Annons

Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradigmskifte

Produkter
(logga in för att koppla)
Clubson skrev:
Jag fattar inte varför man ska ha is... Det går ju inte att använda på rörliga objekt! Bättre med ljusstarka objektiv. Mer skit som kan paja i kameran eller har jag fel så säg?

Jodå, iaf Canons IS på de avancerade modellerna klarar av att stabilisera även vid panorering, när man följer ett rörligt objekt alltså. Fungerar utmärkt.
 
Sten-Åke Sändh skrev:

Japan Digital SLR Market Share by Unit Sales
Vendor July June
==========================================
Canon 33.3% 51.6%
Nikon 27.4% 32.6%
Sony 21.6% 2.3%
Pentax 14.0% 7.6%
Olympus 2.8% 4.8%
Matsushita 0.8% 0.1%

Om detta är att lita på så har Canon förlorat marknadsandelar på DSLR:er så det bara dånar. De förlorar dem till Sony och Pentax som varit först ut med 10 Mp kameror med inbyggd bildstabilisering i kamerahuset. Det kommer förmodligen att bli gott om parkeringsplatser där Canons marknadsansvariga parkerat tidigare. Många har förlorat jobbet för mindre.
För att återknyta till vad tråden handlade om. I länken nedan återges en lite mer nykter analys av läget, med ursprungskällan till Bloombergs tabell, vilken ju OP:n refererar till:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=19730056

Det bevisas återigen, att med statistik kan man bevisa vad som helst.
Om man bara lägger manken till...
 
Re: Re: Jätteras för Canon och stora framgångar för Sony och Pentax. Tekniskt paradig

jorgene skrev:
För att återknyta till vad tråden handlade om. I länken nedan återges en lite mer nykter analys av läget, med ursprungskällan till Bloombergs tabell, vilken ju OP:n refererar till:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=19730056

Det bevisas återigen, att med statistik kan man bevisa vad som helst.
Om man bara lägger manken till...

vadå bevisa vad som helst ? Siffrorna ljuger inte ...
men måste bara förstå vad värderna kommer ifrån i denna mätning ... annars kan man inte tolka datan korrekt :)

Det är inte så att man med statistik kan bevisa vad som helst, det är människor som är för dumma som inte förstår bättre, eller lata och inte läser vad det är för data egentligen :)
 
Omar skrev:
Hej

Det beror nog mycket på när kamerorna släpps och säljs och när man kollar på försäljningsstatistiken.

Sonys kamera har ju varit ute under dessa månader och då ökat sin försäljning. När nu tex Canon börjar sälja sin nya 400D så kommer nog Canons försäljning öka en bit.

MVH

Omar
Det är inte detta som är grejen, när KM släppte D5D så fick dom för första gången bland de små en storsäljare som under en tid sålde mer än nån Canon eller Nikonmodell. Detta hade aldrig hänt förrut!

Nu verkar Pentax & Sony göra samma sak! Det rör på sig!!!

Om 10 år: 1:Canon, 2:Sony, 3:pentax/samsung, 4:Nikon & kanske Oly? (dom är jävligt svårbedömda för min kristallkula)

Om 20 år: Sony, Canon (blödande då proffsen mest kör Sony), de övriga visar min kristallkula inte så jag vet int...

För övrigt så visar kristallkulan en massa konstiga kameramärken som jag aldrig hört talas om, bl.a. BenQ???

//Larsa
 
Anders Östberg skrev:
Vet inte om man kan tro att Sony skulle kunna ta över på proffssidan... för mig har i alla fall allt jag stött på inom bild och ljud och ibland också tyvärr köpt varit av tveksam kvalitet och inget man ta med sig ut i fält i seriösa sammanhang. Dom verkar ha helt fel filosofi och tradition, massor med små knappar och menyer och ingen proffskänsla alls...

...möjligen med undantag av videosidan där dom väl har en del riktiga proffsprodukter.
Jag skojar ju men samtidigt så ser jag ingen omöjlighet i detta. Betänk att Minolta i mitten av 80-talet sålde flest systemkameror i världen under nåt år, då pga att dom var först med en fungerande AF.

