry sig om oljuden i någon högre grad. Konstiga ljud kan faktiskt ge en produkt dålig kvalitetskänska. Det borde dom jobba på. Inge kul när en hel folksamling vänder sig om bara för man tryckt av en bild.

IS i hus för alla?

RolandM skrev:
Inom ett år har både Canon och Nikon givit upp tanken på att inte ha bildstabilisering i kamerahuset, om min förvissning om hur marknaden fungerar. Ska de locka den stora marknaden av privatkunder, kommer de att fråga efter bildstabilisering. Tittar man på skillnad i pris mellan Pentax 110 och Pentax 100 är det ca 500:- som skiljer kameran med stabilisering från den som inte har det. Det är detta pris som massmarknaden är beredd att betala, inte för varje objektiv. Om nu funktionen inte är optimal i att ha i huset kommer den att vara ett tillräckligt bra hjälpmedel för det priset.

Har Nikon och Canon otur sitter någon konkurent på patenten, t ex Sony som inte gärna släpper dem till de två stora, vilket gör at de får hitta andra sätt att lösa det på..

Jag tror att Canon kommer att utöka antalet modeller med IS, man har ju redan S2 IS, S3 IS och IXUS 800 IS iofs fasta objektiv, men ändå.

Det är inte proffsmodellerna som ger volymen av vinster, jämför bilindustrin med sina prestige modeller, den stora massan lockas av en massa finesser som man knappt kan stava till men tror att man kommer att använda, IS är här för att stanna. Oavsett vad C&N anser om IS i hus så har Sony m fl "ökat insatsen" och man får inte glömma att vad man än tycker om Sonys ibland konstiga tankar (Atrac t ex) så är man ett mycket slagkrafigt varumärke med utomordentligt stora resurser, Jag tror att Sony i första hand är inne på volymer (det är där pengarna finns), men gärna spänna bågen mot proffsmodellerna också.

Det vore intressant att se hur objektivförsäljningen fördelar sig mellan "konsument" respektive "proffs" (Canon´s L t ex), dvs var ligger de stora pengarna. Det händer ju också mycket bland Sigma/Tamron/Tokina med ljusstarkare objektiv.

Det är bara att konstatera att utvecklingen går fort och att det som Canon/Nikon inledde med DSLR har fått många andra att vakna till ordentligt.

Kodak verkar dock ha tappat lusten för DSLR.

En stabilisering i huset, tar den hänsyn till det specifika objektivet eller stabiliserar den konsekvent utifrån hur mycket vibrationer som genereras vid/i huset/sensorn? (villket är två helt oloka saker!!)

För att det skall fungera prickfritt och optimalt så måste ju funktionen stabilisera för varje objektiv.

Jag känner på mig att den typen av "IS" tar hänsyn till det som händer med kamerahuset och inte det som händer med objektivet.. När huset rör sig 1cm ifrån en given linje så kan olika långa objektiv ha rört sig många ggr fler cm.

Klart bra idé att integrera stabiliseringen i huset men det låter såklart också lockande att ha 100% anpassade gyros i varje objektiv. Vi vill ju ha ut det mesta ur vår optik.

BRA optik (enligt alla aspekter) kommer ju alltid att vara dyr..

MVH Niclas,,

F.D. Minolta använder olika algoritmer beroende på brännvidd/objektiv, så den kan anpassa utslaget i rörelsen en viss del.

FILM) (Anddje skrev:
Om du är rädd för skit som kan paja i Kameran kan jag rekommendera dig att skaffa en gammal manuell kamera som Pentax MX eller liknande, i din moderna digitalkamera har du redan en hel hög prylar som kan gå sönder lätt.

Tänk dig att du är påväg hem på kvällen och har ditt ljussvaga 70-300 tele på kameran, och så ser du en älg som står och äter precis brevid vägen.
Du hoppar ur o ska fota honom, men nej! På högsta ISO så får du ändå bara 1/20s i tid! Alla dina bilder är jätteskakiga!
Vilken tur att du har en till kamera i bilen som råkar ha Antiskak, du kan lugnt fota på och få användbara bilder på älgen.

Jag tycker att sådant snack om hur onödigt det är bara är skit, det finns ju verkligen INGEN anledning till att INTE ha det. Du kan ju bara tjäna på det. Canon kommer nog gå neråt mer och mer i försäljningen tills dom fattar att dom inte kan göra som dom vill, utan dom måste göra som kunderna vill.

Men jag tycker det var onödigt med is... Is är ju skitbra på tex 200 och upp sen ta kort på allt som står stilla ...då är det ju bättre med ett stativ eller huven/taket på bilen om man nu ska fota en "älg" Men det var ju min sida på saken och det tycker jag inte var onödigt... Ps har Is men använder det väldigt sällan.

Stativ är inte möjligt i alla lägen..

Att få sökarbilden så stabil som IS gör den är enligt mig en tokbra funktion!
Den fördelen har man ju även om man fotar med 1/16000 dels sekund...