Nikon regerade under 70-80 talet på proffsidan, Canon låg bakom....

Allt kan hända & det händer så mycket snabbare idag!

//Larsa
 
Så länge Sony eller Pentax inte kan erbjuda ett Proffssystem som håller klass med Canon och Nikon lär dom inte komma högre upp än dom är nu.

Man köper ju in sig i ett system första gången man väljer märke och vill man byta upp sig till en mer avanserad kamera i framtiden så är det ju väldigt osäkert att köpa en Sony eller Pentax eftersom dom inte har något att erbjuda.

kent.
 
Det där stämmer inte med min verklighetsuppfattning :) Till att börja med så tror jag inte proffsmarknaden utgör en speciellt stor del av den totala dslr-marknaden.

När Pentax lanserade istD stod den sig väl i konkurens med tex 10D och vad de nu hette. Jag tror säkert många proffs använde dessa 6 mp kameror då.

Pentax har ju inte kommit med nya modeller i samma takt som C&N men å andra sidan händer det nått substansiellt mellan modellbytena, nu 10 mp SR och kanske ett hårdvarupatent för lägre brus.
Knappast en kamera för sportfotografen men jag kan tänka mig en hel del andra yrkesfotokategorier där den är ett fullgott alternativ.

Många nya användare vill säkert som du säger ha möjligheten att byta upp sig i en framtid, men att det behöver finnas en motsavarande EOS Dx Mark III för 60.000 i sortimentet tror jag inte är avgörande.
 
Man ska nog skilja på rent professionella grejor och resten. Just "resten" är en jättemarknad.
Jättebra för alla att det blir fler aktörer och mer konkurrens. Det stimulerar utvecklingen och bäddar även för fler fina budgetkameror.
 
JanOlofHärnström skrev:
Jättebra för alla att det blir fler aktörer och mer konkurrens. Det stimulerar utvecklingen och bäddar även för fler fina budgetkameror.

Säkert är det så, lägre priser och snabbare teknikutveckling och mer IS, allt till godo för konsumenterna.

Canons existens är ju på intet sätt hotad så man skall nog se detta som något positivt. Möjligen med undantag för aktieägarna då.
 
Inom ett år har både Canon och Nikon givit upp tanken på att inte ha bildstabilisering i kamerahuset, om min förvissning om hur marknaden fungerar. Ska de locka den stora marknaden av privatkunder, kommer de att fråga efter bildstabilisering. Tittar man på skillnad i pris mellan Pentax 110 och Pentax 100 är det ca 500:- som skiljer kameran med stabilisering från den som inte har det. Det är detta pris som massmarknaden är beredd att betala, inte för varje objektiv. Om nu funktionen inte är optimal i att ha i huset kommer den att vara ett tillräckligt bra hjälpmedel för det priset.

Har Nikon och Canon otur sitter någon konkurent på patenten, t ex Sony som inte gärna släpper dem till de två stora, vilket gör at de får hitta andra sätt att lösa det på..
 
Tekniken för antiskak i huset kommer att förfinas. Förmodligen går utvecklingen fort.

För 10 år sedan var det inte många som ens kunde fantisera om hur kamerorna är idag. Och till vilken kostnad för den glade amatören.

Det är inte länge sedan EOS 300D kom. Den var ju faktiskt ganska revolutionerande faktiskt. Den första DSLR'en för ca 10 laxar. Nu är den nästan bortglömd när man diskuterar DSLR.

Det är väl lätt hänt att man stirrar sig blind på dagens teknik och blundar för att det som verkar omöjligt idag för det mesta är genomfört imorgon.

Alla DSLR'er idag är fullmatade med hightech och har en finesser i överflöd. Man blir så fixerad vid detta så att tekniken lätt tar överhand. Själva bildskapandet, innehåll och budskap glöms kanske bort i sammanhanget många gånger. Alla DSLR'er av olika märken är högkompetenta, det är fotografen bakom kameran som gör bilderna.
 
Både Sony och Pentax har sina egna och unika patenterade lösningar. Så det är ju inte självklart att C&N KAN stoppa in det i huset hur som helst, oavsett vad marknaden vill ha.

Jag tror att man kommer erbjuda IS/VR i pricip alla nya gluggar och till en mycket låg merkostnad. En stabiliserad kitglugg 18-55 till samma pris som nu skulle nog jämna ut konkurensen en hel del.
 
papi skrev:
Både Sony och Pentax har sina egna och unika patenterade lösningar. Så det är ju inte självklart att C&N KAN stoppa in det i huset hur som helst, oavsett vad marknaden vill ha.

Jag tror att man kommer erbjuda IS/VR i pricip alla nya gluggar och till en mycket låg merkostnad. En stabiliserad kitglugg 18-55 till samma pris som nu skulle nog jämna ut konkurensen en hel del.

nikon har redan annonserat en kamera med skak-stabilisering/ccd-shift i huset,

det är ju inte kvantfysik direkt,
snarare newtonsk mekanik..
=)


http://www.dpreview.com/news/0608/06082411nikons10.asp
 
timofej skrev:
Jag tycker att det Canon skriver är rena bortförklaringar och som någon påpekat i en parallell tråd förringning av konkurrenternas teknik. Nikon är på samma spår i sina intervjuer.
Alltså, när jag fick testa ett förserieexemplar av Dynax 7D och var hos minolta och snackade lite var de själva redan då medvetna om att deras lösning inte kunde kompensera riktiga lika stora skakningar som Canon respektive Nikon. I praktiken är det sällan man stöter i dessa gränser, speciellt som amatör utan super-telen. Men det är en reell gräns som finns och alla tillverkare är medvetna om i dagsläget. Så det är inte så mycket bortförklaring som man kan tro, även om statistiken om vilka som skulle ha nytta av det är klart mindre.
 
Läste i bladet (Kamera & Bild) att priserna på IS-optik börjat sjunka för att möta konkurrensen från bildstabilisering i huset. Grattis alla som måste köpa sån optik!
 
Har man klarat sig utan IS i 30 år så lär man väl klara sig utan det i fortsättningen också :)

Det finns ju stativ !

kent.
 
Intressant statistik. Har det någonsin hänt att en nykomling (låt gå att de köpt upp ett märke) tagit en så stor marknadsandel på en betydelsefull marknad under den första månaden?

Om man betraktar spelkonsollmarknaden och vågar ge sig på en jämförelse med dslr-marknaden skulle jag definitivt huka mig för Sony. Sony är på gång och Canon och framför allt Nikon får se upp.
 
Zoso skrev:
Har man klarat sig utan IS i 30 år så lär man väl klara sig utan det i fortsättningen också :)

Det finns ju stativ !

kent.
Jo helt klart, man kan köra lådkamera också som jag gör emellanåt;-)
 

Bilagor

  • ansco.jpg
    ansco.jpg
    26.6 KB · Visningar: 568
timofej skrev:
Jag tror att man kan dra paralleller med tiden då AF kom. Det var säkert många fotografer som tyckte att de fokuserar mycket snabbare manuellt, att de kunde fokusera manuellt i totalt mörkret, att manuell fokus var helt ljudlöst och så vidare. Men minsann använder 95% (med liten reservation för något felaktig siffra :)) av fotografer AF och tycker att det är kanonbra. Och sedan finns det 5% kvar som fortsätter att använda MF. MF fantaster stänger av AF och alla är glada. Men var skulle ett företag varit idag om det inte hade AF i sitt system?

Det finns ju hybridlösningar där båda metoderna används i samma fokuseringsprocess som i KM 7D där det finns s.k. DMF eller Direct Manual Focus. Först fokuserar AF och sen släpper kameran kontrollen och landar i manuellt läge där man kan fokusera manuellt om man vill eller trycka av direkt. Jag kör alltid med det läget för det är mest flexibelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.