Det är ju också ibland fint att kunna få större skärpedjup eller att få använda optimala f/8 i stället för typ f/2,8 i ett icke IS,objektiv..

Stoppar action gör det inte.. Men det skall sägas att jag använde IS nyss (för ca 20min sedan) när jag fotade flygande havsörn.. alltså ett rörligt motiv! Korta sekvenser så är IS fungerande även på rörliga motiv (OBS pratar inte om rena panoreringar!!). Men stoppar action gör det naturligtvis inte;)

MVH Niclas,

steelneck skrev:
Att sen bli kallad som någon sorts fanatiker, bara för att man inser att AF inte funkar hundra i alla lägen och därmed vill kunna fokusera manuellt "som på den gamla goda tiden", gör honom knappast gladare.
Fantast och fanatiker är inte samma sak i min mening. Men jag ber hemskt mycket om ursäkt, Magnus, om jag trampat på någons tå. :)

Clubson skrev:
Men jag tycker det var onödigt med is... Is är ju skitbra på tex 200 och upp sen ta kort på allt som står stilla ...då är det ju bättre med ett stativ eller huven/taket på bilen om man nu ska fota en "älg" Men det var ju min sida på saken och det tycker jag inte var onödigt... Ps har Is men använder det väldigt sällan.
För fotografering i mycket svagt ljus är IS användbart även på kortare brännvidder. T.ex. så kan man med Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM fotografera handhållet i svagare ljus än med en 50/1.4 (utan IS, förstås).

Vi får se om detta bara beror på nyhetens behag eller om Sony kan fortsätta att sälja i samma omfattning även när C & N släpper sina motdrag. Man kan ju tänka sig att Sony då kanske kan sänka priset lite för att möta konkurensen...

//Larsa

.Z. skrev:
Vi får se om detta bara beror på nyhetens behag eller om Sony kan fortsätta att sälja i samma omfattning även när C & N släpper sina motdrag. Man kan ju tänka sig att Sony då kanske kan sänka priset lite för att möta konkurensen...

//Larsa

"Canon X" ? Hade skribenten som skrivit artiklen varit lite mer om sig och kring sig, så hade han vetat att den heter 400D ;)

Jag tror fortfarande på "nyhetens behag" lite. Det handlar ju om en mätning som har skett när ett företag (i detta fallet Sony) lanserat en ny kamera. Klart som tusan när en 10.1MP med AS för 9000 kr kommer ut säljer bättre än de "sämre" och äldre som finns på marknaden. Men samtidigt är det nog alldeles riktigt att Sony har slått sig in ordentligt på fotomarknaden. Men jag tror att de kommer att falla tillbaka till 3-4 plats. Både Pentax och Olympus är "on the move". Jag ser fram emot en spännande vecka på Photokina.

.Z. skrev:
Wow, snacka om att Ny Teknik-journalisten bara plankat artikeln i Asahi Shimbun. "Canon X"??? Han har ju t.o.m. kopierat felen i artikeln. Lite som i skolan, när läraren avslöjade två som suttit berdvid varandra under ett prov, med att ha exakt samma felsvar...

Och återigen: marknadsandelen *peakade* på 24% under veckan kameran släpptes, för att sedan falla snabbt redan veckan efter. Och det på en marknad där de två giganterna inte ens släppt sina "motsvarande" modeller. Det säger faktiskt inte så mycket om framtiden -- och några bestående 24% lär inte Sony komma i närheten av.

Nu vet vi.

Bloombergs siffror var införsäljning, d.v.s. försäljning till kedjor och butiker. Både i Japan och bl.a. i Sverige har A100 haft betydligt svårare att vandra ut ur butikerna.

Så återigen visar det sig att statistik är vad man gör den till. Införsäljning är en sak och utförsäljning någonting helt annat. Precis samma som KM lärde sig med 7D och 5D, dessa kameror sålde ingenting innan man gick ut och gjorde stora prissänkningar = förlust för KM.

Jag har testat A100 ännu mer nu, den är ju kass på att exponera! Utomhus fungerar den bra, men inomhus i blandljus..... Katastrof, jag har jämfört med D50 och 350D - det skiljer minst 1 steg, AF:en är inte säker, 4 knapptryck för att ändra ISO...

5D och 7D var i mitt tycke mycket bättre på flera punkter än A100.

Hälsningar

Adam

Re: Nu vet vi.

Tyckaren skrev:

5D och 7D var i mitt tycke mycket bättre på flera punkter än A100.

inte alls omöjligt, men det handlar om marknadsföring. Titta på Apple, alla är överens om att de är bäst på allt, men likförbaskat skjuter de sej i båda fötterna med jämna mellanrum. Skulle Sony ta över marknadsföringen av Mac skulle det inte dröja förrän Windows for ut genom fönstret.

Skulle jag köpa en systemkamera idag skulle jag noga överväga en beg 7D. Fast det ska jag inte. Idag heller.

/kg, som inte vet vad som händer imorgon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar